A gyónásról

 

 „Hallottunk ájtatós, régi faragókat,
kik mindent egyforma türelemmel róttak,
nem törődve, ki mit lát belőle s mit nem:
tudva, hogy mindent lát gazdájuk, az Isten.” 1

Nyolc éves korom óta rendszeresen, de legalábbis néhány havonta élek a gyónás szentségével.  Sokan  talán  nevetségesnek  tartják,  de  számomra  nagy  ajándék,  üdítő  vízforrás,  amellyel kapcsolatban Oswald Spengler mintegy száz évvel ezelőtt papírra vetett gondolataival értek  egyet: Csak, aki  a  feloldozásban  megadott  tehermentesítésből  születő belső  felszabadulás  boldogságát átérezte, az tudja felfogni annak igazi értékét.2

Már régóta érik bennem a vágy, hogy megpróbáljam összefoglalni, mit is jelent a számomra ez  a  mai  világban  kissé  lenézett,  időnként  gúny  tárgyát  is  képező,  sokak  számára  titokzatos  jelenség, a katolikusok hét szentségének egyike. Előrebocsátom azonban, hogy miként a többi, vallásos témát is érintő írásom, ez sem nem teológiai jellegű, abban ugyanis képzetlen vagyok, ezért a hittani kérdéseket csak a minimálisan szükséges mértékig érintem. Amire vállalkozom,  az nem több, mint egy kísérlet arra, hogy számot adjak arról, ahogyan megélem és ahogyan  egyéb – részben szakmai – ismereteimmel összefüggésbe hozva látom a katolikus hitéletnek ezt  az ősi oszlopát.

Gyermekkoromban, az 1970-es -80-as  években, szüleim,  nagyszüleim  és  pap  nagybátyám  példája  nyomán  – a  kommunista  rendszer  ellenszele  ellenére  is  – a  vallásgyakorlatba  természetes és magától értetődő módon nőttem bele. Úgy 12-14 éves korom között úgy alakult,  hogy többnyire Aczél László (1942-2014) atyánál végeztem gyónásaimat, Székesfehérváron, a  Szemináriumi templomban. Ezek az alkalmak valami egészen különlegesek voltak a számomra.  Abból, amit mondott és abból, ahogyan ezt tette, nagyon erőteljesen átéreztem, hogy Isten nem  egy elvont vallási tétel, hanem Ő az Élő Isten, aki számol velem és akar tőlem valamit, aki szól  hozzám és választ vár tőlem. Elsőre ez szorongást váltott ki bennem – A SZENT előtti döbbenet  és borzongás érzete fogott el, de ennek a megérintettségnek a következményeként Isten eleven  valóság lett a számomra, a hit dolgai pedig személyes ügyemmé váltak. Ezért azt mondhatom,  ezek a mintegy 40 évvel ezelőtti beszélgetések  ma is hatnak  bennem. Aczél atyáról csak a  rendszerváltás után tudtam meg, hogy Zsongor atya rendi néven, már a 60-as évek óta, a betiltott  pálos rend titokban felvett tagjai közé tartozott. Tudós ember, a Zsolozsmáskönyv és más fontos  liturgikus könyvek egyik magyar fordítója volt…

1 Babits Mihály: Psychoanalysis Christiana (1927)

2 Oswald Spengler: A Nyugat alkonya (1923) Európa Könyvkiadó. Bp. 1995. II. kötet, 415. old.


Másik  emlékezetes  gyóntatóm,  akihez  egy  későbbi  életszakaszomban,  a  gimnázium  utolsó  évében  jártam,  Sulyok  János  Ignác  (1911-2006) ciszterci atya volt. Ő  nagy  műveltségű  szerzetes-pap, egyben latin-francia szakos gimnáziumi tanár volt, aki a rendek feloszlatása után  már nem taníthatott. Az életet mégis derűvel élte. A vele való kapcsolatom sokkal több volt,  mint  amiről  a  szorosan  vett  gyónás  szól:  lelkivezetés,  sőt,  mai  eszemmel  visszatekintve  valóságos  pszichoterápia.  Jól  megértette  útkeresésemet  kísérő  szorongásaimat,  maximalizmusomból  eredő  kényszereimet  és  az  ezek  okozta  kimerültségből  előálló  depressziómat. Olyan volt, mint a középkori katedrálisok színes üvegablakai, amelyeken  át  Isten megvilágosító fénye, a fagyos lelket átmelegítő energiája árad be. Megéreztem, hogy Isten  nem  csak  akar  valamit  tőlem,  de  szeretetében  fürdetve  elfogad. A  mottóban  idézett Babits versre is ő hívta fel a figyelmemet. Az iskolai kötelezőket leszámítva, ez volt életemben az első  vers, amely későbbi szellemi érdeklődésemet is megalapozta; a cím pedig – Psychoanalysis Christiana -, amint most utólag felismerem, egész életprogramot adott nekem, hiszen közel  harminc éve igyekszem  hitem és szakmám szintézisében járni utamat  és segíteni a  hozzám  fordulókat. 

Istennek ugyanezt a szívet melengető szeretetét közvetítette felém Kele Pali bácsi (1930-2019), a Pécs Belvárosi  templom  (Dzsámi)  plébánosa,  egyetemi  éveim  borongós  szakaszában.  Közvetlenségére jellemző, hogy nevével kapcsolatban a papoknak kijáró „atya” jelzőt nemigen hallottam;  akkoriban  mindenki  a  „bácsi”  jelzővel  emlegette.  Életmentő  találkozások  voltak  ezek is a számomra, amelyekért a mai napig hálás vagyok. Az említetteken kívül még számos  nevet sorolhatnék, akik valóban, a Jó Pásztor lelkületével álltak mellettem.

A mai emberek többsége számára persze sok kritikus kérdés merül fel.  Van ennek a régi  vallási gyakorlatnak még értelme? Van egyáltalán bűn? És ha van, van alóla feloldozás? 

A nagy világvallások válaszai eltérnek ezekben a kérdésekben. A keleti vallások, a hinduizmus és a buddhizmus szerint bűn ugyan van, de feloldozás nincs, hiszen olyan személyes istenség  sincs,  aki  ezt  a  feloldozást  megadhatná.  Szerintük  a  karma  kérlelhetetlen  és  személytelen,  irgalmat nem ismerő törvénye uralkodik, amely szerint múltunk tettei determinálják jelenünket,  jelen tetteink pedig a jövőnket. Szerintük a  szenvedésekkel  teli  lét  körforgásából  csak  az érzelmektől,  vágyaktól,  kívánságoktól,  emberi  kapcsolatoktól  való  megszabadulást  követő megvilágosodás  jelenti a kiutat, amely a  személyes  lét  feloldódásába,  megsemmisülésébe  torkollva szünteti meg az élet minden negatívumával együtt a bűn következményeit is. 

A Szentírás ezekre a kérdésekre más választ ad. A bűn, bűnbánat, bűnbocsánat fogalmai már  az Ószövetségben világosak voltak. Ismert példák erre: Dávid király bűnbeesése és bűnbánata (2Sámuel 11-12. fejezet); a Zsoltárok könyvéből a hét bűnbánati zsoltár (6, 32, 38, 51, 102,  130, 143), melyek központi gondolata a bűnbánat és a bocsánatért való könyörögés; valamint Ninive megtérése, Jónás próféta könyvében. Az, hogy Isten megbocsáthatja a bűnbánó bűnét, a zsidóság számára egyértelmű volt és ma is az:

„Mivel te meghallgatod az imát,  hozzád viszi bűne terhét minden ember. Terheljenek bár gonosz tetteink, eltörlöd azokat irgalmasan.”3 

3 Zsoltárok 65,3-4. Az Imaórák Liturgiája fordítása szerint.


Az Újszövetség szerint, „Istent nem látta soha senki, az Egyszülött Isten nyilatkoztatta ki, aki  az  Atya  ölén  van.”  (János  1,18).  Isten  megtestesülésének  titka  a  kereszténység  újdonsága,  amelynek gyakorlati következménye, hogy Isten nem csak szellemi módon közelíthető meg,  hanem  Jézus  Krisztusban  közvetlenül  is  megszólítható.  Amikor  kétségbevonták  Jézus  bűnbocsátó hatalmát, egy béna ember meggyógyításával igazolta, hogy joggal mondta: „Fiam,  bűneid meg vannak bocsátva.” (Márk 2,1-12) Ez a csoda nem csak igazolás, hanem egyben  prófétai cselekedet is; a bűn megbocsátása ugyanis, mint a lelki életben, vagyis az Istennel való  kapcsolatban beállt bénulás gyógyítása jelenik meg.4 Ugyanerről az evangéliumi jelenetről a  jeles jezsuita lelkivezető, Mustó Péter így ír:  „Jézus megrendülten áll a  rossz láttán, amely  megbetegít, meggörnyeszt, megbénít, vakká és süketnémává tesz, amely kikezdi az életerőt, és  a  halálba  visz.  Ami  a  kapcsolatot  elrontja  Istennel,  embertársammal,  önmagammal,  és  magányossá  tesz.  Ami  zavarossá  teszi  életünket.  Lelkünk  negatív  erői,  negatív  hajlamok:  indulatok,  félelmek,  agresszió,  bizonytalanságok,  irigységek…  Ami  megakadályozza,  hogy  igaz ember legyek.”5 A keresztény felfogásban a bűn egyik következménye tehát egyfajta lelki paralízis, bénulás, amelynek folyományaként az ember nem tud a maga eredeti, istengyermeki méltósága szintjén működni. A feloldozás pedig mintegy feloldja, meggyógyítja ezt a bénult  állapotot. A gyógyításon túl, a másik aspektus pedig a kiengesztelődésé, Istennel és az emberi  közösséggel, amint azt a tékozló fiúról szóló példabeszéd (Lukács 15,11-32) tanítja. 

Az idős Sík Sándor írja egyik versében: 

Bűneimet meggyóntam számtalanszor, Papok térdére, angyalok fülébe,

Az Isten irgalmának tengerébe.  Látszik-e vajon emberi valómon,

Hogy ötven éve mindugyanazt gyónom?6

A piarista szerzetes-pap, költő kérdése, amely sok hívő katolikus számára is jogos kérdés, a  nem hívők számára ellenérvként fogalmazódik meg és valahogy így szokott elhangzani: Sok rendszeres gyónó nem jobb ember, nem válik jobb emberré, sőt, újra és újra elköveti ugyanazt,

A nem hívőkön kívül, a protestáns keresztényeknek is van ellenvetésük. Ők azt mondják, hogy  a  gyónás  felesleges,  Isten  és  ember  közé  nem  kell  közvetítő;  a  hívő  ember  bűnbánatával  közvetlenül Krisztushoz fordulva, egyedül az Ő érdemei által nyeri el bűnei bocsánatát. 

Egy másik támadási irány a gyónási titok intézményét érinti. Sokan követelik, hogy bizonyos súlyos, elsősorban szexuális, pedofil bűncselekmények elkövetőit a gyóntató pap köteles legyen  feljelenteni a hatóságoknál. Egyes országokban, például Ausztráliában, arra is történik kísérlet,  hogy ezt a követelményt a világi jogba is beemeljék. A következőkben ezeket a kérdéseket igyekszem körüljárni.  

4 Dörnyei-Gergye-Csőgl: A szentségek életértéke. Szent István Társulat, Bp. 1973. 234. old

5 Mustó Péter: Megszereted, ami a tiéd. Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya. Bp. 2014.111-112. old

6 Sík Sándor: Kérdések felelet nélkül (1962)

A teljes cikk elolvasható itt.

Létrehozva 2021. február 22.