A Szent János Gimnázium CEDE workshopján résztvevő diákok csoportképre gyülekeznek a washingtoni Katolikus Egyetem bazilikája előtt 2022 novemberében

Katolikus vállalkozó startup programot indít tinédzsereknek

Amikor Luke Burgis a Szilícium-völgybe költözött, hogy vállalkozást indítson, soha nem gondolta volna, hogy szeminarista lesz, majd pedig vállalkozói programokat indít katolikus diákok számára.

Burgis a New York-i Egyetemre járt, dolgozott a Wall Streeten, több vállalkozást is indított a Szilícium-völgyben, és Las Vegasba költözött, mielőtt úgy döntött, hogy több értelmet akar az életének. Egy barátja bátorítására újra felélesztette katolikus hitét. Öt év szeminárium után végül úgy döntött, hogy nem lesz pap, de még mindig mélyebb értelmet keresett a munkájában.

Ezért 2020-ban megalapította a Catholic Entrepreneurship and Design Experience (CEDE, ejtsd: “mag”) nevű szervezetet, hogy segítsen a diákoknak országszerte összekapcsolni a dolgozó életüket a hitükkel.

Négy évvel később a CEDE egy virágzó szervezet, amelynek székhelye a washingtoni Catholic University of America (CUA), amely világszerte programokkal és oktatási anyagokkal rendelkezik. Burgis a CUA rezidens vállalkozója és az üzleti tudományok klinikai professzorának asszisztense. A CUA-n tartott üzleti órák mellett oktatási anyagokat fejlesztett ki, amelyeket katolikus iskolákkal és otthoni iskolai közösségekkel osztott meg.

„Nem értettem, hogyan tudnám valójában megélni az értékeimet és katolikusnak lenni abban az üzleti világban, amelyben éltem, még azután sem, hogy átéltem ezt a megtérési élményt” – mondta Burgis, amikor arról kérdezték, mi inspirálta a CEDE megalapítására.

„Tudtam, hogy a katolikus oktatásban van egy rés, amelyet be kell zárnunk a katolikus társadalmi tanítás elméleti vagy alapelvei és a gyakorlati megvalósítás között, ha az ember megpróbál valamit elindítani” – magyarázta. „Azért indítottuk el a CEDE-t, hogy megpróbáljuk újra integrálni ezeket a tudományágakat.”

Idén Burgis egy új projektet indít a CEDE számára – egy nyári vállalkozói programot középiskolások számára. A 10 hetes virtuális Startup Venture Challenge keretében a középiskolások megtanulják, hogyan kell vállalkozást indítani.

„A CEDE a katolikus társadalmi tanítás kontextusában megismerteti a diákokat a vállalkozói lét alapelveivel, és segít nekik megérteni, hogy végső soron ők maguk a saját életük vállalkozói, akár indítanak valaha vállalkozást, akár nem” – mondta Burgis.

„Arra próbáljuk felkészíteni a fiatal katolikusokat, hogy inkább úgy gondolkodjanak, mint egy vállalkozó, ami azt jelenti, hogy kreatív utakat találnak a problémák megoldására, vagy ott látnak megoldást, ahol mások csak problémákat látnak” – mondta. „Úgy gondoljuk, hogy ez minden katolikus számára nagyon fontos, és ha vállalkozóbb egyházunk lenne, akkor alkalmazkodóbb és kreatívabb egyházunk lenne.”

De „katolikus vállalkozónak” lenni nem feltétlenül arról szól, hogy vállalkozást indítunk, jegyezte meg Burgis.

„A célunk itt nem igazán az, hogy több vállalkozót hozzunk létre” – magyarázta. „A célunk az, hogy több katolikus iskolában tanuló fiatal katolikusnak segítsünk abban, hogy felvértezve és magabiztosan menjenek ki a világba, bármi legyen is a hivatásuk.”

Burgis szerette volna összekapcsolni az üzleti életről tanultakat a katolikus tanítással.

„[Az egyetemen] csak annyit tanultam: ‘Itt van, mi a profit. A profit jó. Törekedj rá’” – emlékezett vissza. „A legtöbb évfolyamtársam egyszerűen csak minél több pénzt akart keresni.”

„Amikor elhagytam a szemináriumot, rájöttem, hogy valódi széthullás vagy szakadék van aközött, amit a katolikus iskoláimban tanultam … és aközött, hogy a gyakorlatban hogyan néznek ki a dolgok, amikor az ember valóban kint van a világban, és megpróbál tenni valamit” – magyarázta.

A CEDE oktatási modellje a „tapasztalati tanulásról”, a „kreatív problémamegoldásról” és a függetlenségről szól, és „különbözik” attól a szabályokon alapuló oktatási formától, amelyhez sok amerikai diák hozzászokott, mondta Burgis.

„Nagyrészt ilyen érzés vállalkozónak lenni” – mondta a modellről. „Nem kapsz útitervet, nem mondják meg, mit kell tenned, neked kell kitalálnod a dolgokat, döntéseket kell hoznod, és felelősséget kell vállalnod ezekért a döntésekért.”

Burgis szerint ez „kihívásnak” fog tűnni.

„Kihívást kapsz, mert megkapod ezt a küldetést” – mondta. „Szeretnénk képessé tenni a diákokat arra, hogy ezt a küldetést úgy teljesítsék, hogy együtt dolgoznak, és kreatív módon találják meg a problémamegoldás saját maguk, anélkül, hogy megmondanák, hogyan kell csinálni. Valójában azt akarjuk, hogy egy kicsit kényelmetlenül érezzék magukat.”

A diákoknak nem kell üzleti ötlettel rendelkezniük ahhoz, hogy csatlakozhassanak, mivel az első három hét az ötlet felépítésével fog telni. A teljes menetrend tartalmaz egy mérlegelési szakaszt, az indítást, a tesztelést, majd egy erőforrás- és közösségi szakaszt.

„Azt akarjuk, hogy érezzék, milyen érzés, ha lángra lobban bennük a tűz, ha gyakorolják a saját kreativitásukat, ha magukénak érzik azt, ha teljes felelősséget vállalnak érte, és büszkék lehetnek rá, és képesek lesznek arra, hogy adottságaik és tehetségük révén másokat szolgáljanak” – mondta Burgis.

A program június 10-től augusztus 12-ig tart, teljesen virtuális és az [amerikai] diákok munkarendjéhez igazítható. A költség 250 dollár, de ösztöndíj is igényelhető. 14-18 év közötti tinédzserek jelentkezhetnek.

Forrás angol nyelven

Létrehozva 2024. április 26.