Andreas Laun: Örömmel az Isten útján – Isten parancsolatai

Andreas Laun bécsi segédpüspök Hit és Élet című sorozatának előző kötete 2014-ben jelent meg, A keresztény ember a modern világban címmel. Most kiadott könyvében a katolikus egyház jóról és rosszról szóló tanítását mutatja be. Mindkét kiadványt a Kairosz Kiadó gondozta.

Andreas Laun kiemeli: amikor az ember jól vagy rosszul cselekszik, hasonló ahhoz, ahogy egy párbeszéd zajlik. Bensőnkben halljuk a lelkiismeret hangját, amely megmondja, hogy mit kellene tennünk.

A szerző példákkal illusztrálja a különböző kategóriákat, így az erkölcsileg jó cselekedetek megvilágításához az irgalmas szamaritánus történetére hívja fel a figyelmet, illetve Teréz anya leányainak példáját állítja az olvasók elé, akik a legszegényebbekről gondoskodnak az egész világon. A szerző a nem-cselekvés pozitív értékére is hoz példát könyvében: Dávid nem ölte meg az alvó Sault, aki többször is az életére tört, mert tudta, hogy nem emelhet kezet az Úr felkentjére. Az erkölcsileg rossz cselekedetek példájaként Káin és Ábel ószövetségi történetét állítja  a középpontba, illetve a 20. század történelmére tekintve kiemeli Sztálin uralmát, aki több millió ukrán parasztnak vette el a kenyerét. Ahogyan létezik erkölcsi értelemben vett „jó nem-cselekedet”, úgy Andreas Laun kitér az „erkölcsi rossz nem-cselekedetekre” is, napjaink politikai helyzetéből merítve annak megvilágításához. Ennek kapcsán kifejti, hogy míg a leggazdagabb államok dúskálnak a jólétben, tétlenül nézik, hogy a világ más részein milliók halnak éhen.

A testi jó és rossz cselekedeteknek azonban létezik szellemi párja is, ahogyan erre a bécsi püspök rámutat: Lélekben jól cselekedni azt jelenti, hogy mint Mária válaszolt Gábriel arkangyalnak („Legyen nekem a te igéd szerint.”), úgy mi is  igent mondhatunk lélekben Isten akaratára. Lelki értelemben rosszat cselekedni pedig a farizeusok elhatározásához hasonlítható, hogy megölik Jézust.

A könyv írója rámutat: a lelkiismeretet sokszor hasonlítják egy hanghoz, mintha Isten közvetlenül szólna az emberhez. Ez persze nem olyan hang, amelyet hangosan hallhatunk és hanghordozóval is rögzíthetnénk, mégis azt mondhatjuk: „A lelkiismeret által Isten szól az emberhez. Mintha Isten egy függöny mögül szólna hozzánk, vagy a távolból. Félre lehet érteni, főként, ha nem akarjuk meghallani, vagy más, erős hangok közbeszólnak.” A lelkiismeret megítéli azt, amit teszünk, vagy éppen nem teszünk meg. Ítéletének mércéjét Isten parancsolatai jelentik. Laun püspök kiemeli: az Úr e parancsolatok alapján ítéli majd meg minden ember életét. Ezért „soha senkinek nem szabad a lelkiismerete ellenében cselekednie. Aki a lelkiismerete ellenében cselekszik, bűnt követ el.” – idézi a szerző Szent II. János Pál pápát, aki úgy fogalmazott, hogy a lelkiismeret a lélek „ragyogó szeme”, mert „látja”, amit teszünk. Annak érdekében azonban, hogy lelkiismeretünk valóban megértse Isten hangját, és ne essen tévedésbe, nevelnünk kell. A lelkiismeret nevelésének eszközei az imádság, Isten törvényeinek megismerése és ismerete és az azokról való elmélkedés, a lelkiismeret-vizsgálat és a szentgyónás. Ezek által megtisztítjuk lelkiismeretünket, „miként a szemüvegünket is megtisztítjuk, hogy jobban lássunk.”

Isten parancsolatait elemezve Andreas Laun kiemeli, hogy amikor Isten megteremtette az embert, minden személy „szívébe” beleírta parancsolatait, ahogy azt Szent Pál apostol írta. Isten parancsolatai „az emberi szív úgymond örökölt információi közé tartoznak.” Isten segíteni akar az embereknek, ezért az Ószövetségben prófétákat küldött népének, hogy a törvény helyes olvasására tanítsák őket, és felügyeljék Isten parancsolatainak megfelelő értelmezését. Majd eljött Jézus, „aki az Isten Igéjével kapcsolatos sok tévedést és kihagyást kifogásolt, helyreigazított és kiegészített.” A jövendő nemzedékek számára Krisztus apostolaira bízta ezt a feladatot. Jézus úgy tanította, hogy miként kell helyesen értelmezni a parancsolatokat, hogy a szeretet követelményeiként magyarázta azokat. A szeretet és a parancsolat szorosan összetartoznak. „Szeretet nélkül nem lehet igazán megtartani a parancsokat. Ne mondd, hogy megtartod Isten parancsolatait, csak mert tíz eurót adtál egy szegénynek. Ha szeretet nélkül teszed, segít ugyan a szegényen, de neked nem használ semmit.”

Az írás elolvasható itt.

Létrehozva 2016. június 28.