A jóga nem egy testmozgás, hanem egy spirituális gyakorlat

A jóga nem egy testmozgás, hanem egy spirituális gyakorlat

Miért nem szabad a katolikusoknak jógázniuk

A jóga egyfajta testmozgás, konkrétan nyújtás és mély légzés a szorongás és a stressz oldására. Jót tesz a testnek. Nagyszerűen megnyugtatja az elmét.

Ez nem hangzik veszélyesen, ugye?

Nos … Ha valóban erről szól a jóga, akkor nem. Semmi rossz nincs abban, ha nyújtjuk a testet és gyakoroljuk a mély, nyugtató légzéseket, hogy megnyugtassuk az idegrendszert. Elvégre a testünk a Szentlélek temploma (1Kor 6,19). Nagyszerű dolog, ha törődünk magunkkal. Különösen a nagy stressz és trauma idején elengedhetetlen az öngondoskodás.

A probléma az, hogy a jóga egy keleti pogány spiritualitás.

Ez egy nyitott ajtó az alternatív spiritualitások felé.

Ha kinyitsz egy ajtót, akkor… vigyázz!

Nem választhatod el a jógát a gyakorlásában rejlő spirituális energiáktól. A jóga gyakorlását anélkül, hogy a keleti pogány spiritualitást beépítenénk a mindennapi gyakorlatba, nem lehet joggal „jógának” nevezni. Ebben az esetben az ember csupán nyújtózik és lélegzik.

A jógát először a Rig Védában (a hinduizmus négy kanonikus szent szövegének egyike) említik, amely körülbelül i.e. 1000-ből származik. A jóga magában foglalja és összefonja a légzési gyakorlatokat (pránájáma) a meditációval, a mantrákkal, az ászanákkal (a fizikai testtartásokkal) és a mudrákkal.

Ha nem tudod, mi az a mudra, és úgy gondolod, hogy nem veszel részt aktívan a hindu spiritualitásban, amikor jógázol, akkor a mudra egy szent, szimbolikus kézmozdulat, amelynek célja, hogy „elmélyítse a gyakorlatot és felébressze az isteni erőt” – írja a népszerű magazin, a Yoga Journal. Igen, még annak is, ahogyan a kezeidet jógapózba helyezed, van spirituális összetevője.

A nyugati világban gyakori tévhit, hogy a jóga csak a fizikai pózokról és a mély légzésről szól, és semmi másról. Többször felvetettem ezt a témát a Twitteren, és mindig ugyanazokat a téves felfogásokat kaptam: az emberek lehordtak, amiért azt állítom, hogy a jóga spirituális, és a katolikusoknak kerülniük kellene. Azt állítják, hogy szűklátókörű és tudatlan bolond vagyok, amiért egyáltalán ilyesmit sugallok. Ezek az emberek azt állítják, hogy a jóga egészséges a testnek, és semmi baj nincs vele.

Azért teszik ezt a hamis állítást, mert a keleti spiritualitás nyugati értelmezésének ’gaslighting’ hatása alá kerültek [pszichológiai manipulálás a valóságérzet megzavarására. A szerk.].

A jógát a saját elszigetelt perspektívájukból szemlélik anélkül, hogy vennék a fáradságot, hogy megértsék annak mély spirituális gyökereit – és annak összefonódását a gyakorlatban az istenekkel, istennőkkel, energiákkal és szellemekkel.

A jóga a Kr. e. 500 és Kr. u. 800 közötti évszázadok körül kezdett népszerűvé válni. Buddha, aki a Kr. e. 6. és 4. század között élt, kidolgozta a nyolcrétű ösvényt, egy olyan spirituális gyakorlatot, amelyet ma a jóga szádhana (napi spirituális gyakorlat) előfutárának tartanak. A cél az elme ellenőrzésére összpontosítva a fizikai test és a tudat szoros ellenőrzés alá vonása révén, a „nirvána” megtapasztalása érdekében.

Más szóval ahelyett, hogy az ember elméjét Krisztusra összpontosítaná, a cél az, hogy kizárólag a belső énre összpontosítson.

Hmm. Ez egy kicsit egoisztikusan hangzik. Ráadásul nyitva hagyja az ajtót mindenféle rossz bejutása előtt – kezdve az eredendő bűnnel, a büszkeséggel.

Amikor a tisztátalan lélek kimegy az emberből, sivár helyeken bolyong, nyugtot keres, de nem talál. Azt mondja hát: Visszatérek elhagyott házamba. Amikor odaér, üresen, kisöpörve, feldíszítve találja. Erre nyomban elsiet, s hoz magával hét más lelket, magánál is gonoszabbat. Bemennek és ott laknak. Ennek az embernek a sorsa most rosszabb, mint előbb volt.” (Mt 12,43-45)

Bár a bölcsőtől kezdve katolikus voltam, kilenc szomorú, sötét évig vándoroltam távol az Egyháztól. Ez idő alatt különböző veszélyes spiritualitásokkal foglalkoztam – még odáig is elmentem, hogy vallásközi teológiából szereztem alapdiplomát. (Azóta megváltottam magam azzal, hogy katolikus teológiából is megszereztem) Jógatanárképzésen is részt vettem, hogy képzett jógaoktató legyek.

Sokat tanultam. Például azt, hogy a jóga nem az ászanákról (fizikai testtartásokról) szól. A jóga sokkal több ennél.

És veszélyes is.

A jóga testi mozdulatai viszonylag kis jelentőséggel bírnak a gyakorlás szempontjából, akár felfogja az, aki azt hiszi, hogy „csak testedzést végez”, akár nem. Igaz, hogy a nyugati világban a jógát annyira bonyolult és eltorzult, hogy az emberek azt hiszik, hogy ez csak nyújtás, de sajnos a sötétség megtéveszti őket, amely a fény hamis aurájába burkolózik (2Kor 11,14).

A jóga mindenekelőtt spiritualitás. Ha ezt nem veszed észre vagy nem ismered el, ha azt hiszed, hogy a jóga pusztán testmozgás, akkor fogalmad sincs arról, hogy mi a jóga.

És a bukásra készíted fel magad.

Ha hitelesen jógázol, akkor alapértelmezés szerint hindu spiritualitást gyakorolsz, és hamis isteneket és istennőket tisztelsz.

Az olyan istenségek, mint az elefántszerű Ganesha vagy a félelmetes, démoni Kali, szerves részét képezik a jóga póznak és a különböző ászanáknak, mudráknak és belső gondolkodásmódoknak – akár tudatában vagy ennek, akár nem.

„A jóga nem egy edzésprogram. A jóga nyolc ága egy spirituális életmódot nyújt, amelynek célja, hogy egyesítsen minket a létezés egészével. Nyugaton van egy olyan tendencia, hogy a jógának csak egy ágára, az ászanákra, vagyis a testtartásokra koncentrálnak. Ez az ősi tudomány azonban messze túlmutat a puszta fizikai aspektusokon, elmélyítve az elme, a test és mindenekelőtt a lélek közötti kapcsolatot. A jóga spirituális aspektusa segíthet a jógázóknak a belső lény integrációjának, valamint a Legfelsőbb Tudatossággal való egységnek a kifejlesztésében. És mindez a testtel és az ászanákkal vagy testtartásokkal kezdődik.” (Himalájai Jóga Intézet)

Tényleg kapcsolódni akarsz a „Legfelsőbb Tudatossághoz”? Mit jelent ez egyáltalán? Kit idézel meg? Még ha jó indulatból és jó szándékkal is, könnyű megidézni a gonosz szellemeket, ahogy a jógafilozófia bizonyítja. A „Legfelsőbb Tudatosság” a legjobb esetben is csak trükköt jelent, a legrosszabb esetben pedig nyitást a démoni erők előtt.

Ne menjetek oda. Csak. Ne menjetek.

A népszerű Yoga Journal magazin sosem szégyenlősködik a jóga spiritualitását hirdetni. „A jóga sokkal több, mint egyszerű ászanák. Ez az ösvény egy belső utazásra is elvihet, hogy találkozz az igazi éneddel”. De hogyan találhatnád meg igazán az „igazi énedet”, ha pogány gyakorlatok végzésével kiiktatod az Igaz Istent?

Nem tudod. Ez lehetetlen. Csak olyan ajtókat nyitsz meg, melyeknek eleve nem is szabadna létezniük.

Itt egy másik kérdés, amit gyakran feltesznek nekem: „Ez azt jelenti, hogy a katolikusok nem nyújthatnak?”

Válasz: Nem, természetesen nem!

Én állandóan nyújtok. Valójában minden nap. Fitnesz szakember vagyok, aki az egészséget és a wellness-t a karrierjévé tette. 1999-ben megalapítottam az Advanced Workouts nevű céget – melyet 2015-ben eladtam, hogy teljes munkaidőben írhassak és teológiát tanulhassak. Ez alatt a tizenhat év alatt azonban fitnesz konzultációkat nyújtottam, órákat tartottam különböző edzőtermekben, otthoni edzéseket és felszereléseket árultam, és okleveles táplálkozási tanácsadó lettem. Sőt, mint már említettem, még a jógával is olyan erősen kezdtem el foglalkozni, hogy beiratkoztam egy átfogó tanfolyamra, hogy oktatóvá válhassak.

Más szóval, ismerem az egészséget. Tudom, hogyan vigyázzak a testemre – amely a Szentlélek temploma (1Kor 6,19) – és hogyan segítsek másoknak megtanulni, hogyan becsüljék meg az Istentől kapott testi ajándékot.

Ez azt jelenti, hogy a jógához is értek. És a nyújtáshoz. És ismerem a kettő közötti döntő különbséget.

A jóga az ősi Indiában keletkezett, mint egyfajta vallási gyakorlat, amely később saját teológiai iskolájává vált. A hinduizmus hat fő ortodox iskolájának egyikeként tartják számon. A jóga, mint hindu teológiai iskola a miszticizmus egy formájának tekinthető, de céljai ugyanazok, mint a hinduizmus bármelyik iskolájának vagy hagyományának. A jógik, vagyis a jógát gyakorlók célja a moksa vagy a szamszara, a születés, halál és újjászületés körforgása, a hinduizmus középpontjában álló szenvedéstől való megszabadulás elérése.” (Stephanie Hertzenberg, Belief.net)

A katolikusok is nyújthatnak és kell is nyújtaniuk a testüket. Számos nyújtási technika és mozdulat létezik, amelyek segítenek a rugalmasság növelésében, az intenzív edzés utáni izomfeszültség oldásában és a relaxáció elősegítésében. Nem szükséges jógagyakorlatokat végezni ahhoz, hogy ezeket az előnyöket elérjük.

Ne gondold, hogy pusztán azért, mert nyújtod a combod vagy a négyfejű izmot, csavarod a gerinced, hogy megolajozd a gerincoszlopot, vagy előre ívelsz, hogy enyhítsd a fájdalmat a törzsben egy kemény hasizomgyakorlat után, ezzel jógát gyakorolsz.

Ne hívd meg akaratlanul a gonosz szellemeket, hogy belépjenek oda, ahová nem igazán akarod őket.

Kérem, hogy mindenképpen tedd a testmozgást életed rendszeres részévé. Egy kemény edzés után pedig a nyújtás elengedhetetlen. Ha mélyeket akarsz lélegezni, hogy megnyugtasd a szorongó idegeket, nyugodtan tedd meg – végül is Isten teremtette a tüdődet. Lélegezz mélyen és békésen, miközben bensőleg imádkozol Jézus nevében.

Nincs ezzel semmi baj, mert ez nem jóga. A jógának nincs szerzői joga a mély légzésre és a nyújtásra. A különbség felismerése döntő fontosságú.

Bár a jóga valódi spirituális és kulturális gyökereitől való elszakadás felhígíthatja az ilyen típusú pogány spiritualitás gyakorlásának kockázatát, semmiképpen sem szünteti meg azt. Ne feledjük, hogy a gonosz a világosságnak álcázza magát (2Kor 11,14).

Ne feledjétek azt sem, hogy azok, akik egy másik kultúra spiritualitásának felhígított változatát gyakorolják, még mindig nyíltan kiteszik magukat a hamis istenimádat és pogányság eredeti gyökereinek.

Ne menjetek oda! Egyszerűen ne menjetek. Néhány ajtót soha nem szabad kinyitni.

A cikk forrása angol nyelven

Létrehozva 2022. október 18.