Remete Szent Antal az ember háromféle meghívásáról

Először is üdvözöllek benneteket az Úrban!

Úgy vélem, három módja van annak, ahogyan Isten kegyelme megragadja és Igéje által elhívja az egyes lelkeket, mind a férfiakat, mind a nőket, hogy Őt hirdessék.

Egyesek a szeretet természeti törvénye és az első teremtésüknél fogva beléjük ültetett eredendő jó folytán nem késlekednek Isten feléjük irányuló Igéjével érintkezni, hanem készségesen követik őt, amint a mi ősatyánk, Ábrahám is tette. Amikor ugyanis először jelent meg neki Isten, mert a megalkotott törvény által felkereste őt, azt mondta: Vonulj ki földedről és rokonságod köréből, atyád házából, és menj el arra a földre, amelyet mutatok neked. (Ter 12,1) Ő pedig a legkisebb habozás nélkül készen állt a meghívásra. Ábrahám volt a mintaképe annak a meghívási módnak, amely mindmáig létezik azokban, akik az ő nyomdokain haladnak. Ezért most is, ha a lelkek így kitartanak, és így cselekszenek, könnyen megvalósítják az erényeket, hiszen a szívük felkészült arra, hogy Isten Lelke betöltse. Ez az első meghívási mód.

Létezik egy másik is, amely azokra vonatkozik, akik meghallják az írott törvényt, amely minden, a bűnösök számára előkészített szenvedést hírül ad nekik, és beszámol az előrehaladóknak adott szent ígéretekről. Az írott törvény bizonyságai folytán tiszta szándék ébred bennük, és ezáltal igyekeznek eleget tenni a Meghívó hívásának. Dávid is erről tesz tanúságot, amikor így szól: Az Úr törvénye szeplőtelen, és megváltoztatja a lelkeket; (Zsolt 18,8) és ugyanott: Igéid kinyilatkoztatása megvilágosít, és értelmet ad a kicsinyeknek. (Zsolt 118,130) Sok egyéb ilyen tanúság is van, amelyekből most nem idézhetünk.

Azután a harmadik meghívási mód az, amikor a gyakori vétkekben és bűnös cselekedetekben megátalkodott kemény szívekre bajt zúdít a jóságos Isten, hogy megfeddje őket, mígnem a szenvedések által észhez térnek, s teljes valójukban bűnbánatot gyakorolnak. Ekkor ők maguk is elfogadják az erényeket, amint azok tették, akikről fentebb beszéltem.  Ez a három ráhatás létezik tehát a lelkekre, hogy bűnbánatot tartsanak, mígnem elnyerik Isten Fiának kegyelmét és meghívását.”

Az írás elolvasható itt.

 

Létrehozva 2012. október 14.