Az okkultizmus elhagyásáról

Átnéztem a Rod Dreher Naplója, csak előfizetőknek elérhető, vallási dolgokról szóló Substack hírlevelem archívumait, és rábukkantam erre a levélre, amit még 2021-ben küldött nekem egy barátom és olvasóm, aki ma már ortodox keresztény, de hosszú időt töltött az okkultizmusban. Engedélyt adott arra, hogy ezt közzétegyem. Talán van köztetek olyan, akinek szüksége van arra, hogy elolvassa.

Az egyik probléma, amikor az ember elhagyja az okkultizmust, hogy az emberek hallani akarnak kísérteties, pikáns dolgokról. Senki sem törődik a lelkeddel, ahogy a zsoltár mondja.

Mondtam már, hogy voltak emberek, akik nyomást gyakoroltak rám, hogy legyek „nyilvános megtérő”, és tegyem meg az interjú/blog/podcast köröket, de ennek határozottan ellenálltam. Vannak, akik ezt kegyesen megtehetik, de nekik vannak támogató rendszereik és szilárd közösségeik. Nekem nincs, és megtanultam, hogy ez sebezhetővé tesz a depresszióra és a kétségbeesésre, ezért már óvatosabb vagyok a nyilvános jelenlétemmel kapcsolatban.

Miután elolvastam a The Light From The Dark (A fény a sötétből) című bejegyzésedet, beszélgettem valakivel, akinek közel 15 korábbi pogány/okkultista katekumene van az ortodox templomában. Ez megdöbbentő. Oly sokan özönlenek közülünk az ortodoxiába, különösen ebben az évben. Csodálattal és aggodalommal telve csodálkozom ezen. Annyi megtört ember, és az egyházatyáknak évszázadok óta nem kellett foglalkozniuk a mi fajtánk beáramlásával.

Déli baptistaként nőttem fel. Rengeteg tevékenység. Nem sok hit. Emlékszem, hogy 11 éves koromban egy kicsit kiábrándultam az egyházból, amikor idős tanárnőm a vasárnapi iskolában sírva fakadt, amikor arról beszélt, hogy a fiúk kihasználnak minket, és úgy adnak tovább, mint egy doboz cigarettát. Egy olvasód már korábban is írt erről a nyugtalanító jelenségről, a vasárnapi iskola és az ifjúsági csoportok szexualizálódásáról. Amikor valaki túlságosan a szüzességedre koncentrál, akkor tudatosul benned, hogy nem érdekli a lelked.

A szüleim elhanyagoltak és bántalmazók voltak. Nem fogom részletezni, de rossz volt. Megpróbáltam magamtól rátalálni a hitre, amikor már nem vittek minket templomba. Össze voltam zavarodva, és az a benyomás, amit az evangelikalizmus hagyott bennem, hogy Isten túlságosan a szexualitásomra összpontosít, mint fiatal nő, csak arra tanított, hogy a Bibliát egy nagyon gender és szexualizált lencsén keresztül olvassam. Miután apám meghalt, otthagytam a kereszténységet. Úgy tűnt számomra, hogy a Bibliában szereplő összes nőt, kevés kivételtől eltekintve, a saját nemi hovatartozása határozta meg. Egy mélyen traumatizált, megtört, túlsúlyos 17 éves lány voltam, akinek nem volt jövője, aki nem tudta, honnan lesz a következő étele, és aki épp most veszítette el az utolsó félig-meddig stabil személyt az életében. Természetesen sebezhető voltam az okkultizmus irányában.

Abban a pillanatban Isten női mivoltának koncepciója hihetetlenül gyógyító volt számomra. Nem volt senki, aki kijavíthatta volna a kereszténységgel kapcsolatos téves elképzeléseimet, úgy éreztem, hogy a Biblia Istene gyűlöl engem, nem volt kivel beszélnem, és teljesen erőtlen és elszegényedett voltam minden szinten. Nagyon nehéz elképzelni egy olyan Istent, aki szeret téged, amikor a saját szüleid nem szeretnek.

A mágia és a varázslatok, istenek, akik elég kicsik ahhoz, hogy alkudozzanak velük, vagy az elme ereje reményt adott nekem egy reménytelen időben. Közel két évtizedet töltöttem az okkultizmusban, különböző formában és különböző mértékű elkötelezettséggel. Azt tapasztaltam, hogy minél mélyebben aktív és elkötelezett voltam, annál depressziósabb lettem.

Hogy miért nem kerültem egy félelmetes szektába, azt nem értem. Annyira kétségbeesetten akartam, hogy szeressenek, és hogy tartozzak valahová. Olyan csoportokhoz csatlakoztam, amelyek olyan dolgokat tanítottak, amikben nem hittem, melyek a zűrzavaros hazugságokra épültek, mert az emberek kedvesek voltak hozzám. Visszatekintve, nem kellett volna meglepődnöm azon, hogy ezek az emberek szükségszerűen bántanak engem..

Ironikus módon ezek a közösségek a szex megszállottjai voltak. Volt ez az elképzelés, hogy a szexuális visszaélés nem volt jellemző a pogány és okkult körökben, mert ők felvilágosultabbak voltak. Valójában, ha valaki tiltakozott a szexuális visszaélés vagy zaklatás ellen, azt csupán feszültnek bélyegezték. Én azt hittem, hogy szexuálisan felvilágosult vagyok, amíg a rossz döntéseim miatt kiszolgáltatott helyzetbe nem kerültem, és meg nem erőszakoltak.

Mindent csináltam a gyertyagyújtástól és a mondogatásoktól kezdve a démonok megidézésére szolgáló viktoriánus rituálékig. Egy olyan boszorkánycsoport tagja voltam, amely mindaddig eltitkolta tanításainak egy részét, amíg hivatalosan nem lettél tag. És ott volt a remény, hogy ha egyszer elsajátítod ezt a tudást, a dolgok értelmet nyernek. Valójában traumatizált, amikor a beavatásom során az emberek késhegyeket szúrtak a mellkasomba, majd a beleegyezésem nélkül vért vettek tőlem (szándékosan zavart voltál előtte), hogy a csoport vezetője megőrizze, és felhasználhassa ellenem, ha megszegném a titoktartási esküt. Persze a kirótt átok az volt, hogy a boszorkányság eszközei ellenem fordulnak, mert nem tudták elképzelni, hogy valaki ne törekedjen a hatalomra.

Miután tag lettem, láttam a teljes rituálét és a Figyelők megidézését, és egy nagyon is valóságos démoni jelenlét rázott meg. Olyan volt, mintha sárkányok vettek volna körül minket, nagy, gyíkszerű lények, akik nem voltak jóindulatúak. Tudni akartam, hogy mit akarnak és miért, és mi a kapcsolat, és kissé megdöbbentőnek tűntek. Ekkor jöttem rá, hogy nem igazán hiszik el, amit csinálnak. Ez spirituális szerepjáték volt. Olyan volt, mintha a babák gyufával játszanának. Valami homályosan terápiás jellegű dolgot fogadtak el, ami identitást adott nekik, és kielégítette a szenvedélyeiket. És közben démonokat idéztek meg.

Nem vagyok oda a hókuszpókuszokért. A csodák, angyalok, démonok minden elképzelését mélységes szkepticizmussal közelítem meg. Az okkultizmusban eltöltött két évtized alatt gyakorlottá váltam abban, hogy ne forgassam körbe a szemem, amikor az emberek energiáról, tündérekről és egyéb ostobaságokról beszélnek. Ez a szkepticizmus és tolerancia spirituálisan elzsibbasztott, mert rájöttem, hogy nem reagálok az istenkáromlásra vagy a spirituálisan egészségtelen környezetre. Ezen dolgozom, a spirituális atyám segítségével. De legalább nem látok szellemeket és démonokat leselkedni minden sötét sarokban.

Szóval mire gondolok, amikor démonokról beszélek? Nem szeretek erről beszélni, de talán mégis beszélnem kellene róla. Ez valaminek a meghívása, és ez a valami sötét és nehézkes. Valami, ami ott ül és leselkedik, mint egy olajfolt lelki megfelelője. Félelmetes, különösen az első alkalommal, de gyakran nem olyan félelmetes, mint az a nagyon is valós szükséglet, ami erre késztetett benneteket. Úgy érzed, hogy jóindulatúan rosszindulatú, mintha nem is érdekelné különösebben az életed, de nem is igazán jót akar neked. És könnyebb lesz a második és a harmadik alkalommal stb… Romantizálod, mint egy spirituális drogot, ami a kontroll illúzióját kínálja neked. Nem igazán hozza meg azt, amit szeretnél, de te minden apró vélt sikerbe belekapaszkodsz, mint igazolásba. Az életed egyre zavarosabbá válik, egyre inkább tele van hazugságokkal és kognitív disszonanciával. Minden illúziónak tűnik. A kapcsolataid szenvednek. Rájössz, hogy a rituálé és a „varázslat” nem ér semmit, ezért kapcsolatot keresel a démonnal, de a démon nem kapcsolatot akar. Fel akar emészteni téged.

A démon nem kapcsolatot akar. Fel akar emészteni téged.

Némi távolságtartással most már azt hiszem, hogy a démonok valódi célja az, hogy öngyilkosságba kergessenek, hogy örökre az övék legyél.

Azt hiszem, a papok nem mindig tudják, hogy mit kezdjenek ezekkel az emberekkel. Tehát amikor valaki azt mondja neked, hogy okkult vagy pogány háttérrel rendelkezik, van itt néhány dolog, amit rögtön feltételezned és értékelned kell:

+ Ez egy olyan személy, aki mélyen traumatizálódott és gyógyulófélben van. Ugyanolyan óvatosan és körültekintően bánj vele, mint valakivel, aki a heroinfüggőség elvonóról jön ki. A lelki sérülések nem olyan nyilvánvalók, mint a tűk és borotvapengék által hagyott nyomok, de nyugodtan feltételezheted, hogy mélyen sérült.

+ Nem kell meggyőznöd őket a gonosz valóságáról, de nehéz lesz meggyőznöd őket a jó valóságáról. Azt a gondolatot, hogy Isten szereti és megbocsát nekik, hihetetlenül nehéz lesz elfogadniuk.

+ Lehet, hogy szívósan ragaszkodnak az egyházhoz, egészen a legalizmusig, és bár ugyanúgy hajlamosak az ostobaságra, mint bárki más, lehet, hogy fuldokolnak, és ez az egyetlen mentőcsónak, amit találnak.

+ Szégyenkezni fognak a múltjuk miatt, és tele lesznek zavarodottsággal. Lehet, hogy orvosi ellátásra van szükségük, beleértve a mentális egészséget is, valódi szükségük van lelki vezetésre, és időre lesz szükségük, hogy megtanuljanak bízni benned. A pogány/okkultista közösségek tele vannak megtört emberekkel, akik sokszor bántják egymást.

+ Szükségük van egy olyan útra, melyen keresztül feldolgozhatják a múltjukat, és perspektívába helyezhetik azt. A démonok elvetése, mint ami nem valóságos vagy megfontolásra nem érdemes, nem segít olyan valakinek, aki szemtől-szemben találkozott velük. A Lelkek Ura podcast, amelynek házigazdái Fr. Andrew Stephen Damick és Fr. Stephen de Young, kiváló forrás ehhez.

+ Szükségük van olyan eszközökre, melyek segítenek leföldelni magukat a spirituális valóságban, mert eltart egy ideig, amíg spirituálisan biztonságban érzik magukat. Szentelt víz, Szent Mihály ima, imaszabályzat stb… Szükségük van bármire, amit csak lehet. A támogatás szintje, amire itt szükségük van, különösen az, hogy áldott dolgokat akarnak, ami lehet, hogy neked butaságnak tűnik, de nekik nagy vigaszt fog nyújtani.

+ Krisztus megváltásának elfogadása nem fogja megkönnyíteni az életüket. A keresztség, a keresztelés és a szentáldozás nem old meg mindent. Talán még inkább, mint az átlagos megtérőknek, nekik úgy kell tekinteniük erre, mint a gyógyulás és az üdvösség kezdetére, nem pedig végcélra. Különösen akkor, ha olyan szintű okkult szokásokból érkeznek, ahol mindig van egy másik cél, amiért dolgozni kell.

+ Nem feltételezhetsz náluk bizonyos alapokat. Lehet, hogy szükségük van egy mélyebb elmélyülésre az erkölcsről és arról, hogy mi az elvárás egy magát kereszténynek valló ember esetében. Ne feltételezd, hogy értik a szexuális erkölcsöt, különösen, ha vannak olyanok a gyülekezetedben, akik nem tartják be az egyház tanítását (gyerekeket vállalnak olyan partnerrel, akivel nem házasok), mert ez nagyon össze fogja őket zavarni, és félnek majd rákérdezni, mert emlékeznek arra a sírós öregasszonyra a vasárnapi iskolai óráról. Az is előfordulhat, hogy olyan dolgokat kell átbeszélni, amiket normális esetben nem, mint például a droghasználat és az ortodox nézet az etnikumról. Lehet, hogy olyan háttérből származnak, ahol a pszichedelikus szerek és a rasszizmus normálisnak számít, de lehet, hogy félnek erről beszélni.

+ Valószínűleg nem fogják érteni, hogyan kell közösségben lenni, és több útmutatásra lesz szükségük, mint néhány megtérőnek, hogyan vegyenek részt a gyülekezeti életben.

+ Sok simulékony beszédű ember megmondta nekik azt, amit hallani akartak. Értékelni fogják, hogy egyenes vagy velük és helyreigazítod őket.

+ Az első és második korintusi levél nagyon fontos számukra, hogy olvassák és tanulmányozzák, mert Szent Pál bemutatja, hogy egy lelki atya hogyan szereti, javítja és tanítja a hozzájuk hasonló embereket.

Az ortodoxia, mint sok más keresztény hagyomány, hosszú időn keresztül más keresztény hagyományokból vagy nem hívő megtérőkből fogadta a kereszténység alapszintű ismereteivel rendelkező megtérőket. Úgy gondolom, hogy a gyülekezetekben sokkal több „korinthoszi” fog megjelenni, és dicsőség Istennek ezért!

Azt hiszem, igazad van abban, hogy biztonságosan vezetve és megfelelően oktatva ezek a megtértek kitartóak lesznek a hitükben és éheznek Istenre. De vannak egyedi kihívásaik is, amelyek közül néhányat már megbeszéltünk, ami megnehezíti számukra az egészséges keresztény közösségbe való beilleszkedést. Azt hiszem, az első akadály, amit át kell ugrani a segítségükhöz, az annak megértése, ha olyan valakivel van dolgod, aki szemtől szemben látta a démonokat, még akkor is, ha ezt még nem tudja így megfogalmazni neked.

Két évtizednyi okkultizmus után nekem több mint két évbe telt az ortodoxiához vezető utamon, hogy kezdjem érezni azt, hogy a démonok mögöttem vannak, és Isten szeret és megbocsát nekem. Van még hova mennem, de minden nap hálás vagyok, hogy Isten elküldi papjait Korinthusba és Jeruzsálembe is. Azért választottam Photinát védőszentemnek, mert rendszeresen emlékeztetni kell magamat arra, hogy Isten ismeri múltam minden részletét, és mégis szeret, megbocsát és értékel engem. Több mint 20 évvel ezelőtt úgy utasítottam volna el őt, mint egy nőt, akit a szex határoz meg és szégyenít meg. Az, hogy most bátor, vitéz és győztes, az apostolokkal egyenrangú, a szamáriaiak apostola, dicsőséges vértanú és igaz szentként látom őt, sokat elmond arról, hogy Krisztus hogyan változtatott meg engem, és világossággal világította meg sötétségemet.

Neked maga a sötétség sem homályos, s az éj világos neked, mint a nappal.” (Zsolt 139,12)

A cikk forrása angol nyelven

Létrehozva 2023. április 22.