„Törvényes” haláljogok vagy az élet kultúrája?
Bevezető gondolat – amikor a lélek kérdezni kezd
Az utóbbi időben egyre többet hallani az abortuszról, az eutanáziáról, a pride felvonulásokról és a világ különböző pontjain zajló háborúkról.
A tegnap, barátainkkal való beszélgetésünk kapcsán rádöbbentünk, hogy e négy jelenség látszólag különböző területeket érint – egészségügyet, jogot, identitást, nemzetközi politikát –, ám mélyebben mégis összekapcsolódnak.
Bennem egyre erősebben él a kérdés: lehet-e mindez törvényes? És ha törvényes, akkor helyes is, az emberiség javát, az emberi élet kiteljesedését, fennmaradását szolgálja?
Hogyan viszonyulhat ezekhez a természetes ész, az emberi bölcsesség, egy hithű keresztény? Vajon ezek a jelenségek a kultúránk részét alkották-e valaha is? És vajon garantálják-e az emberi élet jövőjét, fennmaradását?
Az alábbi gondolatmenet e kérdésekre keresi az őszinte válaszokat, józan ésszel és hitből fakadó lelkiismerettel.
1. Mi a közös ezekben a jelenségekben?
A közös gyökér mind a négyben: az élet értelmezése és az emberi szabadság kérdése.
Ezek a jelenségek ugyan különböző nézőpontból közelítenek, mégis mind az élet kezdetét (abortusz), végét (eutanázia), identitását, önazonosságát (pride) és védelmét, tömeges kioltását (háború) érintik – és végső soron azt a kérdést feszegetik:
Ki rendelkezik az emberi életről? Ki mondhatja meg, hogy mikor kezdődik, mikor érjen véget, mit jelent emberként élni?
Közös bennük, hogy az ember önmaga ura kíván lenni, elutasítva az Istentől kapott rendet és értelmet.
Ezekben az esetekben a „törvényes” kifejezés jogi keretet jelent, nem pedig erkölcsi igazságot. Ami jogilag engedélyezett, az nem feltétlenül erkölcsileg helyes.
2. Törvényes = helyes?
A történelem számos példát mutat arra, hogy az ember által alkotott – Istentől független – törvény és az erkölcsi igazság nem mindig fedik egymást. Az erkölcs magasabb rendű, isteni forrásból ered. Ezért a törvényesség nem azonos az erkölcsi igazsággal. Ami jogilag engedélyezett, az nem biztos, hogy jó, igazságos vagy emberséges. Gondoljunk csak a rabszolgaságra vagy a faji megkülönböztetésre, amelyek egykor törvényesek voltak.
Tehát az, hogy valami „törvényes”, még nem jelenti azt, hogy az jó, hogy az az igazságot szolgálja, vagy hogy az az ember méltóságát tiszteletben tartja, az élet fennmaradását biztosítja.
A teljes cikk elolvasható fr. Szilveszter blogján.
Létrehozva 2025. július 6.