“Nem eszményekhez és ideológiákhoz kell hűnek lennünk, hanem Istenhez”

“Nem eszményekhez és ideológiákhoz kell hűnek lennünk, hanem Istenhez”

„Helyzetünkre tekinthetünk úgy, illetve úgy is kell tekintenünk, mint olyasmire, amelybe szüleink, születésünk és neveltetésünk körülményei állítottak bennünket; de nem szabad és nem is kell úgy tekintenünk, hogy ez a helyzet jó, és ilyennek kell lennie, maradnia. Holott az emberek éppen ezt teszik. Márpedig ez bűn. Nem engedhetünk az ideálból. Meg kell erősítenünk erkölcsi érzékenységünket. Nem működtethetjük erőnek erejével a piszoktól eldugult gépet, és nem mondhatjuk, hogy a gépnek ilyen eldugult állapotban kell lennie, hanem állandóan tisztogatva kell továbbra is olajoznunk, amíg el nem érjük azt a működést, amely jellemző rá.”

Tolsztoj, Napló 289.

Iskolai tornaóráinkról emlékezünk a távol-, és magasugrásra, és tudjuk: nem lehet jól ugrani, ha sárosan csúszós, vagy homokosan málló a talaj, csak jó szilárd talajról lehet nagyot dobbantani. A lelki, tudományos, politikai és a társadalmi életre is igaz ez: fontos a haladás, a megújulás, a dobbantás, de nem lehet a semmiből dobbantani. Akinek semmilyen szakmai alapja nincs, az mit akar megújítani? Akinek nincsenek lelki szokásai, tradíciója, rítusa, az csak a spirituális újért rajongva vajon nem fog elszállni? Aki két lábbal nem áll a társadalom valóságában, annak az eszméi elérnek egyáltalán valakit, s válnak azok meddő idealizmussá? Aki nem óvja a házassága, családi élete alapjait, az vajon nem légvárat épít tetszetős külsőségekkel, divatos újításokkal, a korszellemnek megfelelő lazasággal? Én azt állítom: aki haladni szeretne, óvja a bástyáit!

Életünk szilárdságai adnak biztos alapot az új bizonytalansága felé, otthonos védvárat a kockázatos progressziók felé.

Innen érthető, hogy az emberiség miért óvja ősidőktől az alapértékeit: már az őskori sírok olyan emlékező helyet jelentettek, ahol nemcsak a törzsi vezető nagy tetteire emlékeztek, hanem az általa képviselt értékekre, rendre, bástyákra is. Bármennyire is fontos a jövő, a progresszió, a megújulás, a fiatalosság, a fejlődést szolgáló liberalizmus – nem lehetünk meg a bástyákat adó konzervativizmus nélkül. S ez igaz a családra, a szakmára, az egyházra, a politikára is.

Ám Tolsztoj szóvá teszi: nem elég csak elfogadni a történelmi adottságokat Semmit nem ért a fejlődés folyamatából, aki azt hiszi: az alapok, a bástyák, a konzervatív eszmék őrzése csak öncél. Nem múzeumőrök akarunk lenni! A bástyák valójában váljanak dobbantóvá! A konzervatív alapok, az egyházi tradíciók, a régi szakmai tanítás, a családi szokások nem akarnak fogva tartani, hanem igazi, valódi dobbantóvá tudnak és akarnak válni az új felé. Aki ismeri a szakma csínját-bínját, az tud igazán újat belevinni. Aki ismeri a hagyományos teológiai tanítást, az tud felkészülten nyitni a mai kihívások felé. A társadalmi életben sem akar az „Isten, haza, család” hármassága csak bástya lenni, hanem éppen ezek küldenek az innovációra.

Sem Isten, sem a haza, sem a család „soha nem hagynak nyugton”, élénken újra sürgetnek.

Tolsztoj kifejezetten bűnnek nevezi, ha valaki nem akarná fejleszteni a jobb felé az adottakat, ha eleve lemondanánk az igényességi szintről. Ha a gépezetet piszoktól eldugulva is, erőből is működésre kényszerítenénk, ahelyett, hogy figyelmesen, érzékenyen, intelligensen a folyamatokat javítanánk, tisztítanánk, olajoznánk. Aki él, aki eleven, annak legyen fontos az újítás, a haladás, a fejlődés. Mindezt meggondolva értjük meg az emberi élet természetét: egyszerre konzervatív és progresszív, egyszerre fontos a bástya és a dobbantó. Természetellenes számunkra a merevség, de az élet felelőtlen liberalizálása is.

S ha mindenek ősokára, az Istenre gondolok, akkor a róla szóló beszédben is mintha túlsúlyba kerülne az „ősöreg” kifejezés szóban, és a festményeken is. Valóban, Isten az ősalap, az őseredet, a gondviselő Atya. De kellene úgy is beszélni Istenről, mint aki az „örök fiatal”. Ferenc pápa oly sokat mondja: a fiatalosság nincs életkorhoz kötve, az nem biológiai kérdés. Vajon micsoda víziója lehetett Nagy Szent Bazilnak, amikor úgy beszél úgy a Mennyek országáról, mint ami megérkezés az örök fiatalságba! Szóval a kereszténységhez lényegileg tartozik az őrzés, a bástya, de a megújulás, a tavasz, a túllépés, a fiatalosság is. Talán mindannyian jobban húzunk az egyik oldal felé életkorunknál, alkatunknál, szemléletünknél fogva – de ne akarjunk azonosulni csak az egyik magatartással, démonizálva a másikat.

Nekünk nem eszmékhez, ideológiákhoz, oldalakhoz kell hűségesnek lennünk, hanem az élő Istenhez.

Forrás

Létrehozva 2023. május 19.