Amit a pápák megtehetnek, és amit nem

A pápák, másképp szólva, nem autoritárius személyek, akik azt tanítanak, amit akarnak és úgy tanítanak, ahogy akarnak. A pápák egy kötelező erővel bíró hagyomány védelmezői, aminek a szolgái, nem pedig az alakítói.

„Egy jó barátom rendszerint úgy emlegeti a Wall Street Journalt, mint a »kedvenc katolikus újságját« – ami egy kicsit furcsa, de nem alap nélküli, tekintve a WSJ nyitottságát arra, hogy főoldalon közöljön katolikus véleményeket komoly témákban. De amint Homer is alkalmanként téved, úgy néha ezt teszi Amerika legjobb lapja is. Január 2-án a Journal azt jegyezte meg írásában arról, hogy miért Ferenc pápa a »Figyelni érdemes emberek« listáján 2013-ban:

»Amellett, hogy megnőttek a várakozások a homoszexualitásra, válásra, a környezetre, a társadalomnak a szegények iránti kötelességeire vonatkozó egyházi nézetek megváltoztatását illetően, az egyházfőtől elvárták a vatikáni bürokrácia reformját, ahogy a nők szerepének növelését is az Egyházban.«
Számításom szerint (…) négy hiba van ebben az egyetlen mondatban, valamint tükrözi az egyházi »szerepek« súlyos félreértését is. 
Habár nagyon nehéz lehet felfogni ezt azoknak, akik a politika szemüvegén keresztül tekintenek a katolicizmusra, a pápák nem olyanok, mint az elnökök és kormányzók, a dogma pedig nem olyan, mint a közpolitika. Ami annyit tesz, hogy a »pápai adminisztráció« változása nem jelenti – nem jelentheti – a katolikus »nézetek« változását is. A dogmák, a tanítás, amint az Egyház felfogja azt, nem bárki »nézeteinek« a kérdései, hanem a dolgokról szóló igazság kiérlelt megértése. 
A pápák nem is szabad ügynökök, akik a saját orruk után mennek, ha megengedik a kifejezést. A II. Vatikáni Zsinat dogmatikus konstitúciójának befejezése előtt VI. Pál pápa kezdeményezte, hogy adják hozzá a készülő dokumentumhoz azt a mondatot, hogy »a pápa csakis Istennek felelős« – ami, feltételezem, arra vonatkozó erőfeszítés volt, hogy megvédjék a pápai tekintélyt és szabadságot a potenciális civil vagy egyházi túlkapásoktól. A zsinat teológiai bizottsága azonban elutasította a pápai módosító javaslatot, megjegyezve, hogy »a római pápát köti a kinyilatkoztatás maga, az Egyház alapvető struktúrája, a szentségek, a korábbi zsinatok határozatai és más kötelezettségek számos esetben«.
Az írás elolvasható itt.

Létrehozva 2014. február 27.