Sarah bíboros a pornófüggőségről és a transzhumanizmusról
(Részlet Nicolas Diat – Robert Sarah: Esteledik, a nap már lemenőben című könyvéből. SZIT. Budapest, 2019. Megrendelhető itt.)
Beszélhetnénk az emberi test kereskedelmi tárggyá tételének problémájáról?
A prostitúció, a pornográfia és mindaz, ami ezekből következik, nagy piaccá váltak. A politikus férfiak, akik nem hoznak megfelelő intézkedéseket, hogy harcoljanak a prostitúció ellen, bűnösökké válnak a nők iránti elszabadult támadásban. A prostitúció sok szempontból a rabszolgaság egyik modern formája. Tudható: valóságos emberkereskedelem indul be egyik kontinensről a másikra.
A Nyugat a legszegényebb országokban vásárolja a maga szexuális rabszolgáit, közben az erkölcsi álszabadság spanyolfala mögé rejtőzik.
Az emberi test kizsákmányolása a prostitúció keretében nem képezi tárgyát a komoly törvényhozásnak. Szégyen, hogy kelet-európai nők ezrei érkeznek Nyugatra, hogy áruba bocsássák testüket. Kötelességem bírálni a gazdag országok képmutatását is, amellyel folyamatosan tolerálják az ázsiai szexturizmust – ahol kihasználják a nők szegénységét -, közben pedig ordítva hirdetik a médián keresztül, hogy ők felszabadítják a szegény országok nőit a rabszolgaságból, amelynek alá vannak vetve.
Megfigyelhető egyébként a társadalom teljes szövetének egyfajta erotizálása. Gondolok főleg az interneten található pornográfiára. A fiatalok védelem nélkül vannak kiszolgáltatva ezeknek az erőszakos vizuális támadásoknak, a szülők pedig zavartan állnak a probléma előtt: hogyan tudnák megmenteni gyermekeiket a legnagyobb rossztól. És mely kormányok rendelnek el bátor intézkedéseket, hogy véget vessenek a pornográfia botrányának?
Talán a financiális érdekek, melyek ezen aktivitások mögött rejlenek, magyarázzák a vezetőség nagy hallgatását?
A gyerekek könnyedén hozzájutnak az interneten található pornográf képekhez, ez pedig a kicsinyek lelkiismeretének megerőszakolásához hasonlít. Azt hiszem, nem mérték fel a pornográfia ilyen inváziójának pszichológiai és lelki következményeit a gyermekek és a fiatalok egész generációjára nézve.
Az orvosok kezdenek vészjelzést adni, amikor találkoznak az egyre erőszakosabb képek által megzavart vagy a pornófüggőség rabságában vergődő fiatalokkal. Ki fogja nekik megmondani, hogy ezek a képek nem a szexualitás igazságát mutatják be? Ki fogja nekik megmondani, hogy a szexualitás az önátadásból áll és finomságból, nem pedig erőszakból és a másik megalázásából. Az Egyház ebben is elsőként áll ki a szexualitás igazságának és méltóságának megvédése mellett. Ezen a területen, mint sok más területen is, annak az őrzője és védelmezője, ami a legemberibb az emberben.
Egyébként az emberi szervek kereskedelmi tárggyá tétele főleg szegény és gazdag országok között a legkevésbé ismert becstelenség.
Maffiabandák gyilkolnak meg gyermekeket, kiveszik a szerveiket, és eladják gazdag pácienseknek. Ugyanakkor a nyugati társadalmak mindenütt ordítva szólítanak fel az emberi jogok tiszteletben tartására.
Ki tud arról, hogy Nyugaton kozmetikai szereket készítenek meggyilkolt magzatok maradványaiból? Több, ezekkel az üzelmekkel kapcsolatos botrányban érintett volt az amerikai Planning Familial. Néha az az érzésem, hogy éppen a legerkölcstelenebb és Isten nélküli társadalmak azok, amelyek a tüdőjüket leginkább kikiabálva hirdetik az emberi jogokat, hogy jobban elrejtsék szégyellnivalójukat.
Igen megdöbbentett En Calcat bencés apátjának, Dom David d’Hamonville-nek a tanúságtétele, melyet Idő a meghalásra című nagyszerű könyvében ír le. Leleplezi, hogy a francia kórházakban mindent annak rendelnek alá, hogy kifizetődő legyen. Ha egy beteg gondozása rentábilis, akkor rendben van, ellenkező esetben hagyják meghalni.
Az emberi testet sejthalmaznak tekintik, amellyel a financiális és politikai hatalmak akarnak rendelkezni. A pénzőrület és a liberális ideológia ezt a világot valódi pokollá alakítja.
Ma mindent meg lehet venni, az emberi szervektől kezdve a spermán át a béranyák méhéig.
Pontosan azzal ellentétben, amit mindenütt hirdetnek, a modernitás mélységesen megveti a testet: tárgyat csinál belőle. Paradox módon az oly sokszor azzal vádolt Egyház, hogy nem ad helyet a testi valóságoknak, lép fel, hogy erőteljesen megvédje az emberi test hasonlíthatatlan méltóságát. Azt hiszem, hogy a keresztények egy olyan Isten tanítványai, aki felvette a testet, sohasem vethetik meg az emberi testet és nem dobhatják oda azt a kereskedők és a lelkiismeretlenül kísérletezgetők falánkságának.
Mi papok, akik naponta kezünkben tartjuk az Úr eucharisztikus testét, mi ugyancsak ismerjük a test törékenységét és árát. Talán ebben a kiváltságban osztozunk az édesanyákkal, akiknek tapasztalatuk van az oly törékeny és oly drága újszülöttek gondozásáról. II. János Pál példáját követve, aki az 1994 februárjában közzétett Levél a családoknak című írásában tette, mi se szűnjünk meg felhívni a figyelmet arra, hogy „amikor az emberi testet a szellemtől és gondolattól függetlenül szemlélik és anyagként használják, mint az állatok testét – ami például az embriók és a magzatok manipulációjával történik -, akkor az elkerülhetetlenül szörnyű erkölcsi következménnyel jár. Hasonló embertani szempontból nézve az emberiség családja egy új manicheizmus megtapasztalásához érkezett, amelyben a test és a lélek teljesen szembe van állítva: a test nem a szellemből él, a szellem pedig nem élteti a testet. Így az ember nem személyként él már, hanem tárgyként létezik.
Az ellentétes szándékok és deklarációk ellenére kizárólag tárggyá degradálódik. Ebben az értelemben például ez az újmanicheista civilizáció hajlamos az emberi szexualitást inkább a manipulációk és a kizsákmányolás szempontjából nézni, mint annak a megdöbbentő eredeti valóságnak a fényében, amely a teremtés hajnalán arra késztette Ádámot, hogy csodálkozva felkiáltson: »Ez már csont a csontomból és hús a húsomból« (Ter 2,23).
Milyen messze vannak bizonyos modern fogalmak az isteni kinyilatkoztatás által felajánlott férfi mivolt és női mivolt mélységes megértésétől! Ez utóbbi lehetővé teszi, hogy az emberi szexualitásban felfedezzük az emberi személy gazdagságát, mely igazi megvalósulását a családban találja, és amely kifejezi igazi hivatását a szüzességben és az Isten országáért vállalt cölibátusban.”
Isten nélkül az emberi méltóság lesz megkérdőjelezve.
„Ha nincs Isten, akkor bármi megengedett” – mondta Dosztojevszkij. Isten nélkül a legrosszabb is be fog következni. Az ember megvetés tárgya lesz.
A XXI. század bizonyára az új utópiák, a transzhumanizmus, a tökéletes és örök életű ember keresése tesz. Nyugtalanítja ez önt?
A jelen forradalomnak van egy neve: a kitenyésztett emberiség vagy transzhumanizmus. Eszközeit a nanotechnológia, a biotechnológia, az informatika tudománya és az agykutatás (NBIC) adja.
Célja: túlhaladni az emberiség korlátalt és megteremteni az új embert. Ez az elméleti terv aztán megvalósításra kerül. Itt éri el a modern emberre jellemző önelutasítás, öngyűlölet és saját természete visszautasítása folyamatának a határát. Az ember annyira gyűlöli magát, hogy újra ki akarja találni saját magát. De ez azzal a veszéllyel jár, hogy menthetetlenül eltorzul. Minden értelmes embernek bele kellene borzadnia ebbe a lehetőségbe. Ettől, nagyon is érezzük, sokan megzavarodnak.
Azt állították, hogy az emberi szabadság korlátlan. Elvetették a Teremtőt. Megvetették még a természet fogalmát is. Mi marad? Itt vagyunk egyedül, lefegyverezve, védelem nélkül, kiszolgáltatva egy fenyegető rémálomnak. Áttörtünk minden korlátot. De nem láttuk, hogy ezek a korlátok védtek minket. A korláton túl nincs más, mint a végtelen üresség.
Ma egyes jóakaratú emberek, egyes törvényhozók próbálják fékezni a folyamatot. Rádöbbennek, hogy az úgynevezett haladás túlságosan gyorsan megy. De nem is a gyorsaság a kérdés. Maga a folyamat sodor minket a semmi felé. Poszthumanizmusról beszélünk, de a humánumon túl semmi sincs!
Be vagyunk zárva abba az elgondolásba, hogy minden lehetséges abban a pillanatban, ahogy a törvény azt megengedi. Ez az alapelvé tett jogi pozitivizmus ma a végéhez ér. Képtelen tovább megvédeni minket. Többé nem játszhatja szerepét, mely abban áll; hogy megmondja, mi a jogos és mi az igazságos.
Az emberek magukra vannak hagyatva. Hogy lehetne megállítani ezt az előre menekülést? Hol található az a határ, mely meg fogja védeni az emberiséget? Hol keressük azt az alapelvet, amely képes vezérelni minket? XVI. Benedek pápa a német parlament előtt tartott beszédében prófétai szavakat mondott, amelyek ugyanakkor alázatos és ünnepélyes figyelmeztetés az egész emberiség számára: „Ott, ahol a pozitivista értelem saját magát mint egyedül elégséges kultúrát tekinti, minden más kulturális valóságot a szubkultúra világába utasítva az embert leegyszerűsíti, vagy inkább az ember emberségét fenyegeti. […]
Az a pozitivista értelem, mely kizárólagosként mutatkozik, nem rendelkezik azzal a képességgel, hogy bármit is. felfogjon, ami túlmutat a funkcionalitáson; hasonlít az ablak nélküli vasbeton szerkezetű épülethez, ahol a levegőt és a fényt mi biztosítjuk magunknak, de a nagyvilágnak ezt a két valóságát [a levegőt és a világosságot — a ford.] nem Istentől akarjuk fogadni. […] Újra szélesre kell tárni az ablakokat, újra látnunk kell a világ hatalmas tágasságát, az eget és a földet, és megtanulni mindezt helyes módon használni.
De hogyan valósul ez meg? Hogyan találunk kijáratot a tágasságba, a mindenségbe? Hogyan találhatja meg újra az értelem a maga nagyságát anélkül, hagy az irracionálisba tévedne? Hogyan jelenhet meg a természet újra a maga igazi mélységében a maga elvárásaival és jelzéseivel? […] Amikor a valósággal való kapcsolatunkban valami nem működik, akkor el kell gondolkodnunk az egészről, és visszaérkezünk a kultúránk alapjainak kérdéséhez.
Engedtessék meg nekem, hogy megálljak még egy percre ennél a pontnál. Az ökológia fontossága nyilván vitathatatlan. Oda kell figyelni a természet beszédére és összefüggő választ kell adni rá. Szeretnék azonban hangsúlyozottan végiggondolni egy szempontot, amely ma is, mint tegnap – nekem úgy tűnik -nagyon el lett hanyagolva.
Van az embernek is ökológiája. Az ember is birtokol egy természetet, amelyet tisztelni kell, és nem szabad önkényesen manipulálni.
Az ember nem csak szabadság, amelyet ő maga teremtett. Az ember nem teremti önmagát. Az ember szellem és akarat, de természet is, és az akarat akkor működik helyesen, ha tiszteli a természetet, figyel rá, és amikor az ember elfogadja önmagát annak, ami, és azt is elfogadja, hogy nem önmaga teremtménye. Pontosan így, és csakis így valósul meg az igazi emberi szabadság. [. . . ] A természet viszont akkor foglalhat magában törvényeket, ha egy akarat ezeket a törvényeket belehelyezte […] Ez eleve feltételez egy teremtő Istent, akinek az akarata a természetbe beleíratott. […]
Valóban értelmetlen azon elgondolkodni, hogy megtudjuk: ha van a természetben egy objektív értelmesség, akkor ez nem tételez fel egy teremtő Értelmet, egy Creator Spiritust?
Most egy gondolatsor végéhez érkezünk. A transzhumanizmus kérdése civilizációs választás elé állít bennünket. Folytathatjuk a megkezdett irányban, de akkor ez azzal a veszéllyel jár, hogy szó szerint lemondunk emberségünkről. Ha emberi lények akarunk maradni, el kell fogadni teremtett természetünket és újra oda kell fordulnunk a Teremtőhöz. A világ úgy döntött, hogy Isten nélkül szervezi magát, Isten nélkül él, és Isten nélkül gondolkodik magáról. Folyamatban van egy rettenetes megtapasztalás: mindenütt, ahol Isten hiányzik, ott pokol van.
Mi is lenne a pokol, ha nem az Istentől való megfosztottság. A transzhumanista ideológia ennek legtökéletesebb illusztrációja. Isten nélkül nem marad más, csak ami nem emberi, ami poszthumánus. Soha nem volt ennyire egyszerű a választás: isten vagy a semmi!
Guy Coq filozófus nemrég Isten arca és emberi arcok című előadásában a következőt állította: „A barbárság, vagyis a civilizáció lényege lerombolásának lehetősége kis lépésekben történik. A barbarizmus nem jön elénk bemutatkozva: »íme, itt vagyok. Féljetek! Lássátok az embertelenség nagyságát, amelyet hozok.« […]
Civilizációnk olyan, mint egy részeg ember, aki a szakadék közelében tántorog. Egyszer közelítenek lépései a szakadék felé, máskor távolodnak. De nem tudja pontosan, hol van a szakadék széle. Akkor előfordulhat, hogy egy egyszerű kis lépés, melyet a szakadék széle felé tesz, a végső katasztrófát eredményezi. Ez a kis lépés túlságosan nagy lépés volt. Ha az arra sétáló el akarja kerülni a legrosszabbat, gondosan tanulmányoznia kell előrehaladását és próbálni megérteni, milyen lépést kell elkerülnie.”
A transzhumanista kísértés az a kis lépés, amely valójában túlságosan nagy, amely minket beletaszít az ürességbe.
Az átalakított emberi lények produkálása oda fog vezetni minket, hogy el lesz törölve a személy és a tárgy közötti határ.
Látva egy emberi személyt, ma is tudatában vagyok annak, hogy ő nem egy megvehető és készen álló eszköz számomra, hanem egy másik személy: egy másik ;,én”.
Ki fogja megmondani holnap, hogy hol a határ az emberi lény és a nem emberi lény között? Ha az emberi lény előállított tárgy lesz, ki tudná megítélni méltóságát, mely hozzá tartozik? Tudatában vannak egyáltalán annak, hogy mit mondanak, amikor kitenyésztett emberekről beszélnek? Nemsokára lesznek többféle osztályba tartozó emberek; csökkentettek és kitenyésztettek? Milyen lesz az egyiknek az értéke, ára, és milyen jogai lesznek; és a másiknak?
Borzongok a gondolattól, hogy hamarosan talán egyes emberek úgy érezhetik majd magukat és azt hihetik, hogy technológiai protéziseik miatt ők felsőbbrendűek másoknál.
Hangoztatni kell, hogy ez a terv szakít az orvosi logikával. Nem arról van szó, hogy gyógyítanak, javítanak egy baleset által sérült természetet. Itt arról van szó, teremtenek, kitalálnak egy új és szabadalmazott fajt.
II. János Pál írta a Fides et ratio-ban: „Bizonyos tudósok, akiknek semmi etikája nem volt, megkockáztatták, hogy érdeklődésük középpontjába már nem az embert és életének egészét állították. Mi több, úgy tűnik, közülük néhányan a technikai haladásban rejlő lehetőségek ismeretében nemcsak a piac logikájának, hanem a természet és az emberfölötti démoni hatalom kísértésének is engedtek.”
Az emberfeletti ember őrült párthívei arról beszélnek, hogy létrehozzák a népességjavítás hatalmas programját. Az IQ-t akarják növelni – az agyba ültetett készülékekkel, amelyek információs technológiáknak adnak jelzést, azt remélve, hogy egyeseket új képességekhez juttatnak. Az embereket nagyobb munkaképességgel akarják ellátni és eredményessé tenni. Már a mesterséges megtermékenyítés, a beültetés előtti embriók válogatása, a genetikai betegségek prenatális diagnosztikájának általánossá válása lassanként belopták a gondolkodásba az eugenikával megfertőzött logikát. Normális dolognak tartják kiiktatni az embriókat, vagyis az egészen kicsi emberi lényeket, melyek nem felelnek meg a mi normáinknak.
De ki fogja holnap meghatározni a normát? Ki fogja megmondani, mi a megfelelő, vagy mit kell növelni? A transzhumanizmus nem egy uralkodó emberfajt akar teremteni? Ezek a kérdések megrendítőek és vérfagyasztóak. A XX. századi gyilkos őrületek rettenetes tapasztalata kell, hogy leckét szolgáltasson nekünk.
A mindenhatóságnak ezen kísértése előtt szeretném elkiáltani az én szeretetemet és végtelen tiszteletemet a gyengeség iránt.
Ti betegek, ti testileg vagy szellemileg gyengék, ti, akik fogyatékosságtól vagy torzulástól szenvedtek, ti vagytok a nagyok! Sajátos méltóságotok van, mert különös módon hasonlítotok a megfeszített Krisztusra.
Engedjétek meg nekem, hogy kimondjam nektek: az egész Egyház letérdel előttetek, mert ti hordozzátok az ő képét és jelenlétét. Szeretnénk szolgálni titeket, vezetni, vigasztalni és megnyugtatni titeket.
Szeretnénk tanulni is tőletek. Ti nekünk a szenvedés evangéliumát hirdetitek. Kincs vagytok. Ti mutatjátok nekünk az utat, ahogy Ratzinger bíboros mondta egyik beszédében az Egészségügyben Dolgozók (Az Egészség Lelkipásztori Szolgálata) Pápai Tanácsa által szervezett nemzetközi találkozón: „Isten világossága nyugszik azokon a szenvedőkön, akikben a teremtés ragyogása külsőleg elhomályosult. Ők egészen sajátos módon hasonlók a megfeszített Krisztushoz, a szeretet ikonjához, ők bizonyos közös vonásokat mutatnak azzal, aki egyedül »magának az Istennek a képmása«. Átadjuk nekik azt az üzenetet, amelyet Tertullianus fogalmazott meg Krisztusra utalva: »Bármilyen siralmas is legyen az ő teste […], ő lesz mindig az én Krisztusom« (Adv. Marc., III, 17,2). Bármilyen nagy is legyen az ő szenvedésük, bármennyire is eltorzulva és elhomályosulva legyenek emberi egzisztenciájukban – mindig is ők lesznek kiváltságos gyermekei a mi Urunknak, ők lesznek mindig sajátos módon az ő képe.” A kereszt a végső válasz erre az ideológiára, mely a gyöngeségen át arról álmodozik, hogy legyőz minden végességet: a fáradtságot, a fájdalmat, de még a halált is. Én viszont azt hiszem, hogy a magunkra vállalt és szeretett végesség a mi civilizációnk szíve.
Egy végtelen életről és végtelen hatalomról való prométheuszi álmodozás csak hiú ábránd és ördögi kísértés.
A transzhumanizmus „konkrétan” azt ígéri, hogy istenekké leszünk. Ez az utópia a legveszélyesebb az emberiség egész történelmében.
A teremtés sohasem akart ezen a ponton véglegesen eltávolodni az Atyától. Nietzsche szavai A vidám tudományban realitássá váltak: „Isten halott! És mi öltük meg. […] Azt, amit a világ mind ez ideig a legszentebbként és leghatalmasabbként birtokolt, késünk alatt kivérzett. […] Ennek a cseIekvésnek a nagysága nem túlságosan nagy számunkra? Nem vagyunk–e egyszerűen arra kényszerítve; hogy mi magunk istenekké váljunk?”
A tudomány emberei nyilván gúnyolódnak rajtam és tudatlanságomon. De mint a hit embere, szeretném szégyen és félelem nélkül hirdetni, hagy az „emberfeletti” emberről alkotott mítosz és maga a prométheuszi terv alapvetően téves.
Ez az őrület paradox módon az elveszett paradicsom utáni őrült nosztalgiában fejeződik ki. Az áteredő bűn előtt az embernek nem kellett ismernie a halált, és örökké Isten közelében maradt volna. Úgy látszik, az ember saját erejéből akarja pótolni azt a jót, amit bűne által elveszített. Lelkünk mélyén tudjuk, hogy az utolsó szó nem lehet a halálé és a szenvedésé. Érezzük magunkban az örökkévalóság és a végtelenség hívását. Viszont az ember saját emberi természete által Teremtőjétől csak végtelen távolságban levő teremtmény marad.
Az ember saját erejével sohasem fogja elérni Istent, soha nem képes felemelkedni hozzá és részesedni az ő életéből. Az ember nem képes Isten életéből élni, vagyis birtokolni azt, amit úgy nevezünk: megszentelő kegyelem, ha az Isten meg nem adja neki, mint teljesen ingyenes ajándékot. Erre az embernek nincs semmiféle joga, mert az az ajándék Isten részéről a szeretetének tiszta ingyenessége, és végtelenül felülmúlja az emberi természet minden lehetőségét.
Az ember viszont tudja, hogy Isten által olyan célra hivatott, mely őt felülmúlja: Isten akarta így, hogy nem találjuk boldogságunk teljes megvalósulását csupán ezen a földön. Isten csak természetes tökéletességre teremtett minket. Isten, az ő képére és hasonlatosságára teremtve bennünket, a természet tökéletességénél végtelenül magasabb rendű célra teremtett. Mi csak ezért a természetfölötti célért létezünk. És ez az örökkévalóság. Erre teremtette Isten az embereket.
A szentség az a maximális teljesség, amely felemel minket Isten magasságáig. A mi tökéletességünk, a mi szentségünk Isten és az ő kegyelemének a műve.
Soha nem fog eltűnni az a végtelen szakadék, amely a természetes és a természetfölötti rend, az ember természetes élete és a kegyelmi élet között létezik, mely nem más, mint magának Istennek az élete, amelyet ő az embereknek ajándékozott. A szentség felemeli a természetet és nem mond ellen neki, hanem végtelenül felülmúlja.
Az Egyház folytatja Krisztus küldetését, aki az embert el akarja vezetni a tökéletességre, az átistenülésre: „Emlékezzetek meg elöljáróitokról, akik Isten szavát hirdették nektek. Gondoljatok életútjuk végére, és kövessétek őket a hitben. Jézus Krisztus ugyanaz tegnap, ma és mindörökké. Ne hagyjátok, hogy különféle megtévesztő tanítások félrevezessenek benneteket” (Zsid 13,7-9).
Létrehozva 2023. november 7.