Sarah bíboros a női szakralitásról
(Részlet Nicolas Diat – Robert Sarah: Esteledik, a nap már lemenőben című könyvéből. SZIT. Budapest, 2019. Megrendelhető itt.)
2015-ben az Isten vagy a semmi című első könyvében úgy fogalmazott, hogy Nyugaton a nő testét gyakran eszközzé teszik, leértékelik és megbecstelenítik. Változott azóta a véleménye?
Ellenkezőleg, a helyzet folyamatosan tovább romlik. A nyilvánosság a női testet gyakran az árusítandó dolgok színvonalára süllyeszti kereskedelmi célokból. Kiállítják, kiplakátolják, kiszolgáltatják minden tekintet számára. Úgy tűnik, normálisnak tartják ezt a megvetést és ezt a megaláztatást. A női testet úgy tekintik, mint a szexuális vágy felkeltésére rendelt tárgyat. Arra hívják a férfiakat, hagy erre a szent és édesanyai testre olyan tekintetet vessenek, mely hasonló a megerőszakoláshoz vagy legalábbis az erőszakos birtokbavételhez. Olaszországban a templomok kapuin és mindenütt ez a megalázó lealacsonyítás van kiplakátolva.
Amikor a nőt a férfihoz való viszonyában kizárólag erotikus és szexuális szempontból mutatják be, akkor mindig a nő lesz a vesztes.
A nyilvánosság a nőt eltorzítva, mint a férje számára egyszerű presztízselemet mutatja be, legalábbis polgári körökben. Tudtán kívül a nő a férfi szolgálatára rendelt tárggyá lett.
Egyes feminista mozgalmak elő szeretnék mozdítani a nők méltóságát, de azt hiszem, nem a gyökerénél ragadják meg a problémát. Fel akarván szabadítani a nőt „az utódnemzés rabszolgaságából” – Margaret Sanger kifejezése szerint, aki a Planned Parenthood alapítója – elszakítják az anyaság nagyszerű hivatásától, amely méltóságának az egyik alapja. Ez a felszabadítás hazug és illuzórikus. Ezzel még nagyobb hangsúlyt kap a probléma. Egy bizonyos feminizmus, anélkül hogy tisztában lennének vele, arra indítja a nőket, hagy azoknak a perverz és őket megvető embereknek a szempontjából tekintsenek magukra, akik őket a gyönyör tárgyaivá alacsonyítják. Ki kell szabadulni ebből a börtönből, meg kell szabadulni ettől a hazug és megalázó szemlélettől.
Nem azzal lesznek a nők egyenjogúvá, ha elvetik igazi nőiességüket, hanem ellenkezőleg: ha azt úgy fogadják, mint gazdagságot. Nem akkor lesznek boldogok, ha magukévá tesznek egy maszkulin sugallatú pszichológiát, hanem ha felfedezik női sajátosságuk igazi méltóságát.
Szeretnék visszamenni a probléma gyökeréig. Jean-Miguel Garrigues domonkos teológus szavait idézem, amelyeket A férfi és a nő Isten tervében című előadásában mondott: „Teológiai távlatbál nézve a nő misztériumának válsággyökere, úgy látszik, a deszakralizációval van kapcsolatban. A szekularizáció eltörli a szakrális dimenziót. Márpedig a nő mintegy a szakrálisnak az alapja az emberiség történelmében.” Valóban a nőnek természet adta felsőbbsége a férfival szemben, hogy minden ember általa jön a világra. Ez a kapcsolat a kezdettel ad neki olyan sajátos finomságot és mélységet mindarra vonatkozóan, ami az élet rendjéhez tartozik. Ő az, aki életet ad.
A nő ismeri igazán egy lény élete kezdetének szakrális misztériumát. Az a képessége, hogy méhébe fogadja az életet, eleve arra képesíti, hogy befogadja a kegyelem misztériumát, vagyis az isteni életnek a misztériumát, mely lelkünkbe jön rejtőzködve és sarjadva. Ezért a Bibliában Isten úgy mutatkozik, mint Vőlegény, és azt kéri tőlünk, hogy az asszonytól tanuljuk befogadni őt. Minden léleknek meg kell tanulnia a Menyasszony misztériumába belépni. Az Egyház maga is alapvetően Jegyes és Anya.
Az asszonyokra az Egyházban az a hatalmas felelősség hárul, hogy megtanítsák a férfiaknak a jegyességnek ezt a misztériumát. Ezért a nők voltak a történelemben az elsők, akik felfedezték a megszentelt élet, a szerzetesi élet misztériumát.
A szakralitás a nő révén tud belépni a világba. A Szűzanya óta a nők azok, akik által Isten eljut hozzánk. Ők be tudják fogadni és őrizni jelenlétét. Nem kellene itt leróni tiszteletünket irántuk?
1988-ban II. János Pál a Mulieris dignitatem enciklikájában ezt írta: „Ezen megfontolások meg akarják mutatni, hogy »Isten ajándékából« ő, mint Teremtő és Megváltó mit bízott a nőre, minden nőre: Ugyanis Krisztus lelkében felfedezheti női mivoltának és természetének teljes jelentőségét és így »őszinte önátadásban« másoknak adva magát, »megtalálja önmagát«. Mária évében az Egyház köszönetet mond a legszentebb Háromságnak »a nő misztériumáért« és minden nőért – mindazért, amit női méltóság megvalósított, »Isten nagy tetteiért«, amelyek az emberi generációk során őbenne és őáltala megvalósultak. Végül is nem őáltala valósult meg a földön az ember történetének legmagasztosabb eseménye, az Isten megtestesülése?
.Az Egyház tehát köszönetet mond valamennyi és minden egyes nőnek: az anyáknak, a nővéreknek, a feleségeknek, s azoknak a nőknek, akik szüzességükben Istennek szentelték magukat; azoknak a nőknek, akik ama megszámlálhatatlan emberhez hajoltak le, kik csak más személyek önzetlen szeretetére hagyatkozhattak; azoknak a nőknek, akik családjukban őrzik a személyiséget, az emberi közösség alapvető jelét; azoknak a nőknek, akik hivatásukat teljesítik, s akikre gyakran nehezedik a szociális felelősség, az erőseknek és a gyöngéknek – valamennyinek, ahogyan Isten szívéből nőiességük teljes szépségében és gazdagságában eredtek, ahogyan átkarolja őket az örök szeretet; ahogyan ők a férfival együtt zarándokok ezen a földön, a földön, amely otthonuk, de olykor a »siralom völgyévé lesz«; ahogyan a férfival együtt vállalják az emberiség sorsáért a felelősséget, a napi gondokért és azokért a végső rendeltetésekért, amelyek az emberiség családját magában az Istenben, a kimondhatatlan Szentháromság ölében várják.
Az Egyház köszönetet mond a »női géniusz« minden megnyilvánulásáért, amely megmutatkozott a történelem folyamán, minden népnél és nemzetnél. Hálát ad a Szentlélek minden ajándékáért, amellyel a nők Isten népét gazdagították, minden győzelemért, amelyet a nők hitének, reményének és szeretetének köszönhet: hálát ad az asszonyi életszentség minden gyümölcséért.”
Ezért az Egyház elsőként védi a nők méltóságát. Afrikában az Egyház rendszeresen elitéli a nők körülmetélésének gyakorlatát. Ez a gyakorlat még az animizmus, az iszlám és a kereszténység előtt jelent meg. Egyes kutatók az eredetét Núbiába teszik, Afrika szarvába, azokra a területekre, amelyek ma Egyiptommal és Szudánnal érintkeznek. Azt hiszem, hogy ezen elfogadhatatlan megcsonkítás elleni harc győzelemmel végződik. Mindenesetre Afrikában és Ázsiában a látszat ellenére a nőt mélységes tisztelet illeti. Soha nem merészelnék azoknak a bizonyos megalázó képeknek a színvonalára degradálni, amelyeket Nyugaton látunk. Persze, lehet azt mondani, hogy az afrikai nő csak arra való, hogy gyermekei legyenek. Ez a fajta kigúnyolása a népes afrikai családnak a megvetés jele. Le akarom leplezni ezt a képmutatást, amely el akarja hitetni, hogy a nyugati nő tiszteletét és kibontakozását az jelenti, hogy megszabadítjuk az anyaság „terhétől”, és hogy minden szempontből egyenlő a férfival.
Tényleg meg van arról győződve, hogy a posztmadernitást alapvetően jellemzi az apakép tagadása?
Sőt, azt hiszem, hogy a probléma még nagyobb. A férfikép válságáról lehet beszélni.
Halálos veszélyt jelent az, ha a nemeket szembe akarják állítani egymással.
Férfi és nő egymást kiegészítik. Életszükségletük van egymásra. Kötelesek felfedezni és művelni ezt a különbséget, hogy mindegyik teljesen megvalósítsa önmagát. Engedje meg, hogy elismételjem azt, amit az Isten vagy a semmi című könyvemben mondtam önnek: „Az afrikai filozófia állítja, hogy a férfi a nő nélkül semmi, és a nő a férfi nélkül semmi.” És a kettő szintén semmi gyerek nélkül. Isten elválaszthatatlan egymást kiegészítőként akarta őket, és mindegyiket a másik boldogságaként és örömeként. Mindegyik értékes ajándék, amelyet Isten készített a másiknak, és mind a kettő, kölcsönösen elfogadva egymást a szeretetben, hálát ad Istennek.
A nemek háborúja, amit ostobán beindítottak, hogy felváltsák a kifulladt osztályharcot, csupán a férfi mivolt és női mivolt karikatúrájához vezet.
A férfiasság manapság le van szűkítve az erőszak egy formájára vagy közönséges durvaságra.
Ezzel szemben hiszem, hogy a férfilelket az apai hivatás jellemzi annak minden formájában: testi, lelki, intellektuális és művészi területen.
A férfilelket néha megkísérti az erőszak, mert a férfi úgy tapasztalja férfiasságát, mint egy bizonyos hatalmat. Ám arra van hivatva, hogy kifejlessze erkölcsi erejét, azt az erényt, amely lehetővé teszi számára, hogy energiáját a jó szolgálatába állítsa. Felfedezi saját erejét, hogy mások javának szolgája legyen, főleg a család és a társadalom közös javának. Szabadjon megemlítenem néhány jeles keresztény politikust, mint amilyen az angol filozófus, Morus Tamás vagy Firenze egykori polgármestere, Giorgio La Pira volt. Ezek a férfiak a bátorság és a meg nem alkuvás példaképei korunk politikai és financiális hatalmasságaival szemben.
A férfilelket megkísértheti az uralkodás élvezete és a lenézés azokkal szemben, akik az ő szemében gyengébbek, és kevesebb a hatalmuk. Ez a kísértés jelenleg ismét felerősödött az újpogány és eugenikával foglalkozó mozgalmakban. A férfinak fel kell ismernie, hogy férfi, mivolta a gyengék, a törékenyek, főleg a nők és a gyermekek szolgálásában és védelmében teljesedik ki. Gondolok itt Szent Lajos francia királyra, aki letérdel a leprásak előtt, akiket ápol; vagy Cyprien Rugambára, erre a ruandai férjre, aki egy bűnös és erőszakos élet után családjának nagyon gyöngéd védelmezője lett.
Végül az erkölcsi lustaság is egy férfi-kísértés, de a férfilélek erre orvosságot talál, amikor nemes lélekkel felfedezi tekintélyének igazi ételmét, azok növekedésének szolgálatát, akik rá vannak bízva. Ennek a nemeslelkűségnek a csúcspontját abban éri el, hogy gyakorolja az apaságot: vagyis szavával, példájával vezeti, segíti és megerősíti a gyermeket.
Azt szeretném mondani a férfiaknak, hogy az ő lelkük a hősiességre formáltatott, nem pedig kényelmes félmegoldásokra. Szent Pál is mondja: „Férfiak, szeressétek feleségeteket, ahogy Krisztus is szerette az Egyházat” (Ef 5,25). Mint ahogyan Krisztus szerette az Egyházat? Odaadva önmagát egészen a kereszthalálig. Íme, erre hivatott minden férj: szeressen, ahogy Krisztus! Ne gondoljuk, hogy a hősiesség mindig látványos. Létezik hétköznapi és csöndes szentség, amelynek Szent József a példája. Ez egyfajta belső férfiasság kibontakozását feltételezi, amelyet a mi társadalmunk nem ismer és lenéz, annyira, hagy az apák kételkednek önmagukban és néha megalázva érzik magukat.
Márpedig egy apa nélküli társadalom nem lehet kiegyensúlyozott. Tudom, hogy az apaképek gyakran változtak a közbeszédben és a társadalmi elképzelésekben. De az igazi kérdés másutt van. Amikor annak a szimbolikus képét, amit az apa jelent, meghamisítják vagy eltüntetik, sem az anya, sem a gyermek nem lehet boldog. Hosszú évek óta összezavarták a nemek szimbolikáját. Az apa a továbbadás, a különbözőség és a másság szimbóluma: a modern világ számára megannyi nehezen érthető valóság.
Végül felvetődik bennem, hogyan tudják mondani a gyerekek a Miatyánkot, ha nincs bensőséges tapasztalatuk egy jóindulatú és igazságos apáról. A családapa a mennyei Atya első képe.
Ez nem a legkisebb dicsőséges címei közül.
Létrehozva 2020. április 24.