A kísértés és a bűn (1)

A kísértés és a bűn (1)

GYAKORLATI TANÁCSOK  AZ IFJÚSÁG SZÁMÁRA

Szalézi Művek

Nihil obstat. Carolus Szitkey Soc. Sal. censor dioecesanus.- Imprimatur.

No. 3400/1945.  Vacii, die 10-a Octobris 1945. t Josephus  Episcopus.

De Ségur Louis Gaston gróf, francia hitbuzgalmi és hitvédelmi író (1820-81).  Pap lett, és bár 1853-ban megvakult, messzeható lelkipásztori és irodalmi  tevékenységet fejtett ki. Munkáí számos nyelven és sok kiadásban jelentek meg. Magyar nyelven ez a kis könyv az első.

Szalézi Művek, Don Bosco nyomda, Rákospalota  (Felelős: Kenéz János.)

A bűn

Van lelkednek egy ellensége, drága fiacskám, elkeseredett, gonosz ellensége. Hogyan lehet az? Sohasem ártottál senkinek, hogy lehet hát ellenséged? Hallgass ide, majd megérted. Jézus, Isten Fia, aki emberré lett a mi örök üdvösségünkért, a menny és a föld törvényes Ura és Királya. Minden ember hódolattal, imádással, szeretettel tartozik az Ő  istenségének.

Jézus, az Istenember a világ kezdetétől fogva Ura az angyaloknak, azok pedig úgy szerették, úgy imádták Őt, mint istenüket, és engedelmeskedtek Neki, mint legfőbb Uruknak. Illetőleg részben engedelmeskedtek, részben fellázadtak. A lázadók vezére az angyalok karának fejedelme, az, akit a Szentírás Lucifernek, a világosság Angyalának nevez.  Lucifer volt a leghatalmasabb angyal, fölötte csak maga az úristen állt.

Magas méltósága azonban kevélységre indította szívét, nem akarta alá vetni magát Jézusnak, az Istenembernek, a világ jövendő Üdvözítőjének.

Fellázadt és egész sereg angyalt csábított magával, körülbelül az angyalok egyharmadát, mondja a Szent írás. úgy cselekedet, mint az udvarmester, akit ura megbíz az udvari nép felügyeletével és javainak kezelésével, s aki a belé helyezett bizalmat hálátlansággal viszonozza, meg  akarja fosztani gazdáját jogaitól s a  többi szolgát is megrontja, lázadásra  ösztökéli.

A hű angyalok Szent Mihály vezérletével harcba szálltak a lázadókkal, s az isteni mindenhatóság fegyvereivel legyőzték, és az égből a pokolba taszították őket. Ettől kezdve csak a hűséges szellemeket nevezik  angyaloknak, a többieket, a lázadókat, a legyőzötteket démonoknak  hívják, ami görögül gonosz szellemet  jelent, vagy pedig ördögöknek, ennek  jelentése pedig káromló. Lucifer maga az ördög, miként Jézus maga a Szentség. Ha az ördögökről beszélünk, minden külön megjelölés nélkül, ilyenkor Luciferre gondolunk.  Lucifer harmadik neve sátán, azaz ellenség. A pokolból is állandóan hatást gyakorol az emberekre, s ez nem szűnik meg a világ végéig. Romboló, veszedelmes befolyásával voltaképen hitünket teszi próbára. Jézus isteni segítségével, kegyelmével ellenállhatunk a sátánnak; Jézus nemcsak a mennyben lakik, de közöttünk él és  üdvös hatást tesz lelkünkre. Megszentelő eszközei: az Egyház, az angyalok, a kegyelem és a szentségek,  különösen a legméltóságosabb Oltáriszentség. Jézus velünk van, a sátán ellenünk. Folyik az elkeseredett küzdelem. A sátán a te ellenséged, személyes ellenséged, értsd meg jól.  Nyomban megmagyarázom neked, hogy miért.

Miért kísért meg bennünket az ördög?

A sátán a te ellenséged, mert személyes ellensége Jézusnak, aki benned él és lakik. A benned élő Jézus ellen harcol. Jézus életétől s szellemétől akarja megfosztani lelkedet.  Látja, hogy Jézusé vagy, s ezért gyűlöl. Látja, hogy Jézus szeret téged, s el akar hódítani tőle.

A sátán féltékeny rád, mert féltékeny Jézusra. Nem bitorolhatta Jézus trónját a mennyben, arra törekszik tehát, hogy detronizálja a földön, kiragadja Őt szívünkből, a te szívedből, hiszen jól tudod, a keresztség kegyelme révén szíved Isten  temploma lett. Lelked a mennyország egy darabja Jézus számára, szíved az  Ő szeretetének trónja, tested, melyet  megszentelt a keresztség kegyelme,  az ő élő tabernákuluma. Ne csodálkozz tehát, hogy a sátán ellenséged, hiszen Isten ellensége. Inkább bátor harcosként készülj a küzdelemre.  Minden keresztény ember Isten katonája. Jézus Krisztus a vezér, az angyalok az ő testőrei, a keresztények pedig fegyvertársai.

A sátán célja az, hogy kiragadja Jézust szívünkből, és minél távolabb vezessen tőle. Ezért megkísért bennünket, vagyis mindenféle gonosz mesterkedéssel bűnre csábít minket.  A bűn teljes szembehelyezkedés Istennel, aki bűnt követ el, aki szereti  a bűnt, elhagyja Istent és Isten is  elhagyja őt. Az ördög tehát azon van, hogy rosszra csábítson és fellázítson Jézus ellen, aki jót akar nekünk, s az örök üdvösséget adja lelkünknek.

Amint látod, fiacskám, a kísértés mindenképpen rossz és pokoli dolog.

Az. ördög részéről szörnyű káromlás  Isten ellen, Jézus ellen, kísérlet Isten elárulására; velünk szemben nem más a kísértés, mint a gonosz lélek aljas féltékenysége, aki azt akarja,  hogy hozzá hasonlóan kegyvesztettek  legyünk, elveszítsük üdvösségünket,  lelkünk világosságát, tisztaságát, miként ő is elvesztette lázadásával.  Gazfickó a sátán és hazug. Látja, hogy a mennyország útját akarjuk járni itt a földön és dühében, irigységében magával akar rántani a romlásba.

Amikor megkísért az ördög, fiacskám, voltaképen így szól hozzád: Lásd, én áruló vagyok, akarsz-e olyan lenni, mint én? Gyűlölöm Istent, akarod-e velem együtt gyűlölni te is? Bűnben és örök kárhozatban élek, akarsz-e idejutni te is? Ostoba, esztelen vagyok, önként fosztottam meg magamat a mennyei boldogságtól, akarsz-e te is ostoba lenni? Nos, ha akarod, hallgass rám és tedd az, amit én sugalmazok szívednek. – Látod, fiacskám, ez a kísértés. Csokoládéba  rejtett méreg, melyet az ördög állít  képzeleted elé, s ha megkóstolod,  véged van. Lényege a bűn, s ennek következménye, a kárhozat, az örök boldogtalanság. A kísértés a jámborság ellentéte, mely békét, örömet,  reményt, édes boldogságot és majdan örök mennyei jutalmat ad lelkünknek.

Kisértésed van? Mos már tudod, hogy a sátán ösztökél a bűnre. A kísértésnek csalhatatlan ismertetőjele  van: olyan cselekedetre akar rávenni, amely ellentétes Isten parancsaival, vagy az Egyház törvényeivel és  szabályaival, vagy valamely keresztény erénnyel, vagy pedig törvényes  fölötteseink akaratával.

Létrehozva 2025. december 6.