Óvakodj az úgynevezett “egyházilag jóváhagyott” koronavírus-megelőzéstől
A jelenések jóváhagyására vonatkozó állításokat félretéve, az ilyen olajokat évszázadok óta használják a boszorkányságban „védelemre.”
A Szűzanya állítólagos kinyilatkoztatásai egy Costa Rica-i nőnek, melyek illóolajok használatára szólítanak fel a koronavírus okozta fertőzés megelőzésére, vírusként terjedtek el az interneten. Mit gondoljanak a katolikusok az ilyen kinyilatkoztatásokról?
A Luz de Maria de Bonilla nevű „látnok” állítólag 2016. június 3-án kapott egy üzenetet a Szűzanyától, amelyben utasításokat adott egy illóolajkeverék használatára, amit az asszony az irgalmas szamaritánus olajának nevezett el, és amit a fertőzéses járványok megelőzésére kell használni. Elmondása szerint a látomás azt is javasolta, hogy az emberek minden reggel vegyenek be egy gerezd nyers fokhagymát, vagy használjanak oregánó olajat, mert „ez a kettő kiváló antibiotikum.”
2020. január 28-án a Szűzanya állítólag ismét azt mondta a látnoknak: „Nagy dögvészek, ismeretlen vírusok okozta csapások törnek az emberiségre. Használjátok az irgalmas szamaritánus olaját védelemként, egy erősen fertőző betegséggel szembesülve ott, ahol éltek – egy gombostűfejnyi mennyiség a fülcimpára elég lesz. Ha a fertőzöttek száma megnő, tegyetek a nyak mindkét oldalára és mindkét kezetek csuklójára…”
A jó szamaritánus olajban fahéj, a szegfűszeg, a rozmaring, a citrom és az eukaliptusz olaj. Ez ugyanaz a receptúra, mint a „tolvajok olaja” néven ismert népszerű illóolajkeverék, amely a négy tolvaj legendájához kapcsolódik, akik a bubópestis áldozatainak testét kirabolták, de ezen összetevők felhasználásával sikerült megmenekülniük a fertőzéstől. Az ilyen olajokat évszázadok óta használják a boszorkányságban „védelemre”, az illóolaj-forgalmazók reklámozzák őket, akik azt állítják, hogy javítják az immunrendszert és megvédik az embereket az olyan fertőzésektől, mint az influenza és a vírusok.
Az állítólagos üzenetek hitelességét növeli egy Msgr. Juan Abelardo Mata Guavara nevű püspök, a nicaraguai Esteli püspöke által adott imprimatur, aki jóváhagyta a látnok által kapott üzeneteket, melyek 2009-2017 között történtek. Nincs arra utaló jel, hogy Msgr. Mata – vagy bármelyik más egyházi hatóság – jóváhagyta volna a 2020-as üzenetet, amely ezeket az alternatívákat ajánlja a COVID-19 ellen.
Annak ellenére, hogy az Egyház nem hozott döntést eme kinyilatkoztatások természetfeletti jellegéről, az üzenetek vírusként terjedtek az interneten, és sok katolikus úgy hirdette az olajokat, mint az „Egyház által jóváhagyott” módszert a koronavírus elleni védekezésre.
Bármilyen meggyőzően hangzik is mindez, eme kinyilatkoztatások miatt sokan ráncolják a szemöldöküket, mert úgy tűnik, hogy ellentmondanak az Egyház tanításának, amely az Egészségügyi Szolgáltatások Etikai és Vallási Irányelveiben található. János Pál pápa Az emberi élet értékéről és sérthetetlenségéről (Evangelium Vitae) című enciklikája alapján az irányelvek kimondják: „Az embernek erkölcsi kötelessége, hogy életének megőrzése érdekében a szokásos vagy arányos eszközöket használja.” Ez különösen igaz az életveszélyes vagy fertőző betegségek esetében.
Mint Dr. Kevin Rickert Ph.D, a St. Mary’s University of Minnesota filozófia egyetemi docense elmondta, „a kérdés lényege a rendes és a rendkívüli gondoskodás közötti különbségtétel”, és ezeket a különbségeket az alternatívák tekintetében magyarázza „Alternatív gyógyászat és a rendes eszközök alkalmazásának kötelessége” című cikkében.
A rendes eszközök azok a kezelések, melyeket általában az emberi élet megőrzése érdekében szokásosnak tartanak, mint például az élelem, a menedék, a szükségtelen testi veszélyek elkerülése és szükség esetén az elfogadott orvosi beavatkozások alkalmazása.
Az alternatív gyógyászat, mint például az illóolajok, jellemzően olyan kezelés, melyet nem vizsgáltak meg tudományosan, vagy nem felel meg az elfogadott orvosi beavatkozásként tekintett előírásoknak. Ezért gyanús a Szűzanya állítólagos ajánlása az illóolajok használatára a fertőzés megelőzésére.
Az illóolajok egészségügyi célú felhasználásával kapcsolatos folyamatos kutatások szerint néhány termék hasznos lehet az általános jó közérzet szempontjából, de még az iparág bennfentesei is elismerik, hogy nincs tudományos bizonyíték a használatukra, ahogyan azt a Szűzanya állítólag előírta.
Dr. Russel Osguthorpe, fertőző betegségekkel foglalkozó orvos és a doTERRA illóolaj-szállító cég főorvosa nevében Kevin Wilson szóvivő a Salon 2020. márciusi számában így nyilatkozott: „A doTERRA elismeri, hogy az illóolajok mélyreható egészségügyi és wellness előnyökkel rendelkeznek, de nem állítjuk, hogy termékeink megelőzik, kezelik vagy gyógyítják a betegségeket vagy betegségeket, beleértve a COVID-19-et is.”
Ha ez így van, akkor miért utasítana minket a Szűzanya arra, hogy egy súlyos közegészségügyi vészhelyzetben védekezésül használjunk valamit, ami se nem bizonyított tudományosan, sem a helyi közegészségügyi politikával nem áll összhangban? Miért adna olyan üzeneteket, melyek nem tartalmaznak olyan ajánlást, hogy kövessük a helyi egészségügyi politikát, vagy keressünk megbízható orvosi tanácsot?
Az olyan szakértők, mint Michael O’Neill, a „Szűz, anya, királynő” című könyv szerzője és a miraclehunter.com honlap létrehozója, kételkednek abban, hogy a Szűzanya adta ezeket az utasításokat.
„Bár Szent Bernadettet a Szűzanya a lourdes-i vizekhez irányította, jellemzően Mária nem ajánl természetes gyógymódokat, és nem szegül az orvosi tanácsokkal szemben” – mondta O’Neill. „Úgy tűnik, hogy ez egy nem szokványos kérés Máriától egy jelenésben, és ezért némileg kétségbe vonja e jelenések érvényességét.”
Ami az Imprimaturt illeti, O’Neill elmagyarázza, hogy az Imprimatur nem jelenti azt, hogy természetfeletti esemény történt. Csupán azt állítja, hogy az üzenetek tanbeli hibáktól mentesek. Egy ilyen nyilatkozatot általában annak a helynek az ordináriusa ad ki, ahol egy állítólagos Mária-jelenés zajlik. Mivel a Costa Rica-i születésű Luz de Maria jelenleg Argentínában él, nem világos, hogy miért egy nicaraguai püspök adta meg az Imprimaturt. Mata püspöktől és az argentin egyházi hatóságoktól próbálnak felvilágosítást kérni.
„Ha valaki belegabalyodik bármilyen nem jóváhagyott jelenésbe, az nagy kihívások elé állíthatja a hitét, és fontos, hogy ne feledjük, hitünk központi helyét Jézus Krisztus szavaiban és cselekedeteiben kell keresnünk az Evangéliumokban, nem pedig állítólagos jelenésekben” – tanácsolja O’Neill. „Ha a hívők úgy találják, hogy az üzenetek segítenek nekik közelebb kerülni Krisztushoz, akkor az üzenetek bizonyára nagy lelki hasznot jelenthetnek, de valószínűleg nem adnak titkos bájitalt a vírusok elhárítására.”
Ez a tanács a legtöbb katolikus számára józan ésszel érthető, de miért nyomulnak be ezek a kinyilatkoztatások ennyire a katolikusok közé?
Ennek oka lehet, hogy egyes katolikusok körében kialakult az a mozgalom, amely a „természetes” egészségügyi eszközöket jobbnak tartja, mert azok „Isten ajándékai.” Azonban, ahogy Dr. Rickert figyelmeztet, ez a felfogás „egy trükk”, mert „minden, ami létezik, Istentől származik”, beleértve a tudományt is.
A COVID-19 megelőzésére szolgáló alternatív módszerek felkarolásának másik lehetséges oka a világjárvány okozta természetes szorongás lehet.
„Még a vallásos emberek számára is úgy tűnhet, hogy az isteni ’kinyilatkoztatások’, amelyek gyógyulást ígérnek illóolajokon vagy más formulákon keresztül, ’varázslatos megoldásokat’ nyitnak meg előttünk, és egy módot kínálnak arra, hogy ’kézben tartsuk az irányítást”’, ahelyett, hogy szembenéznénk a félelmeinkkel és belemennénk az isteni terv mélyebb spirituális elfogadásába, egy olyan tervbe, amely magában foglalhatja az átkelést a halál völgyén” – mondja Dr. Tadeusz Pacholczyk atya, a Nemzeti Katolikus Bioetikai Központ oktatási igazgatója.
„Ami a COVID-19-et illeti, megfelelően elvégzett kutatási tanulmányokra kell támaszkodnunk, nem pedig látnokok állításaira, amikor olyan gyógyszerek vagy kezelések kifejlesztésére törekszünk, amelyek védő vagy terápiás előnyöket nyújtanak. Isten azt akarja, hogy a tudományt és az orvostudományt a betegségek visszaszorítására használjuk, de a túlélésre való törekvésünket mindig a halál véglegességével, elkerülhetetlenségével és kiszámíthatatlanságával kapcsolatos józansággal kell mérsékelnünk. A ‘Tolvaj az éjszakában’ perspektívája nagyobb figyelmet kell, hogy parancsoljon nekünk, mint bármilyen ‘tolvaj olaj’.”
Forrás angol nyelven
Lásd még a témában:
Az aromaterápiáról – óvatosan ajánljuk
Létrehozva 2024. február 21.