A püspök szerepe a katolikus identitás megítélésében

A püspök felügyelete az egyházmegyén belüli katolikus oktatásra – beleértve az iskolákat, az otthoni iskolákat és a főiskolákat – nélkülözhetetlen. Az ő támogatása és bátorítása szintén felbecsülhetetlen.

Ez Stephen Minnis elnök tapasztalata, aki az elmúlt két évtizedben a hitoktatás és a képzés izgalmas megújulását vezette a kanadai Atchisonban található Benedictine College-ban. Minnis szerint Joseph Naumann, Kansas City érseke „mindig a rendelkezésemre állt, hogy segítsen nekem, amikor a Főiskola jelentős kérdésekkel néz szembe, és a tanácsai felbecsülhetetlenek voltak, amikor a Főiskola útját vázoltuk fel.” Azt mondja, az érsek kérése volt, hogy a Benedictine vizsgálja felül a katolikus oktatásról szóló egyházi tanításnak való megfelelést, teremtse meg az evangelizáció kultúráját az egyetemen, és fordítson különös figyelmet a családdal és az élettel kapcsolatos kérdésekre.

Mindig is így volt: a katolikus oktatás sikere a püspökök aktív vezetésétől függ. A baltimore-i első (1852) és második (1866) teljes zsinaton a püspökök úgy ítélték meg, hogy a katolikus általános iskolák létfontosságúak, hogy megvédjék a gyermekeket „a tévedés vagy a bűn magvaitól”, és megkövetelték, hogy minden plébánia létesítsen katolikus iskolát. Évtizedekkel korábban, 1789-ben John Carroll püspök megalapította a Georgetown Egyetemet, az Egyesült Államok első katolikus felsőoktatási intézményét.

A püspökök felelősségét a katolikus iskolák és főiskolák felügyeletére számos vatikáni dokumentumban jegyzik, a legvilágosabban az 1983-as Egyházi Törvénykönyv, II. János Pál Ex corde Ecclesiae (1990) és A katolikus iskola identitása a párbeszéd kultúrájában dokumentum (2022) határozza meg.

A katolikus oktatás a Katolikus Egyház apostolkodása, amelyet Krisztus azért alapított, hogy tanítványokat neveljen és tanítson mindarra, amit Ő megparancsolt. A fiatalok nevelésében az Egyház szükségszerű partnere a szülőknek, akik a gyermek elsődleges nevelői, és akiknek szükségük van püspökük útmutatására a hit és erkölcs kérdéseiben. Különösen az elmúlt két évszázadban az Egyház a helyi püspök és gyakran a szerzetesrendek felügyelete alatt álló katolikus iskolák és kollégiumok biztosításával segítette a családokat. Az Ex corde Ecclesiae megköveteli, hogy a katolikus főiskolák vezetői a püspökeiknek tegyenek jelentést: „Minden katolikus egyetem anélkül, hogy megszűnne egyetem lenni, olyan kapcsolatban áll az egyházzal, amely intézményi identitása szempontjából alapvető fontosságú” (27). A Katolikus iskola identitása című könyvben pedig ezt olvassuk: „Valóban, ’a katolikus iskolák egyházi jellege, amely iskolai identitásuk szívébe van írva, az oka annak az intézményes kapcsolatnak, amelyet az egyházi hierarchiával tartanak fenn’” (50).

A püspök felelőssége, hogy „előmozdítsa és segítse” a katolikus identitás megőrzését és megerősítését az oktatásban. Az amerikai püspökök jellemzően az egyházközségi és egyházmegyei iskolák napi felügyeletét egy szuperintendensre vagy más adminisztrátorra bízzák, de A katolikus iskola identitása megismétli a püspök kötelességét és felelősségét e felügyeletért, részletesen leírva a konkrét eljárásokat és intézkedéseket, amelyeket a katolikus tanítás védelme érdekében meg kell tennie.

A püspöknek „legalább ötévente meg kell látogatnia az egyházmegyéje összes katolikus iskoláját, személyesen, vagy ha jogosan akadályoztatva van, a püspöki koadjutor vagy a segédpüspök, a generális vikárius vagy püspöki helynök… vagy más presbitérium útján” – mondja a Vatikán. A dokumentum nem veszi fontolóra ennek laikusra vagy vallási szervezetre való delegálását.

A katolikus oktatás sikere a püspökök aktív vezetésétől függ.

A püspök „kinevezheti vagy legalábbis jóváhagyhatja egyházmegyéje hittanárait”, és el is távolíthatja őket, vagy előírhatja eltávolításukat, „ha vallási vagy erkölcsi okok ezt megkívánják”. Mivel az egyházmegyei iskolákban minden tanár köteles a katolikus hitet belevinni a tantárgyakba, a püspöknek jogában áll bármelyiküket eltávolítani, „ha kinevezésének feltételei már nem teljesülnek”. Ez általában a katolikus egyház erkölcsi tanításainak követését és a nyilvános botrányok elkerülését jelenti. A tanárok ugyanis „egyházi munust és tisztséget” töltenek be, ami „minden olyan tisztséget jelent, amelyet isteni vagy egyházi elrendelés által stabil módon, lelki cél előmozdítására hoztak létre” (145. kán. 1. §).

A püspöknek joga és kötelessége a főiskola szintjén is beavatkozni, ha úgy véli, hogy a katolikus főiskola jellege sérül. A katolikus teológiai professzorok – akár katolikus intézményben, akár nem – kötelesek a helyi püspöktől mandátumot [megbízólevelet] kérni, amelyben elismerik, hogy a katolikus egyházzal teljes közösségben tanítanak. Az Ex corde Ecclesiae megköveteli a katolikus főiskolák programjának rendszeres felülvizsgálatát és a püspökkel való kommunikációt, ami a Newman Guide számos főiskolája esetében nagyon termékeny kapcsolatot eredményezett. Ryan Messmore, a Warnerben (N.H.) található Magdalen College of the Liberal Arts elnöke elmondja, hogy a püspök minden évben eljön, „hogy a Szentlélek misét celebrálja az első tanítási napon, és meghallgassa a tantestület és az elnök esküjét a katolikus egyház iránti hűségről.”

Az egyházmegyétől függetlenül működő iskoláknak szükségük van a püspök hivatalos elismerésére, hogy az iskola használhassa a katolikus jelzőt. Még egy kánoni státusszal rendelkező iskolának vagy főiskolának (egyházi intézmény vagy jogi személy) is kérnie kell ezt a jóváhagyást a helyi püspöktől, amennyiben iskolát vagy főiskolát kívánnak nyitni egy adott egyházmegyében, a Vatikán 2022-es, a katolikus identitásról szóló dokumentuma szerint.

 Forrás angol nyelven

Létrehozva 2023. november 9.