Az Új Jeruzsálem kapujában, vagyis „randevú” Máriával
Interjú Dominik Chmielewski Atyával
– Ki Dominik atya számára Mária?
– Úgy gondolom – ahogy Don Bosco mondta -, a lelki élet Mesternője. Az az atmoszféra, amelyben szeretném a nap huszonnégy óráját tölteni, hogy a legszebben fogadhassam be Isten jelenlétét. Nekem személy szerint Mária hihetetlen módon mutatja meg az Atyát, a Fiút és a Szentlelket. Ügy, ahogy egyetlen szent tanító, püspök sem teszi, még a pápa sem, hiszen senki nem ismeri Istent olyan közelről, mint Ő. Isten saját földi Mennyországának teremtette Máriát, hogy Benne lakjon. fgy tehát, ha én Máriában lakom, és Isten bennem lakik, akkor senki nem zavar senkit. Én – Máriában vagyok, bennem pedig – Isten Máriával együtt. Máriában szemlélem az Atyát és a Fiút, és a Szentlelket, vagyis a bennem élő Szentháromságot. Véleményem szerint ez a lelki élet legszebb megközelítése – Máriában és Máriával együtt szerethetem a bennem élő Istent – teljes szívemből, minden erőmből és egész lelkemből. Szüntelenül erre koncentrálni, Isten jelenlétében járni, azt magamban hordozni, ugyanakkor Máriában élni, aki kegyelemmel teljes, vagyis teljesen betölti Isten jelenléte, rendkívüli lelki élmény, tapasztalat.
– Miért kérdezem ezt? A fatimai jelenések századik évfordulójára emlékezünk, ez nagy ünnep az Egyházban. Az atya nagyon erősen kötődik Medjugorjéhez. Látjuk, hogy az utóbbi időben az Egyházban, az egész világon megnőtt a Mária jelenések száma. Mit jelent ez? Miért válik ilyen fontossá Mária napjainkban? Mit üzen mindez nekünk?
– Mária korunk legnagyobb prófétája. A Szűzanya és az Úr Jézus jelenései gyakorlatilag a XIX. század közepétől mintha azt mutatnák, hogy talán a jelenések Könyvének két tanújával van dolgunk, akik felkészítenek bennünket a Jelenések Könyvében szereplő Új Föld és Új Ég, az Új Jeruzsálem eljövetelére. Úgy gondolom, hogy a mai világnak nagyon nagy szüksége van egyfelől az Isteni irgalom kiáradására, másfelől pedig – a felszólitásra a bűnbánatra. Jézus azt mondja – amit Fausztina nővérnél megtaláltok -, hogy Isten irgalma teljes mértékben arra árad ki, akiben van bánat. Mária tehát bűnbánatra akarja hívni az egész világot, hogy sirassuk meg a bűneinket, alázkodjunk meg Isten előtt, az urak Ura, a királyok Királya előtt, hogy Ő kiáraszthassa az emberekre irgalmának ajándékát.
A bűnbánat felkészít az irgalom befogadására. Mielőtt Jézus eljött a világba és elkezdte konkrét, nyilvános működését, Isten meghívott egy embert, akinek Keresztelő János volt a neve, azért, hogy a bűnbánat által előkészítse a népet Krisztus eljövetelére. Pontosan ugyanígy, ezt nagyon erősen hiszem, Krisztus második eljövetele előtt az Ő Anyját küldi, aki, Keresztelő Jánoshoz hasonlóan prófétaként jön, hogy előkészítse a világot – a bűnbánat által – Jézus második eljövetelére. Ezért kiáltja az Angyal Fatimában: „Bűnbánat, bűnbánat, bűnbánat!” Ez a legfontosabb felhívás napjainkban.
– Abból, amit mondott, úgy érezhetjük, hogy a máriás lelkiség hihetetlenül fontos, lényeges. Ugyanakkor ma azt mondják, hogy ez egy régies, elavult lelkiség, különösen a fiatalok számára nehéz is lehet. És itt rögtön fel is merül a kérdés: Hogyan tudják ma a fiatalok megélni ezt a lelkiséget? Hogy lehet átadni ezt a lelkiséget, amiben ilyen közel van az ember Máriához?
– Úgy gondolom, legfontosabb, hogy tanulmányozzuk Máriát a Szentírásban. Hihetetlenül fontos számunkra, hogy a Szentírás nem csak egy szöveg, amit szó szerint olvasunk és értünk. A rabbik beszéltek arról, hogy negyven évig kell tanulmányozni ezt a könyvet ahhoz, hogy igazán megértsük Isten Szívét a Bibliában. Természetesen ez egyfajta metafora, de jól tudjuk, hogy a szöveg megértésének különböző szintjei vannak. A rabbik szerint a legmagasabb szint a szod, amit a „Király titkának” is neveznek. Isten ezt a szintet, saját legmélyebb titkait a Szentírás misztikusainak tárja fel. Kinyilatkoztatja a Király titkának mélységeit – de nem azoknak, akik szó szerint értik mindazt, amit olvasnak.
Ez nagyon fontos – azoknak tárja fel ezeket a titkokat, akik belépnek a misztikus szintre. És nekünk az Egyház történetében vannak olyan szentjeink, akik – természetesen Isten adományaként – képesek a Szentírást misztikus szinten értelmezni. És ezen a szinten hihetetlen módon mutatnak rá Máriára, akit az Atya elrejtett az Ószövetségben, akit Jézus tár fel az Újszövetségben és a Szentlélek mutat meg az egész világnak a végső időkben. Hiszem, és nagyon erősen hiszem, hogy azokban az időkben élünk, amikor beteljesedik Szent János profetikus látomása a Jelenések könyvéből, amikor megnyílik az ég, és a Szövetség Ládáját meglátja az egész világ, vagyis Isten megmutatja Máriát, a Jelenések könyvének várandós Asszonyát, és elküldi Őt a végső evangelizálásra, amely előkészíti Jézus második eljövetelét.
Ma az egész világon megfigyelhető kivételes jelenségnek számítanak a könnyező, sőt vért könnyező ikonok, képek. Gondold el, hogy fájhat a szíve valakinek, aki véres könnyeket hullat. Mária, a mi igazi Anyánk tudja, hogy ez a végidő. Vagy Mellé állunk, válaszolunk a vezeklésre szóló felhívására, vagy az ördög karmába kerülünk, aki elpusztít bennünket.
– Don Bosco is Anyánkként adta nekünk Máriát. A fiainak is, akiknek nem volt anyjuk – azt mondta: „Bízzatok a Segítő Szűzanyában, és meglátjátok, mik a csodák.” És itt felmerül a kérdés: Hogy van ez ma sok szalézi szerzetes, sok fiatal között, akik nem tapasztalnak csodákat nap mint nap, mégis szeretnének valamilyen formában hinni abban, amit Don Bosco mondott, amit az Úristen rajta keresztül kinyilatkoztatott? Mi lehet a probléma – talán az, hogy rni nem bízunk igazán, vagy ez nem a csodák ideje?
– Ha megvizsgáljuk a mostani időket, a lelki események színterét, úgy gondolom, világszerte kivételes csodák idejét éljük, ezek a csodák körülöttünk történnek, csak körül kell nézni. A karizmatikus megújulás ötvenéves jubileumát éljük az Egyházban, és látjuk, milyen erős a meggyőződés, hogy Isten ma is akar jeleket adni és csodákat tesz. Egyébként Szent Márk evangéliumában is világosan le van írva, hogy Isten az evangélium hirdetését jelekkel és csodákkal erősítette meg.
Ezzel kapcsolatban tehát nekünk, papoknak azt a kérdést kell feltennünk: ha igehirdetésünket nem kísérik csodák, vajon az igazi Evangéliumot hirdetjük-e? Ez olyan kérdés, amit fel kell tennünk, magunknak, és meg kell próbálnunk rá őszintén válaszolni. Kiderülhet ugyanis, hogy egyszerűen nem hiszünk abban az Evangéliumban, amit hirdetünk, Isten pedig mindenekelőtt hitet vár tőlünk. És ez ma nagyon jól látszik, hogy nekünk, szaléziaknak, Don Bosco fiainak, vissza kell térnünk az alapítónkhoz – aki nemcsak a megelőző módszer zseniális megalkotója, nemcsak egy kiváló nevelő és pedagógus, de mindenekelőtt egy pap, karizmatikus lelkipásztor, karizmatikus gyóntató, aki egészen átadta magát a Szűzanyának, és Mária kézen fogva vezette őt, hihetetlen jeleket és csodákat tett rajta keresztül.
Don Bosco azt mondta egyszer, hogy a szalézi rendben semmit nem tett, amit ne Máriától hallott volna. Vagyis teljesen függött Tőle. Mária volta az ő lelki életének mesternője. Ma előttünk, szalézi szerzetesek előtt hatalmas kihívás áll – a Máriához való nagy visszatérés kihívása. Nem úgy, mint szalézi életünk egy kiegészítő eleméhez, hanem mint az életünk Mesternőjéhez. Ez nagyon fontos különbség: ez kiegészítő elem vagy Mesternő. Imádkozhatok én a Szűzanyához, mondhatom a rózsafüzért, imádkozhatok különböző litániákat, de ez csak egy bizonyos ideig tartó beszélgetés Vele a nap folyamán. Ha valakit a lelki életem mesterévé választok, az teljes alárendelődést jelent, teljes ráhagyatkozást a nap huszonnégy órájában. Aki volt valaha is tanítvány-mester viszonyban valakivel, az pontosan tudja, mit jelent ez a teljes függés a mestertől, ez teljes engedelmesség, a tanítvány folytan a mesterét figyeli őt hallgatja, mivel a mester vezeti a nap huszonnégy órájában. Ezt tette Don Bosco is.
– Dominik atya tapasztalt a saját életében csodákat – arnikor konkrétan megmutatkozott Mária beavatkozása?
– Több ilyen eset is volt az életemben. Csak kettőt emlitek most, amelyek különösen kedvesek számomra. Az egyik épp Medjugorjéban történt, amikor megkértek, hogy imádkozzak egy tizennégy éves fiúért, aki egy ismeretien betegségben szenvedett. Mostarban kezelték, majd Szarajevóban. Az orvosok nem tudták diagnosztizálni a betegségét. A fiú azonban haldoklott. Amikor találkoztam vele, megláttam a kétségbeesett szülőket és a fiút – egyszerűen csont és bőr volt, tragikus látványt nyújtott. A szülők kérésére imádkozni kezdtem, és akkor azt az indftást éreztem a szívemben, hogy kérjem meg a fiút, adja át az életét egészen a Szűzanyának. Megkérdeztem tőle: „Szeretnéd egészen átadni az életedet a Szűzanyának?” Ennek a döntésnek nem az volt a tétje, hogy a fiú meggyógyul-e vagy nem, hanem az, hogy üdvözül vagy esetleg elkárhozhat.
Ebben a betegségben, véleményem szerint ez volt a tét, hogy ez a fiatal fiú Isten mellett dönt, vagy Ellene. Ez volt a benyomásom. És ő azt válaszolta: „Igen, átadom az életemet a Szűzanyának.” Ezután a vezetésemmel elmondott egy rövid imát, amelyben átadta magát a Szűzanyának. Nem tudtam, miféle betegség ez, mivel az orvosok sem tudták, az egyetlen tünete a trombociták számának rohamos csökkenése volt. Ennyi. Megkérdeztem hát a szülőket, hogy ha a trombociták száma normalizálódik, akkor a fiú meggyógyul-e. Azt felelték, hogy valószínűleg igen. Ezért, miután imádságban az egész családot Mária oltalmába ajánlottam, Jézus nevében megparancsoltam, hogy a trombociták száma normalizálódjon_ Egyetlen mondattal: „Jézus nevében a trombociták száma normalizálódjon.” Olyan egyszerű mondat, hogy nevetségesen hangozhat. Mindössze ennyi történt. És a fiú három nap alatt teljesen meggyógyult. Egy héttel később láttam, ahogy a társaival focizott a pályán – ott, Medjugorjéban. Az egész család számára egy sokkélmény volt.
A másik eset, nagyon érdekes, egy lánnyal történt, aki gyönyörűen énekelt, és ezen a területen képzelte el a karrierjét is. Egy nap sírva jött hozzám, miután megkapta az orvosi diagnózist, hogy hangszál daganata van, ami azt jelentette, hogy le kell mondania az éneklésről. Ez tragédia volt számára. Tele volt fájdalommal és szenvedéssel, és azt kérdezte: „Miért, Istenem? Hiszen mindent oda akartam adni, hogy kamatoztassam ezt a talentumomat, amit kaptam. Ez a szenvedélyem.” Ahogy hallgattam, ez a gondolat fogalmazódott meg bennem: „Szeretnéd a hangodat tudatosan és szabadon felajánlani a Szűzanyának?” Ő egy ideig gondolkozott – nem volt túl jó viszonyban a Szűzanyával, ezért egy kicsit segítettem neki a döntésben – és végül azt mondta: „Igen, akarom.” A nyakán már látható volt a daganat, ezért, miután egy rövid imában a vezetésemmel átadta magát Máriának, a Keresztények Segítségének, megérintettem a daganatot és Jézus Krisztus nevében megparancsoltam, hogy tűnjön el. És valóban, fél óra múlva a daganat eltűnt.
Ez csak kettő a számos csodás eset közül, amelyek ma a Keresztények Segítségének közbenjárására történnek. Ez pontosan ugyanaz, mint amit Don Bosco tett száz éve.
– Isten Igéje és Mária elfogadása Anyánkként, aki csodákat tesz. Illetve van még valami – a rózsafüzér. Mi olyan különös ebben az imafüzérben, amiben szüntelenül ugyanazokat az imákat ismétli az ember?
– A rózsafüzér rendkívüli hatékonysága abból fakad, hogy teljesen a Szentírásra alapozott imádság. Először a Miatyánkot imádkozod, vagyis a leghatékonyabb imát, amit maga Jézus Krisztus tanított, és azt mondta: „igy imádkozzatok, ez az az imádság, amely lehozza nektek az eget a Földre” (vö. Mt 6,8}. Érdekes, hogy a Miatyánk ima úgynevezett aoristosokból épül fel. Mi azt gondoljuk, hogy ez egy hét kérésből álló ima, de ezek a kérések valójában parancsok (ilyen nyelvtani formában szerepelnek a görög nyelvben), vagyis parancsoló módban álló mondatok Tehát én megparancsolom, hogy az adott valóság úgy legyen. Ha tehát én Isten gyermekének hatalmával és tekintélyével mondom el a Miatyánk imát, és megparancsolom az abban foglalt valóságaknak, hogy úgy legyenek, akkor milyen hatása lehet ennek az imának? Ezután tízszer ismétlem azokat a szentírási szavakat, amelyeket az Angyal intézett Máriához, majd kérem a Szűzanyát, hogy járjon közben értem mindabban, ami történik velem most, és halálom órájában. Végül a „Dicsőség az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek” dicsőítéssel zárom Ie az imát. A rózsafüzér a legerőteljesebb szentírási imák kompendiuma. Nem csak Máriát dicsőítem vele. Máriával együtt dicsőítem az Atyát, a Fiút és a Szentlelket. A rózsafüzér imádkozása közben Máriával együtt szemlélem és élem át Jézus életének különböző titkait. Ha ezt megértem, meg fogom látni azt is, hogy a rózsafüzér Isten Igéjére és a leghatásosabb bibliai imákra alapozott, és ezért teljes egészében bibliai imádság. Ezért olyan hatásos.
– Egyetért azzal, hogy a rózsafüzér imádkozása nehézséget jelenthet olyan valaki számára, aki nem imádkozik?
– A rózsafüzér olyan, mint egy kard, amivel meg kell tanulni harcolni. Tudatosítanunk kell, hogy a rózsafüzér az imádság iskolája. Úgy gondolom, ma nagy problémát jelent, hogy ennek az imának egyre kevesebb a mestere, akik képesek úgy imádkozni a Rózsafüzért, hogy az valóban olyanná válik, mint egy halálos fegyver a mester kezében. Ez nem azt jelenti, hagy „ledarálom az imákat.” Képessé kell válnom arra, hagy átéljem, szemléljem és életre váltsam, vagyis megjelenítsem a bibliai eseményeket a Szűzanya közbenjárására, tehát azáltal, hogy az Ő szemével látom és az Ő Szívével élem át azokat. Mária segít nekem átélni mindazt, amit kétezer évvel ezelőtt lejegyeztek a Szentírásban. Ezt meg kell tanulni. Nehéz lenne megmondani, hogyan tehetjük ezt lépésről lépésre, de fontos megjegyezni és tudatosítani magunkban, hogy „be kell iratkoznunk” a rózsafüzér imádkozásának iskolájába. Sok érdekes cikk és könyv jelent meg ebben a témában. Különösen sokat segíthet ezen a téren azoknak a szenteknek a tapasztalata, akik maguk is imádkozták a rózsafüzért. Ők nagyon jó tanácsokat adnak nekünk is, hogyan tehetjük ezt minél magasabb szinten, vagyis minél bensőségesebb kapcsolatba lépve Istennel. A rózsafüzér nem lehet egy „ledarált imádság”, az imádság révén valóban bensőséges kapcsolatba kell lépnem Istennel, azáltal, hogy átélem azt, amit Ő átélt itt a földön kétezer ével ezelőtt és jelenvalóvá teszem azt az életben itt és most.
– Mikor született meg Dominik atyában az a gondolat, hogy Mária lesz a Mesternője a lelki életben? Mi volt az a pillanat, amikor erre ráébredt?
– Ez_ Medjugorjéban történt, a Szűzanya egyik jelenése idején. Olyannak láttam ott Máriát, amilyennek nem is gondoltam volna. Korábban egy fenséges Asszony volt számomra, valahol fent a magasban, trónon, a fellegekben, kezében jogarral és a Gyermekkel. Az Asszony, aki magasból szemléli a világ eseményeit, akihez „üdvözlégyeket” imádkozunk. Ezzel szemben kiderült, hogy Mária a Világmindenség Legszebb Leánya. A látnokok, akiknek megjelenik, nem azért esnek extázisba, mert megjelenik nekik Isten Anyja, hanem az Ő szépségétől. Azt mondják, hogy soha nem láttak ilyen gyönyörű lányt, hogy a szépségét nem lehet szavakkal leírni, és minden erre irányuló próbálkozás eleve kudarcra van ítélve. A látnokok azért esnek extázisba, mert Mária annyira csodálatos. Azt mondják: „Ha látnád a szemét, amikor rád néz, ha éreznéd a szeretetet és a gyengédséget, ami a Szívéből árad… Ő maga is azt mondta egyszer: »Ha tudnád, mennyire szeretlek, sírnál és táncra perdülnél örömödben.«” Ott a jelenés alatt pontosan ezt tapasztaltam meg – folytak a könnyeim az örömtől és a boldogságtól, amikor éreztem a szeretetet, amivel Mária betöltötte a szívemet.
Ez az eset teljesen megváltoztatta az életemet. Ezért buzdítok mindenkit, akik olvassa ezt az interjút, kezdje azzal, hogy elképzeli, a hit által tudatosítja magában, hogy Mária egészen közel van, mellette van, akár a rózsafüzér imában, ahogyan arról korábban beszéltünk. Lehet ez egy nagyszerű „randi” Máriával, amikor egyik kezünkben a rózsafüzért tartjuk, a másikkal pedig Mária kezét fogjuk. Ő minden tizedről mesél majd Neked a Szívével, a szemeivel és az ajkával, Te pedig elképzeled, hogy Őt nézed, aki itt van melletted. Mosolyogtok egymásra, együtt imádkoztok. Ő mesél Neked Istenről, mesél az Atyáról, arról, hogy ki is a Mennyei Apukád, ki az Ő Fia, mesél a Szentlélekről. Ez csodálatos élmény… Mária a legmélyebb tapasztalatok világába vezet be Téged. Misztikus élményeknek nevezzük ezeket, a valóságban azonban nagyon is reálisak, mindenki számára elérhetők, aki ilyen bensőséges szeretetkapcsolatba lép Máriával. Ez nagyon egyszerű. Ha elkezded gyakorolni, meglátod, hogy olyan egyszerű, hogy szinte el sem hiszed. Hihetetlen, mekkora szeretetet és gyengédséget fogsz tapasztalni, ha Márián keresztül átadod az életedet Istennek.
– Azt mondta, hogy a megtérését Máriának köszönheti. És a hivatása? Az magától született? Gyakran mondjuk, hogy Mária vonz a szemináriumokba, a szerzetesrendekbe, hogy Tőle származnak a hivatások…
– Nem tudom, máshol hogy van, de a szalézi rendbe – ezt Don Bosco nagyon határozottan vallotta – senki nem lép be, akit ne Mária vezetne ide személyesen. Mária különösen szereti a fiatalokat, az ifjúság az Ő szeme fénye, II János Pál szavaival – a világ reménye. Ezért szerette a szentatya annyira a fiatalokat és ezért találkozott velük olyan szívesen, mivel tudta, hogy ők a világ reményei. Ezért elsődlegesen fontos ma is a fiatalok lelki fejlődésének kérdése. A világnak szüksége van olyan szerzetesekre, akik úgy formálják a fiatalok szívét, hogy képesek legyenek beleszeretni Istenbe.
Don Bosco azt mondta, hogy Isten minden harmadik fiút papnak hív. A probléma az, hogyan beszélünk mi, papok erről a fiúknak, hogy kialakítunk-e olyan közeget, amelyben a hivatások megérlelődhetnek, nem szégyellünk-e a hivatásról beszélni, és mi magunk nem bánjuk-e időnként azt, hogy papok lettünk. Hiszen a fiatal szenvedéllyel akarja követni azt, akiben egyenesen „lángol” a saját hivatása és annak értelme. Ha engem nem tölt el örömmel a hivatásom, ha nehezen viselem, ha untat (ez látszik rajtam, akár abban is, ahogy beszélek, amit teszek, ahogy teszem), akkor nem csodálhatom, ha a fiatalok nem akarnak követni. Egyszerűen látják, hogy én magam szenvedek ebben a hivatásban.
– És ugyanígy nem akarják követni Máriát sem, mert ha mi magunk azt mondjuk, hogy Mária szolgái vagyunk, de közben unottaknak látnak, akkor bizonyára nehéz Őt magát is vonzónak látniuk.
– Pontosan. Máriában lakni vagy imádság közben Vele beszélgetni – ez két különböző dolog. Beszélgethetek én valakivel naponta egyszer vagy kétszer, de együtt lakni vele az ő otthonában, ez egészen mást jelent. Don Bosco Máriában lakott a nap huszonnégy órájában. Ezért volt olyan sikeres és ezért lett szent.
/Részlet P. Dominik Chmielewski SDB Kegyelemmel teljes c. könyvéből/
Létrehozva 2025. január 3.