Óvjuk a támogató kapcsolatokat!
Egyik ügyfelem téli hónapjai nagyon keservesek, mert ebben a periódusban üzleti tevékenységük lelassul.
Nemrégiben átnéztük és kiértékeltük a téli időszak pénzügyi előrejelzéseit, mely során világossá vált: súlyos nehézségekbe ütközik a beszállítók időbeni kifizetése.
Sok vállalkozás ilyen a helyzetben a beszállítót semmibe véve csak jelentős késéssel rendezi kötelezettségeit, a
fizetési felszólításokat kicselezi, kifogásokat keres, vagy egyszerűen hazugságokhoz folyamodik, hogy a jogos és lejárt követelések kifizetését halaszthassa. Ügyfelem azonban kifejezetten azt akarta, hogy beszállítói érezzék, mennyire értékeli őket.
Pontosan tudta, milyen fontosak vállalkozása számára és nem akarta kapcsolatukat veszélyeztetni. A lehetőségek megbeszélése és a rendkívül nehéz pénzügyi helyzet felismerése után mindannyian egyetértettünk abban, hogy a nyílt kommunikáció a legjobb, legempatikusabb és legkorrektebb megoldás. Ügyfelem nyíltan feltárta vállalkozása helyzetét a beszállítóknak, és közösen olyan fizetési feltételeket tudtak kidolgozni, mely
minden érdekelt félnek elfogadható és előnyös volt.
Az eredmény: a fontos kapcsolatok kompromittálása helyett azokat inkább megóvtá k – és még erősebbé is
tették – így tavasszal, amikor az üzleti élet ismét felpezsdült, minden a normál kerékvágásba térhetett vissza. Semmi szükség nem volt bocsánatkérésre és kifogáskeresésre. Ügyfelem megértette milyen veszélyes, ha a kapcsolatokat természetesnek feltételezi.
Mindezzel a gyakorlati üzleti logika is egyetért, mivel a piac igényeinek kielégítése során a beszállítók gyors
reagálása kritikusan fontos. De hozzáállásunk üzleti partnereinkhez – beleértve szállítóinkat – azt is felfedik, milyen alapelvek és értékrend szerint működünk. A Biblia nagyon határozottan beszél arról, hogy mennyire fontos az emberek iránt fenntartani tisztességünket és érzékenységünket, különösen, ha ők támogatnak és szolgálnak minket.
Íme, pár példa a Szentírás tanításaiból: Igyekezzünk igazak és egyenesek maradni! Ahogyan a közmondás is figyelmeztet, az őszinteség a létező legjobb taktika, és ennek bölcsessége talán az üzleti kapcsolatokban a legnyilvánvalóbb.
„Ezeket tegyétek: Mondjatok igazat egymásnak! Hozzatok igaz és békét szerző ítéletet kapuitokban!” (Zak 8,16)
A csalás helyrehozhatatlan károkat tud okozni. Néha oly célszerűnek látszik, hogy partnerünket félrevezessük,
vagy „ne bontsuk ki az igazság minden részletét” egy adott nehézség eltussolása végett, de ha az igazságra fény derül, a kapcsolatokban olyan kár keletkezhet, melyeket nem lehet helyrehozni.
„Aki feddhetetlenül él, biztonságban él, de aki görbe úton jár, az kitudódik róla.” (Péld 10,9)
Soha ne tegyünk olyan ígéretet, melyet nem szándékozunk az utolsó szóig betartani. Egy üzleti kapcsolat
megóvása és megtartása reményében nagy lehet a kísértés, hogy olyan dolgokat mondjunk, amit szerintünk a másik fél hallani akar, még ha nem is gondoljuk komolyan ígéreteink betartását. Követőihez szólva Jézus mélyen elítélte az ilyen magatartást.
„Hallottátok azt is, hogy megmondatott a régieknek: Ne esküdj hamisan az Úrnak pedig add meg, amit esküvel
fogadtál. Én pedig azt mondom nektek, hogy egyáltalán ne esküdjetek… Ellenben a ti beszédetekben az igen legyen igen, a nem pedig nem, ami pedig túlmegy ezen, az a gonosztól van.” (Mt 5,33-37)
Óvjuk „üzleti életterünket”. A jó beszállító – akár csak a jó ügyfél – minden üzleti vállalkozás elengedhetetlen
eleme. Minden jó kapcsolatot kellően óvni és gondozni kell, ahogyan megérdemlik.
„Ismerd meg juhaidat egyenként, törődj gondosan a nyájakkal,… akkor a bárányokért ruhát, a kecskékért
mezőt vehetsz.” (Péld 27,23-26)
Monday Manna – A KEVE Társaság a CBMC International és az Europartners társszervezete
Létrehozva 2014. december 9.