Sodródás az üzleti életben
Az irányt tévesztett etika
A tekintélyes üzleti lapban, a Wall Street Journal-ban egy cikk a következő címet kapta: „Mit ér egy etika kurzuson kapott jeles?” A cikk arról számolt be, hogyan próbálnak a vezető üzleti iskolák gátat szabni a csalások áradatának az üzleti és szakmai világban. Az újságcikk szerint számos különböző etikai képzés megvitatására került sor.
A cikk elsősorban arra fókuszált, “hogyan” kell etikát tanítani és olyan kérdésekkel foglalkozott, hogy vajon az önálló etikai kurzusok jobb megoldásnak számítanak, vagy minden kurzusban meg kellene jelennie bizonyos mértékű etikai képzésnek. Más szóval, mi a leghatásosabb módszer?
Jóllehet a cikket nagyon érdekfeszítőnek találtam, azonban a legnagyobb megdöbbenést az váltotta ki bennem, ami kimaradt a cikkből. Egyetlen utalás sem történt arra, hogy pontosan “milyen” morális kötelességeket kellene oktatni. Azaz az etikai normák és gyakorlatok milyen forrásait használjuk az etikai útmutatásokhoz?
A néhai Charles Colson, aki politikai karrierje során meghasonlott és Jézus Krisztus követőjévé vált, erőteljesen támogatta a bibliai alapelvek kiterjesztését az élet minden területére, évekkel ezelőtt már hivatkozott az etika oktatásával próbálkozók dilemmájára. Eszébe jutott egy adományozó, aki 2 millió dollárt ajánlott fel egy vezető amerikai egyetem üzleti iskolája számára abból a célból, hogy egy etika tanszéket hozzanak létre. Az egyetem karja, mivel elszántan tagadta a morális alapigazságok létét, hogyan is vállalhatta volna fel az etika oktatását? Ennek következtében a nagyra becsült üzleti iskola elutasította a nagyvonalú adományt és úgy határozott, hogy nem tanítanak etikát.
Ha a vezető oktatási intézmények és üzleti iskolák sem képesek megegyezni abban, mi a jó és a rossz, akkor miért meglepő, hogy a mai üzletemberek és vezetők úgy viselkednek, mint a kormányukat vesztett hajók? Üzletemberként és vállalkozók, vezetők üzleti tanácsadójaként azt tapasztaltam, hogy az etika oktatásának nem kellene problémát jelentenie. Számos ember, akivel együttdolgozom, a Bibliára a
bölcsességek tárházaként és az üzleti élet lényegre törő, etikus útmutatójaként tekint. Úgy hisszük, hogy Isten az életre és munkára vonatkozóan abszolút igazságokat jelentett ki, és ha betartjuk őket, az mindenki számára előnyös.
Ez már évezredek óta így működik. Mózes, akit az Isten választott a zsidók vezetőjének, vezette be az első etikai kódexet. Mózes 5. könyvében azt olvassuk: „Most pedig, Izráel, hallgass azokra a rendelkezésekre és döntésekre, amelyekre tanítalak benneteket, és cselekedjetek azok szerint…” (Mózes ötödik könyve 4,1)
Ezeket a törvényeket és rendelkezéseket nem korlátként, hanem sokkal inkább egy korrekt, másokra is figyelő életvezetés biztosítékaként, ösztönzéseként kaptuk, amelyek minden érintett legjavát szolgálják. Valójában még az Isten választott népe, Izráel, sem tartotta be a törvényeket következetesen. Ennek eredményeképp azt olvassuk a Bírák könyvében: „mindenki azt csinálta, amit jónak látott” (Bírák könyve 21,25). Nem hasonlít ez egy mai munkahelyhez?
Azt nem remélhetjük, hogy teljesen eltűnik a kapzsiság és a korrupció. Mindig lesznek olyanok, akik a mások kárára keresik a saját boldogulásukat. Azonban ez nem csökkenti egy szilárd alapokon álló etikai oktatás szükségességét és fontosságát az üzleti életbe belépő vagy már jelenleg is ott dolgozó emberek számára. Azt javaslom, hogy az etikaoktatást a Bibliában leírtak szerint az Isten törvényére alapozzuk.
Forrás: Monday Manna -A KEVE Társaság a CBMC International és az Europartners társszervezete
Létrehozva 2014. június 26.