A figyelem a tanulás alapja
Ez itt a reklám helye: a tréning szervezőit, Petrát És Robit Szentlélek szemináriumon ismertem meg, azóta is tartjuk a kapcsolatot. Példaértékű vállalkozást indítottak Pécsett – gyermekeink tanulási módszereinek segítésére. A szerk.
A következő tréning 2013. február 5-én indul. Honlapjukon minden információ megtalálható. Kedvcsinálónak itt egy interjú, melyet velük készítettek.
“A figyelem az elsődleges és legfontosabb szűrője bármilyen információnak, ami az agyunkhoz eljut. Figyelmünkkel szelektálhatunk az ingerek között, kiemelve ezzel a számunkra jelentős dolgokat. Mivel arra emlékezünk leginkább, amire akarva vagy akaratlanul figyeltünk, így a figyelem a tanulásban és tapasztalásban központi szerepet tölt be.
Napjainkban sajnos egyre több diáknál jelentkezik a figyelemzavar, amely tanulási problémákat szül. dr. Gyuris Petra pszichológus, tanulástechnikai tréner és Takács Róbert mérnöktanár, tanulástechnikai tréner szerint fontos lenne gyermekeinket tudatos, figyelmes tanulásra nevelni, amivel időt és energiát spórolhatnak meg egész életükben.
Önök egy frappáns „Minek puska?” címmel tanulástechnikai tanfolyamot indítottak az elmúlt években Pécsett, mivel azt tapasztalták, hogy egyre több gyermek küzd a tanulással. Általában olyan gyermekekkel foglalkoznak, akiknél nem lehet konkrét tanulási nehézséget (dislexia, disgrafia, discalculia) kimutatni, mégis nehezen megy nekik a tanulás. Milyen módszereket alkalmaznak ebben a helyzetben?
Gy. P.: Sokfajta technika létezik, mellyel jól, vagy jobban lehet tanulni. Mi az általunk leghatékonyabbnak tartott pszichológiai és pedagógiai módszerek segítségével mutatjuk be diákjainknak a hatékony tanulás lépéseit. Megtanítjuk nekik többek között, hogy hogyan tervezzék meg a tanulásukat (a tantárgyak helyes sorrendje sokat segít), a hatékony szövegfeldolgozás folyamatát, megismertetjük őket különböző memória trükkökkel, és hétről hétre edzük a figyelmüket, hogy jobban és tartósabban tudják azt irányítani, növelve ezzel tanulásuk hatékonyságát. Szeretnénk ráébreszteni a tanulóinkat arra, hogy nem kell puska, ha könnyebben is szert lehet tenni tartós tudásra.
A tanulás végigkíséri az életünket. Mennyire ösztönös vagy velünk született képesség ez, illetve mennyire lehet megtanulni a figyelmet? És mennyire lehet megtanulni tanulni?
Gy. P: A tanulás képessége velünk született képesség. Ezen belül az iskolai tanulás az emberi tanulás speciális formája, melynek számos egyénileg változó stílusa van. Legjellemzőbbek ezek közül a verbális, a szenzoros, a motoros és a szociális tanulás. Ezek a tanulási típusok leginkább keverten jelentkeznek a tanulóknál. Fontos lenne például mindenkinek feltérképeznie, hogy neki milyen a tanulási stílusa, mert ezzel még tudatosabban lehetne megtervezni és kivitelezni a tanulási folyamatot.
T. R.: Nagyon eltérőek vagyunk a tanulásban szerepet játszó képességeink (pl.: figyelem, memória) terén is. Attól függetlenül, hogy mindenkinek vannak veleszületett adottságai, fontos tudni, hogy minden képesség fejleszthető. Nyilván fejleszteni kell a nehezebben működő területeket is, mert a tanulás folyamatában az egyes lépések egymásra épülnek. Ha valaki nem tud egy adott szövegből lényeget kiemelni, akkor hiába kiváló a memóriája, nem fogja tudni, hogy mit is kell megtanulnia. Nagyon fontos azonban az erősségek fejlesztése is, hiszen ezen csatornák hatékony használatával ellensúlyozhatjuk a gyengeségeinket.”
Radóczy Jusztina interjúja elolvasható itt.
Létrehozva 2014. január 31.