Az etikai döntéshozatal tényezői (2)
Mik az elveid?
Sorozatunkban Lee Strobel, itthon is népszerű keresztény szerző etikai döntések során alkalmazandó szabályát, az angol kifejezések (Purpose, Principles, Popularity, People’s Advice, Prayer) után „5P”-nek nevezett elvet bontjuk ki részletesen. A magyar elnevezések kezdőbetűi alapján szabályunkat nevezhetjük „CENTI” elvnek (cél, elvek, népszerűség, tanácskérés, ima).
Múlt héten a helyes célok fontosságáról olvashattunk. Ma a második tényező, az etikai dilemmákban alkalmazandó elvek fontosságáról lesz szó. Milyen alapelveket kell figyelembe venni, felállítani és következetesen betartani?
Az első, amit magunkévá kell tennünk, hogy érzékeny etikai döntések meghozatala során igenis kell legyenek horgonyként működő, szilárd alapelvek, melyeket alkalmazunk is! Nem teljesen természetes gondolkodás ez manapság: vagy nem rendelkezünk ilyen elvekkel, és – ahogy Lee Strobel állítja – érzelmi alapon, haragból, félelemből, elfogódottságból stb. döntünk, vagy pedig vannak elveink, de nem szilárdak, nem alkalmazzuk következetesen és pillanatnyi érdekünknek megfelelően cserélgetjük őket. Ha „nem kötnek gúzsba” a szilárd alapelvek, szabadabban hódolhatunk kedvenc sportunknak, a relatívizálásnak: „Minden attól függ, hogyan nézzük…” A relatívizálás súlyos erkölcsi következményeit a jelen kor társadalmai drágán megfizetik.
De melyek legyenek ezek a szilárd alapelvek? A keresztényeknek, akik a teljes Bibliát, mind az Ó-, mind az Újszövetséget Isten szavának tekintik, szilárd pontként kezelendő alapelveik is a Bibliából kell származzanak. Strobel a 119. Zsoltár 9. versét idézi: „Hogyan tarthatja tisztán életútját az ifjú? Úgy, hogy megtartja igédet.” Mivel elsődleges célunk Isten dicsőségének visszatükrözése, etikai döntésünk vezérlő elvei is Isten
tulajdonságain kell alapuljanak.
Három ilyen alapelvet szeretnék feltétlenül kiemelni:
Igazságosság. Az érzelmi döntésekkel szemben minden erőnkkel igyekeznünk kell arra, hogy emberi döntésünk igazságos legyen. Jézus mondja: „Ne ítéljetek látszat szerint, hanem hozzatok igazságos ítéletet” (János evangéliuma 7:24). Az igazságtalan döntés nem lehet Istentől való, nem tükrözheti az Ő dicsőségét. Fontos látnunk azonban, hogy a középpontban az isteni igazságról van szó. Remélem, sok olvasó velem együtt beleremeg abba a gondolatba, hogy mi lenne, ha Isten emberi módon lenne igazságos, és az általunk elkövetett vétkek terhét az elkövetőnek (nekünk) kellene elhordoznunk…
Méltányosság. (bibliai kifejezéssel: irgalom). Láttuk a korábbi részben, hogy az igazságosságot is lehet bálványozni, és döntésünk ilyenkor átcsap törvénykezésbe. Nem lehetünk kizárólag igazságosak, mert ekkor nem tükrözzük Isten másik csodálatos tulajdonságát, az Ő kegyelmét. Szükségünk van példára? Miért nem pillantunk rá a tökéletesre, Jézus Krisztusra? Irgalom nélkül a vele megfeszített lator soha nem juthatott volna a paradicsomba, és az elé hozott házasságtörő asszonyt azonnal kivégezték volna.
Szeretet. Etikai döntésünknek szeretetben kell megszületnie. Talán ezt az elvet a legnehezebb betartani, részben mivel tökéletes bolondságnak tűnik a világ szemében. De azért is, mert bizonyos embereket egyszerűen nagyon nehezen tudunk szeretni. Pedig Isten szerinti etikus döntés (sem) létezik szeretet nélkül. Pál egyértelműen fogalmaz a keretről: „Mindezek fölé pedig öltsétek fel a szeretetet, mert az tökéletesen
összefog mindent” (Kolosséiakhoz írt levél 3:14).
Hadd foglalja össze a bibliai alapelvek fontosságát az etikus döntéshozásban a következő gyönyörű ószövetségi vers, Isten szavai: „Ezt mondja a Seregek URa: Igazságos ítéletet hozzatok, szeretettel és irgalmasan bánjatok egymással!” (Zakariás könyve 7:9)
Forrás: Monday Manna (A KEVE Társaság a CBMC International és az Europartners társszervezete)
Létrehozva 2013. szeptember 16.