Miért utasítja el a katolikus egyház a mesterséges megtermékenyítést?
A katolikus egyház határozottan elutasító álláspontot képvisel a mesterséges megtermékenyítéssel (IVF) kapcsolatban. A tanítás több dokumentumban is megjelenik, például a Donum Vitae (1987) és a Dignitas Personae (2008) instrukciókban.
Miért ellenzi az Egyház az IVF-et?
1. A házastársi aktus és a fogantatás egységének „szétválasztása”
A katolikus tanítás szerint a gyermeknek a házastársi szeretet aktusából kell fogannia.
Az IVF esetén a fogantatás orvosi beavatkozással, a házastársi aktustól függetlenül történik, ami az Egyház szerint ellentétes a természetes renddel.
2. Az emberi embrió méltósága
Az Egyház szerint az emberi élet a fogantatással kezdődik, ezért az embrió teljes személyi méltósággal bír.
Az IVF során azonban gyakran:
-
több embrió keletkezik, mint amennyit beültetnek,
-
embriókat fagyasztanak le,
-
egyes embriók elpusztulnak a folyamat során.
Ez a gyakorlat az Egyház szerint erkölcsileg elfogadhatatlan, mivel az embriók élete nem „anyag”, hanem személyi méltósággal bíró létező.
3. A harmadik fél bevonása
Az olyan változatok, mint a donoros petesejt vagy spermium bevonása, szintén sértik:
-
a házastársi egységet,
-
a szülő–gyermek kapcsolat integritását.
Ezért ezek még súlyosabban elutasítottak.
Mit támogat az Egyház?
Az Egyház nem közömbös a meddőséggel küzdő párok szenvedése iránt, és kifejezetten támogatja a természetes termékenységet helyreállító orvosi beavatkozásokat, például:
-
hormonális kezelések,
-
műtétek (pl. endometriózis kezelése),
- cikluskövetési módszerek
Ezek azért elfogadhatók, mert nem helyettesítik, hanem segítik a természetes fogantatást.
A Katolikus Egyház hivatalos dokumentumaiból a mesterséges megtermékenyítésre (IVF) vonatkozó legfontosabb konkrét, szó szerinti részek.
Mindegyik forrás nyilvánosan elérhető egyházi dokumentum, a vonatkozó szakaszok nem hivatalos magyar fordítását adjuk meg. A kigyűjtést a ChatGPT segítségével végeztük. A szerk.
1. Donum Vitae (1987) – „Az emberi élet keletkezésének tisztelete”
II. rész: Erkölcsi megítélés az in vitro megtermékenyítésről
„Az in vitro megtermékenyítés és embrionális transzfer (…) erkölcsileg elfogadhatatlan, mert a szaporodást nem a házastársi aktus eredményének tekinti, hanem mesterségesen előidézett folyamatnak.”
(Donum Vitae, II, B, 5)
Az embriók kezeléséről
„Az in vitro megtermékenyítési módszerekkel gyakran nagy számú embriót hoznak létre. Ezek közül sokat elpusztítanak vagy lefagyasztanak. Az ilyen gyakorlat súlyosan sérti az emberi embrió élethez való jogát.”
(Donum Vitae, I, 5)
A házastársi aktus és a fogantatás egységéről
„A gyermek személyi méltóságához tartozik, hogy a házastársi aktusból foganjon, amelyben a férj és feleség kölcsönös önátadása egyesül a termékenységgel.”
(Donum Vitae, II, B, 4)
2. Dignitas Personae (2008) – „Az emberi személy méltósága”
IVF általános megítélése
„Az in vitro megtermékenyítés technikái – akár homológ, akár heterológ formában – megengedhetetlenek, mert a fogantatás nem a házastársi aktusból származik, hanem egy technikai eljárás eredménye.”
(Dignitas Personae, 16)
Az embriók sorsa
„Az in vitro megtermékenyítéssel létrehozott embriók többsége nem éli túl a folyamatot. E tény önmagában is erkölcsi problémát jelent, mivel minden embrió emberi személy, akinek joga van az élethez.”
(Dignitas Personae, 14)
Embriófagyasztás
„Az embriók fagyasztása összeegyeztethetetlen az őket megillető tisztelettel; tárgyiasítja őket, és kiteszi őket halálos veszélynek.”
(Dignitas Personae, 18)
Külső donorok bevonása
„A heterológ mesterséges megtermékenyítés semmilyen formában nem elfogadható, mert sérti a házassági kötelék egységét és a szülői kapcsolat identitását.”
(Dignitas Personae, 13)
3. A Katolikus Egyház Katekizmusa (KEK)
2376.
„A heterológ mesterséges megtermékenyítés súlyosan sérti a házastársi egység méltóságát és a szülői hivatás tisztaságát.”
2377.
„A homológ mesterséges megtermékenyítés (…) erkölcsileg elfogadhatatlan, mert a szaporodást nem a házastársi aktus eredményének tekinti, és a gyermek létrejöttét orvosi technikára bízza.”
2274.
„Az emberi embriót személynek kell tekinteni, akit megilleti a személyi méltóságból fakadó jogok, elsősorban az élet sérthetetlensége.”
További írásaink
- a mesterséges megtermékenyítésről
- az embriók fagyasztásáról
- a béranyaságról
- a petesejt kereskedelemről
Létrehozva 2025. december 1.