Sarah bíboros a genderről és homoszexualitásról
(Részlet Nicolas Diat – Robert Sarah: Esteledik, a nap már lemenőben című könyvéből. SZIT. Budapest, 2019.Megrendelhető itt.)
Milyennek látja a genderelméletet?
A genderelmélet egy megfigyelésen alapszik: a nőiség és a férfi mivolt a különböző társadalmakban örökölt kulturális szabályok szerint fejeződik ki, amelyek alakítanak bennünket. Ez a megfigyelés ideológiává válik, amikor azt állítja, hogy már maga a nő és a férfi fogalma is kulturális képződmény, s ezeket le kell építeni, hogy szabaddá váljunk tőlük. Tehát mindenkire magára tartozik, hogy szabadon megalkossa a maga nemét, szexuális identitását. Mintha születéstől meglévő szabadságunk méltóságával ellentétes lenne, hogy nemi identitásunkat kapjuk, nem pedig mi választjuk.
Itt ugyanazon kétértelműséggel találkozunk, amelyre az előbbiekben utaltam. Ezen ideológia szerint egyedül csak az méltó hozzám, amit én alkotok. És megfordítva, amit úgy fogadok, mint egy adományt, az nem igazán emberi. Viszont mindannyiunk tapasztalata, hogy egy szexualitással megjelölt testtel születünk, amelyet nem mi választhattunk. Ez a test jelez valamit nekünk arra vonatkozóan, ami vagyunk. Kötelességünk természetünket kiművelni, nem pedig megtagadni! Emberségünk akkor nyeri el teljes kibontakozását, ha elfogadjuk szexualizált természetünk ajándékát, kiművelve és fejlesztve azt. Természetünk jelzi azt az irányt, amelyben szabadságunk gyümölcsöző módon örömmel kibontakozhat.
De a genderideológiát vallók szerint csak akkor lehetek szabad, ha tagadom a természetes adottságot.
Egy férfi tehát gondolhatja magát nőnek, és fel is építheti magát nővé. Ez az igény egészen addig az ún. szabadságig mehet, hogy átalakíthatja testét sebészeti beavatkozással, amelyet úgy fognak fel, mint a választott és maga által alakított nemiség megteremtését. Idekívánkozik az, amit Ferenc pápa igen éleslátóan fogalmazott meg a Laudato si’ enciklikában: „Az alapvető probléma azonban még ennél is mélyebb: az a mód, ahogyan az emberiség ténylegesen megvalósította a technológiát és annak fejlődését, vagyis együtt egy homogén és egydimenziós paradigmával. Ebben az alanynak egy olyan felfogása érvényesül, amely szerint az fokozatosan egy logikai-racionális folyamatban megragadja és így birtokolja önmagát, amely kísérletezést foglal magában, ez pedig már kifejezetten birtoklási, uralkodási és átalakítási technika.
Olyan ez, mintha az alany egy alaktalan valósággal állna szemben, amelyet teljes mértékben manipulálhat. Mindig is történt emberi beavatkozás a természetbe, de azt hosszú ideig az jellemezte, hogy az ember figyelemmel kísérte és követte azokat a lehetőségeket, amelyeket maguk a dolgok kínáltak fel. Az ember átvette, amit a természetes valóság – mintegy kezét nyújtva – magától lehetővé tett. Most viszont az érdekli, hogy az emberi kéz kényszerítő erejével mindent, amit csak lehet, kinyerjen a dolgokból és egyre inkább figyelmen kívül hagyja vagy elfelejti annak igazi valóságát, ami előtte áll. Ezért az emberi lény és a dolgok már nem nyújtanak baráti kezet egymásnak, hanem szemben álló felekké váltak” (106. pont).
Újra fel kell fedeznünk, hogy saját természetünk nem ellenség vagy börtön. Kinyújtja felénk a kezét, hogy kiműveljük.
Természetünkön keresztül végső soron maga a Teremtő nyújtja a kezét, és arra hív, hogy lépjünk be irántunk való szeretetének és bölcsességének a tervébe. Tiszteli szabadságunkat, és úgy bízza ránk természetünket, mint talentumot, amelyet gyümölcsöztetni kell. A genderideológiában a teremtő Isten alapvető visszautasítása van. Ennek az ideológiának megvannak a maga teológiai és lelki életbeli következményei. Amikor az Egyház ezekkel szembehelyezkedik, ezt nem egy feltételezett erkölcsi rend rendíthetetlen és merev védelmezőjeként teszi. Azért harcol, hogy minden ember találkozhasson Istennel. Az első hely, ahol Isten vár minket, az pontosan a mi természetünk, a mi lényünk mélysége, amelyet mint ajándékot ajánl fel nekünk.
Beleborzongok, amikor azt látom, hagy a klérus tagjai közül egyeseket kísért és megbabonáz a genderideológia. Valójában az őskígyó eredeti kísértését rejti magában: „Olyanok lesztek, mint az istenek.”
Úgy tűnik, hogy a Nyugat, megittasodva a tudomány és a technika adta hatalomtól, nem képes másképp elképzelni saját magát, mint mindenható démiurgoszt, és mindaz, aminek nem ő a szerzője, végül is úgy tűnik a szemében, mint méltóságába ütköző dolog! „Ahol az alkotás szabadsága az ember önmaga által történő létrehozását jelenti, ott ez a szabadság a teremtő Istennek a tagadásához vezet, és végül ezáltal maga az ember – mint Isten teremtménye, mint Isten képmása – létének lényege lesz lealacsonyítva” – mondta XVI. Benedek pápa 2012 decemberében, kifejezve jókívánságait a Római Kúriának.
A genderideológia célja: lerontani a férfi és a nő sajátos voltát, eltörölni az antropológiai különbségeket. Szenvedélyesen dolgozik egy új, uniszex világkultúra gyártásán, amely férfi jelleg és női jelleg nélküli, s lehetővé teszi egy új emberi korszak [New Age – a ford.] eljövetelét. De egy olyan világban, ahol minden az ember produktuma, nincs többé semmi emberi! A földgolyó hasonlíthat majd azokra az ipari zónákra, amelyekben nincs már hely a természet számára, és amelyek embertelenné váltak. Szédülés fog el bennünket saját találmányaink abszurditása és romlottsága láttán.
Bizonyos nemzetközi szervezetek, mint a Bill and Melinda Gates Foundation, az International Planned Parenthood Federation és a hozzájuk csatlakozó szervezetek rendkívüli összegeket költenek arra, hogy ezt az új ideológiát Afrikában is meghonosítsák. Nem haboznak nyomást gyakorolni a kormányokra és a népességre. Gazdasági hatalmukra és úttörő öntudatukra támaszkodva az ideológiai gyarmatosítás új farmáját valósítják meg. Harcos képviselői őrült erővel, minden tisztelet nélkül vetik magukat a népekre. Olykor felsőbbségtudattal vegyes megvetéssel viseltetnek azok iránt, akiket elmaradottaknak tartanak.
Mégsem félek kijelenteni, hogy Afrika, Ázsia, Dél-Amerika szegényei sokkal civilizáltabbak, mint azok a nyugatiak, akik arról álmodoznak, hogy új embert teremtenek a saját képükre. Vajon nem a szegények lesznek az emberi természet utolsó védelmezői? Ezúton is szeretném kifejezni megbecsülésemet irántuk. Ti mindannyian, akik az emberek szemében hatalom és befolyás nélküliek vagytok, lelketek mélyén tudjátok, hogy mi az ember, ne féljetek azoktól, akik meg akarnak félemlíteni titeket! Nagy a ti küldetésetek: „…abban áll, hogy megakadályozzátok a világ széthullását (…], és hogy egy kissé visszaállítsátok azt, ami az élet és a halál méltóságát adja” – ahogy az író, Albert Camus mondta 1957-ben, a Nobel-díj átvételekor.
A pénz és a média hatalmával szemben, a nemzetközi lobbik nyomásával szemben szeretném hangsúlyozni, hogy a ti egyszerű, mindennapi, vagyis emberi életetek hatalmas érték. Mert ahogy Camus vallotta: „A régi mondás szerint a nagy gondolatok galambszárnyakon érkeznek a világba. Akkor, ha figyelünk, talán meg fogjuk hallani, mint egy halk szárnysuhogást, a birodalmak és a népek zaja közepette az élet és a reménység szelíd neszezését. Egyesek azt mondják, hogy ezt a reményt egy nép hordozza, mások azt, hogy egyetlen ember. Én viszont azt hiszem, hogy azon magányosok milliói ébresztik, éltetik és ápolják ezt a reményt, akik cselekvésükkel és tetteikkel mindennap tagadják a határokat és a történelem otromba jelenségeit, hogy futólag felragyogjon a mindig fenyegetett igazság, melyet minden egyes ember felemel szenvedései és örömei fölé, mindenki számára.”
Miért mondja, hogy a genderideológia veszélyt jelent a leggyengébbekre és a gyermekekre?
A genderideológia a társadalmakat kaotikus állapotba helyezi. Az apaság és anyaság valóságát teszi ki veszélynek. Bizonyos nyugati kormányok szemében az „apa” és az „anya” szó illetlenné vált. „1. szülő”-ről és „2. szülő”-ről vagy „1. nemző”-ről és „2. nemző”-ről beszélnek. Ennek a magatartásnak nyilván az első áldozatai a gyermekek.
2012 decemberében, a Római Kúriának mondott ünnepi jókívánságai alkalmából XVI. Benedek pápa igen élesen fogalmazva vetette fel ezt a témát: „Ha eddig a családok válságának okát abban láttuk, hogy félreértették az emberi szabadság lényegét, most nyilvánvalóvá válik, hogy itt magának a létezésnek az értelme forog kockán, annak az értelme, hogy valójában mit jelent az emberi személy.
Ismerjük Simone de Beauvoir híressé vált kijelentését: »Az ember nem születik nőnek, hanem azzá válik.« Ezekben a szavakban van annak az alapja, amit ma a »gender« szóval, a szexualitás új filozófiájaként mutatnak be. […]
Az ember tagadja saját természetét és úgy dönt, hogy az neki nem úgy adatott, mint előre kész tény, hanem azt ő maga teremti meg saját maga számára.
A teremtés bibliai elbeszélése szerint az emberi teremtmény lényegéhez tartozik, hagy Isten által teremtetett, mégpedig férfinak és nőnek teremtetett. Ez az Isten adta kettősség lényeges az emberi személy számára. De pontosan ezt a kettősséget, mint alapadottságot támadják. Tehát, amit a Teremtés könyvében olvasunk, nem érvényes többé: »férfinak és nőnek teremtette őket« (Ter 1,27). Ezentúl férfi és nő nem léteznek többé a teremtés valóságaként; az ember csak szellem és akarat lenne. A természet manipulációja, amelyet ma a környezet tekintetében helytelenítünk, az emberre vonatkozóan alapvető, szabad döntés tárgya lett. […]
Márpedig, ha a férfi és nő kettőssége nem létezik, mint a teremtésben adott valóság, akkor a család sem létezik többé, mint a teremtés által eleve megalapított valóság. A gyermek ebben a témában elveszíti a helyét, amely mindez ideig megillette, és elveszni azt a sajátos méltóságot is, ami hozzá tartozik. […] A családért, magáért az emberért való küzdelem ma a tét. Nyilvánvalóvá válik, hagy ott, ahol Istent tagadják, az emberi lény méltósága is eltűnik. Aki Istent védi, az embert védi!”
Aki Istent védi, a gyermeket védi, és ahhoz való jogát, hogy apától és anyától szülessék.Enélkül nyilvánvaló leszármazás nincsen. Ez utóbbi feláldoztatik egy politikailag korrekt gondolat oltárán, mely elgondolás harcol azon homoszexuálisok diszkriminációja ellen, akik gyermeket akarnak.
Ki vezeti ezt a menetet a szakadék felé, hogy a gyerekek sohase ismerhessék meg eredetüket? A béranyaságból született gyerekek egy egész életen át hordozzák névtelem születésük súlyát. Ez a rendszer összezavarja magának a leszármazásnak a fogalmát, és a gyermekeket örökre gyökértelenné teszi. Hogy lehet megtagadni egy gyermektől, hogy megismerje és szeresse a saját biológiai apját és anyját? Az embereknek kötelességük gondolkodni, mielőtt a következmények visszafordíthatatlanná válnának. Azok a törvényhozások, amelyek az ilyen praktikák mellé állnak, alapjában jogtalanok.
Hihetetlen egyenlőtlenségbe jutunk, ahol az emberiség ketté lesz osztva. Lesznek olyanok, akik ismerni fogják szüleiket és lesznek, akik ettől az örömtől meg lesznek fosztva, örökös árvaságra ítélve. Tudom, hogy egynemű párok tagjai képesek szeretni a gyermekeket, de állítom, hogy nem tudják megadni ezeknek a gyerekeknek mindazt, amire szükségük van. Most egyszerűen megkérdezem olvasóimat: minden ideológiát félretéve, teljes őszinteséggel nem tudják-e önök a saját tapasztalatukból, mennyire szükséges egy apa és egy anya?
Az apaságot és az anyaságot megjátszott szerepekre redukálva a genderideológia teljesen lerombolja magának a családnak a fogalmát. A XX. század utolsó évtizedeiben láthattuk a család elleni zsigeri gyűlölet növekedését titokzatos okok miatt.
A család igen gyakran úgy jelenik meg irodalmi művekben és filmekben, mint a személyiség elnyomásának és elfojtásának a helye. Valóban ez a mi tapasztalatunk? Nyilván, vannak patológiás esetek. De azt is kijelenthetem, hogy a család a szeretet nagy védőbástyája. Mindazok utolsó menedéke, akik veszélyben érzik magukat.
Amikor minden rosszul alakul, természetesen a családunkhoz fordulunk.
Ennek ellenére a genderideológiában, a válástól kezdve az abortuszon és a fogamzásgátláson át, úgy tűnik, a család intézménye von magára minden támadást és megvetést. II. János Pál pápa a családokhoz intézett levelében ezt írta: „Ilyen kulturális helyzetben a család csakis fenyegetve érezheti magát, mert alapjaiban támadják. Minden, ami ellentétes a szeretet civilizációjával, ellentétben áll az emberre vonatkozó teljes igazsággal és fenyegetővé válik számára: nem engedik meg neki, hogy megtalálja magát, és hogy biztonságban érezze magát mint házastárs, mint szülő, mint gyermek.
Az ún. »biztonságos szex«, amelyet a »technikai civilizáció« terjeszt, valójában mindannak a szempontjából, ami lényeges az emberi személy számára, egyáltalán nincs biztonságban, hanem súlyos mértékben veszélyeztetett.
Valójában maga az emberi személy van veszélyben, mint ahogy aztán a család is. Miben áll ez a veszély? Abban, hogy az emberiség elveszíti magára a családra vonatkozó igazságot, amihez hozzájárul szabadságának elvesztése, következésképpen magának a szeretetnek az elvesztése. »Megismeritek az igazságot – mondja Jézus -, és az igazság szabaddá tesz titeket« (Jn 8,32). Az igazság, és csakis az igazság készít fel titeket arra a szeretetre, melyre azt mondhatja az ember: szépszeretet” (Levél a családokhoz).
Alighanem valójában a család különösen is elviselhetetlen valóság a Gonosz számára. Mivel par excellence a szeretet és az ingyenes önátadás helye, a gonoszt ez gyűlöletre és erőszakra készteti. Még tovább menve, az apa, az anya és a gyermek egysége az isteni Szentháromság termékeny egységének lenyomata a világban.
A gonosz lélek a családokon keresztül a szentháromságos egységet akarja profanizálni.
Ő, aki „gyilkos kezdettől fogva”, lerontva a családokat egyszerűen csak újra eljátssza az aprószentek legyilkolását. Mivel Isten csecsemő lett, minden gyermek ártatlansága elviselhetetlenné vált számára, mert az magának az Istennek az ártatlanságát tükrözi.
Ezért oly sürgető feladat védeni és támogatni a családokat. Ez nemcsak erkölcsi feladat, hanem része a lelki harcnak. Szükséges segíteni a házastársakat abban, hogy egész életükben hűségesen szeressék egymást. Ezzel magának Istennek a hűségét fejezik ki népe iránt, különösen is a leggyengébbek és a gyermekek iránt. „Pontosan a család, mely egy férfi és egy nő házasságára alapíttatott, a legnagyobb segítség, amit a gyerekeknek fel lehet ajánlani.
A gyermekek azt akarták, hogy egy édesapa és egy édesanya szeresse őket, akik egymást szeretik. Szükségük van arra, hogy a két szülővel együtt lakjanak, növekedjenek és éljenek, mert az apa és az anya képe egymást kiegészítő jellegüknél fogva vesz részt a gyermekek nevelésében, személyiségük és identitásuk építésében. Tehát fontos, hogy mindent elkövessenek, hogy a gyermekek egységes és stabil családban növekedjenek. Ezért buzdítani kell a házastársakat, hogy sohase veszítsék szem elől házassági szövetségük mély értelmét és szentségi jellegét, és hogy azt megerősítsék Isten igéjének hallgatásával, imádsággal, állandó egymás közötti párbeszéddel, egymás kölcsönös elfogadásával és megbocsátással.
A családi környezetben a nyugalom hiánya, a szülők megoszlása és főleg egymástól való elzárkózása és válása nincs következmények nélkül a gyermekekre vonatkozóan, viszont a család támogatása és igazi javának, jogainak, egységének, stabilitásának az előmozdítása a legjobb módja a gyermekek valós jogainak és igényeinek megőrzésére” – jelentette ki XVI. Benedek pápa 2010-ben, a Család Pápai Tanácsa előtt mondott beszédében.
Úgy tűnik, mintha Ferenc pápa változást hozna az Egyház tanításában a homoszexuálisok házasságát és az LMBT személyek jogait illetően.
Mindenekelőtt szeretném hangsúlyozni, hogy a személyt nem egyszerűsíthetjük le szexuális irányultságára. LMBT személyek helyett én inkább homoszexuális viselkedésű vagy irányultságú személyekről beszélnék, akiket Isten lényegében ugyanúgy szeret, mint minden más férfit és nőt. Az Úr szenvedésekor mindegyikükért vérét ontotta, és bizonyságát adta, hogy a legteljesebb mértékben együtt érez velük. Mint igazi pásztorok, mi ugyancsak kötelesek vagyunk azok felé is fordulni, akik erőszakosan követelik magatartásuk legitimitását. Eltévedt bárányok, akiknek keresésére kell indulnunk a távolban, készen arra a lehetőségre is, hogy vállunkon vigyük vissza őket az akolba.
A szeretet első cselekedete, amivel nekik tartozunk, az igazság. Senki sem vár az Egyháztól hízelgő beszédet. Két azonos nemű személy közötti partnerség sohasem lesz házasság. Ebben a kijelentésben szó sincs a személyek bármiféle elítéléséről. Annak ellenére, hogy egymásnak a gyöngédség és a nagylelkűség jeleit adják, sohasem tarthatnak igényt a házastársi állapot sajátos voltának megélésére, mely a testek önátadása a termékeny szerelemben. Azt hiszem, a pápa arra hív fel minket, hogy ezzel kapcsolatban ne tartsunk fönn kétértelműséget. Szent Ignác fiaként, akinek a nagyszerű lelkigyakorlatokat köszönhetjük, tudja, hogy Krisztus zászlaja nem a zűrzavar és a sejtetés zászlaja. A pápa az igazság által a szeretetre és a szeretetben való igazságra szólít fel minket.
Azt hiszem, hogy az LMBT első áldozatai éppen a homoszexuális irányultságú személyek. Élharcosaik arra akarják rávenni őket, hogy egész identitásukat szexuális viselkedésükre redukálják. Így aztán „meleg közösségről” kezdenek beszélni, mintha valami sajátos emberekről lenne szó, akiknek közös kultúrájuk van, egy bizonyos módon öltözködnek, beszélnek, és a városokban városnegyedek, sőt saját üzletek és vendéglők vannak számukra fenntartva. Úgy határozzák meg őket, mint egy etnikai csoportot.
Néha az a benyomásom, hogy a melegideológia öntudatlanul is egyfajta kommunisztikus életformát propagál. Kérem a homoszexualitás által megkísértett híveket, ne engedjék magukat bezárni az LMBT ideológiájának börtönébe! Ti a keresztség által Isten gyermekei vagytok! Nektek helyetek van az Egyházban, mint minden kereszténynek. És ha a lelki küzdelem olykor túlságosan nehéz, a testvéri szeretet támogat benneteket.
Az egyházi embereknek pedig, akik tudatosan úgy beszélnek a homoszexuális magatartásról, mintha ennek keresztény megítélése nem lenne teljesen egyértelmű, és morális szempontból a szexualitás minden formája közé egyenlőségjelet tesznek, azt mondom, hogy a hazugság fejedelmének művét végzik, és hiányzik belőlük a szeretet az emberi személy iránt. Miért védenek ilyen szempontokat? Talán igazolni akarják saját magatartásukat? Vagy a népszerűséget hajhásszák? Hogyan képesek ideológiai előadásokat tartani azoknak, akik tőlünk Isten igéjét kérik?
Egyszerűen csak szeretném a papok emlékezetébe idézni Lyoni Szent Iréneusz szavait Az eretnekségek ellen című művéből: „A tévedés valójában csak attól őrizkedik, hogy olyannak mutassa magát, amilyen, mert fél, hogy így lemeztelenítve felismerik; de csábosan a hihetőség ruhájába öltözve oly módon jelenik meg – és ez nevetséges -, hogy a tudatlanok szemében ennek a külső megjelenésnek köszönhetően valóságosabbnak tűnjék, mint maga az igazság.” Vigyázzunk, nehogy bűntársakká váljunk! Akiket mi megtévesztünk, azok ezt számon fogják kérni rajtunk az örökkévalóságban.
Mit kell tennünk? Állandóan emlékeztessünk a férfi és a nő természetében kifejezett isteni tervre. Ez szerves része evangelizációs küldetésünknek. Nincs jogunk magukra hagyni azokat, akik tőlünk azt várják: mutassuk, melyik út vezet az életszentségre, ideértve a szexualitás területét is.
Hangsúlyozni szeretném -II. János PáI prófétai erejű szavait az Ecclesia in Europa című buzdításából: „Az európai egyháznak minden területen újra és hűségesen meg kell fogalmaznia a házasságra és a családra vonatkozó igazságot. Ennek szükségét égetően érzi, mert tudja, hogy ennek alapján mondanak ítéletet evangelizáló küldetéséről, melyet Jegyese és Ura bízott rá, s mely ma eddig szokatlan erővel sürget. Nem kevés kulturális, társadalmi és politikai tényező hat ugyanis együtt, s ennek következtében a család egyre nyilvánvalóbban válságba kerül. E tényezők különféle mértékben veszélyeztetik az emberi személy igazságát és méltóságát, s kezdik vitatni magát a család fogalmát. A házasság felbonthatatlanságát egyre kevésbé becsülik; az együttélésnek törvényes elismerést követelnek, s egyenlővé teszik a törvényes házassággal; kísérletek történnek az egyneműek házasságának elfogadtatására is. Ilyen körülmények között az Egyháznak újult erővel kell hirdetnie azt, amit az evangélium mond a házasságról és a családról, hogy megerősítse értelmét és értékét Isten üdvözítő tervében””
A család alapvető témájában a világ minden népe világos, határozott és szilárd tanítást vár az Egyház részéről.
Létrehozva 2020. április 26.