Miért nem nevetnivaló az új Joker film?
Az új film, a Joker sokkal több, mint egy egyszerű film. Az intenzíven erőszakos és véres kasszasiker film egy beszámoló arról, hogy mi romlott el a társadalmunkban. Ez a kultúra egyfajta újabb tünete, ami elvesztette az útját.
Egyes filmek ösztönzik az embereket nagy dolgokra. Mások szépséget és erkölcsi jelentést tartalmaznak. A Joker azért készült, hogy megrémülj. Egy anti-hőst ajánl, aki korunk számára különösen veszélyes.
Nem szabad, hogy meglepjen bennünket, hogy a legtöbb média kiszámíthatóan kedvező értékelést adott a Jokerről. A filmet azért készítették, hogy lenyűgözzön. Hollywood eltüntette az összes akadályt, hogy ezt a film bombasiker legyen. Arra számíthatunk, hogy a legjobb tehetségeket látjuk a képernyőn. A nagyszerű színészi, rendezői vagy műszaki effektusok mind a legjobbak, amit csak pénzen meg lehet venni. Intenzíven szövik a cselekményt, amikor egy nagy költségvetésű képregény-fantáziakönyvből-horrortörténetet szenzációs 122 percbe becsomagolnak.
Arra is számíthatunk, hogy a fogadó sajtó bármikor kész az erőszak dicsőítésére, és nagy felhajtást csapni olyan filmek körül, melyek tükrözik korunk frenetikus mértéktelenségét. A film egy rajongó közönségnek szól, mely szenzációra vágyik és minden izgalomba hozza. Minden összejön ehhez a Jokerben.
Veszélyes üzenet
Hagyjuk az értékelőket, hogy lelkendezzenek szokásuk szerint. Nem tudunk és nem akarunk hozzátenni a tömjénezésükhöz. A mi feladatunk annak mérlegelése, hogy mit jelentenek az ilyen filmek a válságban lévő társadalmunk számára.
A Joker megjelenése azt jelenti, hogy olyan filmiparunk van, amely hajlandó veszélyes üzenetet küldeni a nyilvánosság számára.
Az üzenet egy amatőr bohócként dolgozó, megzavarodott fiatalember történetének cselekményében található. Megverték, megalázták és elutasították egy korrupt, bűnnel által fertőzött Gotham Cityben. Ahogy vele bánik el a társadalom, ez vezeti el a bosszúhoz kegyetlen üzletemberek meggyilkolásával és a bűnözőkhöz történő csatlakozással. Ez a fiatalember lesz Joker, a Batman-filmekben bemutatott főgonosz. A film egy pszichológiai profilt mutat be és annak megpróbálja elmagyarázni, hogy miként érte el Joker a romlottság ezen mértékét.
A filmet az teszi annyira veszélyessé, hogy ugyanazt a pszichológiai profilt emeli ki, amit sok tömeggyilkos lövöldőzőnél megtaláltak, akik tetteikel terrorizálták Amerikát.
Az üzenet az, hogy minden olyan elszigetelten élő személy, aki a társadalom áldozatának tekinti magát, Jokerré válhat az ő veszélyes elbeszélésének követésével.
Nincs szükségünk erre az üzenetre. A veszélyek nagyon is valósak. Még a film készítői, a Warner Brothers is felismerte az erőszak veszélyét azzal, hogy nyilatkozatot adtak ki, mely szerint a filmet úgy kell érteni, mint ami „bonyolult beszélgetéseket provokál összetett kérdések körül”, és nem Jokert kell hőssé tenni.
Nincs szükségünk ilyen beszélgetésre.
A rendészeti szervek szerte az országban szintén tisztában voltak a fenyegetéssel. Készültségben voltak a filmet bemutató hétvégén, bármi esetre, ha valamelyik lázadó magányos megpróbálna Joker nyomába lépni. Tudják azt, hogy az ötleteknek következményei lehetnek.
Veszélyes narratíva
Van egy másik fő probléma a Jokerrel. A film megjelenése azt jelenti, hogy olyan médiánk és kultúránk van, amely hajlandóságot mutat veszélyes és hamis narratívák népszerűsítésére, melyek a sivár világot támogatják.
A film narratívája azt mondja el zavart fiatal férfiaknak, hogy miként láthatják magukat félreértések és ellenőrizhetetlen körülmények áldozatainak. Keveri az „öld meg a gazdagot” retorika osztályharc mérgét és a sztoriban a cselekvést. Joker világában a problémák szisztematikusak, nem erkölcsi jellegűek. A bosszú indokolt és lehetséges a világ összes áldozata számára. Az ő világa nihilista, ami mentes az értelemtől, szabad akarattól és hatóerőtől.
A Joker világában nincs jó, igazság vagy szépség. Istennek nincs szerepe ebben a sötét, kicsavart mesében. A kritikus, Rex Reed véleménye szerint (Observer) a film „a pokol egy szörnyének lelkét ábrázolja egy olyan filmben, ami a zsenialitással határos – ez taszító, sötét, félelmetes, undorító, ragyogó és felejthetetlen”.
Ez a félelmetes látvány azokat illetheti, akik ezt a narratívát állítják. Megalapozott modellként szolgálhat azoknak a depressziós és magányos fiataloknak, akik zaklatott társadalmunk perifériáit foglalják el.
Az anti-kultúra anti-hőse
Valakit kell, hogy érdekeljen egy olyan kultúra tragikus állapota, ami ezt a portékát terjeszti. Azonban úgy tűnik, hogy senki sem törődik vele.
Noha Joker nem lehet „hős”, ő egy anti-kultúra anti-hőse, ami nagymértékben a bizonyosság posztmodern megsemmisítésének eredménye. Ez egy anti-kultúra, ami horrort teremt. A film arra törekszik, hogy kielégítse szenzációt kereső mániánkat még akkor is, ha terrort és félelmet okoz.
Egy ilyen film mérgező a mai polarizált légkörben. A szórakozás nevében arrogáns karaktereket mutatnak be, melyek csak fokozzák a szétválást és az osztályharcot. Brutális, törött és értelmetlen társadalmat ábrázolnak, melynek nincs értelme és célja.
Joker valóban mindent képvisel, amire nincs szükség a mai társadalomban.
Erényeket gyakorló hősökre van szükségünk. Olyan karakterekre, melyek egyesítik, és nem megosztják a társadalmat. Olyan személyek kellenek, akik képesek leküzdeni a nehézségeket, nem pedig elgondolkoznak rajtuk. Az arrogáns karakterek nem építik a társadalmat, hanem elpusztítják.
Nem csak Joker, hanem a szórakozás egész műfaja kivetíti ki az életképet, amely hátborzongató, erőszakos és egoista.
A hazugság civilizációja és az igazság elutasítása
Ugyanolyan forgatókönyv
A legrosszabb, hogy Hollywood az ilyen filmeket szokásos árban adja. A véres erőszakot és az elhanyagolt cselekményt elutasítják, mint olyan szórakozást, aminek nincs hatása világunkra. A média ragaszkodik ahhoz, hogy nincs kapcsolat még akkor sem, ha ugyanazt a forgatókönyvet a valós életben olyan magányos „jokerek” játsszák el, akiknek élete összetört a család, a struktúra vagy Isten nélkül.
A következő lövöldöző valahol sötét elszigeteltségben él. Csak azt kérdezhetjük, hogy Joker nem fog-e valamilyen szerepet játszani az az ő őrületbe ereszkedésében? Egy ilyen szigorú figyelmeztetés túlzottnak tűnhet, mivel ez csak egy film. Ugyanakkor megengedhetjük magunknak, hogy ne gondolkozzunk el a kérdésen?
A cikk forrása angol nyelven
Létrehozva 2019. december 23.