Ha megengedjük a szentáldozást a házasságtörőknek, mi lesz a többnejűekkel?
Egy tekintélyes afrikai bíboros szerint ha a Nyugaton valóban úgy értelmezik Ferenc pápa Amoris Laetitia apostoli buzdítását, hogy az lehetővé teszi a rendezetlen együttélésben lévők (köztük a polgári úton újraházasodott elváltak) szentáldozáshoz járulását, az le fogja rombolni a katolikus egyház tekintélyét Afrikában, miután az Egyház ott hosszasan és keményen harcolt olyan rendezetlen házassági állapotok ellen, mint amilyen például a többnejűség.
“Ha a rendezetlen állapotban élő nyugatiak szentáldozásban részesülhetnek, mondjuk meg a mi többnejűinknek és más ‘kilógóinknak’, hogy ez nekik is megengedett?” – írta Wilfrid Napier bíboros, a dél-afrikai Durban érseke a Twitteren még január 5-én. A kommentárját és a róla szóló beszámolót a Amoris Laetitiát övező viták mélyülésével ismét előszedték, és terjeszteni kezdték a közösségi oldalakon.
A Twitter-bejegyzésével Napier bíboros egy néhány nappal korábban az Amoris Laetitiáról megjelent papi elemzésre reagált, amely az apostoli buzdításból szintén az újraházasodott elváltak áldoztathatóságát olvasta ki. A hosszabb válaszában az afrikai bíboros arra hívta fel a figyelmet, hogy ez az értelmezés jelentősen gyengíteni fogja az Egyház házassággal kapcsolatos tanítását Afrikában, ahol a többnejűség komoly és élő probléma az ezt a hagyományt őrző afrikai kultúrákban.
“Talán a hit, amit a misszionáriusok hirdettek, pl. hogy a többnejűség erkölcsileg helytelen – mivel a Szentírás tanítása: egy férfi és egy nő, egy életen át – teljességgel téves volt?” – tette fel a kérdést Napier bíboros.
A többnejűség gyakorlata Afrikában továbbra is széles körben elterjedt. Az ismert többnejűek közé tartozik pl. Szváziföld királya, akinek 15 felesége van, és Jacob Zuma, Dél-Afrika negyedik elnöke is, akinek 6 feleségétől 20 gyermeke van.
Az írás elolvasható itt.
Létrehozva 2017. október 10.