Fulton Sheen érsek világos figyelmeztetése az Antikrisztusról
1947-ben Fulton Sheen érsek előre figyelmeztetett arra, amit senki sem tartott lehetségesnek azokban az időkben.
1947. január 26-i rádióadásában a tiszteletreméltó Fulton Sheen úgy beszélt, mintha a 21. századba látna. Ugyanebben az előadásban azt is leírta, hogy szerinte milyen lesz az Antikrisztus.
Lehet, hogy egyáltalán nem olyan lesz, mint amilyennek sokan várják az Antikrisztust, különösen eleinte.
De ahogy ugyanebben a beszédben nem sokkal a második világháború vége után láttuk: „Mostantól kezdve a harc… az emberek lelkéért folyik” – figyelmeztetett. Az emberek abszolútumként két vallásra kezdenek osztódni – „az emberré lett Istenre, és az emberre, aki istenné teszi magát; testvérek Krisztusban és elvtársak az Antikrisztusban.”
A beszéd során leírta, hogy szerinte milyen az Antikrisztus.
A színpadra állítás
A messzire tekintő Sheen érsek azt mondta, hogy az Antikrisztust nem fogják így nevezni, „különben nem lennének követői”. Ugyanez vonatkozik arra is, ahogyan őt, az ördögöt ábrázolják, például a karikatúrákban, mert „nem fog vörös harisnyát viselni, nem fog ként hányni, nem fog szigonyt hordani, és nem fog nyílhegyű farkával hadonászni, mint Mefisztó a Faustban”. A Szentírás sehol sem adja nekünk ezt az képet róla – hangsúlyozta Sheen. De egy valószínűtlen eszközzé változik.
„Ez az álarcosbál segített az ördögnek meggyőzni az embereket arról, hogy ő nem létezik” – tárta fel Sheen a színpadra lépést. Az ördög „tudja, hogy soha nem olyan erős, mint amikor az emberek azt hiszik, hogy ő nem létezik. Amikor senki sem ismeri fel, annál nagyobb hatalmat gyakorol. Isten úgy határozta meg magát, hogy én vagyok, aki vagyok, az ördög pedig úgy, hogy ‘én vagyok, aki nem vagyok.’”
Működik az álarc 1947 óta? Nézzük meg, mit állapított meg a Center for Research on the Apostolate (CARA) 2017-ben a múltbeli, majd a jelenlegi tanulmányok áttekintésével. A CARA arról számolt be, hogy 1968-ban a Gallup megkérdezte a felnőtteket, hogy szerintük van vagy nincs ördög. A válaszadók 60%-a hitte, 35% nem hitte, 5% pedig nem volt biztos benne. A Gallup 1982-ben a CARA kérésére folytatta a felmérést. Ekkor 70% hitt ebben. Ugyanez volt a helyzet 2007-ben is.
De a CARA megkérdezte, hogy mit hisznek, és egy négy évvel későbbi felmérés megdöbbentő módon azt találta, hogy összességében az istenhívők 69%-a abban hitt, hogy az ördög csak egy szimbólum, míg a részletezés még megdöbbentőbb módon azt mutatta, hogy a katolikusok 83%-a gondolta úgy, hogy a sátán egy szimbólum. (A konzervatívnak tartott katolikusok 53%-a hitte, hogy az ördög létezik, míg a mérsékeltnek tartott katolikusok közül csak 49% gondolta így.)
Egy 2017-es spanyolországi lapinterjúban a Jézus Társasága új generálisa azt mondta: „Szimbolikus figurákat alkottunk, mint például az ördög, hogy kifejezzük a gonoszságot. A társadalmi kondicionálás is képviselheti ezt a figurát, hiszen vannak emberek, akik azért cselekszenek [gonosz módon], mert olyan környezetben vannak, ahol nehéz ellenkezőleg cselekedni.”
De Sheen tudta, hogy az ördög nem szimbólum. „Inkább úgy írják le, mint egy égből alábukott angyalt, és mint „’e világ fejedelmét”, akinek az a dolga, hogy elmondja nekünk, hogy nincs másik világ” – mondta a Szentírásra hivatkozva. „Logikája egyszerű: ha nincs mennyország, akkor nincs pokol sem; ha nincs pokol, akkor nincs bűn; ha nincs bűn, akkor nincs bíró, és ha nincs ítélet, akkor a rossz a jó és a jó a rossz.”
Egy pillanatra félrevonulva emlékezzünk Urunk szavaira is. Jézus tökéletesen világossá tette, amikor leírta őt: gyilkos volt kezdettől fogva, és nem áll az igazság mellett, mert nincs benne igazság. Amikor hazugságot mond, akkor karaktere szerint beszél, mert hazug és a hazugság atyja.
Sheen ezután emlékeztetett arra, hogy Urunk azt mondta, hogy ez az ördög, az Antikrisztus „annyira hasonlítani fog önmagához, hogy még a kiválasztottakat is megtéveszti – és bizonyára nincs olyan ördög, akit képeskönyvekben láttunk, aki még a kiválasztottakat is képes lenne megtéveszteni.”
Szent Pál sem volt megtévesztve. Figyelmeztette a korintusiakat a hozzájuk beszivárgó hamisakra, hogy (2, 11,14) „még a Sátán is a világosság angyalának tetteti magát.”
Hogyan nézhet ki tehát az Antikrisztus, és hogyan szerezhet követőket az ő „ellenvallásának”?
Hamis front
“Nagy humanitáriusnak álcázva fog jönni; békéről, jólétről és bőségről fog beszélni, nem mint eszközökről, melyek Istenhez vezetnek minket, hanem mint öncélú célokról” – figyelmeztetett Sheen püspök.
„Könyveket fog írni az új isten-eszméről, hogy megfeleljen az emberek életmódjának; hitet fog ébreszteni az asztrológiában, hogy ne az akaratot, hanem a csillagokat tegye felelőssé a bűnökért; a bűnt pszichológiailag gátolt erotikaként fogja magyarázni, hogy az emberek szégyenszemre meghátráljanak, ha embertársaik azt mondják róluk, hogy nem széles látókörűek és liberálisak; annyira széles látókörű lesz, hogy a toleranciát a jó és rossz, az igazság és a tévedés iránti közömbösséggel azonosítja; azt a hazugságot fogja terjeszteni, hogy az emberek soha nem lesznek jobbak, amíg nem teszik jobbá a társadalmat, és így az önzés lesz az üzemanyag a következő forradalomhoz; támogatni fogja a tudományt, de csak azért, hogy a fegyvergyártók a tudomány egyik csodáját egy másik elpusztítására használják; segíti, hogy több válás legyen, azzal az álcával, hogy egy másik partner ’létfontosságú’; növelni fogja a szeretet iránti szeretetet és csökkenteni a személy iránti szeretetet; a vallásra fog hivatkozni, hogy elpusztítsa a vallást; még Krisztusról is beszélni fog, és azt fogja mondani, hogy küldetése az lesz, hogy felszabadítsa az embereket a babonák és a fasizmus szolgasága alól, amit soha nem fog meghatározni.”
Sok minden ismerősen hangzik ma már, nem igaz? A „tolerancia” szó takargatja a társadalmat. A Pew Research tavaly októberben arról számolt be, hogy felekezetek szerint a katolikusok 33%-a hisz az asztrológiában, 36%-a a reinkarnációban, 46%-a pedig a médiumokban.
Szintén tavaly októberben a Pew arról számolt be, hogy a katolikusok 76%-a szeretné, ha az egyház engedélyezné a születésszabályozást, 61%-a szeretné, ha az élettársi kapcsolatban élő párok részesülhetnének áldozásban, 62%-a szeretné, ha az elváltak és érvénytelenítés nélkül újraházasodottak részesülhetnének szentáldozásban, 46%-a szeretné, ha a meleg/leszbikus házasságot elismernék. A szerelem a hollywoodi-rekorder-televíziós definíciók szerint degradálódott. Vessük össze ezeket azzal, amit Sheen az imént leírt.
Ugyanazok a régi kísértések
A messzire tekintő Sheen püspök megmutatta, hogy mi, szolgák, olyanok vagyunk, mint a Mester, amikor leírta, hogy az Antikrisztus azt a három kísértést használja, amellyel Krisztust próbálta megkísérteni a pusztában. Egyébként Jézust nem egy szimbolikus alak kísértette meg a pusztában, ahogyan azt egyesek hiszik.
Először is, „a kísértés, hogy földi Messiásként a köveket kenyérré változtassa, a szabadságot a biztonságért eladja, ahogy a kenyér politikai fegyverré vált, és csak az ehet, aki az ő módján gondolkodik.” Egyes diktatúrák ezzel megteremtették az alapokat. Vagy: segítünk az országotoknak, ha elfogadjátok ezeket az erkölcstelen eszközöket, rendszereket, utakat. Vagy a kormányhoz fordulva, hogy mindent biztosítsunk.
Másodszor, „a kísértés, hogy csodát tegyen azzal, hogy vakmerően leveti magát a magasságból, könyörgéssé válik, hogy elhagyja az igazság magasztos csúcsait, ahol hit és értelem uralkodik, azokért az alacsonyabb mélységekért, ahol a tömegek szlogeneken és propagandán élnek.”
Az Antikrisztus „nem a megváltoztathatatlan elveket akarja hirdetni egy egyház magaslatáról, hanem a tömegek szervezését a propaganda által… Vélemények, nem igazságok, kommentátorok, nem tanítók, Gallup-felmérések, nem elvek, természet, nem kegyelem – és ezekhez az aranyborjúkhoz vetik magukat az emberek a Krisztustól.”
Harmadszor, azt kérve Jézustól, hogy imádja a kísértőt, hogy a világ minden királysága az övé legyen, „kísértéssé válik” – magyarázta Sheen – „hogy új vallásunk legyen kereszt nélkül, liturgia az eljövendő világ nélkül, az ember városa Isten városa nélkül, vallás, hogy vallásra hivatkozzunk, vagy olyan politika, ami vallás – ami a császárnak adja azt is, ami Istené.” Hányan keresik ma az üdvösséget a politikában és a politikán keresztül? Vajon Heródes segített-e a bölcseknek megtalálni a Messiás Jézust? Vagy egyáltalán akart-e segíteni?
Ellenegyház
Sheen püspök úgy látta, hogy az Antikrisztus egy ellenegyházat állít fel, „amely az egyház majma lesz, mert ő, az ördög, Isten majma. Az egyház minden jegye és jellemzője meglesz benne, de fordítva és kiüresítve isteni tartalmától. Az Antikrisztus misztikus teste lesz az, amely minden külsőségében Krisztus misztikus testéhez fog hasonlítani.”
Mivel a magányos és frusztrált emberek kétségbeesetten igénylik Istent, de nem hajlandók imádni őt, éhezni fognak egy nagyobb életcélra, és ironikus módon elfogadják az ellenegyházat. „Az egyházat az elmúlt évszázadokban kritikusan megvetették, mert azt állította, hogy katolikus és egyetemes, minden embert egyesít az egy Úr, az egy hit és az egy keresztség alapján” – magyarázta a szentéletű püspök.
„De az új korszakban, amit a modern elveszett lélek különösen az ellenegyházról fog fel, az, hogy katolikus vagy nemzetközi. eltanácsolja az embereket a haza iránti jámborságtól, amelyet Krisztus előírt, büszkévé teszi az embereket, hogy nem amerikaiak, franciák vagy britek, hanem egy forradalmi osztály tagjai, amelynek helytartója nem a Vatikánból, hanem a Kremlből uralkodik.”
Ahogyan Szent János mondja nekünk: „Gyermekeim, itt az utolsó óra, és mint hallottátok, hogy eljön az antikrisztus, most sok antikrisztus támadt.” (1Jn 2,18), „S minden lélek, amely nem vallja meg Jézust, nem Istentől való, hanem az antikrisztusé.” (1Jn 4,3), Sheen a Kremlhez kapcsolódva az ördögi kommunizmust látja a már jelen lévő antikrisztusok egyikének. (A fatimai Szűzanya is mondott erről valamit. És arról, hogyan kerüljük el).
Sheen folytatta: „az emberiség iránti látszólagos szeretete és a szabadságról és egyenlőségről szóló felületes beszédei közepette” az Antikrisztusnak „lesz egy nagy titka, amelyet senkinek sem fog elmondani: nem fog hinni Istenben. Mert az ő vallása az Isten atyasága nélküli testvériség lesz…”
Sheen már 1947-ben látta az idők jeleit, és azt, hogy a rendetlenség hogyan fog kapcsolódni „a bűn zsoldjához”.
Próbák és rendíthetetlen remény
Sheen megismételte Krisztus szavait a Golgotára vezető úton: „Ne engem sirassatok. Inkább magatokat és gyermekeiteket sirassátok.” (Lukács 23:28). De a szentéletű püspök szilárdan megmaradt a reményben, soha nem hagy el, és hagyja, hogy vergődjünk a szorongásban és a tétlenségben. Azt mondta, ne gondoljuk, hogy amikor „az Antikrisztus Krisztus elleni felemelkedéséről” beszélt, hogy az Egyházat félti. „Nem így van” – hangsúlyozta.
„Ez a világ, amitől félünk. Nem a tévedhetetlenségtől tartunk, hanem a világ tévedésbe esésétől. Nem attól félünk, hogy Isten trónfosztottá válik, hanem attól, hogy a barbárság uralkodik. Nem az átváltoztatás, ami elpusztulhat, hanem az otthon. Nem a szentségek, amelyek elenyészhetnek, hanem az erkölcsi törvény.”
Ezt akkoriban mondta, amikor a legtöbb családban és körökben még szilárdabb erkölcs, tisztesség és udvariasság uralkodott, és elképzelte, hogy mi fog bekövetkezni.
„Az egyház más nagy válságokat is túlélt” az évszázadok során, „és élni fog, hogy rekviemet énekeljen a jelen gonoszságai fölött” – mondta. Az egyháznak vannak nagypéntekjei, „de ezek csak előjátékai a húsvét vasárnapoknak, mert az isteni ígéret soha nem fog semmissé válni: és a pokol kapui nem győzedelmeskednek ellene. Íme, én veletek vagyok minden nap, a világ végéig.” (Mt 28,20)
Az Antikrisztus, aki az ellenegyházával érkezik, soha nem fog győzni, bár az egyház nehéz időkkel fog szembenézni, és úgy tűnik, hogy fogyatkozásban lesz, ahogy a Katekizmus tanítja. Ezért Sheen figyelmeztetett: “Szent Péter azt mondta a rómaiaknak a tévelygés napjaiban: „Mivel így minden elpusztul, minden tekintetben szentül és vallásosan kell élnetek” (2Péter 3,11)
Mint láttuk, a jó püspök azt tanácsolta, hogy maradjunk a kegyelem állapotában, szerezzünk hitet, ha nincs, és imádkozzunk, mert „a legfontosabb probléma a mai világban a lelkünk, mert erről szól a küzdelem”. És könyörögni Szent Mihály és a Szűzanya segítségéért.
Mert „az idő közelebb van, mint gondolnád.”
Forrás angol nyelven
Létrehozva 2024. június 30.