Scheffer Miklós: ÉLETNEK KORONÁJA
A Szent Korona képrendjének összefüggései Szent István Intelmeivel
Vitán felül álló tény, hogy Szent István király intelmei Imre herceghez korabeli és hiteles mű. Hogy csak egy konkrét példát említsünk a magyar hivatalos történelemkutatásból, maga Györffy György egyenesen így fogalmaz: „A kétségtelen hitelű törvényekkel együtt való áthagyományozás és az a körülmény, hogy a Nagylegenda írója István király személyes művének mondta 1080-ban, amikor még éltek az 1020-as évek szemtanúi, komoly súllyal esik latba amellett, hogy az Intelmek összeállítását István királynak tulajdonítsuk.” Márpedig ha ez így van, e tény kellő alapot szolgáltat ahhoz, hogy tágabb összefüggések körébe ágyazzuk. Nevezetesen az Intelmek mondanivalóján és szerkezeti felépítésén keresztül megkíséreljük bizonyítani a Szent Korona István királyhoz való kötődését.
Hogyan kapcsolódik össze a Korona és az Intelmek?
Először is úgy, hogy az Intelmek szövegében összesen tízszer szerepel a korona szó. Mégpedig ilyen szövegkörnyezetben:
De ne hagyjuk figyelmen kívül azt sem, hogy maga az István név koronát jelent. Írom ezt az Intelmek szellemi atyjának neve miatt is, de gondoljunk Szent István protomártírra is, akiről így ír a Legenda Aurea: „István a vértanúk koronája volt, vagyis az első közülük az Újszövetségben.“ (Lásd: Apcsel 7,59-60)
Érezzük hát a korona üdvösséggel, égi ajándékkal kapcsolatos jelképi értékét, amit például az is jelez, hogy az Egyház tanítása szerinti sarkalatos és teológiai erények képi megjelenítésében többször előfordul mint szimbólum.
Mégis az Intelmek fent idézett sorai, a korona szó többszöri említése arra ösztönöz, hogy figyelmünket Magyarország legszentebb királyi relikviája felé fordítsuk. (Ismereteim szerint, tőlem függetlenül, Csomor Lajos hasonlóképpen összefüggésbe hozta a Szent Koronát az Intelmekkel.)
Nézzük meg először a Szent Korona képrendjét!
A teljes cikk elolvasható itt.
Létrehozva 2023. augusztus 20.