Szent József kiemelkedő szentsége
Részlet Reginald GARRIGOU-LAGRANGE, O.P Megváltónk Édesanyja c. könyvéből
Szent József predestinációja és kiemelkedő szentsége ” Aki kisebb mindnyájatok között, az a nagyobb ” – Lukács ix, 48 Nem lehet könyvet írni a Szűzanyáról anélkül, hogy ne térnénk ki Szent József predestinációjára, kiemelkedő tökéletességére, különleges küldetésének jellegére, erényeire és a lelkek megszentelésében betöltött szerepére. Az ő elsőbbsége a többi szenttel szemben Az a vélemény, hogy Szent József a Szűzanya után a legnagyobb szent, napról napra elterjedtebbé válik az Egyházban. Nem habozunk úgy tekinteni a szerény ácsra, mint aki kegyelemben és örök dicsőségben magasabb rendű, mint a pátriárkák és a legnagyobb próféták – mint Keresztelő Szent János, az apostolok, a vértanúk és az Egyház nagy orvosai. Aki alázatosságának mélységében a legkisebb, az az erények egymáshoz való kapcsolódása miatt szeretetének magasságában a legnagyobb: “Aki mindnyájatok között a legkisebb, az a legnagyobb”.
Szent József elsőbbségét Gerson és Sienai Szent Bernadin tanította. Tisztelete egyre elterjedtebbé a 16. század folyamán. Elismerte Szent Teréz, a dominikánus Isidore de Isolanis, aki, úgy tűnik, az első Szent Józsefről szóló értekezést írta , Szent Francis de Sales, Suarez , később pedig Szent Alfonz Liguori , Ch. Sauve , Lepicier bíboros és Mgr. Sinibaldi (8); nagyon találóan foglalkozik vele a “József” című cikk a Diet, de Theol. Cath. című cikkében M. A. Michel. A Szent József elsőbbségéről szóló tanítást XIII. Leó jóváhagyta 1899. augusztus 15-i Quamquam pluries című enciklikájában, amelyet Szent Józsefnek az egyetemes egyház védőszentjévé nyilvánítása céljából írt. ” Isten Anyjának méltósága annyira emelkedett, hogy ennél magasabb teremtett méltóság nem létezhet. De mivel Szent József a Boldogságos Szűzzel házastársi kötelékben egyesült, kétségtelen, hogy minden másnál közelebb került ahhoz a kiemelkedő méltóságához, amellyel az Istenanya minden teremtett természetet felülmúl.
A házastársi kötelék a legnagyobb mind közül; természeténél fogva a házastársak javainak kölcsönös megosztásával jár együtt. Ha tehát Isten Szent Józsefet Máriának adta házastársul, akkor bizonyára nem csupán élettársnak, szüzességének tanújának, becsületének őrzőjének adta, hanem a házastársi kötelék által őt is részesévé tette annak a kiemelkedő méltóságnak, amely az övé volt.” Amikor XIII. Leó azt mondta, hogy József állt legközelebb Mária kiemelkedő méltóságához, vajon szavai azt jelentették-e, hogy József dicsőségben magasabb, mint az összes angyalai? A kérdésre nem tudunk biztos választ adni. Meg kell elégednünk azzal, hogy újra megfogalmazzuk azt a tanítást, amelyet egyre gyakrabban tanítanak: az összes szentek közül József a legmagasabb Jézus és Mária után; ő az angyalok és arkangyalok között van. Az Egyház közvetlenül Mária után és az apostolok előtt említi őt az A cunctis imában. Bár a szentmise kánonjában nem említik, mégis megfelelő előszóval rendelkezik, és a március hónapot neki szentelik, mint az egyetemes Egyház védelmezőjének és védelmezőjének.
A keresztények sokasága minden következő nemzedékben valóságos, bár rejtett módon neki van elkötelezve. Ezt a gondolatot fejezik ki az Egyház által jóváhagyott litániák: “Szt. József, Dávid illusztris leszármazottja, a pátriárkák világossága, Isten Anyjának házastársa, szüzességének őrzője, Isten Fiának nevelőapja, Krisztus éber védelmezője, a Szent Család feje; József, a legigazságosabb, a legméltóságosabb, a legbölcsebb, a legerkölcsösebb, a legerősebb, a legengedelmesebb, a leghűségesebb, a türelem tükre, a szegénység szerelmese, a munkások példaképe, a házi élet dicsősége, a szüzek őrzője, a családok támasza, a szenvedők vigasztalója, a betegek reménye, a haldoklók pártfogója, a démonok réme, a Szent Egyház védelmezője. ” Ő a legnagyobb Mária után. Szent József elsőségének oka.
Mi indokolja ezt a tanítást, amely az öt évszázad során egyre inkább elfogadottá vált? Az elv, amelyre többé-kevésbé explicit módon hivatkozik Szent Bernát, Sienai Szent Bernardin, Isidor de Isolanis, Suarez és az újabb szerzők is, az az egyszerű és magasztos elv, amelyet Szent Tamás fogalmazott meg, amikor a kegyelem Jézusban való teljességéről és a szentség Máriában való teljességéről beszélt: “A kivételes isteni küldetés a kegyelem megfelelő fokát követeli meg”. Ez az elv megmagyarázza, hogy Jézus szent lelke, mivel személyesen egyesült az Igével, minden kegyelem forrásával, miért kapta meg a kegyelem abszolút teljességét. Ez magyarázza azt is, hogy Mária, aki Isten Anyjának hivatott, fogantatásának pillanatától kezdve miért részesült a kegyelem kezdeti teljességében, amely nagyobb volt, mint az összes szentek kezdeti teljessége együttvéve: mivel ő mindenkinél közelebb volt a kegyelem forrásához, ezért bőségesebben merítette a kegyelmet.
Ez megmagyarázza azt is, hogy az apostolok, akik közelebb voltak a mi Boldog Urunkhoz, mint az őket követő szentek, miért rendelkeztek tökéletesebb ismeretekkel a hit misztériumairól, hogy az evangéliumot tévedhetetlenül hirdethessék a világnak, pünkösdkor megkapták a legkiválóbb, legvilágosabb és legszilárdabb hit ajándékát, mint apostolkodásuk alapelvét. Ugyanez az igazság magyarázza Szent József kiemelkedését. Ennek megértéséhez hozzá kell tennünk egy megjegyzést: minden olyan mű, amely közvetlenül magára Istenre utalható, tökéletes. A teremtés műve például, amely teljes egészében és közvetlenül Isten kezéből származott, tökéletes volt. Ugyanezt kell mondanunk az Ő nagy szolgáiról is, akiket kivételesen és közvetve – nem emberi eszközzel – választott ki, hogy helyreállítsák a bűn által megzavart rendet. Isten nem úgy választ, mint az emberek. Az emberek gyakran alkalmatlan tisztviselőket választanak a legmagasabb tisztségekbe. De azok, akiket Isten maga választ ki közvetlenül arra, hogy a megváltás művében kivételes szolgái legyenek, a hivatásukkal arányos kegyelmet kapnak tőle.
Ez volt a helyzet Szent Józseffel. Ő a kegyelemnek a küldetésével arányos, viszonylagos teljességében részesülhetett, mivel őt nem az emberek és nem is a teremtmények választották ki, hanem maga Isten és egyedül Isten, hogy betöltsön egy, a világon egyedülálló küldetést. Nem tudjuk megmondani, hogy Szent József szentté avatása pontosan mikor történt. Azt azonban elmondhatjuk, hogy a Szűzanyával való házasságkötésétől kezdve megerősödött a kegyelemben, különleges küldetése miatt.
A teljes cikk elolvasható itt.
Létrehozva 2022. augusztus 9.