Papp Miklós edzésterve nagyböjtre (4)

Ezen a héten látogass meg egy szenvedőt, akinek előbbre tudod hozni a húsvét vigasztalását. Valakit, aki mély szenvedést él át egy igazságtalanság, becstelenség, betegség, gyász, megcsalás, magány miatt, s akinek különösen nincs segítsége. Annál értékesebb, minél nehezebb neked éppen hozzá elmenned. Főzzél neki, takaríts ki nála, vásárolj be neki, hívd meg magadhoz, vidd el valahová, támogasd anyagilag, imádkozz vele, beszélgessetek. Nem elég, ha csak felhívod, vagy smst-küldesz, Isten sem oldotta meg a megváltásunkat egy üzenettel: alámerült a bugyrainkba. Most ne legyen elég a személytelen élelmiszergyűjtés, a számlára való anonim adakozás sem: legyen a segítséged perszonális, személytől személyig – Isten is így cselekszik.

Isten színe előtt vitasd meg, kihez kellene elmenned. Aztán készülj a találkozóra. Imádkozz érte egész héten, járd körül az élethelyzetét, keresd a segítség alternatíváit. Engedd, hogy egyetlen kereszt, egyetlen sors megterheljen. E héten ne akard az egész világot megváltani, csak egy ember sorsát hordozd a szívedben. A modern technika a világ nagyon sok emberének a szenvedését közvetíti felénk. Túl sok háborút, balesetet, menekültet, szegényt, bűnözőt, beteget, haldoklót látunk. Ez egyrészt érzéketlenné tesz a szenvedés iránt, csak úgy pörgetjük az ujjunkkal a szenvedésről szóló híreket…, másrészt nem tesszük meg, ami reálisan a hatáskörünkben állna. A világ minden szenvedését felfogni nem a mi hivatásunk: ezek „nem ember szívébe való nagy kínok kései” (József A.), gőg azt hinni, hogy a világ minden szenvedését mi fel tudunk fogni.

A világ, a tér és idő minden szenvedését csak Krisztus tudta felfogni. Drámai abba belegondolni, hogy az evangéliumok egyértelmű leírása alapján Krisztus a kereszten utoljára felkiáltott. Pedig a keresztre feszítettek csöndesen szoktak megfulladni. Talán Krisztus szíve a világ összes szenvedését ragadta meg, s abban hasadt meg a szíve? A világ minden fájdalma Krisztus hivatása. A mienk egy-egy ember, egy-egy kereszt, akik a reális környezetünkben vannak. Imádkoznunk globálisan kell (minden szenvedőért), de cselekednünk reálisan (a számomra elérhetőkért). Engedd magad megterhelni egy ember keresztjével, poklával, szívszorító szenvedéseivel, s nagyon kicsit megsejtheted, Krisztus vajon micsoda kínokat vett magára!

Ha találkozol a szenvedővel, úgy kellene beszélgetni vele, hogy kinyissa szíve ajtajait, ahogy a Kékszakállú herceg várában: úgy találkozni vele, hogy kimondhassa testi-lelki fájdalmát, az igazságtalanság miatti sérelmét, haragját az Istenre, sérelmeit a testvéreire, szégyenét, életuntságát, gyászát. Készülj rá, hogy miket ne mondj. Borzasztó mondatok: „az én életemben is volt ilyen”, „tudom, mit érzel”, „a mi falunkban is volt valaki”, „ma már mindenkivel megesik”, „ilyen az élet”. A közhelyek nem segítenek. De nem segítenek a keresztény vigasz-panelek sem. Olcsón ne akarj keresztény igazságokkal, bibliai mondatokkal vigasztalni, szektásan erőltetett hittel tolakodni. Szállj alá a bugyrába, ahogy Krisztus leszállt a pokolra, okoskodás és elsietett vigasztalás, gyors és praktikus megoldások nélkül. Oda, ahol a szíve reszket, mert nem tudja, hogyan lesz tovább, mi lesz ővele, ahol magányos és fázik, ahol az emberektől, s talán Istentől is elhagyottnak érzi magát. S oda kellene Krisztus jelenlétét megidézni. Oda kellene a húsvét reményét előbbre hozni.

A teljes cikk elolvasható itt.

Létrehozva 2019. március 26.