A Szentlélek keresztség a karizmatikus megújulás központi kegyelme
I. BEVEZETÉS
Mi a karizmatikus megújulás lényege?
Mások is énekelnek gitáros énekeket, mások is összegyűlnek kisközösségekben, mások is imádkoznak együtt, mások is evangelizálnak (a maguk módján).
Az elmúlt években ez a világ karizmatikus vezetőit is foglalkoztatta ez: több konferencia és mély előtanulmányok után ezért publikálta az ICCRS teológiai bizottsága a „Baptism int he Holy Spirit” című kiadványt, ami világossá teszi: a Szentlélek-keresztség a karizmatikus megújulás központi kegyelme! (Szerzője két nagyszerű teológus, akiket személyesen is ismerek: Dr. Peter Hocken és Dr. Mary Healey.)
Ezt erősítette meg Ferenc pápa 2014. június 1-jén a Római Olimpiai Stadionban tartott nemzetközi karizmatikus-találkozón:
„Azt várom mindannyiótoktól, hogy osszátok meg a Szentlélekben való keresztség kegyelmét mindenkivel az Egyházban. Ezt a kifejezést használja az ApCsel 1,5.”
A gondolat már korábban is: Ralph Martin tanítássorozata: Miért kell minden katolikusnak megkeresztelkednie a Szentlélekben?
Vajon miért?
A Szentlélek-keresztség jelensége, hatásai
Mert „a Szentlélek-keresztség az Atya Isten szívünkbe árasztott szeretetének egész életünket átalakító megtapasztalása, amelyet Jézus Krisztus uralmának elfogadása által nyerünk el. Élővé teszi a keresztség és a bérmálás szentségének kegyelmét, elmélyíti az Istennel és a többi kereszténnyel való egységet, felgerjeszti az evangelizáció iránti szenvedélyt és karizmákban részesíti a hívőt szolgálata és a missziója betöltésére.” (BHS 12.)
Később a dokumentum tovább fejtegeti és sorolja a hatásokat:
> Új meggyőződés Szentháromságos Isten létéről és jelenlétéről
> A megszentelődéshez szükséges erő befogadása
> Dicsőítés és magasztalás
> Az imádság, a Szentírás és a szentségek újrafelfedezése
> Új szeretet az Egyház, a szentek közössége és Mária iránt
> A karizmák megjelenése
> Gyógyulások és szabadulások
> A laikusok aktivizálódása
> Evangelizáció
> A szociális igazságosság szolgálata
> Ökumenikus nyitottság
> Új közösségek alakulása (BHS 15-28.)
Az elnevezés problémája
Ilyen csodálatos valóság – a kifejezés ennek ellenére sokáig szinte tiltólistán volt.
Helyette leginkább: Szentlélekkel való betöltekezés (ami szintén biblikus kifejezés, és ugyanarra a jelenségre utal: vö. ApCsel 2,4; Ef 5,18; 3,19).
A kifejezés hagyományosan nem volt használatos a katolikus teológia szótárában. A protestáns pünkösdi felekezeteken keresztül szivárog vissza. Félreérthetően: mintha egy második, valóban hatékony vízzel való keresztséget jelölne, amit az Egyház természetesen nem fogadhatott el. (Lásd Credo: „hiszek az egy keresztségben…”)
A fogalom azonban bibliai alapú, erre utal Ferenc pápa idézett megjegyzése is. Ha ott van, hát ott van. Nézzük meg, mit jelent!
A tanulmány letölthető itt.
Benedict M. Heron OSB tanítását a Szentlélek keresztségről megtalálod itt.
Létrehozva 2015. október 20.