Ami fáj: hogyan kell megosztani a katolikus hitet nem katolikusokkal
Ez az írás azoknak a megtört szívű férfiaknak és nőknek szól, akik csak azért kockáztatták hitük megosztását, hogy pszichoanalizálják, mellőzzék, sőt szégyelljék őket. Isten tudja, hogy néha csak egy doboz papír zsebkendő szükséges, és néhány eltöltött óra az Oltáriszentség előtt. Vagy egy csésze kávé a plébánossal. Vagy egy nagy ölelés egy baráttól. Vagy egy bátorítás, mint ez az írás. Ez egy kis köszönet-kártya minden katolikusnak, akik megkockáztatja, hogy elmesélje másoknak Jézus és az Ő Egyházának történetét.
A te könnyeid öntözik Isten kertjét. Jézus azt akarja, hogy megosszad a katolikus hitet mindenkivel, akár olyan keresztényekkel is, akik még nem katolikusok akkor is, ha ez egy barátság tesztje, vagy szétválasztja a családot, és úgy érzed ettől magad, mint egy Grincs. Ne csüggedj! (2Kor 4,16). A Szentlélek legjobban a könnyek által működik.
A katolicizmus végső soron nem rólad szól, hanem a legnagyobb imádatra méltó Szentháromság dicsőségéről. A rosszabb időkben három dologra kell, hogy emlékezz, amikor megosztod katolikus hitedet.
Légy alázatos
Ne téveszd össze a határozatlanságot az alázattal. Manapság ahhoz, hogy higgyünk valaminek az igazságában, annak arrogánsnak, az igazság megosztásához pedig barátságtalannak kell lennie. Ha a te tapasztalatod hasonlít az enyémhez, akkor a katolicizmus örömének megosztása a nem katolikusokkal egyöntetűen ez: „Ne légy ennyire arrogáns és barátságtalan!” Az, ami úgy kezdődik, mint egy érdeklődés az igazság állításairól, gyorsan átalakul ad hominem találgatássá a hangodról, a motívumaidról, a tudatalatti félelmedről, hogy tévedsz.
Ne védekezz. Hadd sértegessenek, diagnosztizáljanak, és légy hálás, hogy téged rágalmaznak Krisztusért. Ezt sokkal könnyebb mondani, mint megtenni. De hogyan fog Isten festeni valami szépet, ha nem engeded, hogy rányomjon téged mások festővásznára? Isten a művész; mi vagyunk az ecset. A mi dolgunk, hogy piszkosak, vékonyak, laposak, megtörtek és a világra rányomottak legyünk. Te beletörsz, de az igazság töretlen marad.
G. K. Chesterton jegyezte meg, hogy a mai emberek nem akkor alázatosak, amikor kétségeik vannak saját magukkal szemben, hanem amikor kétségeik vannak az igazsággal kapcsolatban. Túl szerények azt hinni valamiről, hogy igaz. „A régi gúnyolódók túl büszkék voltak, hogy meg lehessen győzni őket; a mai emberek meg túl szerények ehhez.”
Ne légy szerény az igazságot illetően. Az Isten által kinyilatkoztatott igazság nem a tiéd, ez az Egyház igazsága. Légy szerény önmagadat illetően, de ne légy szerény „a hitért, amely egyszer s mindenkorra szóló öröksége a szenteknek” (Júdás 1,3).
Senki nem fogja azt gondolni, hogy azért vagy kedves, hogy megoszd a katolikus hitet. A szeretet és a kedvesség nem ugyanaz. Különben is, egy doktrína szépsége nem méri annak igazságát.
Legyél bibliai
A Biblia a legjobb eszköz, hogy megoszd a katolikus hitet a nem katolikusokkal. A Biblia egy nagyszerű kiindulópont a megosztott szeretetre, hogy kölcsönösen elismerjétek fennhatósága inspirálását és elfogadását.
A Bibliát az Egyházzal együtt olvasd. Ne oszd meg saját értelmezésedet vagy perspektívádat nem katolikusokkal. Osszad meg a Katolikus Egyház értelmezését. A Biblia elvégre az övé. A katolikus egyház miatt tudjuk, hogy Pál második levele Timóteushoz legitim része a Bibliának, és ebben a levélben Pál azt mondja, hogy „minden Írás, amit az Isten sugalmazott, jól használható a tanításra, az érvelésre, a feddésre, s az igaz életre való nevelésre” (2Tim 3,16). A „használhatóság” Pál szerint azt jelenti, hogy a Szentírást kell használni erre.
Nem katolikusok azzal érvelnek, hogy a Biblia elegendő önmagában, függetlenül a Tanítóhivataltól. De mi haszna egy elsüllyeszthetetlen hajónak, ha a személyzet nem tud megegyezni a kormányt, a vitorlákat, a kapitányt, a navigációs eszközöket illetően, és hogy hova tartanak. Mit ér egy tévedhetetlen szöveg tévedhetetlen értelmezés nélkül?
Ha a Sola Scriptura igaz lenne, miért nem voltak tisztában az apostolok, evangélisták és egyházatyák ezzel a feltételezett doktrínával? Jézus nem azt ígérte követőinek, hogy egyszer – sok száz évvel a mennybemenetele után – egy szöveggyűjteményt hűen (tévedhetetlenül?) kanonizálnak, és pontosan (tévedhetetlenül?) lemásolnak, és lefordítanak úgy, hogy a nyomtatás feltalálása után ez a könyv nyitott állapotában kerülhetne minden írástudó (tévedhetetlen?) ember ölébe, mint az igazság oszlopa és alapja. Nem. Jézus létrehozta az Apostoli Egyházat, hogy befejezze küldetését az igazság kinyilatkoztatásáról (Mt 16,17-19; Lk 10,16; Jn 16,13; 17,20; 20, 21-23; ApCsel 1,20). A Biblia szerint az egyház az igazság oszlopa és biztos alapja (1Tim 3,15). Katolikusok írták katolikusok számára, katolikusok kanonizálták, lefordították és megőrizték katolikusok számára, a Biblia a Katolikus Egyház könyve.
Az etióp eunuch magától nem érti meg a Bibliát. Fülöp apostol magyarázta el a Szentírást neki és arra buzdította őt, hogy ne a hívők imáját mondja, hanem keresztelkedjen meg (ApCsel 8, 26-39). Fülöp egyike volt a hétnek, akiket a tizenkét apostol küldött, hogy vigyázzon a fiatal egyházra (ApCsel 6,1-6; 21,8). Elutazott Szamariába, hogy prédikáljon és csodákat műveljen (ApCsel 8, 4-6).
Megtérítette Simon mágust (ApCsel 8, 9-13), és végül élt Cezareában (ApCsel 21, 8). Négy hajadon leánya – igen, az első keresztények értékelték a cölibátust- megkapta a prófétálás adományát (ApCsel 21,9).
Légy olyan, mint Fülöp. Menj mielőbb a nem katolikusokhoz és nyisd fel az Írást velük együtt. Tanítsd őket, de legyél hajlandó tanulni tőlük is. A nem katolikusok ismerik és szeretik a Bibliát. Tegyük fel, ők okosabbak, mint te, buzgóbbak, mint te, és valószínűleg jobban ismerik a Bibliát, mint te. De ők eltérő előfeltevésekkel olvassák azt, különböző doktrinális szemüveget használva. Mint az etióp eunuch, ők sem találkoztak a Katolikus Egyházzal, hogy elmagyarázzák nekik, amit olvasnak. Ők még nem ismerik a Krisztus egy, szent, katolikus és apostoli Egyháza alatti engedelmesség igaz örömét. Mint Fülöpnek, a te feladatod, hogy megosszad az igazságot az Egyház tanításáról alázatban.
Imádkozz
Az ima többet ér, mint a meggyőzés. Annak érdekében, hogy megosszad az igazságot az átlényegülésről, tárd fel például ezeket: Jelenések, 1Kor 10, és Jn 6, talán nem is lesz elég. Akkor folyamodhatsz az Ószövetség párhuzamokhoz és az egyházatyák tanúságaihoz, és nem is lesz elég. Eltekintve a Szentlélektől, az ész és a retorika soha sem elég. Ez rendben van, mert az igazság nem általad adandó ajándék.
Az igazság Isten ajándéka továbbadásra. A bölcsesség Isten ajándéka (Ef 1,17), a hit Isten ajándéka (1Tim 1,14), a szeretet Isten ajándéka (1Tessz. 3,12), az üdvösség Isten ajándéka (Ef 2,8), és a katolikus egyház püspökei csupán sáfárai Isten ajándékainak (2Tim 2,2). Imádkoznotok kell, hogy Isten nagyon működjön Egyháza által. Minden jó és tökéletes ajándék felülről jön (Jak 1,17).
Imádkoznotok kell. Ne merülj el az apologetikában, hermeneutikában és egyháztörténetben addig, amíg nem térdeltél le. „A reményben legyetek derűsek, a nyomorúságban béketűrők, az imádságban állhatatosak.” (Róm 12,12). Keressétek a lehetőséget, hogy megosszátok a katolikus hitet szóval és tettel. De legfőképpen keressétek a lehetőséget, hogy imádkozzatok. „Legyetek kitartók és éberek az imában meg a hálaadásban.” (Kol 4,2). Sokszor nem a tudatlansággal és a közönnyel küzdötök, hanem a büszkeség és a szenvedély óriásaival.
Csak az imádság képes harcolni az óriások ellen. John Henry Newman bíboros szerint: „Bányászd a gránitot borotvákkal vagy kösd ki a hajót egy szál selyemmel; akkor azt is remélheted, hogy olyan lelkes és finom eszközökkel, mint az emberi tudás és az emberi ész, harcolni tudsz olyan óriások ellen, mint az emberi szenvedély és a büszkeség.” Krisztus nélkül semmit sem tehettek (János 15,5). Szóval miért nem imádkozunk?
Következtetés
Katolikusnak lenni egyenlő azzal, hogy szeretetben kell lenni. A szereteted a Szentháromságért és az Egyházért túlcsordul egy sokkal kiszolgáltatottabb szeretetbe mindenkiért. Egy szerető katolikus nem tudja nem megosztani hitét.
Irányíts mindent Istenre. „Ez a kincsünk azonban cserépedényben van, hogy a nagyszerű erőt ne magunknak, hanem Istennek tulajdonítsuk.” (2Kor 4,7). Isten az ékszer; te csak a doboz. Ő az élő víz; te csak az asszony vagy a kútnál. A Szentháromság a tartós öröm forrása, a talp és a fedél, a kezdet és a vég, a lényeg: te csak egy mutató ujj vagy.
Ha szereted a nem katolikusokat, akkor megosztod a katolikus hitet velük. Az idő nagy részében ez nem megy jól neked. Úgy tűnik majd, mintha több kárt okoznál, mint hasznot. De Isten rajtunk keresztül munkálkodik a legjobban, amikor emlékezünk arra, hogy ő az, aki a végső munkát elvégzi. Isten egy művész, aki bemeríti az ecseteket a színekbe, kever és elegyít, majd nekinyomja a vászonra, hogy fessen valami szépet.
A katolikus egyház azért létezik, hogy dicsőséget hozzon a Szentháromság egy Istennek azáltal, hogy csatlakozik Krisztushoz annak üdvösségi küldetésében. Nem csak arra vagyunk hivatottak, hogy megosszuk Jézus örömhírét minden egyes emberrel a világon, hanem hogy meghívjuk őket, hogy higgyenek; hogy ne csak higgyenek, hanem meg is keresztelkedjenek; és ne csak megkeresztelkedjenek, hanem hogy Krisztusivá nőjenek a munka és Isten szentségi kegyelmei által. Ez egy teljesen új Teremtés, egy új kezdet.
Menyasszonyként és Krisztus Testeként arra kaptunk meghívást, hogy befejezzük a férj és a Fő küldetését. Isten újraalkot minden egyes embert belülről kifelé azok maximális örömére és Isten végső dicsőségére.
Légy alázatos és magabiztos. Légy bibliai és katolikus. Légy megtört szívű és irgalmas. Mindenekfölött pedig legyetek szeretettel egymás iránt (János 13:35).
Forrás angol nyelven
Létrehozva 2015. augusztus 28.