Baj, ha alkoholt fogyasztunk?

Mit mond a Biblia?
Az “újbor” alkoholmentes?

Kell egy kis segítség. Néha, amikor megosztom katolikus hitemet az emberekkel, megemlítik, hogy a katolikusok szeretnek alkoholt fogyasztani, és milyen rossz ez. Hogyan reagáljak ilyen esetben?

Megkérném őket, hogy mondják meg, hol van a Szentírásban olyan az alkoholfogyasztásról, hogy az rossz. Gyors válasz: nincs ilyen igehely. Azt mondja, hogy lerészegedni rossz, de azt nem mondja, hogy a puszta ivás rossz. Sőt, éppen ellenkezőleg:

„A diakónusok hasonlóképpen legyenek tisztességesek, ne kétszínűek, borisszák vagy piszkos haszonra lesők.”( 1Tim 3, 8) Nyilvánvalóan rendben van, ha isznak egy kis bort, de nem lehetnek rabjai „sok” bornak. A lényeg a mértékletesség.

„Hiszen Istennek minden teremtménye jó, és semmi sem megvetendő, amit hálaadással veszünk magunkhoz.”(1Tim 4,4) Amiből az alkohol készül, az mind természetes anyag, amit Isten teremtett. Adjunk tehát hálát, mielőtt egy pohár sört vagy bort megiszunk.

„Nem az szennyezi be az embert, ami a szájába kerül, hanem ami elhagyja a száját, az szennyezi be az embert.”(Mt15 10,11)

„Ezentúl ne csak vizet igyál, hanem gyomrod és gyakori gyengélkedésed miatt egy kevés bort is.” (1Tim 5,23) Timóteusra ráparancsoltak, hogy bort igyon.

Az utolsó vacsora mindhárom beszámolójában (Máté, Márk, Lukács) arról ír, hogy Jézus és az apostolok bort ittak (a „szőlő gyümölcsét”).

Jézus első csodája az volt, hogy 120-180 gallon (450-700 liter) vizet borrá változtatott (Jn 2, 3-10), hogy az emberek tudjanak inni. És jobb volt ez a bor, mint bármelyik, amit felszolgáltak azon az esküvőn.

Néhány ember azt mondja majd, hogy a bor, amit Jézus vízből változtatott át és a bor, amit Pál rendelt Timóteusnak inni, valamint a bor az utolsó vacsorán “új” bor volt, méghozzá, alkoholmentes bor. Nézzük meg, hogy mit mond a Biblia erről.

Először is, meg kell jegyeznünk, hogy a Biblia egyértelműen megadja, amikor megkülönböztetik az „új” bort. Látjuk ezt az Ó- és az Újszövetségben. Például, az „új” bort említi a Hóseás 9,2, Aggeus 1,11, Zakariás 9,17, Máté 9,17, Márk 2,22, és Lukács 5,38 igehely. Ugyanakkor sem a kánai menyegzőn, sem az utolsó vacsorán, vagy Pál Timóteushnak írt levelében nem említik az „új” bort.

Másodszor, a Biblia azt mondja, hogy az újbor valóban alkoholtartalmú bor. Láthatjuk ezt nagyon világosan Hóseás 4,11-ben, ahol azt mondják, „A bor és a must [az angolban újbor szerepel. A ford.] elveszi az ember eszét.” Azt szeretném, ha valaki megmondaná, hogyan veszi el az állítólag alkoholmentes újbor „a megértést?” És látjuk ugyanezt az Újszövetségben. Amikor az apostolok elteltek a Szentlélekkel és beszéltek más nyelveken, mit mondtak néhányan a tömegben? „Mások gúnyosan megjegyezték: „Teleitták magukat édes borral”. (ApCsel 2,13). Azt gondolták, az apostolok részegek voltak! És ezt a pontot nem lehet vitatni, mert Péter hozzáteszi, a 15. versben, válaszolva a tömegnek: „Nem részegek ezek, amint vélitek.”

Tehát azok, akik megpróbálnak érvelni és azt állítják, hogy az „új” bor, amit Jézus és az apostolok, Timóteus és vendégei a kánai menyegzőn ittak, az alkoholmentes bor volt, bizonyíthatóan rosszul gondolják a Szentírás szerint.

Végül Lukács 7 33-34-ben azt mondja: „Mert eljött Keresztelő János, kenyeret nem eszik, bort nem iszik, s azt beszélitek róla, hogy ördöge van. Eljött az Emberfia, eszik és iszik, s azt mondjátok rá, lám, milyen falánk, iszákos ember, a vámosok és a bűnösök barátja.” Ha Jézus alkoholmentes bort ivott, hogyan lehetne Őt vádolni azzal, hogy részeg?

Ez nem azt jelenti, hogy Ő részeges volt – nyilván nem volt az. Az egyetlen módja, hogy valaki ilyen legyen, az lenne, ha tudnák róla, hogy bort iszik – amiben van alkohol. Még hamisan sem lehet vádolni valakit azzal, hogy részeges, ha csak alkoholmentes bort iszik.

Más szóval a Szentírás erős bizonyítékot ad arra a tényre, hogy pusztán az alkoholfogyasztás nem bűn, de lerészegedni az alkohol által az.

Forrás angolul

Létrehozva 2023. október 15.