Kisértés és bűn (4)
Hogyan előzhetjük meg a kísértéseket?
A kísértéseket sokszor meg is előzhetjük.
Tíz kísértés közül hetet a magunk könnyelműségének köszönhetünk. Ugyanaz áll a lélekre, mint a test egészségére.
A betegségek is legnagyobbrészt rendetlen, helytelen életmódunknak tulajdoníthatók. El akarod kerülni a lelki küzdelmek nagy részét? Légy óvatos. Őrködj érzékeiden, képzeleteden, kerüld a bűnalkalmakat. Ha az egér tudná, hogy a macska a lyuk bejáratánál leselkedik rá, biztosan nem menne ki búvóhelyéről. Légy te is körültekintő, mert ellenséged lesben áll, hogy lecsapjon rád. Kerüld a veszedelmet, sőt még a veszedelem látszatát is. Az okosság a biztonság szülőanyja, tartja a közmondás.
Hogyan vélekedél az olyan emberről, aki csodálkozik, hogy mindig részeg és nem tud uralkodni szenvedélyén, holott sohasem utasítja vissza, ha itallal kínálják? Hasonló a lélek helyzete is, ha sohasem utasítja vissza képzeletének csapongását. Agya megrészegedik a képzelet tisztátalan képeitől, s így nem csoda, ha elbukik. Önmagának köszönheti szerencsétlenségét. Tulajdon ártatlanságát csak tulajdon bűne által veszítheti el az ember. „Ki a veszélyt szereti, elpusztul abban”, mondja a Bölcsesség Könyve. Vigyázz tehát képzeletedre.
Még ennél is nagyobb óvatosságra van szükségünk társaink és olvasmányaink megválasztásánál. Fiacskám, bárki légy is, bárhonnan származzál is, sohase barátkozz olyan fiúval, aki lelked ellensége, Isten ellensége. Milyen igaz ez a közmondás: „Mondd meg, kivel barátkozol s megmondom, ki vagy.” Egészen biztos, hogyha szabadgondolkodású, rossz erkölcsű pajtásod van, nemsokára te is követed példáját. Ha barátod vallásgyűlölő, vagy vallásilag közömbös, a te hited is meggyengül, és erényeid is veszendőbe mennek.
Válogasd meg gondosan barátaidat. Ne csupán külső tulajdonságaikat vedd tekintetbe, mert a szép külső, ragyogó modor igen sokszor belső nyomorúságot takar. Győződj meg életmódjukról, jellemükről, becsületességükről. Ilyen módon sok veszedelmes kísértést kerülhetsz el, és döntő irányba terelheted életedet.
A könyvek, bár papírból vannak, ugyancsak barátaink, éspedig jó vagy rossz barátaink. A könyvek hordozható pajtások, mindig készen állnak, hogy szóljanak szívünkhöz, képzeletünkhöz, elmondják mindazt, amit tudnak, jót vagy rosszat sugalmazzanak lelkünknek.
Ezeket a barátokat is válogasd meg gondosan. A rossz könyv méreg a házban. Akarod-e, hogy kezed ügyében legyen a méreg, mely meggyilkolhatja ártatlanságodat? Gondold meg, hogy korodnál fogva nem rendelkezel még a szükséges ellenméreggel, s hogy egyetlen rossz könyv megrendítheti hitedet és kikezdheti erényeidet. Légy tehát óvatos. Amit a könyvről mondtam, ugyanaz áll az újságokra is. A különbség csak abban van, hogy a rossz, istentelen vagy erkölcstelen könyv olyan méreg, melyet egy hajtásra iszol ki, a rossz újság viszont kortyonkint adagolja a mérget, s így még biztosabban megfertőzi a lelket.
A rossz pajtások, rossz könyvek és újságok az ördög modern fegyverei, melyekkel hatásosan támadja a hitet és a jóerkölcsöt a vigyázatlan, tapasztalatlan lelkekben. Végezz lelkiismeretvizsgálatot ezen a ponton, és szabadulj meg a méregtől és mindentől, ami gyanúsnak tűnhetik. Isten az első és lelked üdvössége.
A kísértések megelőzésének harmadik, igen hasznos módja a munka és a jócselekedetek. Foglald el magadat becsületes, hasznos tevékenységgel.
A szorgalmas, becsületes munkával elfoglalt ifjút csak egy ördög kísérti meg, a tétlen lelket többszáz. A tétlenség tágra nyitja a kaput a kísértések, különösen a tisztátalanság kísértései előtt. A munka, az elfoglaltság viszont biztonsági zár, mely távol tartja a lélektől a zavaró képek legnagyobb részét.
A munka és a jócselekedet különben is erőt és derűs lelkületet ad, mely kitűnő fegyver bármiféle kísértések ellen. Mindezt tapasztalat és megfigyelés igazolja. Ezért veszedelmes a gyermekekre az iskolai szünidő. A rendszeres elfoglaltság teljes vagy részleges hiánya még a jó gyermekek lelkét is sok kísértésnek és bukásnak teszi ki, viszont a munkás élet megóvja ártatlanságukat.
Isten jelenlétének tudata is nagyszerű eszköz a kísértések elkerülésére. „Imádkozzatok – mondja az Úr Jézus – hogy kísértésbe ne essetek.” Sok szent ajánlja Isten jelenlétének tudatosítását a kísértések megelőzésére. Ha igazán átélnők azt a mély igazságot, hogy Isten lát bennünket, könnyen ellenállhatnánk már a legelső kísértésnél. Ha mélyen emlékezetünkbe vésnők ezt a gondolatot, sohasem vétkeznénk, mondta az arsi plébános.
A sátán ritkán merészkedik az olyan lelkek közelébe, akik az összeszedettség s az imádság révén folytonos egyesülésben élnek Jézussal. A jámbor élet erős fegyverzet, mely megvéd az ellenség támadásától, vagy legalábbis csökkenti annak hevességét. Ha tehát győztesen akarsz kikerülni a harcból, öltsd magadra a jámborság, az ima, a szentségek páncélját.
Végül még két dolgot ajánlok a kísértések elleni védekezésre: az alázatosságot és a szent derűt.
A sátán és ördögi bandája menekül az alázatosságtól. Csak a gőgös, hiú, kevély lelkeket szeretik. Az alázatosakkal nem tudnak boldogulni. Inkább azokat kísértik meg, kik öntetszelgő, hiú gondolatokkal foglalkoznak. Az ilyen lélek biztos zsákmányuk.
A szent derű, a tiszta, keresztény öröm, mely a jó lelkiismeretből fakad, ugyancsak bevált eszköz a kísértések megelőzésére. A gonosz lélek egyik legkitűnőbb szövetségese a szomorúság; a derű viszont elűzi az ördögöt, mint a hajnal az éj sötétségét. Az öröm csodálatos erőt és rugalmasságot ad a léleknek a harcban. Ellenben a szomorúság csüggedésre vezet, s ez megnyitja az utat a kísértések előtt. De ne téveszd össze az egészséges örömet és vidámságot a bohóckodással, s a minden áron érvényesülni akaró szellemeskedéssel. Az igazi vidámság, öröm mindig a szívből fakad, viszont a bohóckodás az illetlen, hangoskodó jókedv s az ostoba szellemeskedés hiúságból és feltűnési vágyból. Az ilyen vidámság nem Istentől való, s nem az Ő szándékait szolgálja.
Ha egy fiú szomorú, mélabús, az mindig rossz jel; vagy testi vagy lelki egészségében van a hiba. Óvd meg hát, fiacskám, a szent vidámságot szívedben, s akkor visszaverheted az ellenség minden csapását.
Létrehozva 2025. december 18.