Kisértés és bűn (2)
Hogyan kisért meg az ördög?
A kísértésnek két módja van: közvetlen vagy közvetett. Első esetben maga az ördög sugall lelkünknek rossz, becstelen, hitellenes, vallásellenes, reményellenes, szeretetellenes gondolatokat; szemérmetlen, tisztátalan gondolatokat; bosszúálló, a szelídséggel, engedelmességgel ellentétes gondolatokat, egyszóval a keresztény erényekkel ellentétes indulatokat.
Más esetben – s ez a gyakoribb eset – társaid, a környezetedben lévő személyek és tárgyak az ördög kisértésének eszközei. A sátán csalétekül használja fel ezeket a dolgokat, mint a halász, aki hálójába csalogatja az elővigyázatlan halakat. Sokszor egy rossz pajtás, trágár könyv, rossz példa a csalétek, mely bűnre csábítja az ifjúságot; olykor a szülők vagy nevelők ostobasága, példája adja az alkalmat a kísértésre.
Ezekhez a szerencsétlenekhez szól Isten Fiának átka: „Aki pedig meg botránkoztat egyet e kicsinyek közül, kik énbennem hisznek, jobb volna annak, hogyha malomkövet kötnének nyakára és a tenger mélységébe merítenék.” Jegyezd meg, fiacskám, hogy sohase adj másoknak alkalmat a bűnre! Légy mindig Jézus eszköze, aki általad akarja megmenteni és megszentelni testvéreidet, de ne légy a sátán csalétke, aki kárhozatra akarja vinni őket!
Ha tehát megkísért a sátán, akár közvetlenül, akár mások révén, akár a körülötted lévő teremtmények vagy tárgyak segítségével, úgy cselekszik, mint a rablóbanda vezére, aki megtámadja a gyanútlan utasokat: olykor maga a vezér a gyilkos, máskor viszont bűntársait küldi maga helyett, hogy elvégezzék, amire egyedül nem volt képes. Őrizkedjünk az ördög bűntársaitól, szövetségeseitől, akiket itt is, ott is megtalálunk életünk veszedelmes útján.
Az ördögnek három jól bevált eszköze van a csábításra: a három rossz kívánság. (Kiemelés tőlem. A szerk.)
Az eredeti bűn következtében hajlamosak vagyunk a bűnre; különösen három fajta rossz kívánság fészkelte be magát lelkünkbe. Az első: bűnös és rosszra hajló érzéki vágyaink kielégítése, a torkosság, puhaság, restség s a meg nem engedett érzékiség. A második: a vagyon s a világi javak szerzésének vágya. A harmadik: a földi dicsőség, megtiszteltetés vágya; ezért várjuk oly mohón mások dicséretét és mindazt, ami hiúságunkat, önszeretetünket táplálja. Ezeket a veszedelmes hajlamokat használja fel az ördög, ezen a három nyitott ajtón át igyekszik szívünkhöz férkőzni. A mi kötelességünk tehát az, hogy jól vigyázzunk szívünkre, be ne juthasson oda, s ha az ellenség az egyik kapun támad, kergessük el azonnal imával és Isten erejével.
A három rossz kívánság közül rendszerint az egyik nyilvánul meg erőteljesebben a lélekben. Ez az ember jellemétől függ. Mindenkinek van gyenge pontja, erre összpontosítja az ellenség minden erejét, hogy bűnre csábítson bennünket. Nagyon fontos, hogy tudjuk, melyik a mi gyenge oldalunk, uralkodó szenvedélyünk. Vizsgáld meg tehát, fiacskám szívedet, és kérd meg gyóntatódat, segítsen önmagad megismerésében. Azután összpontosítsd minden erődet erre a pontra.
Ha az ördög nem tehet egyebet, szüntelenül kisebb kísértésekkel gyötör bennünket; abban reménykedik, hogy kifáraszt, elkeserít minket, meggyűlölteti velünk az erényt, és szembeállít Istennel. Ilyen kísértések például a lelkiismeret kisebb nyugtalansága, szomorúság, aggályosság, mely minden komoly ok nélkül kínozza a lelket; ilyen kísértés még a kedvetlenség az imában, a szentségektől való idegenkedés, az a vágy, hogy megismételjük régi gyónásainkat lelkiatyánk tanácsa ellenére. Az ilyen kisebb kisértések különösen a vallásos fiúknál gyakoriak. A gonosz lélek tűszúrásai ezek, viseld őket türelemmel, és ne vedd egyiket sem túlságos komolyan.
Lássuk most már, mi a gonosz szellem taktikája a bűnre való kísértésben.
A kísértés alkalmával kicsinynek, jelentéktelennek tünteti fel a bűnt és azt a gondolatot sugalmazza, hogy később úgyis meggyónhatod. A bukás után persze frontot változtat. „Milyen szörnyű az a súlyos bűn, melyet elkövettél! – mondja. – Szégyen az ilyet meggyónni.” Ez az ördög taktikája. A bűn előtt nemtörődömség, vakmerő bizakodás, a bűn elkövetése után csüggedés, szégyenkezés és kétségbeesés. Te azonban éppen az ellenkező módszert kövesd. Félj, irtózz a bűntől, mielőtt elköveted, ha pedig mégis beleestél volna, ne ess kétségbe; kelj fel azonnal és ne veszítsd el feltétlen bizalmadat Isten jóságában és irgalmában. Ne feledkezz meg erről soha.
Létrehozva 2025. december 10.