©Notre Dame de Chrétienne.

Schneider püspök pünkösdi beszéde: „Istennek csak egy egyháza van”

A püspök pünkösdi homíliáját az éves latin misés zarándoklaton mondta el Chartres-ban, 19 000 ember előtt.

A szerkesztő megjegyzése: Az alábbiakban olvasható Athanasius Schneider püspök Pünkösd vasárnapi homíliája, amelyet a Notre Dame de Chrétienne latin misés zarándoklat 19 000 résztvevője előtt mondott. Eredetileg franciául hangzott el, a livestream felvételről fordítottuk le [angolra] és tettük közzé.

CHARTRES (PerMariam) — Az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében. Jöjj, Szentlélek, töltsd be hűséges szolgáid szívét, és gyújtsd meg bennük szereteted tüzét.

Pünkösd napja az a nap, amikor az Egyház látványos módon megnyilvánult az emberek előtt. Katolikusnak nyilvánította magát, mert Istennek csak egy Egyháza van, és az a Katolikus Egyház.

Schneider püspök, 2025. június 8. ©Notre Dame de Chrétienne

Valójában a Szentlélek Krisztust a földön, testében, az Egyházban tartja életben. Pünkösdkor Jézus tanítványai – mint egy test sejtjei – Krisztus misztikus testévé váltak, melyet Szentlelke éltet, látható feje, Péter irányít, és láthatatlan feje, Jézus Krisztus vezet.

Ahogy egy csepp vér nem tud élni a testen kívül, úgy az ember sem tud teljes életet élni Krisztusban, ha nem tartozik az ő misztikus testéhez, a Katolikus Egyházhoz.

Az egyház nem pusztán emberi szervezet – egy nem kormányzati szervezet, egy multinacionális vállalat –, hanem Krisztus misztikus teste.

Szent Vianney János Mária, az ars-i plébános azt mondta, hogy a Szentlélek nélkül olyanok vagyunk, mint egy kő az úton. Vegyünk egy szivacsot, töltsük meg vízzel, és vegyünk egy kis követ. Szorítsuk össze mindkettőt. A kőből semmi nem jön ki, de a szivacsból bőséges víz folyik.

A szivacs a Szentlélekkel teli lélek, a kavics pedig a hideg és kemény szív, ahol a Szentlélek nem lakozik.

A Szentlélek formálja a gondolatokat az igazak szívében, és hozza ki a szavakat a szájukból. Amikor a Szentlélek bennünk van, a szív kitágul és elmerül az isteni szeretetben.

A Szentlélek az, aki képessé tesz minket arra, hogy megkülönböztessük az igazat a hamistól, a jót a rossztól; ahogy a szemüveg nagyítja a tárgyakat, a Szentlélek lehetővé teszi számunkra, hogy a jót és a rosszat nagyított formában lássuk.

Ha nem lenne Szentlélek, akkor nem lenne tartalma vagy íze annak, amit teszünk – mondta az arsi szent pap.

Hálát kell adnunk az Igazság Lelkének, hogy megismertette velünk az Evangélium törvényét, és mi az Evangélium törvénye? Az igaz és teljes katolikus hit, amelyet az Egyház ünnepélyesen hirdetett ki először Pünkösd napján.

©Notre Dame de Chrétienne
©Notre Dame de Chrétienne

A szentmise tradicionális rítusa, amelyet ma itt ünnepelhetünk, bizonyos szempontból pünkösdi rítusnak is nevezhető, mert ez a rítus a Szentlélek iránti odaadás igazi katolikus kifejezése, amely abból áll, hogy józanul megtelik.

A szentmise tradicionális rítusa lelki légkört teremt számunkra, melyben szívünk lángol, miközben józanok és rendezettek maradunk, a hit által megvilágosított ész, valamint a méltóság és a külső szépség vezérel minket.

A szentmise tradicionális rítusa mindezt lenyűgöző módon tükrözi, és ezért vonzza a fiatalok lelkét, akik az Egyház jövőjét jelentik.

Ez az a szertartás, melyet számtalan katolikus generáció szeretett és őrzött meg.

Ezért a szentmise tradicionális szertartása az örökké új szertartás, az örökké jelen lévő szertartás, a soha elavult vagy meg nem kérdőjelezhető rituálé.

Idén ünnepeljük a Krisztus királyságáról szóló Quas Primas enciklika megjelenésének centenáriumát. Krisztus az egyetlen igazi király minden teremtmény felett.

Ha a papok és a farizeusok fejedelmei napjainkban azt mondanák: „Nincs más királyunk, csak a császár”, akkor mindazoknak, akik igazán hisznek Krisztusban, azt kellene mondaniuk: „Nincs más királyunk, csak Jézus Krisztus”.

Ezért lett az Isten Fia emberré, hogy királyként uralkodjon, igazságként uralkodjon és Megváltóként uralkodjon minden ember szívében, minden nemzet felett, minden emberi társadalom és intézmény felett.

És ő nem erőszakkal uralkodott, hanem szeretete erejével. Az igazi békének soha nem lesz része, ha Jézus Krisztus tanításait és parancsait nem tartja be mindenki a köz- és magánéletben; ezt értjük Krisztus királysága elnevezésén.

Bár manapság olyan nagy a technológiai fejlődés és az emberi testvériség a világbékéért, ha Krisztus nem uralkodik királyként családjainkban és országainkban, akkor világunkból hiányzik az igazi lelki szépség; akkor világunkból hiányzik a teljes isteni igazság; akkor világunkból hiányzik a természetfeletti szeretet.

Mit jelent kereszténynek, katolikusnak lenni? Azt jelenti, hogy Krisztus az én életem királya, azt jelenti, hogy soha nem szégyellem Krisztust a katolikus hit igazságában megvallani.

Azt jelenti, hogy Isten parancsait az Ő kegyelme segítségével, a lélek tisztaságával és a test szüzességével, a kölcsönös megbocsátással és a szomszédunk iránti fáradhatatlan szeretettel tartjuk meg.

Imádkozzunk a Szentlélekhez, mondván: Jöjj, Szentlélek, töltsd be Egyházad mezejét a szentség és a lelkek üdvösségéért való buzgalom virágainak illatával és szépségével, különösen a fiatalok, a családok és a papság körében.

Örvendezzünk szent katolikus hitünkben kimondhatatlan örömmel, hogy katolikus hitünk – amely a katolikusok számára az aranynál is értékesebb – még a mi korunkban is tűzpróbán megy keresztül, és visszatérhet Krisztus királyságának legnagyobb terjeszkedéséhez, a Szentháromság, az Atya, a Fiú és a Szentlélek dicsőségére, az örökké élő és uralkodó Isten dicsőségére.

Ámen.

Athanasius, Schneider püspök
Asztana egyházmegye segédpüspöke

Forrás angol nyelven

Létrehozva 2025. június 10.