Húsz dolog, amit az őrangyalok tesznek értünk
Képzeld el, hogy van egy testőröd, aki mindig veled van. Minden szokásos testőr dolgot megtesz, például megvéd a veszélytől, elhárítja a támadókat, és általában minden helyzetben biztonságban tart. De ennél többet is tett: erkölcsi útmutatást nyújtott neked, segített neked erősebb emberré válni, és elvezetett életed végső feladatához.
Ezt nem kell elképzelnünk. Nekünk már van ilyen testőrünk. A keresztény hagyomány őrangyaloknak nevezi őket. Létezésüket a Szentírás is alátámasztja, és mind a katolikusok, mind a protestánsok hisznek bennük.
Túl gyakran elhanyagoljuk, hogy kihasználjuk ezt a nagyszerű lelki erőforrást. (Én például biztosan bűnös vagyok ebben!) Ahhoz, hogy jobban igénybe vehessük őrangyalaink segítségét, talán segíthet, ha jobban megbecsüljük, mit tehetnek értünk. Íme húsz dolog.
- Elűzik a démonokat
Néha úgy képzeljük el az erkölcsi döntéshozatalt, mint az egyik fülünkbe suttogó rossz angyal és a másik fülünkbe bölcsen szóló jó angyal vitáját. Ebben van igazság; Aquinói Szent Tamás szerint az őrangyalok egyik szerepe a démonok elhárítása (Summa Theologica, 1. rész, 113. kérdés, 2-6. cikkely).
- Megvédenek minket a bajtól
Az őrangyalok Aquinói szerint általában megvédnek minket mind a lelki, mind a fizikai bajtól (113. kérdés, 5. cikk, 3. válasz). Ez a hit a Szentírásban gyökerezik. A Zsoltárok 91,11-12 például kijelenti: „Mert elküldi angyalait hozzád, hogy védelmezzenek minden utadon. 12A kezükön hordoznak majd téged, nehogy kőbe botoljék a lábad.”
- Megerősítenek a kísértésekkel szemben
Az őrangyalok nemcsak elhárítják a gonoszt, hanem meg is erősítenek minket, hogy mi magunk is képesek legyünk erre. Ahogy Szent Bernát mondja egy prédikációjában, „Ha tehát úgy érzed, hogy a legsúlyosabb kísértés nehezedik rád, és túlzott megpróbáltatás fenyeget, hívd őrangyalodat, vezetődet, segítődet szükségedben, nyomorúságodban; kiálts hozzá és mondd: »Uram, ments meg minket, elveszünk!«”.
- Bátorítanak minket
Szent Bernát azt is mondja, hogy ilyen angyalokkal az oldalunkon nem kell félnünk. Bátorságot kell merítenünk ahhoz, hogy bátran éljük meg hitünket, és szembenézzünk mindazzal, amit az élet az utunkba sodor. Ahogy ő fogalmaz: „Miért kellene félnünk ilyen őrzők alatt? Akik minden utunkon őrködnek, azokon nem lehet sem legyőzni, sem becsapni, még kevésbé megtéveszteni. Ők hűségesek; ők okosak; ők hatalmasak; miért reszketünk?”
- Csodálatos módon közbelépnek, hogy megmentsenek a bajtól
Az őrangyalok nemcsak „őrködnek”, hanem akkor is megmenthetnek minket, amikor már bajban vagyunk. Ezt illusztrálja Péter története az Apostolok Cselekedetei 12-ben, amikor egy angyal segít kiszabadítani az apostolt a börtönből. A történet azt sugallja, hogy az ő személyes angyala avatkozott közbe (lásd a 15. verset). Természetesen nem számíthatunk ilyen csodákra. De plusz vigaszt jelent, ha tudjuk, hogy lehetségesek.
- Megőriznek minket a kezdetektől fogva
Az egyházatyák egykor vitatkoztak arról, hogy az őrangyalokat a születéskor vagy a keresztségkor rendelik-e ki. Szent Jeromos határozottan az előbbi mellett érvelt. Alapja a Máté 18,10 volt, amely egy döntő fontosságú szentírási szakasz, amely alátámasztja az őrangyalok létezését. Ebben a versben Jézus azt mondja: „Vigyázzatok, ne vessetek meg egyet se e kicsik közül! Mondom nektek: angyalaik az égben szüntelenül látják mennyei Atyám arcát.” Aquinói szerint az őrangyalokat nem a keresztségben, hanem a születéskor kapjuk, mert segítségük inkább az értelmes lények természetéhez kapcsolódik, mint a kegyelem rendjéhez (113. kérdés, 5. cikkely, válasz). De mi van a fogantatáskor? Aquinói úgy vélte, hogy a születendő gyermek születéséig az anya őrangyalának védelme alatt áll (lásd: 113. kérdés, A5. rész, Válasz a 3. ellenvetésre), de Szent Anzelm azt állítja, hogy „minden lélek abban a pillanatban, amikor testtel egyesül, egy angyalnak van elkötelezve”, ami azt jelenti, hogy az emberek inkább a fogantatáskor, mint a születéskor kapnak őrangyalokat.
- Őriznek mindannyiunkat – beleértve a hitetleneket is
Ez a következtetés a fentiekből következik. Aquinói is világossá teszi ezt, amikor kifejti, hogy Isten soha nem hagy el senkit közülünk, beleértve a bűnösöket is. Ahogy a nagy dogmatikus teológus, Ludwig Ott kifejtette: „A teológusok általános tanítása szerint azonban nemcsak minden megkeresztelt embernek, hanem minden embernek, beleértve a hitetleneket is, születésétől fogva sajátos őrangyala van”. XVI. Benedek pápa is azt tanította, hogy az őrangyalok „az isteni gondoskodás szolgái minden ember számára”. (Köszönet Jimmy Akin-nek, hogy kiemelte ezeket a forrásokat.)
- Emlékeztetnek minket a személyek méltóságára
Ez következik az eddig elmondottakból. Különösen a Máté 18,10-ből derül ki, ahol Jézus arra utasít bennünket, hogy „ne nézzük le a kicsinyeket”, mert angyalok vigyáznak rájuk. (Különösen John Piper protestáns prédikátornak tartozom köszönettel, amiért rámutatott erre.) Ahogy Szent Jeromos fogalmaz, „a lelkek értéke olyan nagy, hogy születésüktől fogva mindegyiknek egy angyal van rendelve védelmére”. Piper hangsúlyozza, hogy az őrangyalok jelenléte nagyobb tiszteletre kell, hogy késztessen bennünket keresztény társaink iránt: „Ezért ne nézzétek le Jézusnak ezt az egyszerű, semmitmondó tanítványát! Angyali kísérete emlékeztessen titeket arra, hogy kinek a fia ő”.
- Emlékeztetnek minket Isten mindenkiről való gondoskodására
Aquinói elmagyarázza, hogyan működnek az angyalok Isten minden emberre vonatkozó gondviselési tervének megfelelően (113. kérdés, 6. cikk, válasz). Ebből következik, hogy ezek az angyalok az Ő rólunk való gondoskodására emlékeztetnek.
- Szükségleteinket Isten elé hozzák
Akin azt mondja, hogy az őrangyalok közbenjáróként működnek, akik közvetlenül Isten elé viszik kéréseinket, Jézus Máté 18,10-ben található szavai alapján, amelyek szerint az angyalok Isten arcát látják.
- Közelebb visznek minket Istenhez
A fentiekből következik, hogy az őrangyalok abban is segítenek, hogy közelebb kerüljünk Istenhez. Még ha Isten távolinak is tűnik, ne feledjük, hogy a személyesen hozzánk rendelt őrangyal ugyanakkor közvetlenül szemléli Istent, ahogy a Katolikus Enciklopédia megjegyzi.
- Mozdítanak minket a jóra
Az őrangyalok is a jó felé mozdítanak minket. Ahogy Aquinói írja:
Nyilvánvaló továbbá, hogy a tennivalók tekintetében az emberi tudás és szeretet sokféleképpen eltérhet és elmaradhat a jótól; ezért szükséges volt, hogy az emberek gyámolítására angyalokat bízzanak meg, hogy szabályozzák és a jóra mozdítsák őket. (Lásd 113. kérdés, 1. cikk, válasz és 4. cikk, 3. ellenvetés)
Ebbe Aquinói szerint beletartozik az is, hogy jó cselekedetekre ösztönözzenek bennünket.
- Isten parancsait megerősítik
Aquinói szerint angyali őreink egyik szerepe az, hogy segítenek bennünket abban, hogy értelmünket az erények követésére használjuk. Különösen azt mondja, hogy az angyalok azáltal segítenek bennünket az okosság kifejlesztésében, hogy Isten „egyetemes oktatójaként” szolgálnak, Isten parancsait adják tovább (113. kérdés, 1. cikkely, 2. válasz).
- Megvilágítják az igazságot
Aquinói szerint az angyalok „az értelmes igazságot ajánlják az embereknek” az érzékelhető dolgokon keresztül (111. kérdés, 1. cikk, Válasz). Bár nem részletezi ezt a pontot, ez az Egyház alapvető tanítása, hogy az anyagi világ a láthatatlan szellemi valóságokra mutat. Ahogy Szent Pál mondja a Róm 1,20-ban: „Mert ami benne láthatatlan: örök ereje és isteni mivolta, arra a világ teremtése óta műveiből következtethetünk.”
- Megerősítik elménket
Aquinói szerint az angyalok egy második módja annak, hogy megvilágosítanak minket, az, hogy megerősítik értelmünket. Ahogy ő fogalmaz: „az emberi értelem, mint az alsóbbrendű, az angyali értelem működése által megerősödik” (111. kérdés, 1. cikk).
- A képzeletünkön keresztül kommunikálnak
Aquinói szerint őrangyalaink amellett, hogy érzékszerveinken és értelmünkön keresztül hatnak ránk, képzeletünkön keresztül is hatnak ránk, József álmainak példáján keresztül (111. kérdés, 3. cikk, Az ellenkezőjéről és a válaszról). De lehet, hogy nem valami olyan nyilvánvaló dologról van szó, mint az álom; lehet, hogy sokkal finomabb eszközökkel is, például egy „fantáziával”, amelyet úgy határozhatunk meg, mint az érzékek vagy a képzelet elé vitt képet (111. kérdés: Wueller SJ:1. cikk, válasz; a meghatározás Bernard Wueller, SJ: Dictionary of Scholastic Philosophy című művéből származik).
- Akaratunkat befolyásolják
Az angyalok közvetlenül nem tudják mozgatni az akaratot, de Aquinói szerint közvetve, az érzékeinken és az értelmünkön keresztül befolyásolhatják azt, amint azt fentebb említettük (111. kérdés, 2. cikk, Válasz). Ez azt jelenti, hogy őrangyalaink lényünk minden részét – érzékszerveinket, értelmünket és akaratunkat – jobbra befolyásolják.
- Segítség az üdvösségünkben
Aquinói szerint mindannak, amit az őrangyalok tesznek, végső célja, hogy segítsenek az üdvösségünkben. „Az angyalokat azért küldik, hogy szolgáljanak, méghozzá hatékonyan, azokért, akik elnyerik az üdvösség örökségét, ha gyámkodásuk végső hatását tekintjük, amely az említett örökség megvalósítása” – írja Aquinói (113. kérdés, 5. cikk, 1. válasz). Itt a Zsidókhoz írt levél 1,14-ből merít, amely így szól: „Nemde ők mind szolgáló lelkek? Azok szolgálatára vannak küldve, akik majd öröklik az üdvösséget.”
- Emlékeztetnek bennünket a végső célunkra
Krisztus Máté 18,10-ben található szavai által inspirálva Szent Ágoston azt javasolja, hogy az őrangyalok emlékeztessenek minket arra, hogy végső célunk Isten boldogító látása:
Ahogyan tehát ők látnak, úgy fogunk mi is látni; de még nem látunk így. Ezért használja az apostol az imént idézett szavakat: most még sötéten látunk egy üvegen keresztül, de majd szemtől szembe. Ez a látás a hitünk jutalmaként van fenntartva; és erről János apostol is azt mondja: amikor megjelenik, olyanok leszünk, mint ő, mert olyannak látjuk őt, amilyen (1Jn 3,2). Isten arca alatt az Ő megnyilvánulását kell értenünk, és nem a test egy részét, amely hasonló ahhoz, amit a mi testünkben ezzel a névvel nevezünk.
(Isten városa, 22. könyv, 29. fejezet)
- Soha nem hagynak el minket
Az őrangyalok születésünkkor veszik át feladataikat, és halálunkig fenntartják azokat. Aquinói számára ez csak egy kiterjesztése annak a tágabb értelemben vett igazságnak, hogy soha nem hagyjuk el teljesen Isten gondviselését, még a bűnben és a kétségben sem:
Mármost nyilvánvaló, hogy sem az ember, sem egyáltalán semmi sem vonható ki teljesen Isten gondviseléséből: mert amennyire egy dolog részt vesz a létben, annyira alá van vetve a gondviselésnek, amely minden létre kiterjed. Istenről valóban azt mondják, hogy gondviselésének rendje szerint elhagyja az embert, de csak annyiban, amennyiben megengedi, hogy az ember valamilyen büntetés vagy hiba miatt hibát szenvedjen. Hasonlóképpen azt kell mondanunk, hogy az angyali őrző sohasem hagyja el teljesen az embert…
(113. kérdés, 6. cikk, válasz)
Franceschini, M. (1716). Az őrangyal [festmény]. Letöltve a Wikimedia Commons-ról.
Forrás angol nyelven
Létrehozva 2024. november 29.