Az őrangyalokról

Az őrangyalokról

Ki ne illetődne meg azon, hogy Isten értelmes szellemi lényeket olyan természettel és arra teremtett már az anyagi világ előtt, hogy ránk vigyázzanak és a jóra segítsenek minket fogantatásunk pillanatától, és hogy ezen szellemi lények az irántunk való szeretetükkel érdemelték ki örök boldogságukat? Méltó hát megismernünk a rájuk vonatkozó katolikus tanítást, ezúttal Chad Ripperger Dominion című művének vonatkozó részeiből szemlézve.

Ádám és Éva bukása után az emberek az eredeti bűn különböző következményeivel és hatásaival terheltek, és ezért áItalában gyengék, hajlamosak a tévedésre és a gonoszságra. És mivel az emberek cselekdeteikben sokféleképpen el tudnak térni a jótól a töredékes emberi tudásuk és vonzalmaik miatt, szükségük van angyalokra, akik szabályozzák és a jó felé irányítják őket.Erre a bűnbeesés előtt Aquinói Szent Tamás szerint nem volt szükség, de a bűnbeesést követően nagyon is rászorulnak az Isten által őrzésre rendelt angyalok segítségére, akik segítik őket a mennyország elérésében. Ez nemcsak a mennyország felé pozitíve segítő lépéseket jelenti, hanem a cél elérését akadályozó dolgok elhárítását is. Az angyalok az isteni Gondviselésnek az ember üdvösségéről szóló rendelését hajtják végre, és ezért azt az angyalt, akit egy adott személyhez rendeltek, “őrangyalnak” nevezik. Ezeknek az angyaloknak, akárcsak minden jó angyalnak elsődleges feladata Isten dicsőítése és szolgálata, másodlagos feladata viszont az első részeként az emberek védelme és az üdvösségükről való gondoskodás.

Az angyalok kétféleképpen segítik az embert: intellektuálisan és appetitív módon.

Intellektuálisan az őrangyal tanító, és ebben a vonatkozásban Szent Tamás szerint az őrangyal hivatala a hitbeli tanítások megvilágítására irányul. A megvilágítás során az angyal olyan képeket tud bevinni a képzeletünkbe, amelyek segítenek minket a megértésben, megvilágosítják az elmét, hogy nagyobb képességet adjanak nekünk a hittételek igazságának helyes megítélésére. Mivel az emberben a természettörvények egyetemes ismerete nem elegendő ahhoz, hogy őt a jóra vezesse, az embernek szüksége van egy őrangyalra, aki eligazítja abban, hogy mit kell tennie a jó elérése érdekében.

A második mód, ahogyan az angyalok segítik az embert, az egyén megerősítése az alacsonyabb képességeken keresztül. Az angyaloknak hozzáférésük van az ember alacsonyabb rendű képességeihez, és így ösztönözhetik és hajlamosíthatják az embert arra, hogy a jóra törekedjen. Az angyalok nem kényszerítik az embereket az erény megtartására például azzal, hogy bizonyos cselekedetekre kényszerítik őket, hanem pusztán sugalmazással és hajlamosítással segítik. Nem távolítják el az embertől a bűnt sem, mivel ez elvenné szabad akaratát és érdemeit.

Az őrangyalok különböző módon késztetik az embert a természettörvények teljesítésére. Mivel a hajlam a természettörvénnyel összhangban való cselekvést jelenti, az őrangyaloknak az emberekben végzett tevékenysége összhangban van az ember természetével. Emiatt nehéz felismerni, hogy bizonyos hajlamok valóban az ember őrangyalától származnak-e, vagy csupán magának a természetnek a hajlamai. Éppen ezért nehéz az embernek a saját életében az őrangyalának a tevékenységét felismerni.

Másfelől ez az oka annak is, hogy az emberek számára könnyebb felismerni a démonok tevékenységét, mivel azok ellentétesek az ember természetével, és ezért az ember számára jobban érzékelhetőek. Ha azonban a saját őrangyalunk tevékenységét vizsgáljuk az életünkben, és azt látjuk, hogy a dolgaink a természet rendje szerint működnek, az annak a jele, hogy az őrangyalunk jelen van és aktív.

Mivel a természettörvény olyan rend, amelyet Isten helyez belénk, bármikor, amikor a természettörvény szerint cselekszünk, béke van bennünk. Amíg jelen van a belső béke vagy hajlam a békét okozó dolgok iránt, addig az ember őrangyala jelen van és aktív. Ha viszont természettörvénnyel ellentétes hajlamok jelentkeznének abban az emberben, aki amúgy rendelkezni látszik bizonyos erényekkel vagy helyes renddel, akkor nyugtalanság vagy valamilyen belső fájdalom mutatkozik meg benne. Ez az egyik mód arra, hogy az ember felismerje a démonok és az angyalok tevékenységét, bár ez nem tökéletes és pontos eszköz. Általánosságban szólva az őrangyalok sokkal aktívabbak az ember életében, mint a démonok.

Az őrangyalokat nevezik felügyelőknek, valamint segítőknek is. Szent Vazul pásztoroknak is mondja őket. Mert, ahogy Euszebiosz megjegyzi: “annak elkerülésére, hogy a bűnös emberiség kormányzás és vezetés nélkül ne maradjon, Isten védelmezőket adott nekik, mint a marhacsordáknak, és felügyelőket adott nekik, a szent angyalokat.”

Minden őrangyal célja, hogy a hozzá rendelt személyt a mennybe juttassa, és hogy ebben az életben az a jót tegye. Ha egy ember nem jut el a mennybe, az nem az őrangyal mulasztásának, hanem az ember szabad akaratának, vagyis a gonoszságnak köszönhető.

Az összes őrangyal “konkordátumban” vagyis összhangban van, hiszen mindannyian ugyanazon cél érdekében működnek együtt, és ezért az általuk alkalmazott eszközök nem állnak ellentétben egymással. Azonban a különböző őrangyalok különböző embereket vagy nemzeteket stb. őriznek, amelyek viszont diszharmonikusak és hajlamosak az egymással való harcra. Ez nem azt jelenti, hogy az egyik őrangyal a másik ellen dolgozik, hanem azt, hogy az összes őrangyal együtt dolgozik, hogy Isten gondviselési terve érdekében irányítsa az emberi történelem folyását.

Teológiailag bizonyosnak tekinthető, hogy minden egyes hívőnek a keresztségtől kezdve saját őrangyala van. A teológusok általános tanítása szerint azonban minden embernek, függetlenül attól, hogy meg van-e keresztelve vagy sem, van saját őrangyala, míg ebben az életben van, és így senkinek sem hiányzik az őrangyala, kivéve az elkárhozottakat vagy az üdvözülteket. Olyannyira, hogy Szent Tamás szerint még az Antikrisztusnak is lesz (/van?) őrangyala földi életében.

Bár az egyes őrangyalok általában a legalsó angyali karhoz tartoznak, az emberek között különbség van, így különböző őrangyalaik is vannak. Szent Tamás mondja, hogy az egyén mellé kirendelt konkrét őrangyal a legalsó karból, nevezetesen az angyalok közül való. Amikor viszont sok ember felügyeletéről van szó, az az Arkangyalokra és a Fejedelemségekre tartozik, a testi természetre pedig az Erősségek vigyáznak. Az is lehetséges, hogy egy embernek egynél több őrangyala legyen, egy őrangyala a legalacsonyabb karból, míg a többi őrangyala egy magasabb karból való, attól függően, hogy az egyén milyen funkciót tölt be a társadalomban vagy Isten gondviselésének tervében. Ez tehát nem az ember érdeme szerint van, hanem az általa betöltött feladatnak, rendeltetésnek megfelelően.

Az őrangyalok a démonokat is távol tartják, Szent Tamás írja, hogy az alacsonyabb rendű angyalok a Hatalmasságok kara által tartják vissza a démonokat. Ennek módja az, hogy a Hatalmasságok karából egy vagy több angyal megvilágítja és megerősíti az alacsonyabb rendű angyalt, hogy az el tudja űzni a démonokat. Az őrangyalok egyéb lelki és testi ártalmaktól is óvnak, például attól, hogy az illető esetleg belekeveredjen olyan társaságba, olyan körülményekbe, amelyek testi sérüléséhez vezethetnének.

A teljes cikk elolvasható itt.

Létrehozva 2024. október 13.