A Szentlélek önmegtagadásra hív
„Akik test szerint élnek, testiekre vágyakoznak,
akik Lélek szerint élnek, lelkiekre vágyakoznak.” (Róm 8,5)
1. HINNI ÉS CSELEKEDNI!
A napokban kérdezte valaki, hogyan lehet legyőzni a kísértést, mert állandóan jelen van gondolataiban, vágyaiban. Mit kell ilyenkor tenni?
A keresztény hit szerinti élet nemcsak Isten elfogadását jelenti, hanem Isten akarata szerinti életet is jelent. Nemcsak ráhagyatkozás az Úrra, hanem komoly erőfeszítés is. Nemcsak megpihenés Isten jelenlétében, hanem küzdelem is. Ha valaki figyelmen kívül hagyja a két szempont egyikét, az végzetes lehet keresztény életére. Mert hinni – ahogy Jakab apostol írja – az ördögök is hisznek (Jak 2,19), de nem cselekszenek Isten akarata szerint. Aki pedig csupán cselekszik, de nem figyel Istenre, az összezavarja életét.
Jézus Krisztus mindent megtett értünk, hogy Isten gyermekei és a mennyország örökösei lehessünk. Mi azáltal leszünk keresztények, hogy elfogadjuk megváltását és életre váltjuk tanítását. De életre váltani csak akkor leszünk képesek, ha megtanulunk engedelmeskedni Neki és ha megtagadjuk magunkat. Az üdvösség Isten ingyenes ajándéka, de nekünk kell azt életünkben kimunkálni, ahogy Pál apostol írja: „félve és rettegve munkáljátok üdvösségeteket” (Fil2,12).
A Szentlélek ingyenes ajándék, de akkor tudjuk Őt megőrizni szívünkben, ha a „Lélek szerint járunk” (Gal 5,16) . Tehát nemcsak elfogadnunk kell, megpihennünk Isten kegyelmében, hanem küzdeni, munkálkodni, harcolni is. Cselekednünk kell, de erre egyedül nem vagyunk képesek.
Krisztus megváltó munkája és a Szentlélek állandó tevékenysége életünkben a feltétele, hogy eredményt érhessünk el. A megváltói munka jelenti a szabadítást, gyógyítást, erősítést, megbocsátást. A Szentlélek munkája pedig a szeretet, hit, remény, buzdítás a jóra és a rossz elkerülése, vágy a megszentelt életre, imádságra.
Az Evangélium megtanít, hogy emberi cselekvéseinket kapcsolatba hozzuk Isten cselekvésével. A helyes emberi cselekvést megelőzi Isten cselekvése. Ezért írja Pál: „Isten maga műveli bennetek a jó szándékot, meg a végrehajtást…” (Fil 2,14). Mielőtt cselekednünk kell, Isten megerősít: „mindent elviselek abban, aki nekem erőt ad” (Fil 4,13) .
„Mindenre van erőm” – bármi megtételéhez kaphatunk erőt, ha Isten akaratának megfelelően cselekszünk. A hívő embernek tehát kézbe kell vennie önnevelését, felelősséget kell vállalnia önmagáért. „Fel kell öveznie elméje derekát” (1Pt 1,13), munkálkodnia kell üdvösségén. Röviden: meg kell birkóznia önmagával, ez pedig önmegtagadást jelent.
Komoly szándék és erőfeszítés nélkül nem lehet növekedni a tanítványi életben. Jézus maga mondta: „Szűk a kapu és keskeny az út, amely az életre visz – kevesen találják meg azt” (Mt 7,14) . Ez pedig a lemondásnak, az önmegtagadásnak és a fáradozásnak az útja.
A hívő ember katona, akinek el kell hordoznia a küzdelmes szolgálat terhét. „Fáradozz, mint Krisztus jó katonája” (2Tim 2;3) – mindig készen kell állnia a küzdelemre és a nehéz menetelésre. A hívő ember „ökölvívó, aki megtartóztató életet él… megtagadja és rabságba veti testét” (1Kor 9,25.27), ugyanakkor „versenyfutó, aki ledob magáról minden fölösleges terhet és kitartással fut” (Zsid 12,1). Mit jelent mindez Krisztus mai, világban élő tanítványa számára?
2. GONDOLATAINK FEGYELME
„Övezzétek fel elmétek derekát” (1 Pt 1,13) . Ebben a gyönyörű mondatban Péter apostol rámutat arra, hol kell elkezdeni a valódi önmegtagadást. Bizonyára Jézus szavai jutottak Péter eszébe: „Legyen derekatok felövezve és égő gyertya a kezetekben” (Lk-12,35).
A hívő embernek bizonyos éberséggel kell néznie a világ dolgait és gyors felfogással kell rendelkeznie. Jézus tanítványa szellemileg és lelkileg éber. Ezért mondja Pál: „Ne aludjatok hát, mint a többiek, hanem legyünk éberek és józanok” (1 Tesz 5,6) .
A gondolatok fegyelmezése és edzése a tanítványság nélkülözhetetlen része. Jézus azt mondta: „Jöjjetek hozzám… és tanuljatok tőlem” (Mt 11,28). A tanuló és a tanulás fogalmához szorosan hozzátartozik a fegyelem, hiszen eredményesen tanulni nem lehet rendszeres időbeosztás és erőfeszítés nélkül. Nekünk Krisztushoz kell mennünk és tanulnunk kell Tőle, különösen a legfontosabbat, „igájának” (Mt 11,28) fegyelmét. Az eredmény az lesz, hogy elménket isteni bölcsesség fogja irányítani, fogékony lesz a természetfeletti igazságok iránt, és éberen fog őrködni a gonosszal szemben.
Külső életünk fegyelme teljes mértékben belső fegyelmünktől függ. Hogy valakinek külső cselekedetei jóra vagy rosszra hajlanak-e, az belső életének, gondolatvilágának és vágyainak gyümölcse. Akinek a lelke gonoszsággal van tele, lehetetlen, hogy hosszabb időn át jót cselekedjék, mert „nem teremhet a jó fa rossz gyümölcsöt, és a rossz fa jó gyümölcsöt” (Mt 7,18). „Mert belülről, az emberek szívéből származnak a rossz gondolatok” (Mk 7,21), amelyek gyümölcsei azok a rossz cselekedetek, amelyeket az Úr ezután felsorol: „lopás, gyilkosság, kapzsiság, házasságtörés, káromlás… mindez a rossz belülről származik” (Mk 7,21-23).
A hívő ember, aki megújult a Szentlélekben, új szívet és új természetet kapott. Ezeket az ajándékokat úgy teszi magáévá; hogy amikor megtér, elfordul minden gonoszságtól és figyelmét, gondolatait Krisztusra irányítja. Mert ;,akik test szerint élnek, azok a testiekre vágyakoznak, akik Lélek szerint élnek, lelkiekre vágyakoznak” (Róm 8,5). Az elme fegyelmezésén a figyelemnek ezt az irányítását értjük. Negatív értelemben a gondolatainkat (elménket) el kell fordítani minden gonoszságtól, pozitív értelemben viszont tevékenyen kell keresnünk az „odafent valókat” (Kol 3,1). Ezekhez olyan gondolati utak vezetnek, mint: Szentírás-olvasás, szentségimádás, szentmisén való részvétel, Krisztus jelenlétére való tudatos figyelem, lelki szolgálat, imacsoportban való részvétel, stb.. Ezek olyan csatornák, melyeken keresztül Krisztusereje elér bennünket. Vannak kegyelmi eszközök, amelyek különösképpen táplálni tudják lelki életünket. Amikor úgy érezzük, hogy nem jutunk előbbre a krisztusi úton, vagy nem tapasztalunk fejlődést lelki életünkben, akkor meg kell nézni, nem hanyagoltuk-e el a kegyelmi eszközök használatát.
Ha valaki beteg és nem veszi be az orvosságot, ne csodálkozzon, hogy betegsége súlyosabb lesz. „Arra irányuljanak gondolataitok, ami igaz, ami tisztességes, ami igazságos, ami tiszta, ami kedves, ami dicséretre méltó, ami erényes és magasztos” (Fil 4,8). Ami gondolatainkat és figyelmünket leköti, az minket is leköt. A gondolatainkban lévő kép szerint formálódunk át.
3. SZAVAINK FEGYELMEZÉSE
Jakab apostol remek hasonlattal érzékelteti nyelvünk megfékezésének fontosságát: „A nagy hajót, még ha erős szél hajtja is, a kis kormány oda fordítja, ahová a kormányos akarja. Így a nyelvünk is kicsiny testrész ugyan, de nagy dolgokat visz végbe. Lám a csekély tűz mekkora erdőt gyújt föl. A nyelv is tűz, gonoszsággal telt világ… beszennyezi egész valónkat.” (Jak 3,5-6) Ezekkel a találó szavakkal írja le az apostol azt a felmérhetetlen kárt, amelyet fékezhetetlen testrészünk ember és ember között okoz, ha nem fegyelmezzük. Pál apostol is több alkalommal megjegyzi leveleiben, hogy a pletyka, a rosszindulatú, romboló kritika és az üres szavak milyen nagy kárt okoznak. Ebből érthető Jézus kemény beszéde is: „Minden fölöslegesen kimondott szóról számot adnak majd az emberek az ítélet napján. Szavaid alapján fognak igaznak ítélni… vagy elmarasztalni” (Mt 12,36). „A nyelvet senki emberfia nem tudja megszelídíteni” (Jak 3,8). Igen fontos része ez a keresztény fegyelemnek, de sok hívő ember egyáltalán nem fordít gondot rá.
Az Úrral együttműködve meg kell találnunk a módját, hogy szavainkat alárendeljük Isten akaratának. Ahogy a zsoltáros írja: „Tégy, Uram, lakatot szánra, ajkam ajtajára reteszt! Ne engedd, hogy szívem gonosz szavakra hajoljon!” (Zsolt 141,3-4)
A legfontosabb, hogy mielőtt szólunk, gondolkodjunk hitben, Isten jelenlétére figyelve. Ha olyan szavakat mondunk, amelyek más emberekkel kapcsolatosak, gondoljunk arra, mit szól ehhez az Úr, aki hallja szavaimat? Valóban szükséges-e ezeket kimondani? Szavaim mögött jóindulat van-e, vagy ártani akarás? Igazak-e szavaim?
Sohasem szabad olyasmit mondanunk, ami nem igaz. Gyakran keltünk szavainkkal hamis benyomást, amikor túlozva adunk elő dolgokat, sérelmeket vagy eltorzítjuk a tényeket, félig mondjuk el, amit hallottunk, pontatlanul fogalmazunk. Ha valakit nem kedvelünk, mindezek előfordulhatnak szavainkban, amikor róla beszélünk. Isten azt szeretné, ha szavaink mindig szeretetből fakadnának. A nyelv egyik leggonoszabb tette, amikor valakiről távollétében romboló, negatív kritikát mond. Segitő figyelmeztetés természetesen lehetséges, de ezt mindig az érintett személlyel négyszemközt intézzük, nem pedig a háta mögött másokkal.
4. AZ IDŐ JÓ FELHASZNÁLÁSA
Testvérekkel beszélgetve gyakran hallom ezt a panaszt: „Nincs elég időm imádkozni.” Ez egy kicsit ellentmondásos, mert életátadásunkban úgy döntöttünk, hogy Jézus legyen életünk ura. Ha Ő az ura életünknek, akkor Ő az ura időnknek is. Miért van akkor az, hogy úgy osztjuk be időnket, ahogy mi akarjuk, és nem úgy, ahogy az Úr akarja?
Fontos, hogy minden napra és hétre legyen tervünk. Ezt jó leírni, hogy el ne felejtsük. Ha nincs terv, akkor az a veszély fenyeget, hogy a tennivalók elsodornak bennünket. Ideges kapkodásba kezdünk, vagy fölösleges dolgokat végzünk. A terv arra is jó, hogy ösztönző erőt merítsünk belőle, hogy legyőzzük rossz hangulatainkat és érzéseinket.
Nagy szégyen az, ha egy megújult keresztény azért nem imádkozik, mert rossz hangulata van, vagy azért nem megy szolgálni az Urat, mert esik az eső. A hangulatok és váratlan akadályok zsarnokságával szemben csak a jó időbeosztás vagy terv segít. Mivel az emberek zöme dolgozik, így a terv főleg arra irányul, ami a munkaidő előtt vagy után válik lehetségessé. Ha ezeket az időket imára, a Szentírás olvasására használjuk -természetesen az egyéb feladatokat és a szükséges pihenést is figyelembe véve -, akkor rend lesz a lelki életünkben és több örömöt fogunk tapasztalni.
Az agyonhajszolt, állandóan fáradt, kimerült ember abba a veszélybe kerül, hogy örömtelenné válik, és a gonosz kísértésének se tud ellenállni a kellő erővel.
Különösen fontos az esti ima, amelyben a napi eseményeket az Úrnak ajánljuk, a kapott sérülésekre kérjük az Ő gyógyító szeretetét és éjszakai pihenésünkre kérjük áldását, mely megőriz bennünket minden gonosztól. „Jól használjátok fel az időt, mert rossz napok járnak” (Ef 5,16) .
5. HOGYAN OSSZUK BE PÉNZÜNKET?
„Mid van, amit nem kaptál?”- kérdezi Pál apostol (1 Kor 4,7). Minden pénzünket és összes tulajdonunkat kaptuk. Kitől? Istentől. Akkor nem használhatjuk úgy, mintha nem kaptuk volna. Mivel kaptuk, minden javunkat az Úr szolgálatába kell állítanunk az Ő tervei szerint. A hívő ember nem használhatja azt a szót, hogy az „enyém”. Ahogy a példabeszédbeli király elosztotta vagyonát szolgái között, hogy kereskedjenek vele (Mt 25,14), úgy adta az Úr nekünk a vagyont, hogy vele gyümölcsöt teremjünk az örök élet számára!
A hívő embernek meg kell tanulnia jövedelméből megélni. Annyit enni, inni, szórakozni, vásárolni, ruházkodni, hogy az ne haladja meg havi jövedelmét. Pál azt mondja: „Ne tartozzunk senkinek semmivel, csak a kölcsönös szeretettel” (Róm 13,8). Az adósság nyugtalansághoz vezet, esetleg hazugsághoz és csaláshoz. Ha rövid tervet készítünk, akkor rögtön felismerjük, hogy meddig mehetünk el. Ki lehet húzni a túl magas kiadásokat, szükségtelen vásárlásokat és megmaradhatunk az adott kereteken belül. Legjobb, ha nem hagyunk semmit a véletlenre vagy a pillanatnyi hangulatra, hanem imádságos szívvel végiggondoljuk, hogy az Úr mit szeretne az Ő -nálunk levő- pénzéből vásárolni.
Amikor tervet készítünk, abba természetesen nemcsak a megélhetésünket kell belevenni, hanem mások megsegítését, és a közösséget (egyházat) is. A fizetésen kívül minden mást is az Úr rendelkezésére kell bocsátani. A lakásunkat felkínálhatjuk imaalkalmakra (összejövetelekre), a vendégszeretet gyakorlására. Autónkra szintén úgy kell tekinteni, hogyan és miben segíthetnénk ezzel másokat és az Urat. Egyszóval mindenünket állítsuk az Úr rendelkezésére. Ezzel példát adhatunk embertársainknak, akik gyakran a tárgyak és a pénz imádatában élnek. Ezt tették az első keresztények is: „Egyikük sem mondott birtokából semmit sem a saját tulajdonának, hanem mindenük közös volt” (ApCsel 4,32) .
6. URALKODÁS A TESTÜNK FÖLÖTT
Amióta az „Ige testté lett és közöttünk lakott” (Jn 1,14), másképpen nézzük a testet. Mélyebb tisztelet ébredt bennünk iránta, hiszen az a Szentlélek temploma (1 Kor 6,19) . A Szentléleknek ezt a templomát tisztán és szentségben kell tartanunk és teljesen Krisztus szolgálatába kell állítanunk. Ugyanakkor tudnunk kell, hogy testünk „szamár-testvér” – ahogy Assisi Szent Ferenc mondta -, ennélfogva engedetlen és lázongó. Az Evangélium és Pál apostol szerint meg kell „sanyargatni és szolgálatra alkalmassá tenni”. A gondos fegyelmezés és edzés által a test a léleknek és Krisztus Szentlelkének hasznos eszközévé válhat.
A hívő embernek vigyáznia kell egészségére, hogy teste használható eszköz legyen Isten és az emberek szolgálatában. Megfelelő pihenés, mozgás (esetleg sport), megfelelő étkezés, mind fontos dolog. A Szentlélek egyik gyümölcse a mértékletesség (Gal 5,22). A keresztény ember nem engedheti meg, hogy ösztönei hatalmukban tartsák. Sőt, ő kell uralkodjon minden ösztönén, hogy Krisztus iránti engedelmességben felhasználja azokat. A mértéktelen evés és ivás bűn a testünk és a Szentlélek ellen. Nagyon fontos a szexuális ösztön fölötti uralom is. Ezt azzal kell kezdenünk, hogy képzelet-, és gondolatvilágunk fölött is fegyelmet gyakorolunk. Mert a gondolat és képzelet ébreszti fel bennünk a vágyat, ami bűn felé vihet. Testünket nem szabad megvetnünk és nem szabad szégyellnünk, hiszen Isten alkotása az. Minden ösztönét és indulatát felhasználhatjuk az Ő szolgálatára. Az önuralom magában foglalja testünk elfogadását és tiszteletét.
7. BÁTORÍTÁS ÉS TÜRELEM
A fegyelmezett élet megvalósítása nem megy egyik pillanatról a másikra. Azzal semmi sem oldódik meg, hogy szép fogadalmakat teszel, és utána elfelejted, mit ígértél az Úrnak. Igazi sportolóvá csak rendszeres edzés útján válhat valaki (2Tim 2,5). Ehhez pedig bátorság, türelem, kitartás, fegyelem, engedelmesség, bizalom szükséges. „Ha akkora hitetek lesz is, mint a mustármag… semmi sem lesz számotokra lehetetlen” (Mt 17,20).
Létrehozva 2017. július 7.