Egy plébániai iskola átalakítása
I. esettanulmány (Észak-Karolina)
„Ne adjátok fel a plébániai iskolát. Az iskolák nagy kihívást jelentenek, de ne féljetek meghozni a nehéz döntéseket” – buzdít Lucas Rossi atya, aki az észak-kaliforniai Gastonia városában található Szent Mihály Katolikus Templom és Iskola lelkipásztora.
„Megéri túljutni a nehéz időszakokon” – folytatja Rossi atya. „Emlékeztesd magadat arra, hogy ez Jézus iskolája. Ha Ő azt akarja, hogy sikeres legyen, akkor az lesz. Az évről évre változó kihívások során is tartsátok szemeteket Krisztusra szegezve.”
Fr. Rossi látott már kihívásokkal teli időszakokat a Szent Mihályban és más katolikus iskolákban, melyekkel kapcsolatban állt, de még mindig szeret az iskolákkal foglalkozni. „Amíg Jézus Krisztus marad a középpontja mindannak, amit teszünk, addig biztos vagyok benne, hogy az áldások gazdagok és bőségesek lesznek.”
A “küldetés tisztázása
Rossi atyát 2010-ben szentelték pappá a Charlotte-i Egyházmegyében. Szolgált Winston-Salem, Charlotte és Salisbury (N.C.) katolikus templomaiban, és egy rövid ideig a szerzetesi hivatást is mérlegelte a Belmont Abbey College szerzetesei között, melyet a The Newman Guide-ban is elismert. 2018 óta az N.C. állambeli Gastonia városában lévő Szent Mihály katolikus templom és plébánia lelkipásztora, ahol PK-8-as egyházi iskola működik.
Szent Katharine Drexel nagylelkű jótevője volt az iskolának, és az Irgalmas Nővérek sok éven át dolgoztak ott. Az iskola kezdetben egy plébániai tag öt hálószobás otthonában kezdte meg működését, majd 1952-ben költözött állandó épületébe. 2018-ban az iskola nagyobb összegű magánadományt és a Charlotte-i Egyházmegye támogatását kapta meg, hogy a létesítményeket nagyszabású felújításnak vessék alá.
De nem az épület felújítása volt az egyetlen változás, amin az iskola átesett. Egy mélyebb megújulás is elkezdődött.
Rossi atya és elkötelezett szülők egy csoportja – akik közül sokan a Belmont Abbey College-hoz kötődtek – elindultak együtt, hogy tisztázzák a Szent Mihály Katolikus Iskola küldetését. Határozottan kívánta [Rossi], hogy a tanulók egy integrált tanterv segítségével megtapasztalják a „csodát”, és „az igaz, jó és szép dolgokkal való találkozás által formálódjanak.” Úgy vélte, hogy „minden tantárgynak Istenre kell mutatnia.”
„Az iskolának szüksége volt a küldetés tisztázására. Mit kínálunk? Elég volt-e azt mondani, hogy ’katolikus iskola vagyunk’, hogy megkülönböztessük magunkat a környék többi iskolájától? Nem igazán” – mondta Rossi atya.
Így kezdődött el az iskola tantervének hároméves átalakítása és a tanárok képzése, hogy megerősítsék az iskola oktatási és katolikus identitását. Sajnálatos módon az átállás első éve egybeesett a 2020-as COVID-járvánnyal. Az iskola beiskolázási mutatója visszaesett, és az előző évi 140 diákról körülbelül 85-re csökkent. Az erőfeszítések mégis haladtak előre.
Az alapvető dolgok előtérbe helyezése
A kezdeti alacsony beiratkozási számok ellenére Rossi atya érezte munkatársai nagy részének és sok katolikus családnak a támogatását, akik erős katolikus oktatásra vágytak.
Az oktatási megújulással együtt Fr. Rossi belevágott a szentségi megújulásba is. Mind a gyónást, mind a szentségimádást bevezette heti hat alkalommal. A 2022-es tanév előtt bejelentette, hogy
minden iskolai nap reggel 8:00-kor kezdődik, szentmisével.
A Charlotte környékéről érkező családokhoz eljutottak a Szent Mihályban végbemenő változások, és ez sokakat vonzott. Néhány család számára a napi szentmise bevezetése volt az utolsó jel, amire szükségük volt ahhoz, hogy gyermekük beiratkozzon a Szent Mihályba. A 2022-23-as tanévben a beiratkozás lenyűgöző módon közel 165 diákra emelkedett.
„Jézus a mi tanítómesterünk, ezért Ő kapja a nap első óráját” – mosolygott Rossi atya. „Nem arról van szó, hogy időt veszítünk; Krisztus lábainál mindig a legjobbat nyerjük el. Úgy érzem, ez így van rendjén. Remélem, több katolikus iskola is így tesz.”
Egy év után, hogy minden nap szentmisékkel kezdődik az iskola, Fr. Rossi úgy véli, hogy ez nagy hatással van az iskola kultúrájára. A napi mise „hihetetlenül átalakító hatású” – jelentette ki.
Fr. Rossi úgy véli, hogy sokkal jobb a kapcsolata a diákokkal, mert legalább a misén minden nap látja őket. Azt is szereti látni, hogy sok szülő ottmarad és részt vesz a misén a gyermekeivel együtt.
Erős családok építése
„Amit az iskolában teszünk, azt a szülőknek otthon is meg kell erősíteniük, különben erőfeszítéseink szinte értelmetlenek” – mondja Fr. Rossi. „Küldetésünk az, hogy ‘erős családokat építsünk’, ezért vagyunk itt.”
A Szent Mihályhoz tartozó családokat arra bátorítják hogy tartsanak áhítatot Jézus Szentséges Szívének minden első pénteken. Ezeken a napokon az otthon tanulók is szívesen csatlakoznak az iskola közösségéhez, hogy részt vegyenek a szentmisén és az imádságon, a katekézisben, valamint a Belmont Abbey College sportolói által vezetett sporttevékenységeken. A tanulókat „háztartásokba” osztják, melyeket Máté, Márk, Lukács és János szentekről neveztek el, hogy együtt élvezhessék a napot a különböző korú és családú tanulókkal, és barátságos versenyeken „mérkőzzenek” meg a többi háztartással.
Rossi atya szívesen vesz részt az első pénteki tevékenységekben, köszönti a gyerekeket a játszótéren, könyveket olvas fel az osztályteremben, és „Szentségtartó Road Show” néven az Oltáriszentséget is elhozza az osztálytermekbe.
A diákok – és saját felelőssége, melyet lelki atyaként érez – az elmúlt három év kihívásai ellenére is megtartották Fr. Rossit az iskola iránti elkötelezettségében. Izgatottan várja, hogy segíthessen a Szent Mihály iskolának abban, hogy továbbra is „a legjobb klasszikus, katolikus iskola legyen, amilyen egy Szent Mihály csak lehet.”
„Nem hiszem, hogy bármelyik szent is azt mondta volna, hogy már eléggé szent” – mondja.
„Évről évre folyamatosan alkalmazkodni kell. Folyamatosan fejleszteni kell azt, amit jól csinálsz, és azt, amit még jobban tudsz csinálni.”
A Szent Mihály iskola másik fénypontja az volt, hogy 2023-ban új igazgatót kapott: Jacob Nolan, aki korábban a bostoni Lumen Verum Akadémia igazgatóhelyettese volt, és a The Newman Guide-ban elismert Steubenville-i Ferences Egyetemen szerezte meg teológiai mesterdiplomáját.
„Nagyon izgatottak vagyunk azzal a vezetéssel kapcsolatban, amit ő hoz az iskolába” – mondta Fr. Rossi, aki a lelkész és az igazgató közötti kapcsolatot „kulcsfontosságú darabnak” tartja egy hívő iskola felépítésében.
Nolan és Fr. Rossi hetente találkoznak és imádkoznak majd együtt, és mindketten arra fognak törekedni, hogy „lelki vezetőként” példát mutassanak a közösség számára a „hit megélésében az egyetemen és azon túl.”
„A végső cél a mennyország” – mondja Rossi atya. „Nem csak azért vagyunk itt, hogy tudást és tényeket adjunk át, hanem azért, hogy segítsük a diákokat abban, hogy az oktatáson, a tanáraikon keresztül találkozzanak Krisztussal.”
Forrás angol nyelven