„Ha a családok nem járnak misére, a katolikus iskola rosszul működik”
Ez egy riasztó kijelentés – az iskolák felelősségének egy újabb szintre emelése, különösen a mai társadalomban. De a katolikus iskolák befolyásolhatják és befolyásolniuk kell a misére járást! Mint ma már tudjuk, sok katolikus iskolai diák nem családi egységként éli meg az egyházat. Gondoljuk végig, hogy miért, és kínáljunk néhány megoldást.
Az adatok megerősítik, hogy egy család tagjai gyakran külön-külön járnak misére a tevékenységek miatt, különböző katekéziseken vagy hittanoktatáson vesznek részt, vagy a család egyes tagjai egyáltalán nem vesznek részt a plébánia egyik részén sem. A családok azonban manapság a katolikus iskolán keresztül vesznek részt, ami egyedülálló lehetőséget kínál arra, hogy a közösség és a képzés központjaivá váljanak az egész család számára. Ez az a hely, ahol az iskolák hatással lehetnek a szentmisén való részvételre.
A Duc In Altum (DIA) Schools Collaborative iskolai együttműködésben azért dolgozunk az iskolákkal, hogy sugározzuk a hitet és világítótornyok legyünk egyházunk jövője számára. Az általunk segített katolikus iskolák felügyelői, igazgatói, tanárai és az iskolai lelkészek jól ismerik a miselátogatottság csökkenését. A DIA-t azért alapították, hogy támogassa azokat a vezetőket, akik „kieveznek a mélybe” és hűségesen szolgálják a katolikus oktatást.
A DIA Schools Collaborative küldetése azzal a szándékkal jött létre, hogy hogy megosszuk a hasonlóan gondolkodó, hittel teli társaink kollektív bölcsességét és erőforrásait a szenvedélyesen katolikus oktatás növekedése és támogatása érdekében. A DIA két alapvető hitvallása különösen a családformálás segítésének szükségességével foglalkozik:
- Olyan iskolák vagyunk, melyek fenntartják, hogy a diákok, szülők, tanárok és munkatársak folyamatos lelki formálása egyaránt a katolikus iskolában elvégzendő munkánk középpontjában áll.
- Olyan iskolák vagyunk, amelyek hisznek abban, hogy a szülők az elsődleges nevelők, és mint ilyeneket, teljes mértékben támogatni kell őket abban, hogy gyermekeiknek integrált nevelést nyújtsanak.
Ferenc pápa (parafrázisként) kijelentette, hogy az iskolák nem helyettesítik a szülőket, hanem kiegészítik őket. Hogyan? Egységben. A szülőkkel való egység átalakítja a közösséget, és az iskolák itt evangelizálhatnak. A diákok ezt hazaviszik, és – gyakran tudtukon kívül – misszionárius tanítványokká válnak a család többi tagja számára. Az iskola családnak nyújtott szolgálatának központi eleme az iskola minden tagjának folyamatos lelki és szellemi képzése. A diákok különböző típusú képzésein keresztül a családokat motiválják a részvételre.
A diákok és a szülők evangelizálásának hét kreatív módja
Néhány kreatív példa, hogy a katolikus iskolák hogyan evangelizálják a diákokat és a szülőket.
- Boldogságos Szűz Mária vándorszobor és rózsafüzér doboz.
Minden család egy osztályban fogadja a szobrot és imádkozza a rózsafüzért a tanév egy hetében. Együtt imádkozzák a rózsafüzért a diák vezetésével, és még többet tanulnak Máriáról. Ez a tevékenység lehetővé teszi, hogy a család megtapasztalja a Szűzanya kegyelmét a házigazda gyermek büszkeségén keresztül.
- Az első péntekek felhasználása az osztály elismerésének megteremtésére. Hozzatok létre egy jutalmat (oklevelet, kitűzőt) az elsőpénteki liturgiákon részt vevő tanulók számára. Természetesen néhány első péntek az iskolai szünet idejére esik, így a diákok kényszeríteni fogják a szülőket, hogy elvigyék őket arra a szentmisére.
- Szervezzetek diákvezetéses közösségi szentségimádást egy hétköznap estén. A családok mindenképpen részt vesznek, ha az ő diákjukat is bevonják. Az Eucharisztia előtt töltött idő ösztönző lehet a felnőttek számára, hogy szorgalmasabban járjanak szentmisére.
- Szülői tanulási lehetőségek. A szülők szeretnek gyermekükkel együtt tanulni. A tanári kar egy tagja felajánlhat egy felnőtteknek szóló rövid kurzust, általában este vagy reggeli közben, valamiről, amit már tanítanak a diákoknak.
- Lelkészek az egyetemen. Ha a pap(ok) és/vagy nővérek az iskolai campus mindennapi életének részét képezik, a családok és a diákok a kapcsolatépítési lehetőségek révén nyitottak a hitre. Ez a hivatásokat is elősegíti.
- Apa-fia vagy anya-lánya lelkigyakorlatok tartása. Ezek lehetnek esti rendezvények vagy rövid hétvégi délutáni alkalmak a közösségi együttlétre. A családi kapcsolatok építése az ilyen típusú eseményeken erősíti az iskolai közösséget.
- Jelöljetek ki néhány napon szentmisét apa/lánya vagy anya/fia részvételre: tegyétek közzé az időpontokat az éves iskolai naptárban és az iskolai hírlevelekben, és biztosítsatok utána harapnivalót, hogy ösztönözzétek a kötetlen kapcsolatépítést.
Ahogy az egyházjog kimondja, a katolikus iskolák nem csupán a tanulás eszközei, hanem az evangelizációért felelősséggel bíró hitközösségek is. A DIA Schools Collaborative elkötelezett amellett, hogy megragadja ezt a lehetőséget, hogy befolyásolja egyházunk jövőjét, és segítsen abban, hogy az iskolák az „evangelizáció kohójává” váljanak.
Forrás angol nyelven
Létrehozva 2025. január 20.