IVF alapozó
Bevallom, nem számítottam arra, hogy az in vitro (mesterséges) megtermékenyítés (IVF) fontos téma lesz ezen a választáson, nem is beszélve arról, hogy a republikánus elnökjelölt támogatná az ingyenes IVF-ellátást, állítván, hogy „vezető szerepet” játszik ebben a támogatásban, vagy hogy az úgynevezett „Nyilatkozat az életről” az IVF-et „gyönyörűnek” nevezi.
Az asszisztált reprodukciós technológia (beleértve az IVF-et is) erkölcsiségét illetően jelentős zavar van. Nem kevesen, akik az abortusz kérdésében „életpártinak” tartják magukat, az IVF-et „életpártinak” tartják, mivel lehetővé teszi, hogy „az emberek családot alapíthassanak vagy bővíthessék családjukat, ha akarják”, Josh Hawley szenátor szavaival élve.
A gyermek utáni vágy érthető, dicséretes, és a meddőség túl gyakran okoz frusztrációt, szomorúságot és fájdalmat. Együtt tudunk érezni egy pár gyermek utáni vágyával és örömével, amit egy ilyan eljárás tesz lehetővé, és természetesen minden egyes embert, bárhogyan is fogantatott, úgy tekintünk, mint aki méltósággal, értékkel és értékkel rendelkezik, mint minden más ember.
Ugyanakkor az IVF erkölcsisége nem magától értetődő, és több kérdést és problémát is figyelembe kell venni.
Az IVF szétválasztja a szex unitív [egyesülési] és nemzési mivoltát, ez a szétválasztás erkölcsileg nem semleges. Az IVF az embert termékként kezelheti olyan lényként, amit helyes előállítani vagy manipulálni. Az IVF időnként, bár bizonyára nem mindig, további kérdéseket vet fel a béranyaság vagy a donoroktól fogant gyermekek moralitásával kapcsolatban.
Ha több embriót ültetnek be, felmerülhet a „szelektív redukció”, azaz a meg nem született gyermekek egy része abortuszának lehetősége. És gyakran, túlságosan is gyakran, a felesleges embriókat tudományos kutatásra – azaz embriópusztító kutatásra – használják fel, vagy lefagyasztják és soha nem ültetik be. Időnként viták vannak a „tulajdonjogról” – ha egy pár elválik, az embrió olyan „házassági vagyon”, amely egyfajta „gyermekelhelyezési jogvita” tárgya.
Egyes számítások szerint csak az Egyesült Államokban több mint egymillió embriót hibernáltak – fagyasztottak -, mások szerint kevesebbet, talán 400 000-et. Bármennyi is legyen ez a szám, ha valaki bízik a tudományban, ahogy én is, ez azt jelenti, hogy több százezer emberi lény van sztázisban [lelassult állapot]. (A modern embriológia megjelenése óta tudjuk – ez nem filozófiai, vallási vagy erkölcsi kérdés -, hogy az embrió genetikailag elkülönülő, élő, biológiailag önrendelkező emberi lény.)
Más szóval, ha valaki életpárti lenne, hosszú szünetet tartana, mielőtt azt állítaná, hogy az IVF életpárti. Természetesen, ha valaki következetesen életpárti lenne, nem kezelné az IVF-et pusztán politikai lehetőségként, hogy szavazatokat nyerjen.
Ezt szem előtt tartva ajánljuk ezt a rövid alapozót az IVF-ről a Public Discourse archívumából. Nem állítom, hogy ezek az esszék mindenre választ adnak, nemhogy minden lényeges kérdést feltesznek. Természetesen nem feltételezem, hogy ezek az esszék megoldják a fogantatásért küzdő emberek frusztrációit és vágyait – egyáltalán nem. Ezeket az esszéket nem érzéketlenségből vagy az empátia hiányából adjuk közre, de ha felelősek akarunk lenni, akkor jól kell tájékozottnak lennünk, hogy a dolgok igazságának megfelelően tudjunk ítélkezni és választani.
Remélem, hogy ezek az esszék hasznosak lesznek azok számára, akik szeretnének jobban megérteni, és azok számára, akik felelősségteljesen és jól akarnak élni.
J. Snell
Főszerkesztő
IVF: Egy második front az életért folytatott küzdelemben
Stephen W. Austin
Az IVF és a hozzá kapcsolódó technológiák elkerülhetetlenül nem emberként, hanem gyártás tárgyaként kezelik a gyermekeket. A folyamat minden egyes lépése során az embriókat a minőségellenőrzés céljából dolgozzák fel és osztályozzák. Azok az embriók, amelyek ezen az emberi futószalagon nem érik el a végső célt, könnyen eldobhatók.
IVF, designer babák és az emberi élet árucikké válása
Daniel Kuebler
Így nézve a maradék embriók csak egy újabb manipulálandó árucikké válnak. Mivel a legtöbb felesleges embriót valamilyen módon kidobják, a kutatási célra való felajánlásuk gondolata sokak számára humánus gyakorlatnak tűnik. Valójában az amerikaiak többsége támogatja ezt a gyakorlatot. A felesleges embriók jelenléte táplálta az embrionális őssejtekkel kapcsolatos kutatásokat, és most úgy tűnik, hogy az emberek genetikai módosításával kapcsolatos kutatásokat is táplálni fogja.
Abszurd sors: Mi történik az elhagyott embriókkal?
Jennifer Lahl
Az emberi életet nem arra szánták, hogy a laboratóriumban hozzák létre, jégre tegyék, és évekig otthagyják. Sok lefagyasztott embrió nem éli túl a kiolvasztási folyamatot. Ahogy Paul Ramsey már 1972-ben kifejtette, az emberi embriók lefagyasztása „etikátlan orvosi kísérletnek minősülne lehetséges jövőbeli emberi lényeken, és ezért abszolút erkölcsi tilalom alá esik”.
Az in-vitro 22-es csapdája
Phillip Reed
Az IVF-fel szembeni etikai kifogások természetesen túlmutatnak a maradék embriókkal vagy a szelektív redukcióval kapcsolatos életvédő aggályokon. A gondolkodás egyik kiemelkedő irányzata elvben ellenzi az IVF-et, mert az emberi személy méltóságának semmibe vételét mutatja a teremtés aktusában. E felfogás szerint az IVF a gyermekek házastársi aktuson kívüli, technikai úton történő előállításának egy dehumanizált formáját jelenti. Más ellenvetések hasonlóképpen a reprodukció folyamatában a választás és az akarat érvényesülése miatti aggodalomról tanúskodnak. Az IVF felhasználójának kell döntenie: Hogyan kell az ivarsejteket kinyerni? Egy harmadik fél ivarsejtjeit kell-e felhasználni, ha az enyémmel nem sikerül? Melyik harmadik felet válasszam? Hány petesejtet kell megtermékenyíteni? Mely embriókat válasszuk ki, és milyen alapon? Hány embriót kell kiválasztani? Mit kell tenni a megmaradt embriókkal? Kell-e béranyát alkalmazni, ha nem tudok teherbe esni? Melyik béranyát válasszam? Folytassam-e az összes beültetett magzat kihordását? Ennyi nehéz „elektív” döntés mellett nem nehéz megérteni, hogy egyesek miért gondolják úgy, hogy az egészet egyszerűen félre kellene tenni.
Az embrió árvaház: Egy elrettentő történet
Ana Maria Dumitru
A valóságban a szülők sokkal aktívabb szerepet játszanak abban, hogy gyermekeiket tudományos kutatásokra bocsássák azáltal, hogy eladományozzák vagy eladják embrióikat. Motiválhatja őket az a vágy, hogy a tudományos fejlődéshez való hozzájárulással igazolják az IVF- vagy abortuszeljárást, vagy pedig az embriókat inkább „fogantatási terméknek” tekintik, mint élő emberi lénynek. Az árvákhoz hasonlóan ezek a sérülékeny embriók is tartalmazzák az érett emberi élet minden szükséges képességét. Mégis, mivel nem képesek beleegyezésre vagy tiltakozásra, gyakran figyelmen kívül hagyják őket, vagy alacsonyabb státuszt kapnak, mint egy méhen kívüli személy.
Ideje szabályozni az IVF-et
Margaret Brady
Az ilyen gyakorlatok pusztító hatással vannak minden érintett [személy] méltóságára. A petesejt- és spermadonorok testét értékes nyersanyagként kezelik, amelyet ipari célokra kell hasznosítani. Magukat az embriókat olyan megalázó minőségellenőrzési folyamatnak vetik alá, amely az USDA állattenyésztési ellenőrzését idézi. A szülők kétségbeesett gyermekáldási vágya pedig jövedelmező lehetőséggé vált azon befektetők számára, akik rájöttek, hogy a fájdalom nyereséges lehet. Megkérdőjelezhetjük az engedéllyel rendelkező egészségügyi szakemberek és kockázati tőkebefektetők angyali tisztaságát? A Szilícium-völgyi termékenységi start-up cégek világából érkező aggasztó hírek szerint valószínűleg igen. Érdemi szabályozás nélkül az a veszély fenyeget, hogy az emberi család hazánkban csak egy újabb technológiai termékké válik.
Forrás angol nyelven
Létrehozva 2024. november 10.