Amit minden katolikusnak tudnia kell a mesterséges megtermékenyítésről (IVF) és a gonosszal való erkölcsi együttműködésről

Folyékony nitrogénbank spermium- és petesejtmintákkal (fotó: HealthyCapture Studio / Shutterstock)

NEHÉZ ERKÖLCSI KÉRDÉSEK: Az IVF-klinikák a kimondhatatlan gonoszság helyei. Bár az embriók aprók, könnyen manipulálhatók és vértelenül megölhetők, ne hagyjuk, hogy a látszat megtévesszen bennünket. Ezek a vállalkozások gyilkoló üzemek.

KÉRDÉS: Segítségre van szükségem annak eldöntéséhez, hogy kölcsönadhatok-e pénzt egy olyan személynek, aki azt arra akarja felhasználni, hogy in vitro megtermékenyítéssel (IVF) teherbe essen. Annak ismeretében, hogy mire használná fel a pénzt, helytelen lenne, ha kölcsönadnám neki a pénzt? – Manuel

Válasz: Kedves testvérem, ha kölcsönadsz neki pénzt, hogy azt valami erkölcsileg törvénytelen dologra használhassa, még ha neked vannak is aggályaid, azzal erkölcsi értelemben osztozol a bűnösségében a gonoszság miatt. Mondhatnád, hogy „De én nem akarom, hogy IVF-re használja, csak sajnálom őt”. De a sajnálat nem akaratlagos cselekedet – ez egy érzelem. Nem kétlem, hogy érzelmileg mellette állsz a gyermek utáni vágyával; talán segítettél neki a meddőség súlyos keresztjét cipelni, és osztoztál a frusztrációjában és szenvedésében, amit a sikertelen teherbeesési kísérletek miatt érzett. Ez a fajta közelség a szenvedéséhez – ez a ő keresztjének vele együtt való hordozása – áldott dolog. Ezt tette Cirenei Szent Simon is Jézusért a Golgotára vezető úton.

De azzal, hogy pénzt adsz neki az IVF elvégzéséhez, szükségszerűen beleegyezel – nem érzelmileg, hanem akaratlagosan -, hogy a pénzt arra használja, amire te adtad neki. Azzal, hogy szabadon választod, hogy fizetsz a bűnös cselekedetéért, azt választod vele együtt, amit ő választ. És mivel ő a rosszat választja, te is ezt teszed. A katolikus hagyomány ezt formális együttműködésnek nevezi.

Kétségtelen, hogy ez világosabban látszana, ha a nő valami nyilvánvalóan gonoszabbat választana. Ha eljönne hozzád, és megkérne, hogy vegyél neki egy 40-es kaliberű pisztolyt, mert „ki akarja csinálni” az anyósát, helyesen tennéd, ha visszautasítanád, tudván, hogy azzal, hogy megveszed neki a pisztolyt erre a célra, nemcsak ő, hanem te is gyilkos lennél.

De az IVF helytelensége nem mindig ilyen átlátszó számunkra. Aránytalanul nagy hangsúlyt fektetünk arra a jóra, amit a folyamat révén el lehet érni. Hogy lehetne rossz egy gyermeket akarni? A katolikusok nem élet- és babapártiak? Nem azt akarják, hogy gyerekeink legyenek?

Természetesen nem rossz dolog saját gyermekre vágyni. Ahogyan az sem, hogy intimitást akarunk egy másik emberrel. Az anyagi biztonság iránti vágy sem az. És az sem, ha valaki szabad akar lenni a bebörtönzéstől. De ahogy a házasságon kívüli szex az intimitás elérése érdekében, vagy a bankrablás az anyagi biztonság elérése érdekében, vagy a tanúk padján való hazudozás a bebörtönzés elkerülése érdekében rossz eszköz a jó cél érdekében, ugyanígy a gyermek laboratóriumban történő előállítása azért, hogy „megszerezzünk” egy gyermeket, rossz eszköz a jó cél érdekében.

Ez azért rossz, mert a gyermeket úgy kezeli, mint egy dolgot, mint egy tárgyat. A tárgyakat a technikusok készítik és manipulálják, és kidobják őket, ha nem felelnek meg a minőségellenőrzésen. Az IVF az embrionális fejlődési szakaszban lévő emberi lényeket laboratóriumi anyagként kezeli.

Az IVF az elejétől a végéig dehumanizál. Ahhoz, hogy a szükséges ivarsejteket megszerezzék, a férfiak általában maszturbálnak, a nők petefészkeit pedig erős gyógyszerekkel kell veszélyesen stimulálni. A technikusok ezután megvizsgálják az ondót és a petesejteket, majd kiválasztják a „legegészségesebbeket”, és Petri-csészékben többszörös emberi embriókat – emberi lényeket – hoznak létre belőlük. Az embrionális gyermekeket ezután mikroszkóp alatt megvizsgálják, és a nyilvánvaló hibákat mutató egyedeket elpusztítják. Az „egészséges” embriók néhány napig növekednek, teszteket végeznek rajtuk, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy „átmentek” a minőségellenőrzésen, és néhányat kiválasztanak, hogy a nő méhébe ültessék. A felesleges embriókat vagy elpusztítják, vagy lefagyasztják, és különböző célokra „elkülönítik”, többek között jövőbeli várandósságra, embrióromboló kutatásokra vagy más betegeknek történő adományozásra.

Kell-e kérdeznem, hogy miért rossz mindez? Mert a férfiaknak nem szabadna maszturbálniuk, a nőknek pedig nem szabadna veszélyes szuperstimulációs gyógyszereknek alávetni magukat; a gyerekeket nem úgy kellene gyártani, mint a laborban a kütyüket, hanem a házastársak egy testté váló szeretetében és azáltal kell megszületniük.; a gyenge emberi lényeket nem szabadna fogyatékosságuk miatt halálra ítélni, és a gyerekeket, legyenek bármilyen kicsik is, soha nem lenne szabad lefagyasztani.

A katolikus tanítás az elmúlt 40 évben újra és újra megerősítette ezt. Az IVF legátfogóbb véleményezése az 1987-es Donum Vitae, I-II. rész dokumentumban található, melynek szerzője [az akkori] Joseph Ratzinger bíboros volt, és amit a Hittani Kongregáció adott ki. A szöveg helyenként nehézkes, de az általános üzenet az, hogy az IVF égbekiáltóan sérti az emberi élet méltóságát az embrionális létfázisban, és minden emberi lény természetes jogát arra, hogy a házastársi szeretet gyümölcseként, nem pedig laboratóriumi termékként jöjjön létre.

A számok meglehetősen megdöbbentőek. Az Egyesült Államokban több mint 450 IVF-klinika működik. 2021-ben (a CDC legutóbbi adatszolgáltatási éve) körülbelül 238 000 nőn végeztek IVF-et. A sikeres terhesség eléréséhez általában több mint egy „ciklus” (IVF-kísérlet) szükséges. Több mint 413 000 ciklusra került sor 2021-ben, ami csak az Egyesült Államokban 97 128 élve született csecsemőt eredményezett.

Ezeknek a ciklusoknak a túlnyomó többségét olyan klinikákon végezték, ahol eugenikusan szűrik az embriókat a beültetés előtt, elpusztítva az alkalmatlan gyermekeket és lefagyasztva a felesleges egészségeseket, amelyekre „már nincs szükség”.

Egy IVF-kezelés során egy nőből 12-15 embriót állítanak elő, melyekből általában legfeljebb egy életképes terhesség alakul ki. Ha a 12-es konzervatív számot használjuk, és ezt megszorozzuk 238 000 nővel, majd ebből levonjuk a 97 000-et (az élve született szerencsés gyermekek számát), akkor több mint két és fél millió emberi lényt kapunk (akik nem voltak ilyen szerencsések). Ezeket vagy megölték, vagy lefagyasztották egyetlen év alatt az USÁ-ban, hogy táplálják ezt a mocskos ipart. (Megjegyzés: vessük össze ezt a 2020-ban az Egyesült Államokban végrehajtott mintegy 930 000 abortusszal, lásd Guttmacher Intézet; a 2021-es számok még nem állnak rendelkezésre).

Következtetés? Az IVF-klinikák, akár az utcasarkon az orvosi rendelőben, akár a helyi közösségi kórházunkban, akár az önállóan működő termékenységi klinikákon a kimondhatatlan gonoszság helyei, vitathatatlanul rosszabbak, mint az abortuszklinikák. Az IVF-klinikák a kimondhatatlan gonoszság helyei. Bár az embriók aprók, könnyen manipulálhatók és vértelenül megölhetők, ne hagyjuk, hogy a látszat megtévesszen bennünket. Ezek a vállalkozások gyilkoló üzemek

Az IVF felbecsülhetetlen károkat okoz embereknek, házasságoknak és családoknak. Igen, gyakran megkapják az emberek, amit akarnak. De milyen áron?

Felbecsülhetetlen kárt okozott a katolikus egyház egységének is, mivel a katolikusok nagy száma tudatlanságból vagy rossz akaratból elutasítja az egyház egyértelmű tanítását az IVF erkölcstelenségéről. Sok-sok katolikus, valószínűleg milliók azóta, hogy az IVF 1978-ban kétes módon megjelent a nyilvánosság előtt, használta ezt a módszert gyermekeik létrehozására.

Arra kérlek, hogy legyél Cirenei Szent Simon a barátod számára. Simon soha nem segített Jézusnak elhagyni a keresztjét; ha segített volna, úgy emlékeznének rá, mint Júdásra. Ő segített Jézusnak beteljesíteni az Atya akaratát az életével kapcsolatban, még akkor is, ha ez rettenetesen fájdalmas volt.

Segíts barátodnak cipelni a keresztjét. Tegyél meg mindent, amit csak tudsz, ajánlj neki jó lehetőségeket, és segíts neki választani – örökbefogadás, nevelőszülők, fogyatékos gyermekek segítése, akár embrió-örökbefogadás. Hívd fel a figyelmét a jó erkölcsökkel összhangban lévő technológiát alkalmazó orvosi lehetőségekre, melyek a meddőségben szenvedő nőknek segítenek.

Gyengéden segítsd őt abban, hogy lássa, hogy a gyermek utáni erős vágy gyakran elvakít bennünket a társadalmilag jóváhagyott, de erkölcsileg rossz lehetőségek által okozott károk és igazságtalanságok iránt, amelyek e vágy megvalósítására rendelkezésre állnak.

Végül imádkozz érte, különösen a szent ártatlanok közbenjárása által.

Forrás angol nyelven

Létrehozva 2023. december 9.