Mesterséges megtermékenyítés – „minden áron” kontra életek és házasság
A Katolikus Egyház mesterséges megtermékenyítésről szóló tanítása néhány éve országszerte erős reakciókat váltott ki nem csak nem hívők, hanem katolikusok részéről is. Vajon miért ilyen élesek e témával kapcsolatban a hivatalos katolikus tanítással szembeni hangok?
Miért nem ért vele egyet sok katolikus?
Egyáltalán: az Egyház miért azt mondja rendíthetetlenül, amit mond, miért nem veszi figyelembe az emberek gyermek utáni vágyát, azt, hogy mindenáron gyermeket akarnak?
Rövid ideje tanítottam még, amikor megkeresést kaptam: vegyek részt katolikus erkölcsteológusként egy kerekasztal-beszélgetésen, melynek a mesterséges megtermékenyítés a témája. Elvállaltam, mivel érdekelt a többi meghívott véleménye is a kérdést illetően. A beszélgetőpartnerek között volt neves genetikus, jogász és szociológus, akik saját tudományterületük oldaláról világították meg a témát. Az adott időpontban tömve volt a helyszín, s az egy órásra tervezett beszélgetést alig lehetett 90 perc után a kérdések miatt lezárni, vagy inkább félbehagyni. A hallgatóság a beszélgetés végeztével kisebb csoportokban diskurált, illetve sorban állt – néhány ember a genetikusnál és a szociológusnál, sokan pedig nálam, a katolikus teológusnál. Ez nem személyemnek volt köszönhető, hanem más, fontosabb szempont is közrejátszott benne: volt, aki végre megismerhette a témában a katolikus tanítást és ezt köszönte meg, volt, aki meddőségi problémája okán kapott választ arra, hogy merre induljon el, volt, aki elmesélte, hogy évekkel azelőtt milyen mesterséges procedúrán ment keresztül és azóta milyen lelkiismereti problémákkal küzd.
Mielőtt a mesterséges beavatkozásokra térünk, fontos tisztázni: a jog nem ismer gyermekhez való jogot, a gyermek nem „jár” a házasság mellé, hanem annak gyümölcse, Isten ajándéka. A házasság értéke és szentsége, Istentől való áldottsága nem függ attól, hogy van-e a párnak gyermeke vagy sem, a „mindenáron gyereket” elv önzést rejt magában, ellent mond a gyermek önmagáért való akarásának.
Amikor az Egyház dönt az asszisztált reprodukció egy-egy metódusának erkölcsi megítéléséről [elfogadható és ajánlható, „súlyosan erkölcstelen”, valamint „kevésbé elvetendő” beavatkozások (vö. KEK 2376-77)], minden esetben két alapvető értéket tart szem előtt: a születendő emberi lény életét, valamint az élet továbbadásának egyedüliségét a házasságban (vö. DV Bevezetés 4). Vagyis minden megfogant embriónak esélyt kell adni az élethez, a házasság egysége megkívánja, hogy tagjai egymás által váljanak szülővé (vö. HV 2, DP 12), illetve a házastársi egység és a termékenység nem választható szét (vö. DP II,1, DP 16, EV 14).
Ezek alapján a „súlyosan erkölcstelen” kategóriába tartozik egyrészt minden olyan technológia, amely az embrió életét, jogait veszélyezteti, vagyis az olyan in vitro beavatkozások (FIVET), amelyeknél önkényes mesterséges embriószelekció történik, ahol a nem kívánt ikerterhesség megszüntetésére embrióredukciót végeznek (DP 21), ahol a kriokonzerválással (zigóta/embrió lefagyasztása) veszélyeztetik az embrió életét (vö. DP 18, DV I,6), másrészt minden, a házasság egységét sértő beavatkozás, így a béranyaság és a heterológ (harmadik fél részéről való) ivarsejt adományozás (vö. HV 2, DP 6, CIC 1054). Kevésbé sérelmes, „de erkölcsileg változatlanul elfogadhatatlan” a homológ (a házaspár tagjainak az ivarsejtjeivel való) extrakorporális megtermékenyítés, valamint a mesterséges inszemináció (vö. KEK 2377). Erkölcsileg elfogadható és ajánlható minden olyan mesterséges beavatkozás, amely a házastársi aktust nem helyettesíteni vagy kizárni akarja, hanem segíteni, hogy annak természetes célját elérje (vö. DP 12). Ilyen az érett petesejtek megtermékenyítésre alkalmas helyre vitele, ahol természetes úton történhet meg a foganás (LTOT módszer), valamint a különböző természetes családtervezési módszerek (Creighton, stb.).
A fájdalom, az önvád, a „még gyereket sem tudok szülni/nemzeni” érzése borítja el a házaspárt, amikor azzal szembesülnek, hogy nem képesek közösen új élet fakasztására, azaz valami testi vagy lelki ok miatt meddők (fontos, hogy sohasem a férfi vagy a nő „a” meddő, hanem ketten együtt nem tudnak életet adni). Sokak szerint az Egyház ebben a nehéz helyzetben csak akadályokat gördít a gyermekre vágyó házaspárok elé, látni kell azonban: az Egyház a házaspárok mellett áll életük e kritikus szakaszában és éppen határozott tanításával akarja őket megóvni még több aktuális vagy későbbi fájdalomtól, lelkiismereti vívódástól („Mi legyen a lefagyasztott embrióinkkal?”, „A te gyereked, ha én lennék az apja/anyja, biztosan nem lenne ilyen!”, „Az én gyerekem, semmi közöd hozzá, ne szólj bele a nevelésébe!”, „Valami félrement, beteg volt a magzat, abortálnom kellett.”, stb.). Az Egyház ugyanakkor rámutat arra is, hogy a kereszten értünk szenvedő Krisztus mellettünk áll az élet minden nehézségében, Benne van tovább: erő meríthető Belőle a gyermektelenség elfogadásához ugyanúgy, mint a házasság megőrzéséhez, az örökbefogadáshoz vagy éppen az évekig, évtizedekig tartó sikertelenség után a váratlan gyermekáldás örömteli elfogadásához. Mert vannak megmagyarázhatatlan csodák – számos történet tanúskodik erről.1
Forrás: Táborkereszt, 2021. nyár
1 Vö. PAPP MIKLÓS: Krisztusi bioetika, Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola, Budapest, 2010, 45–72.; A Katolikus Egyház katekizmusa, Szent István Kézikönyvek 6., Szent István Társulat, Budapest, 2002.; II. JÁNOS PÁL PÁPA: Evangelium vitae kezdetű enciklikája a püspököknek, a papoknak és diakónusoknak, szerzeteseknek és szerzetesnőknek, a laikus krisztushívőknek és minden jóakaratú embernek az emberi élet sérthetetlenségéről, in Diós István (szerk.): II. János Pál megnyilatkozásai, 2. kötet, Szent István Társulat, Budapest, 2005.; HITTANI KONGREGÁCIÓ: Donum vitae kezdetű instrukció a kezdődő emberi élet tiszteletéről és az utódnemzés méltóságáról, [online] https://regi.katolikus.hu/konyvtar.php?h=187#JB38; VI. PÁL PÁPA: Humanae vitae kezdetű enciklikája a helyes születésszabályozásról [online] https://regi.katolikus.hu/konyvtar.php?h=120#HV01; Az egyházi törvénykönyv. A Codex Iuris Canonici hivatalos latin szövege magyar fordítással és magyarázattal, Szent István Társulat, Budapest, 2015, 5., átdolgozott kiadás; HITTANI KONGREGÁCIÓ: Dignitas personae, Instruction Dignitas Personae on certain bioethical questions, [online] https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_20081208_dignitas-personae_en.html.
Létrehozva 2022. május 22.