Az etikai döntéshozatal tényezői: (1)
Mi a célod?
Nemrégiben a Monday Manna sorozatban Lee Strobel, itthon is népszerű keresztény szerző kiváló gondolatait olvashattuk az etikai döntéshozatal öt legfontosabb tényezőjéről, az angol elnevezések után „5P”-nek nevezett szabályról.
Lee Strobel szerint ezek a tényezők a következők: Purpose, Prayer, Principles, People’s Advice és Popularity, azaz cél, ima, elvek, tanácskérés és népszerűség. Ha a sorrendet kicsit megváltoztatjuk és a magyar elnevezések kezdőbetűit összerakjuk, akár el is nevezhetjük szabályunkat „CENTI” elvnek (cél, elvek, népszerűség, tanácskérés, ima).
Az etikai szituációkban való helyes vezetői viselkedés olyan fontos a KEVE Társaság küldetésében is, hogy jelen sorozatunkban minden héten egy-egy tényezőt vizsgálunk meg kicsit részletesebben. Az első tényező tehát az etikai dilemmával küszködő vezető viselkedésének célja. Milyen célt kell elsősorban szolgáljon döntésünk? Kinek kell meghatároznia ezt a célt? Teljesen egyetértek azzal, hogy önvizsgálatunk első helyén ezeknek a kérdéseknek az őszinte megválaszolása kell álljon.
Számos cél türemkedik az első helyért az ember gondolataiban. Sajnos túl sokszor az ember egyedüli célja az önérdek: etikai döntésünket saját hasznunk, hatalmunk, népszerűségünk, büszkeségünk, imázsunk (stb. stb.) határozzák meg. A legnagyobb veszélye ennek az egocentrikus felfogásnak – amellett, hogy szinte bizonyosan rossz döntéshez vezet –, hogy a vélt haszonszerzés hihetetlenül törékeny és illó. „Az összeomlást gőg előzi meg, a bukást pedig felfuvalkodottság.” (Péld 16,18)
Látszólag magasztosabb cél, ha etikai döntéseiben az ember a közjót tekinti a legfontosabbnak, célja „a legnagyobb haszon a legtöbb embernek” (ld. még: haszonelvűség, utilitarizmus). Sajnos ez a megközelítés is életveszélyes következményekhez vezethet. Gondoljunk csak konkrét szituációkra: a közjó nevében („a csapat érdekében”) milyen hamar válunk meg hideg fejjel egy átlag alatti képességű munkatárstól? A közjó nevében („a vállalkozás érdekében”) milyen hamar folyamodunk korrupcióhoz, kötelezzük le valamilyen módon üzleti partnerünk beszerzőjét? Hányszor „felejtünk el” számlát kérni vagy adni? És a történelemben a közjó nevében („a többség érdekében”) hány rendszer fordult
saját kisebbsége ellen, sokszor fizikailag is megsemmisítve őket?
Jézus élesen elítélte ezt a gondolkodást, soha nem helyezte a tömeget az egyén fölé: „Ha egy embernek száz juha van, és eltéved közülük egy, nem hagyja-e ott a kilencvenkilencet a hegyekben, és nem megy-e el megkeresni az eltévedtet?” (Mt 18,12)
Ténylegesen magasztosabb cél az etikai döntéshozás során az igazság mindenáron való érvényre juttatása. Végül is a tökéletes igazságosság Isten egyik tulajdonsága. Természetesen nekünk is törekednünk kell, hogy etikai döntéseink igazságosak legyenek, de ne felejtsük el: Isten esetében ez a tulajdonság párosul mindent tudó voltával, tökéletesen szeretetével és kegyelmével. Mi egyrészt sohasem fogunk minden részletet tudni az igazságos döntéshez, másrészt gyakran rontjuk le ezt a magasztos célt is: az (emberi, azaz vélt) igazságból bálványt csinálunk; az igazságosságból pedig törvénykezés lesz. Kizárólag az igazság érvényesítésének a célja sem vezérelhet tehát bennünket.
Mi lehet tehát a tökéletes cél? Lee Strobel ismét jól idézi a Szentírást: „Akár esztek tehát, akár isztok, bármi mást cselekesztek, mindent Isten dicsőségére tegyetek!” (Korinthusiakhoz írt első levél 10:31).
Aki Isten megváltott gyermekének vallja magát, a fenti vers egész életének célt kell adjon, és ez alól nem lehet kivétel az etikai döntéshozatal sem. Keresztényként akkor hozunk jó etikai döntést, ha azzal Isten dicsőségét tükrözzük! Nem ismerek ennél az általános célnál jobb, praktikusabb és igazabb etikai szabályt! Nem tudok elképzelni olyan szituációt, ahol ez a szabály ne lenne alkalmazható! Ezzel persze senki sem állítja és állíthatja, hogy a döntéshozás könnyű, egyértelmű vagy egyszerű lesz – de hogy Isten milyen segítséget nyújt még hozzá, a következő részekben fogjuk látni.
Két dolgot fontoljunk még meg az igazi, helyes céllal kapcsolatban: Isten dicsőítése hosszú távú cél, az örökkévalóságnak szól – de rövidtávú, konkrét cselekedetekhez kell vezessen. Vállalnunk kell felelősségünket, nem menekülhetünk el döntési helyzetekben. „…a hit is, ha cselekedetei nincsenek, halott önmagában” (Jak 2,17).
Isten dicsőítése, mint életcél bolondságnak fog tűnni a világ szemében. Ez ne zavarjon minket! Inkább beszéljenek helyettünk hangosan Istennek tetsző döntéseink. „Mert a keresztről szóló beszéd bolondság ugyan azoknak, akik elvesznek, de nekünk, akik üdvözülünk, Istennek ereje.” (Korinthusiakhoz írt első levél 1:18)
Forrás: Monday Manna (A KEVE Társaság a CBMC International és az Europartners társszervezete)
Létrehozva 2013. szeptember 5.