A jóga összeférhetetlen a kereszténységgel
A részegyház hittani bizottsága jelentést adott ki “A jóga és a katolikus hit”címmel, miután az indiai kormány kötelezővé tette a jóga oktatását az iskolákban. A bizottság szerint a hindu nacionalisták “megpróbálják felhasználni a jógát arra, hogy elérjék a politikai és szektariánus céljaikat”.
A szír-malabár rítusú egyház (az indiai katolikus egyház három részegyházának egyike) egy nemrég megjelent közleménye szerint a jóga gyakorlása összeférhetetlen a kereszténységgel. A részegyház hittani bizottságának cikkét a Mananthavady eparchia hivatalos lapja közölte.
Az “A jóga és a katolikus hit” (“Yogayum Katholika Vishvasavum”) című közlemény szerint a jóga keresztényként nem művelhető, hindu nacionalista csoportok pedig “megpróbálják felhasználni a jógát arra, hogy elérjék a politikai és szektariánus céljaikat”.
A közlemény “a jóga újragondolására” hív, miután “a jógát a kormány kötelezővé tette az iskolákban, és az indiai kultúra elválaszthatatlan részeként mutatja be”.
Nem ez az első alkalom, hogy a szír-malabár püspökök felszólaltak ebben a kérdésben. Tavaly kijelentették, hogy “a jóga nem az istenivel való kapcsolatteremtés eszköze, még ha hozzá is járulhat a testi és szellemi egészséghez”.
A jóga testi, szellemi, és lelki gyakorlatok gyűjteménye, amely Indiából indult ki, és az egész világon elterjedt. Mint mozgásterápia, a testi gyakorlatokat ötvözi a különféle légzéstechnikákkal. A hinduizmusban ugyanakkor a jóga lelki utazást is jelent, amely során a jóga gyakorlója megtapasztalja az isteni világgal való kapcsolatot.
Az indiai iskolákban kötelező a jóga gyakorlása, és minden év június 21-én, a Nemzetközi Jóganapon, az iskolák különféle programokat szerveznek, a jógát helyezve azok középpontjába.
Indiai aktivisták és értelmiségiek régóta mondják, hogy a programokon való kötelező részvétel, valamint az, hogy az iskolai tanulókat hindu énekek és mantrák éneklésére kényszerítik, korlátozza a szabad vallásgyakorlás jogát, és “érzéketlen” a keresztény és muszlim diákokkal szemben.
A hittani bizottság vezetője, Mgr Joseph Kallarangatt úgy nyilatkozott: “A jógában nincs hely a teremtő és fenntartó Isten számára, még a művelői lelki élményeit figyelembevéve sem. Bár a jóga India szekuláris hagyományaiból eredt és nőtt ki, később a hindu vallás hatása alatt terjedt el, a brahmani dominancia alatt.”
A bizottság ezért figyelmeztet “annak veszélyére, hogy már a fizikai gesztusok és gyakorlatok önmagukban is bálványimádóvá válhatnak”. A bizottság szerint a jógát művelők könnyen abba a tévedésbe eshetnek, hogy “a jógából eredő fizikai tapasztalatokat a Szentlélek működésének” tulajdonítják.
Létrehozva 2018. április 27.