Tibi atya nem pap, hanem vállalkozó (frissítve)
Tibi atya nem pap, nem is vállalkozó, hanem – másoló. A HVG talált rá a Facebook oldal poénforrására. A szerk.
Volt egy csapat, akik annak idején jó poénnak gondolták egy lecsúszott (katolikus? evangélikus? más nem lehet a nyakgallér okán), alkoholista pap alakját felhasználni egy kis lájkolásra, csípős beszólásokra, a népszerűség élvezésére, az egyik legnagyobb közösségi oldal felturbózására – a hívők esetleges megbotránkoztatása már akkor sem számított.
A „tiszteletes” megszólítást önmagában tisztelték, maradt tehát az „atya” kifejezés a Tibi becenév mögé. És jöttek a sokszor ízléstelen poénok, jött a petpalackos bor – micsoda brand és példamutatás. És jöttek a lájkok, jöttek a fiatalok: vagy a keresztényellenességre vagy a petpalack minőséget (és olcsóságot) képviselő ivászati lehetőségre, egyszóval bejött a dolog.
Nemrég olvastam, hogy annyira bejött, hogy a figurák kitalálói (saját céget működtetve) immár beléptek a FIVOSZ (Fiatal Vállalkozók Szövetsége) tagjai közé, ahol ezek szerint nincs etikai kódex vagy egy kis jóérzés egy brand megítélésére. Sőt. Felajánlották a továbbfejlesztést, tanácsadást, saját kocsmát ezzel az arculattal, franchise hálózatot – a Tibi-atya-művek pedig (Hofit átköltve) elmondhatja: Uraim, a petpalack nem áll meg. Gurul tovább az erkölcsi lejtőn.
Nem akarok további cégnév ötleteket adni, de kérdések fogalmazódtak meg bennem.
Miért nem Saul rabbi kóser pálinkája, miért nem Juszuf halal itókája (alkoholmentes verzió?) lett a brand? Mert azt azonnal megtámadták volna a hit védelmezői? A keresztények úgyis mindent eltűrnek, különösen a verbális és vizuális támadást.
Engem – hithű katolikusként- bánt ez a tibiatyás dolog. Talán másokat is, bár nemigen tették szóvá, nem hirdettek bojkottot, nem szólították fel keresztény testvéreiket, hogy emeljék fel szavukat nyilvánosan az ilyen jelenségek ellen. Ahogy egyetlen keresztény egyház sem nyilvánított véleményt. Az egyház pedig mi vagyunk. Nekem ez a véleményem.
Röviden összefoglalom: ez a kereszténység elleni vizuális, verbális, illetve jelenlegi formájában egy komplex támadás.
Kérem, hogy vegyék fontolóra az egész vállalkozás jövőjét képező brand tényleges jelentését. Valóban ez az üzenet?
Lehet, hogy Tibi atya kitalált alakja (a brand) valós példán jött létre. Ezzel a habitussal viszont elég nehezen tudná választott hivatását művelni, illetve a papi gallért megtartani. Az atya megszólításról ne is beszéljünk. Nem haragszom a Tumbák Művek Kft. tulajdonosaira. Hívőként mégis kötelességem véleményt nyilvánítani.
„Viseljük el egymást szeretettel” – olvasható az Efezusiaknak írt levélben (4,2). Én is szeretem a viccet, de ez nem az. Miképpen nincs benne a szeretet példája sem.
Várom a folytatást. Isten nagyobb dicsőségét szolgálhatja még egy ilyen dolog is. Legyen meg az Ő akarata ebben is.
Amen.
Létrehozva 2019. július 7.