A nők által viselt férfiruhákról
Kivonat a Christian Fashion in the History of the Church (Keresztény divat a történelemben) című könyvből, szerző: Virginia Coda-Nunziante (Calx Mariae Publishing, 2022).
Levél a katolikus egyesületek és oktatási intézmények vezetőinek, 1960. június 12.
Idén, a későn érkező tavasz első jeleivel együtt egyre többen viselnek férfi ruhát a lányok és nők, sőt még az anyák körében is. 1959-ig Genovában az ilyen ruházat általában azt jelentette, hogy az illető turista, de most úgy tűnik, hogy jelentős számú genovai lány és nő is a férfi ruházatot (férfi nadrágot) választja, legalábbis kirándulások alkalmával.
Ezen viselkedés elterjedése arra késztet minket, hogy komolyan foglalkozzunk a kérdéssel, és kérjük azokat, akiknek ez a közlemény szól, hogy fordítsanak erre a problémára figyelmet, amellyel Isten előtt felelősséggel tartoznak.
Elsősorban arra törekszünk, hogy kiegyensúlyozott erkölcsi ítéletet mondjunk a nők férfi ruházatának viseléséről. Gondolataink ugyanis kizárólag az erkölcsi kérdésre vonatkoznak.
Erkölcsi ítélet
a) Önmagában nem súlyos erkölcsi vétség
Ami a női test lefedését illeti, a nők által viselt férfi nadrág nem tekinthető súlyos erkölcsi vétségnek, mert a nadrág bizonyosan jobban fedezi a női testet, mint a modern női szoknya.
b) De attól függően, hogy hogyan illeszkedik, lehet [vétség]
Az illeszkedés szempontjából azonban nem mondható, hogy a nadrágok néha nem szűkebbek, mint a szoknyák. Éppen ellenkezőleg, általában sokkal szűkebbek, olyannyira, hogy néha nem kevésbé aggályosak, mint a test mutogatása. Ezért ez a szempont nem hagyható figyelmen kívül az általános ítéletben, még ha nem is szabad eltúlozni.
A legsúlyosabb szempont
Van azonban egy másik szempont is a nők férfinadrág viselésével kapcsolatban, amely számunkra a legsúlyosabbnak tűnik. A nők férfiruha viselete:
- megváltoztatja a nők sajátos pszichológiáját;
- rombolja a nők és férfiak közötti kapcsolatokat;
- könnyen sérti az anya méltóságát gyermekei szemében.
Ezeket a szempontokat alaposan meg kell vizsgálni.
1. A férfiruha megváltoztatja a nő pszichológiáját
Valójában a nőket a férfiruhák viselésére mindig az utánzás, sőt a versenyszellem készteti, hogy azoknak akarnak megfelelni, akiket erősebbnek, szabadabbnak, függetlenebbnek tartanak. Ez a motiváció egyértelműen azt mutatja, hogy a férfiruházat a „férfias” mentalitás elérésének látszólagos eszköze. Ráadásul a világ kezdete óta az ember ruházata olyan mértékben meghatározza és befolyásolja a gesztusokat, a viselkedést, hogy a ruházat külsőleg is egy bizonyos lelkiállapotot kényszerít rá.
Nem zárható ki, hogy a nők férfiruha viselete kisebb-nagyobb mértékben elrejti a saját nőiességükkel szembeni reakciójukat, melyet alacsonyabb rendűnek tartanak, pedig valójában csak különbségről van szó. Pszichológiájuk torzulása nyilvánvalóvá válik.
Ezek az okok, bár sok más is létezik, elegendőek ahhoz, hogy felhívják a figyelmet arra, hogyan torzul a nők mentalitása a férfiruhák viselése miatt.
2. A férfiruházat romboló hatással van a nők és férfiak közötti kapcsolatokra
Valójában a nemek közötti kapcsolatokat, amikor azok a felnőttkorral virágba borulnak, a kölcsönös vonzalom ösztöne uralja. E vonzalom alapja a nemek közötti különbségek, melyek a kiegészítő jelleget teszik lehetővé. Ha ezeket a különbségeket külső jelek eltávolításával és a normális pszichológiai beállítottság elfojtásával kevésbé láthatóvá teszik, az a kapcsolat egyik alapvető elemének megváltozásához vezet.
De ez még nem minden: a vonzalmat időrendben természetesen megelőzi az a szégyenérzet, amely visszafog, tiszteletet parancsol, és arra törekszik, hogy a kölcsönös megbecsülés és az egészséges félelem magasabb szintre emelje azokat az impulzusokat, amelyek egyébként kevésbé kontrollált cselekedetekhez vezetnének. Az a ruházat, amely különbségeiben határokat szabna és ellenállásra ösztönözne, a megkülönböztetések eltávolításával inkább a szégyenérzet által biztosított védelmet bontja le. Legalábbis akadályozza azt. A szégyenérzet korlátai nélkül a férfi és a nő közötti kapcsolatok könnyen tisztán érzéki, tisztelet és megbecsülés nélküli viszonnyá alacsonyodnak.
A tapasztalat azt mutatja, hogy amikor a nő olyan lesz, mint a férfi, a védekező mechanizmusok gyengülnek és a gyengeség növekszik.
3. A férfiruházat sérti az anya méltóságát
Minden gyermek ösztönösen érzékeli anyja méltóságát és illendőségét. A gyermekek belső válságának elemzése, amelyet akkor élnek át, amikor ráébrednek a körülöttük lévő életre – még a serdülőkor előtt –, megmutatja, milyen fontos az anya szerepe a gyermek életében. A gyermekek nagyon érzékenyek erre a kérdésre. A felnőttek általában mindezt elfelejtették és elvesztették az érzéküket. Jól tennénk, ha újragondolnánk a gyermekek anyjuk iránti hatalmas ösztönös igényét, valamint az anyjuk helytelen viselkedésének felfedezése által kiváltott mély és akár szörnyű reakciókat. Az élet későbbi szakaszában megjelenő számos tulajdonság már korán megrajzolódik – és sajnos rosszul – már a csecsemőkor és a gyermekkor legbelsőbb eseményeiben.
A gyermek nem ismeri az exhibició, a könnyelműség vagy a hűtlenség fogalmát, de intuícióval érzékeli ezeket a dolgokat, ösztönösen szenved és mélyen megsebesül ezektől a lelke.
Hosszú távon ez a gyakorlat rombolja az emberi rendet
Még ha el is ismerjük, hogy a nő férfiruhában való megjelenése nem feltétlenül okoz ugyanolyan zavart, mint a súlyos szemérmetlenség, gondoljuk át alaposan a fentiekben elmondottakat:
a) Az alapvető kár helyrehozhatatlanná válhat
A női pszichológia megváltozása alapvető és hosszú távon helyrehozhatatlan kárt okoz a családnak, a házastársi hűségnek, az érzelmi szférának és az emberi együttélésnek.
Igaz, hogy a nem megfelelő ruházat viselésének hatásai nem mindegyike látható rövid távon. De fontos megérteni, hogy lassan és alattomosan romboló, korrozív és pusztító hatása van.
b) Mit veszíthetünk el
Elképzelhető-e kielégítő kölcsönösség a férj és a feleség között, ha a női pszichológia megváltozik? Elképzelhető-e a gyermekek valódi nevelése – amely olyan kényes folyamat, és olyan szorosan összefonódik a kiszámíthatatlan tényezőkkel –, amelyben az anyai intuíció és ösztön játszik legmeghatározóbb szerepet azokban a gyengéd években? Mit adhatnak ezek a nők a gyermekeiknek, ha olyan sokáig viseltek nadrágot, hogy inkább a férfiakkal való versengésre gondolnak, mint a nőiességükre?
c) Az emberi faj tanúságtétele
Miért van az, hogy a világ kezdete óta (vagy inkább a civilizáció fejlődése óta) mindenki ellenállhatatlanul arra törekszik, hogy megkülönböztesse és megossza a nemek funkcióit? Nem ez az egész emberiség egy önmagánál magasabb igazság és törvény egyértelmű tanúságtétele?
Összegzés: a nők férfiruházatának kérdését hosszú távon az emberi rendet romboló tényezőnek kell tekinteni.
Riasztó helyzet minden felelős számára
Az eddigiek logikus következménye, hogy minden felelős pozícióban lévő embert komoly és határozott riasztó érzésnek kell eltöltenie.
a) Világos és határozott lelkiismeret kialakítása
Súlyos figyelmeztetést intézünk minden plébánoshoz, általában a papokhoz és különösen a gyóntatókhoz; mindenféle egyesület tagjaihoz, minden szerzeteshez, különösen a tanító nővérekhez.
Arra hívjuk őket, hogy alakítsanak ki egyértelmű és határozott lelkiismeretet ebben a kérdésben. Ez a fajta lelkiismeret a fontos. Ez fogja megmondani, mi a teendő a megfelelő pillanatban. De nem hagyja, hogy beletörődjünk, mintha valami elkerülhetetlen dologgal állnánk szemben, mintha az emberiség fiziológiai evolúciójával állnánk szemben stb.
b) A természet törvényei és az örök törvények nem változnak!
Az ember úgy jön és megy, ahogy neki tetszik, mert Isten nagy cselekvési szabadságot hagyott számára; de a természet alapvető törvényei és az örök törvény nem kevésbé lényeges szabályai soha nem változtak, nem változnak és soha nem fognak változni. Vannak határok, amelyeken túl az ember dühönghet, amennyit csak akar, de az eredmény a halál; vannak határok, melyeket üres filozófiai szószaporítással lehet kigúnyolni, de amelyek a tények és a természet összeesküvését jelentik azok ellen, akik megsértik őket. A történelem pedig a népek életének szörnyű példáival elégségesen tanítja, hogy e szabály megszegésének büntetése előbb-utóbb mindig katasztrófa.
c) Isten törvényének megszegése súlyos következményekkel jár
A hegeli dialektika óta csak meséket hallunk, és mivel ezeket folyamatosan halljuk, végül passzívan elfogadjuk őket. De az igazság az, hogy mind a természet, mind az igazság – és a kettőben megtestesülő törvény – saját rendjétől nem eltérve halad előre, és szétzúzza azokat a naiv embereket, akik minden alap nélkül hisznek az emberi természetben bekövetkező nagy és radikális változásokban.
Ezek a szabályszegések nem új szabályokhoz vezetnek az emberiség számára, hanem zűrzavarhoz: káros instabilitáshoz, a lelkek szörnyű kiszáradásához, az emberiség romlásának megdöbbentő növekedéséhez; korai kiutasításhoz, unalomban, szomorúságban és megvetésben való leépüléshez. Családok széthullása, megszakított életek, kialudt otthonok, öreg renegátok, degenerált gyermekek, és végül kétségbeesés és öngyilkosságok – mindez az örök normák romjain gyökerezik. Ezek a dolgok tanúsítják, hogy Isten törvénye nem enged és nem tűri az úgynevezett filozófusok téveszméinek alkalmazását!
Hogyan kell cselekedniük a lelkekért felelősöknek
- Az elvek egyensúlya és szilárdsága
Már elmondtuk, hogy arra hívjuk azokat, akiknek ez a közlemény szól, hogy a szóban forgó problémáról világos és határozott véleményt alakítsanak ki.
Így tudni fogják, mit kell mondaniuk, kezdve az óvodás kislányoktól. Tudni fogják, hogy szigorúan korlátozniuk kell saját toleranciájukat, a szokásos módon anélkül, hogy beleesnének a túlzás és a fanatizmus hibájába.
Tudni fogják, hogy soha nem lehetnek olyan gyengék, hogy elhiggyék, hogy megalázkodnak egy olyan gyakorlat előtt, amely az erkölcs romlásához vezető lejtőn vezet. A papok tudni fogják, hogy a gyónási titoktartásnak határozottnak és szigorúnak kell lennie még akkor is, ha a férfiruházat [nők általi] viselése önmagában nem tekinthető súlyos hibának. Mindenki hajlandó lesz elgondolkodni egy szabály szükségességén, amelyet minden oldalról meg kell erősíteni a jó szándékú és felvilágosult emberek hozzájárulásával, hogy igazi ellenállási gátat képezzenek.
- Szövetségre lépni a kézművesekkel, újságírókkal és iparművészekkel
A lelkekért felelős személyek, bármilyen minőségben is legyenek, megértik, mennyire hasznos, ha szövetségesekként állnak mellettük a művészetek, a média és a kézművesség képviselői.
A divatházak, a tehetséges divattervezők és a ruhaipar irányultsága döntő jelentőségű mindebben. A művészi érzék, a kifinomultság és a jó ízlés összefonódása megfelelő és méltó megoldásokat találhat a motorkerékpáros nők, illetve bizonyos munkát vagy testmozgást végző nők öltözködésére. Fontos, hogy megőrizzük a szerénységet és az örök nőiességet, amelynek köszönhetően – mindenekelőtt – minden gyermek továbbra is felismeri anyja arcát.
- A véletlen élmények alárendelődnek a megőrzendő nagy értékeknek
Tagadhatatlan, hogy a modern élet problémákat vet fel, és más követelményeket támaszt, mint nagyszüleink idején. De mi azt állítjuk, hogy vannak sokkal megőrzésre méltóbb értékek, mint az esetleges tapasztalatok, és hogy – minden intelligens, józan és jó ízlésű ember számára – elfogadható és méltóságteljes megoldások léteznek a felmerülő problémákra.
A szeretet kedvéért küzdünk az emberiség lealjasítása ellen, amit a nemek kiegészítő jellegének alapját képező különbségek támadásával követnek el.
Amikor egy nadrágos nőt látunk, nemcsak rá kell gondolnunk, hanem az egész emberiségre is: arra, hogy milyen lesz, amikor a nők elférfiasodnak. Senkinek sem érdeke, hogy elősegítse határozatlan, kétértelmű, hiányos és végső soron szörnyűségek korszakát.
Levelünk nem a nyilvánossághoz szól, hanem azokhoz, akik felelősek a lelkekért, az oktatásért és a katolikus egyesületekért. Tegyék a kötelességüket, és ne aludjanak el, amikor a gonosz beszivárog.
Giuseppe Siri bíboros
Genova érseke
Christian Fashion in the History of the Church (Keresztény divat a történelemben) című könyv Virginia Coda Nunziante szerzőtől megvásárolható a Calx Mariae Publishing kiadónál.
Forrás angol nyelven
Létrehozva 2025. június 18.