Pornográf társadalomban élünk!
Mutatós óriásplakát, provokatív ruha és kiegészítő, a Hollywood-i divat messzire eljut, szuggesztív célozgatások, gyenge viccek, illetlen filmek, és az internet mindig jelenlévő veszélye, hogy meglátogasd a számos mérgező honlapok egyikét – mindezek és az egyéb csábító kísértések csapdába ejtheti még a legjobbakat is közülünk, hogy bűnbe essünk és vétkezzünk a tisztaság erénye ellen. Bizonyos értelemben a világot mint egy erkölcsi szárazföldi bombaként lehetne ábrázolni, ahol minden sarkon és az úton van egy erkölcstelen spirituális bomba, amire ha rálépnek, felrobban! Legyünk őszinték és pontosak, veszélyes és gyakran káros képek társadalmában élünk.
Pornográf társadalomban élünk!
100 évvel ezelőtt megjelent a Szűzanya Fatimában a három ártatlan pásztorgyermeknek – Boldog Jácinta, Boldog Francisco és unokatestvére Boldog Lucia de los Santos számára. A Szűzanya a gyerekeknek hatszor jelent meg május 13. és október 13. között, amikor a nagy napcsoda történt, melynek közel 80.000 tanúja volt.
A Szűzanya egymást követő üzenetei sokszor utaltak a megváltásra, valamint az emberi kárhozatra. A Szűzanya 1917-ben kijelentette, hogy a legtöbb lélek elveszett a pokol tüzében elsősorban a 6. és a 9. parancsolat ellen elkövetett bűnök miatt, vagyis a tisztátalanság bűnei miatt.
Ezen jelenlegi veszély okán szeretnénk ajánlani egy szellemi stratégiát, amit használhatunk; egy tervet a szülők, tizenévesek, és még a gyermekek számára is, hogy el tudjuk kerülni a tisztaság elleni támadások mindig jelenlévő veszélyét, és ha elbuktunk, hogy térjünk vissza óvatosan és magabiztosan az Úrhoz, Mária közbenjárása által, teljes szívünkkel.
Lelki fegyverek a tisztaságért vívott harcban
1. Az ima fegyverei. Gyengék vagyunk, nagyon gyengék! Jézus emlékeztette az apostolokat, valamint az egész világot a Gecsemáné kertben pontosan ezekkel a szavakkal: „Virrasszatok és imádkozzatok, nehogy kísértésbe essetek. A lélek ugyan készséges, a test azonban erőtlen.”(Mt 26: 40-41) Az imádkozás helyett az apostolok elaludtak, és cserbenhagyták az Urat. Bármilyen bűnbe esésnek, de különösen a tisztátalanságnak fő oka vagy az ima hiánya vagy a nagyon gyenge és vérszegény ima. Az izraeliták csak azután tudták legyőzni az ellenséget, hogy Mózes leült a domb tetején, rálátott a harctérre, és felemelte a karját az égnek. (Kiv 17: 8-13) Hogy meghódítsuk a test parancsoló igényeit és a világ állandó befurakodását és az ördög kísértéseit, (Mózeshez hasonlóan) fel kell emelni karunkat állandóan az imádságban. Jézus ezekkel a szavakkal hív bennünket: „Kérjetek és kaptok…” (Mt 7: 7). Könyörögjünk az Úrnak a tisztaság erénye ajándékáért.
2. Ne játssz a tűzzel. Az egyik legfontosabb oka annak, hogy sokan a tisztátalanság bűnébe esnek az, hogy nem kerülik a bűn közeli alkalmat. Nem hiányoznak a Példabeszédek sem: „Aki játszik a tűzzel, megég” és „aki vékony jégen jár, elesik” … és még egyszer … „aki csúszós lejtőn sétál, elesik.” Használjuk a józan észt és legyünk óvatosak. Íme egy egyszerű példa! Miután volt egy szép közös étkezés, a fiú kéri a barátnőjét, hogy jöjjön el a lakására együtt imádkozni a rózsafüzért!!! Vigyázz! Mindketten elfelejtik a rózsafüzért, áldozatul esnek az ördögi kísértésnek és a testi vágynak!
3. Szerénység. A Katolikus Egyház Katekizmusa szerint a szemérmesség a tisztaság erényének őre (KEK 2521-2524). Mindenkinek gyakorolnia kell a szemérmességet. A keresztség által testünk lesz a Szentlélek temploma, még inkább a Szentháromság temploma, majd a szentáldozás után az Oltáriszentség élő tabernákuluma. A nő soha ne legyen provokáció vagy bűnre való alkalom a férfinak.
És a férfiakat sem lehet felmenteni a bámészkodó tekintetük okán.
Elmélkedjünk a Miasszonyunkat ábrázoló nemes szobor vagy festmény előtt – pl. a guadalupe-i, lourdes-i, fatimai Szűzanya – és szíven fog ütni nem csak a mennyei szépség, hanem a szemérmesség erénye is. Legyen a Szűzanya a modell és a vezető, elsősorban a tisztaság gyakorlatára.
4. Bűnbánat. Jézus kijelentette: „Ez a fajta nem megy ki másként, csak imádság és böjt hatására .” (Mk 9,29) Egy alkalommal sétáltam és elállta utamat egy nagy fekete madár, egy varjú. Közelebb mentem, de a madár nem repült el. Mindig nagy odaadással gondoltam Szent Ferencre, bárcsak nekem is lenne egy rejtett különleges adományom az állatokat illetően. Nem ez volt a helyzet. Nem repült el azon egyszerű oknál fogva, hogy a szegény madár törött szárnyú volt! A jelenet lelki reflexiót indított nálam.
Olyanok vagyunk a lelki életünkben, mint a madarak. Arra vagyunk hivatottak, hogy magasan szálljunk, mint a sas a fennkölt magasságokban, de szükségünk van két lelki szárnyra, az imára és a bűnbánatra! Hogy legyőzzük a test parancsoló követelését, imádkozni, imádkozni és imádkozni kell, valamint megtanulni a böjt művészetét és a vezeklő életet. Minden szent ezt az egyértelmű leckét tanította nekünk!
5. Kerüld a lustaságot. Egy másik hatalmas nyílás a tisztátalanság ördöge számára egy hatalmas kaput jelent a lajhaság főbűne, vagy ahogy másképpen hívják: a lustaság. Ismét intenek bennünket az alapelvek: “a semmittevés (lustaság) az ördög műhelye”. A nagy szent, pedagógus és a fiatalok védnöke, Bosco Szent János megtapasztalta a halálfélelmet, amikor elérkezett a vakáció az ifjai számára.
Úgy mondta, hogy a vakáció az ördög aratóföldje. Miért?
Az ok egyértelmű volt –a nyári hónapok a szabadságé és a semmittevésé! Ebben az állapotban az ördög gyorsan lép, hogy megkísértsen sokféleképpen, és főleg a tisztaság erénye ellen. Az egyik fő oka annak, hogy sok fiatalnak, főleg fiúnak komoly problémákat jelent az internetes pornó és önkielégítés az, hogy túl sok a szabad idő, az unalom, és könnyű a hozzáférés a tisztátalan weboldalakhoz! Szent Bonaventura fogalmazott tömören: „Amikor az ember dolgozik, az ördög ott lehet, hogy elcsábítson, de ha nincs tennivaló, akkor sok ördög kerül elő, hogy megkísértsen.”
6. Nem megfelelő nyelvhasználat. Minden időben és helyen és körülmények között kontrollálni kell a nyelvünket. Szent Jakab int bennünket:
„lassúak legyünk a beszédre és gyorsak a hallgatásra”.
Olvassuk el a Jakab 3-at a nyelv bűneiről. Ez különösen fontos a tisztaságot illetően. Soha nem kell, hogy ajkunkról piszkos szavak, célozgatások, vagy ami még rosszabb, durva, nyers és tisztátalan viccek hangozzanak el. Későbbi élete során, érett papként, Bosco Szent János arról panaszkodott, hogy nem tudott kitörölni a fejéből egy tisztátalan dolgot, amit egy férfi mondott ki előtte, amikor még kisfiú volt. Ez bevésődött a memóriájába a fiatal Bosconak, és még idős pap korában is ott volt. Jézus figyelmeztet minket, az összes kimondott szó alapján kerülünk ítélet alá, ami elhagyja a szánkat. Soha ne felejtsük el, hogy Jézus testét és vérét a nyelvünkön vesszük; nyelvünk lesz Jézus, a Királyok Királya és az Urak Ura trónja. Beszéljünk ilyen nemességgel!
7. Állandó éberség, különös tekintettel a szemre. Ferenc pápa üzeneteiben folyamatosan emlékeztet bennünket arra, hogy éberséget kell tartani saját személyünk fölött. A szent-ignáci napi exámen (elmélkedés, a ford.) kulcsfontosságú. Ez a kiváló gyakorlat arra hív minket, hogy visszatekerjük saját napunk filmjét és meglássuk, ahol Isten jelen van, és adjunk hálát ezért, de azt is lássuk, amikor szívünk elvándorol a mi szerető Istenünktől.
Ezt könnyen alkalmazni tudjuk a tisztaság erényére. Az imádságban és gondolkodásban figyeljük meg és alázatosan ismerjük be, ha szemünk, érzelmeink és a szívünk elkezd vándorolni Istentől, és elkezdi a játékot azzal, ami nem az Isten – a tisztátalansággal. Egy figyelemre méltó bibliai szakasz lehet óriási előny számunkra: Szent Dávid király megkísértése, csábítása és elbukása. Egy szent ember, egy imádságos ember, tehetséges ember, Istent szívébe záró férfi, ez volt Dávid király. Azonban ő nem tartotta szigorúan éberség alatt saját szemét, elméjét és szívét, és ez katasztrofális bukáshoz vezetett, ami a vágy és a becstelenség mélyébe taszította. Engedve a vágynak házasságtöréssel végződött; a házasságtörés gyilkossághoz vezetett, és a gyilkosság elnyomta a lelkiismeretet. Legyen Dávid története a figyelmeztetés számunkra! Jézus figyelmeztet minket: „Virrasszatok és imádkozzatok, hogy kísértésbe ne essetek! A lélek ugyan kész, de a test erőtlen.” (Mt 26,41)
8. Gyónás és megújult remény. Az emberi gyengeség dominál és mindnyájan elbukhatunk. A legrosszabb dolog minden bűnön túl a kétségbeesés. Júdás legsúlyosabb vétke nem az volt, hogy elárulta Jézust, hanem a kétségbeesés, és hogy nem bízott Jézus végtelen kegyelmében. Ilyen helyzetben soha ne essünk kétségbe bűneink miatt, vagy hogy hajlamosak vagyunk a bűnre. Ellenkezőleg. Szent Pál kínálja nekünk a bátorító szavakat: „Ahol azonban elhatalmasodott a bűn, túláradt a kegyelem.” (Róm 5,20). A nagy Szent Ágoston, aki a vágy és a tisztátalanság szolgaságában élt a harmincas éveiben, prédikálta: „Ó, szerencsés vétek”. Isten megengedheti a gonoszságot, hogy még nagyobb jó származzon belőle. Ezért ha a szerencsétlenségünkre vétkezünk a tisztaság ellen, akkor legyen határtalan bizalmunk Istenben, és azonnal vegyük igénybe kegyelmének szentségét, a gyónást. És ízlelgessük élvezettel Ézsaiás próféta szavait: „Ha olyanok volnának is bűneitek, mint a skarlát, fehérek lesznek, mint a hó” (Iz 1,18) Egy jó gyónás képes átalakítani a lelkünket a frissen esett hó szépségére, ami fehéren hull a szűz földre!
9. Gyakori szentáldozás. A tisztaság megőrzésében legnagyobb jelentőségű a saját kapcsolatunk Jézussal a Legszentebb Oltáriszentségben. Az Oltáriszentség valóban, igazán és lényegileg Jézus, az élő Isten fiának teste, vére, lelke és istensége. Amikor magunkhoz vesszük Jézust a szentáldozás során, megkapunk mindent – az ő teljességét! Megkapjuk Jézus elméjét, Ő az, ami megtisztít az esetleges piszkos gondolatoktól. Megkapjuk Jézus Vérét, hogy keringjen az egész szervezetben, toluljon a vénákban és artériákban. Megkapjuk Jézus Szentséges Szívét az Ő nemes érzelmeivel; megkapjuk még Jézus Szentséges Szívének abszolút tisztaságát.
Ha úgy tetszik, minden jól vett szentáldozás eredménye egy szellemi szív-transzplantáció.
Ahogy Szent Pál mondja: „Ugyanazt a lelkületet ápoljátok magatokban, amely Krisztus Jézusban volt.” (Fil 2,5). Akkor Pál bővelkedik annál ebben a leginkább magasztos kifejezés: „Élek, de már nem én, hanem Krisztus él énbennem” (Gal 2,20). A szentáldozás gyakori, buzgó és szenvedélyes befogadása messze a leghatékonyabb eszköz a tiszta élethez – maga Jézusaz , hogy birtokba veszi az egész életünket, és létünket!
10. A Szűzanya: példa és minden erény közbenjárója. Természetesen messze nem lenne teljes az értekezés a tisztaságról, ha nem hívjuk Miasszonyunkat, a szent és tiszta szeretet anyját, hogy velünk legyen, imádkozzon értünk, és közbenjárjon az érdekünkben. A tapasztalat azt mutatja, hogy számtalan szent életében, hogy nagy istenszeretetük, gyermeki bizalmuk és Mária- szeretetük által tudnak szent és tiszta életet élni.
Szent Faustina Kowalska egyszer találkozott az Úr Jézussal. Közel jött a szenthez és egy arany szárnyat tekert a dereka köré. Ez jelképezte az ajándékot, amivel Ő nagylelkűen megajándékozta a szentet – a tökéletes tisztaság ajándékával. A teste tökéletesen engedelmeskedett az ő lelkének és szellemének, és többé nem tapasztalt meg illetlen gondolatokat. Jézus lett az életének központja, az ő mindene.
Van azonban egy további nagyon fontos megjegyzés. Szent Faustina azt mondta, hogy ő már régóta folyamatosan könyörgött a Szűzanyának ezért az ajándékért! Ezért a Boldogságos Szűz Mária közbenjárására Szent Faustina megkapta a tökéletes tisztaság csodálatos ajándékát. Forduljunk mindnyájan Mária Legtisztább és Szeplőtelen Szívéhez és könyörögjünk a szív, a test, a lélek és még a szándék tisztaságáért is. Könyörögjünk Szűz Máriához azért a kegyelemért, hogy élhessünk ezzel a fenséges boldogsággal, amire Jézus tanított minket: „Boldogok a tiszta szívűek, mert meglátják az Istent.” (Mt 5,8) Éljünk tisztán életünkben, hogy szemlélhessük a Szentháromság szépségét – a Szűzanyával, az angyalokkal és szentekkel, mindörökké! Ámen.
Ed Broom atya Szűz Mária oblátusa (OMV). Rendszeresen ír saját blogján. A fordítást a Catholic Exchange engedélyével közöljük.
Létrehozva 2016. július 20.