Az idegtudomány és a pornó
Az idegtudomány bebizonyította, hogy a pornó a férfiak agyát gyerekessé teszi. Komolyan.
Kétszáz évvel ezelőtt az Egyesült Királyságban, ha azt mondtad, hogy elmész egy „úri klubba”, akkor ez egy privát, felső osztályú létesítményt jelentett, ahol meg lehetett pihenni, olvasni, társasjátékot játszani, lehetett étkezni és pletykálni másokkal. Ma az USA-ban, ha azt mondod, hogy elmész egy „úri klubba”, azt feltételezik, hogy fizetsz azért, hogy sztriptízt láss egy gyengén megvilágított bárban.
Tényleg ez jellemzi az „úriembert”?
A pornográfiát gyakran sorolják a többi szexuális tárgyú vállalkozással együtt a „felnőtt” szórakoztatáshoz – valami, ami az „érett” közönségnek szól. Ha ez azt jelenti, hogy az ilyen típusú szórakozás „nem megfelelő a gyermekeknek” (vagyis nem gyereknek való), kevesen tiltakoznának ellene.
Igaz viszont, hogy ostobaság lenne ezt érvként használni arra, hogy a pornográfia viszont megfelelő a felnőttek részére. A heroinra és metamphetaminra is igaz, hogy „nem megfelelő gyermek részére”, de ez nem jelenti azt, hogy egészséges a 18 évnél idősebbek számára.
A pornó hívei szeretik azt mondani (enyhe kifejezés – ezt úgy ismételgetik, mint egy mantrát), hogy a pornográfia kifinomult, érett szórakoztatás, mely megfelel a felelősségteljes felnőttek számára. A pornó az -és ezt elhitetik veled-, amit igazi úriemberek értékelnek –ugyanúgy, mint a kék sajtot, egy jó skót viszkit, és Dosztojevszkijt. Ahogy a hírhedt Ron Jeremy mondta: „a pornográfia megegyezésen alapuló szex az ebbe beleegyező felnőttek között, amit ebbe beleegyező felnőttek fognak megnézni.”
Számunkra ebből következik egy kérdés: pontosan mit jelent a „felnőtt” vagy az „érett” viselkedés? Csak egyszerű kommentár a résztvevők életkorára vonatkozóan? Vagy ez ennél több? Megfelelő meghatározást adni bonyolult, mivel ezeket a kifejezéseket igen gyakran szinonimaként használják az erotikus médiára – ezt a témát igyekszünk boncolgatni.
Az egyik módja az „érett” szó használatának, amikor arról beszélünk, hogy valami elérte a végleges vagy kívánt állapotát. Beszélünk „kész borról”, ami elérte csúcspontját az erjesztésben, és készen áll a fogyasztásra. Használjuk az „érett” jelzőt valakire, aki „felnőtt” a saját viselkedését és hozzáállását illetően –már nem heveskedik és nem naiv fiatal. Pontosan ezt csinálják a sztriptíz klubok pártfogói, ezért hívják ezeket a létesítményeket „úriemberek klubjának”, s ezzel arra céloznak, hogy az ott folyó tevékenység része a férfias, kifinomult viselkedésnek.
A dopamin és az agy
Kérdezz meg egy neurológust, milyen az ”érett” emberi agy, és valószínűleg beszélni fog egy olyan agyterületről, amit prefrontális kéregnek hívnak. Közvetlenül a homlok mögött található, ez az agy irányító központja. Ez felel az akaratért, szabályozza viselkedésünket, bölcsesség és elvek alapján döntéseket hoz. Amikor az érzelmek, impulzusok, és ösztönök kiáramlanak a középagyból, a prefrontális kéreg lebenyei gyakorolják „a végrehajtó hatalmat” felettük. Huszonöt éves korra ez az agyi terület eléri az érett kort, ami azt jelenti, hogy a gondolkodásunk fejlettebbé válik, és könnyebben tudjuk szabályozni érzelmeinket.
Hogyan kerül az idegtudomány az egyenletbe? Érdekes kutatást végeznek arra vonatkozóan, hogyan befolyásolja a pornó ezt az agyterületet.
Az agy olyan módon van kialakítva, hogy válaszolni tudjon a szexuális ingerre. Dopamin hullámok szabadulnak fel a szexuális élmény alatt – igen, pornográf élmény közben is -, a személy értelmének fókuszába kerül ez az ismeret és a szexuális vágy. A dopamin segít eltárolni az emlékeket az agyban, így a következő alkalommal, amikor egy férfi vagy nő ilyen hangulatban van, az agy már emlékszik, mikor tapasztalt ugyanilyen élvezetet, legyen szó akár egy szerető házastársról vagy a laptopról a nappaliban.
A tudósok azt is látják, hogy a folyamatos pornó az agyat egy természetellenesen magas működésre készteti – a szó szoros értelmében ezt nem képes levezetni-, és az agy végül elfárad. Gary Wilson anatómia és élettan oktató megjegyzi, hogy ugyanaz fordul elő, mint amikor a kábítószer használat során az agy érzéketlenné válik. Még több drogra vagy még keményebb anyagra van szükség, hogy ugyanolyan magasra jussanak, és ekkor elkezdődik a lefelé tartó spirál. Wilson szerint ez jelentős változásokkal jár az agyban mind a kábítószer fogyasztók mind a pornó felhasználók esetében.
Az egyik ilyen változás a prefrontális cortex eróziója – ez a központja a végrehajtás irányításának. Amikor ez az agyterület legyengül, azaz amikor a pornó okozta vágy kiüti, nagyon kevés akaraterő van jelen, ami szabályozná a vágyat. Idegtudósok ezt a problémát hypofrontalitásnak hívják, amikor a személy lassan elveszíti az impulzus kontrollt és a szenvedélyek irányítását. A lényeg: az a dolog az agyban, ami a felnőttség és érettség jele, felmaródik (fellazul, szétesik), ahogy egyre több pornót nézünk. Olyan ez, mintha az agy visszafejlődne, egyre gyermekibb lenne. A „felnőtt” szórakoztatás valójában bennünket tesz egyre jobban gyermeteggé.
Hugh Hefner zseniális hazugsága
A kísérlet, hogy a szexuális deviancia úriemberesnek tűnjön, számomra nem más, mint gyenge emberek kísérlete arra, hogy igazolják szégyenletes viselkedésüket. Az első Playboy 1953-ban került az újságos standra. Hugh Hefner stratégiája kettős volt: a forgalmazóknak soft-core pornóként reklámozta, de a célközönség részére a férfi „életmód magazin” volt a megjelölés, feltörekvő férfiaknak. Gail Dines szociológus elmagyarázta a Playboy marketing módszerét, amivel megkezdődik a pornóról kialakult kép kulturális változása:
„Amikor a szerkesztők megszólítják az olvasót, a kép egy a sok látnivaló közül. Az olvasó nem arra kap meghívást, hogy elélvezzen a középső oldal fölött, hanem hogy lépjen be a kulturális elit világába, hogy filozofáljon és fogyassza a felső középosztály ételeit… Az úri élet jeleit, amelyek mintha véletlenül kerülnének a képbe, mint utógondolatok (koktélok, előételek és Picasso), szándékosan helyezték ide, hogy elrejtsék a magazint a felső-középosztálybeli szolidság aurájába.”
Ahogy a Playboy bizonyosan megszűnt volna a meztelen nőkkel kibélelt oldalak nélkül, ugyanúgy azon cikkek és hirdetések nélkül is, amelyek által engedélyt adott a magukat középosztálybeli amerikaiként meghatározó férfiaknak, hogy megengedhessék maguknak a pornót.
Miért van az, hogy „felnőtt” üzleteknek hátulsó bejáratuk van? Talán azért, mert az ügyfélkörük félreértett forradalmárokból áll, akik a szexuálisan elfojtott társadalom lenyomatai? Vagy ez sokkal egyszerűbb ennél? Talán azért, mert tudják, hogy az ilyen magatartás rossz?
Ha belegondolunk a lehetőségekbe, melyik tevékenység hangzik „érettebbnek” és felnőttnek: házasélet egy életre egy igazi hús-vér nővel, akit szolgálunk és ápolunk az összes női hiba és fogyatékosság ellenére (és a sajátunk dacára), vagy sunyin elhúzunk éjjel az Internetre, egyik nőtől a másikig, 30 másodperces váltásban vagy órákon át élvezkedünk magunkban, hogy rátapadjunk a pixelekre a képernyőn?
A kényeztető pornográf média és a szexipar egyéb formái nem illenek a „felnőtt”jelzőhöz. A tett hangosabb, mint a szó – még akkor is, ha öt méter magasan látszik a neonvilágítású “úri klub” felirat.
Eredeti angol nyelvű cikk
Létrehozva 2022. június 7.