A világos értékek egyszerűsítik a döntéshozatalt

A világos értékek egyszerűsítik a döntéshozatalt

Mik befolyásolják a döntéseinket? A nyereség maximalizálása és a veszteség minimalizálása? Megragadjuk azt, ami a legelőnyösebbnek tűnik számunkra vagy a vállalkozásunk számára? A látszat alapján – mi az, ami a legjobb színben tüntet fel minket mások előtt?

A sok vezetővel eltöltött évek során azt tapasztaltam, hogy legtöbbjüknek van egy dokumentuma, ami vezérfonalként szolgál vállalataik irányításához. Legtöbbször ez egy „küldetésnyilatkozat”, amely mefogalmazza létezésük célját. Néhányuknak „víziónyilatkozata” is volt, amely kifejezte, hogy hol szeretnék magukat és vállalatukat a jövőben látni. Harmadikként pedig ott van az „értéknyilatkozat” is, ami a mögöttes elveket és értékeket fogalmazza meg – nemcsak az számit, hogy mit tesznek, hanem az is, hogy hogyan és miért.

Roy Disney a néhai Walt Disney testvére volt, annak a kreatív zseninek, akinek a víziója végül a filmek, rajzfilmek, tévéműsorok és káprázatos vidámparkok több milliárd dolláros szórakoztatóipari konglomerátumához vezetett. A Walt Disney Company társalapítójaként Roy Disney így nyilatkozott: „Ha az értékeid világosak számodra, könnyebbé válik a döntéshozatal”. Másképp fogalmazva, a döntések meghozatalakor az előre meghatározott értékeknek nemcsak a jelenlegi és jövőbeli tevékenységeket kell irányítaniuk, hanem arra is kell szolgálniuk, hogy kizárják azokat a lehetőségeket és csábításokat, amelyek nem illeszkednek ezekhez az értékekhez.

Ez jól hangzik, de hogyan befolyásolja az egyén vagy a vállalat által vallott értékek megfogalmazása a gyakorlati cselekvést és döntéshozatalt? Az értékek személyenként vagy vállalkozásonként eltérőek lehetnek, de azok számára, akik igyekeznek integrálni hitüket a mindennapi munkájukba, az egyik megbízható útmutatónak a Bibliának – Isten Igéjének – kell lennie. Például:

Prioritások megállapítása. Jézus Krisztust megkérdezték: „Mester, melyik a nagy parancsolat a törvényben? Jézus így válaszolt: „Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből.” Ez az első és a nagy parancsolat. A második hasonló ehhez: „Szeresd felebarátodat, mint magadat.” két parancsolattól függ az egész törvény és a próféták.” (Máté evangéliuma 22, 36-40)

Figyelembe véve Jézus kijelentését, hogyan kellene üzleti gyakorlatunknak tükröznie ezt a két mindent átfogó parancsolatot? Hogyan kellene egy szervezetet úgy működtetni, hogy az Isten iránti szeretet legyen az első és legfontosabb? És hogyan kell bánni az ügyfelekkel – alkalmazottakkal, beszállítókkal, vásárlókkal és ügyfelekkel -, hogy megmutassuk, hogy úgy szeretjük őket, mint magunkat?

Viselkedésünk irányítása. A Tízparancsolat, amelyet az Ószövetségben kétszer is kimondtak (Mózes második és ötödik könyvében), felsorolja az Isten iránti szeretet és tisztelet, valamint a többi emberrel való istenfélő bánásmód konkrét módjait. Beszélnek az istentiszteletről, a bálványimádás elkerüléséről, a helyes beszédről, a túlhajszoltság elkerüléséről, a szülők tiszteletéről, valamint olyan dolgok tiltásáról, mint a gyilkosság, a szexuális erkölcstelenség, a lopás, a becstelenség és a mások birtoklásának féltékeny kívánása.

Értékeljük azt, amit Isten is értékel. Milyen egy istenfélő üzletember? Az egyik válasz az, hogy azt kell értékelni, amit az Úr értékel: „Ember, megmondta neked, hogy mi a jó, és hogy mit kíván tőled az Úr! Csak azt, hogy élj törvény szerint, törekedj szeretetre, és légy alázatos Isteneddel szemben.” (Mikeás próféta könyve 6, 8) Ezt megtenni talán nehezebb, mint ahogyan hangzik, de ezek összefoglalják, hogy mit értékel Ő.

Forrás: keve.org, Monday Manna

Létrehozva 2025. július 7.