Hittankönyv felnőtteknek (36)
Kérdésekre adott válaszok:
- Azt kell hinnünk, amit Isten kinyilatkoztatott.
- A kinyilatkoztatás Isten üzenete az emberekhez.
- Jézus Krisztus a kinyilatkoztatást Anyaszentegyházára bízta.
- Az Anyaszentegyház a kinyilatkoztatást a Szentírásban és a szenthagyományban őrzi.
- Azoknak a könyveknek a gyűjteménye, amelyeket az Anyaszentegyház Istentől sugalmazottaknak ismer el.
- A sugalmazás a Szentléleknek az a tevékenysége, amely biztosítja, hogy Isten üzenetét a kiválasztott emberek tévedés nélkül írják le.
- A szenthagyomány az Anyaszentegyház élő tanítása, amely az apostolok igehirdetésén alapul.
- A teljes kinyilatkoztatás a katolikus keresztény vallásban található meg.
- Az apostoli hitvallás hitünk rövid foglalata.
- Az apostoli hitvallásban megvalljuk, hogy hiszünk a háromszemélyű egy Istenben: az Atyában, a Fiúban és a Szentlélekben.
- A hit az az isteni erény, amellyel elfogadjuk Isten kinyilatkoztatott ígéreteit, az örök üdvösséget és mindazt, ami annak elnyeréséhez szükséges.
Ez a mi hitünk: Keresztény módon hisz, aki meggyőződéssel igaznak tartja, amit Isten kinyilatkoztatott, és az Egyház által tanít.
- Isten az egész világ teremtő Ura és a mi mennyei Atyánk.
- Eszünk mondja, és a kinyilatkoztatás hirdeti, hogy van Isten.
- Isten egészen más, mint a világ, Isten szent. Személyes, szellemi létező.
- Isten elsősorban abban különbözik a világtól, hogy Isten örökkévaló, a világot pedig teremteni kellett.
- Isten mindenütt jelen van: benne élünk, mozgunk és vagyunk.
- Isten mindent megtehet, amit csak akar; Isten mindenható.
- Isten szeret minket, ezért igazságos és irgalmas hozzánk.
- Egy Isten van, aki három személy: Atya, Fiú és Szentlélek.
- Azért élünk a világon, hogy Isten szeretetét megismerjük, viszonozzuk, és eljussunk az örök életre.
- A világot Isten teremtette.
- Isten csak akarta, hogy legyen, és minden meglett.
- Isten most is gondoskodik a világról, fönntartja és kormányozza.
- Isten úgy gondoskodik az emberekről, hogy mindenkinek megadja, ami az üdvösségéhez szükséges.
- Az ember Isten képére és hasonlatosságára teremett személy, akinek teste és lelke van.
- Az alapja, hogy Isten értelmet és szabad akaratot adott nekünk és meghívott az örök életre.
- Isten az embert férfinak és nőnek teremtette. Jónak teremtette és gyermekévé fogadta.
- A bűn rontotta meg. Ezt az első bűnt ősbűnnek nevezzük.
- Az ősbűn következményei: 1. elvesztettük az istengyermeki életet; 2. emberi természetünk megsérült; értelmünk elhomályosult, akaratunk rosszra hajló lett. Ez az áteredő bűn, minden ember öröksége.
- Isten Megváltót ígért és küldött, hogy az embereket a bűntől megváltsa és üdvözítse.
- A világot Jézus Krisztus váltotta meg.
- Jézus Krisztus Isten egyszülött Fia, a második isteni személy, aki értünk emberré lett.
- Jézus neve Megváltót, Szabadítót jelent.
- A Krisztus szó Messiást, Fölkentet jelent.
- A Fiúisten azért lett emberré, hogy az Atyát megdicsőítse, minket szóval és példával tanítson, életével, halálával és feltámadásával megváltson.
- Jézus Krisztus valóságos Isten és valóságos ember, Ő az Istenember.
- Jézus azt tanította, amit hinnünk és cselekednünk kell, hogy Isten gyermekei legyünk.
- Jézus tanítását evangéliumnak vagy örömhírnek nevezzük.
- A szeplőtelen fogantatást, a szűzi anyaságot, a bűntelen életet, és a mennybevételt.
- A Szentlélek ereje által szűz Máriától emberi testet és lelket vett fel.
- Az angyalokról a kinyilatkoztatásból tudunk.
- Az angyalok nem maradtak mind jók. Egyesek vétkeztek, ezek a gonosz lelkek, vagyis az ördögök.
- A jó angyalok szeretnek minket, imádkoznak értünk és az üdvösség útján segítenek bennünket.
- 1. az Olajfák hegyén vérrel verítékezett; 2. megostorozták; 3. tövissel megkoronázták; 4. a keresztet hordozta; 5. keresztre feszítve meghalt a Golgotán.
- Azért szenvedett és halt meg, hogy megszabadítson bennünket a bűntől és a kárhozattól, és visszaszerezze az üdvösséghez szükséges kegyelmet.
- Arra tanít, hogy a mi keresztjeinknek is érdemszerző értéke van.
- Nem volt kénytelen szenvedni, önként áldozta fel magát minden ember bűnéért.
- Ez a kifejezés azt jelenti, hogy Jézus valóban meghalt, és a megváltás az előtte elhunytakra is kiterjed.
- Jézus feltámadása hitünk alapja és reményünk záloga.
- Azt jelenti, hogy befejezte földi küldetését, és többé már nem hal meg.
- Azt, hogy Jézus emberi természetével is részt vesz az Atya dicsőségében, és közbenjár értünk.
- Jézus a világ végén jön el ismét.
- Jézus azért jön el a világ végén, hogy minden embert megítéljen és a világot megújítsa.
- A világ végén bekövetkező ítéletet utolsó ítéletnek nevezzük.
- Az utolsó ítélet után a jók a mennyországba, a gonoszok pedig a pokolba jutnak.
- A Szentlélek a harmadik isteni személy, valóságos Isten az Atyával és a Fiúval együtt.
- Azért jött el, hogy a világ végéig az Egyház éltető lelke legyen.
- Vezeti az Egyházat a tanításban, az emberek megszentelésében és a pásztori szolgálatban.
- Anyaszentegyház Isten újszövetségi népe, Krisztus titokzatos teste.
- Azok a megkeresztelt emberek, akik elfogadják a katolikus hitet, az Egyház szentségeit, közösségben a pápával és püspökeikkel.
- Az Anyaszentegyházat Jézus Krisztus alapította.
- Az Anyaszentegyház láthatatlan feje maga Jézus Krisztus.
- Jézus Krisztus az Anyaszentegyház látható fejévé szent Péter apostolt tette.
- Jézus Krisztus egyetlen Egyházat alapított.
- Az Úr Jézus azért alapította az Egyházat, hogy az örök üdvösségre vezesse az embereket.
- Az Egyház küldetése minden emberhez szól.
- Az igaz hitet tévedés nélkül a pápa és a vele egyesült püspökök tanítják.
- A tanító Egyház a hit- és erkölcs tanításában nem tévedhet.
- Az Egyház tévedhetetlenségét Krisztus ígérete, a Szentlélek működése biztosítja.
- Az Egyház látható feje szent Péter utóda, a római pápa.
- Az Egyház püspökei az apostolok utódai, az egyházmegyék főpásztorai, egységben a pápával.
- A püspököket küldetésükben az áldozópapok és a diakónusok segítik.
- Jézus Krisztus Egyházának ezek az ismertető jegyei: egy, szent, katolikus (egyetemes) és apostoli.
- Földi élete véget ér, és Isten megítéli.
- Az ember sorsa az ítélet után vagy a mennyország, vagy a tisztítóhely, vagy a pokol.
- A mennyország részesedés Isten boldog örök életében.
- A mennyországba a jók jutnak, akik egészen bűn nélkül vannak, és büntetést nem érdemelnek.
- A tisztítóhely azok állapota, akik bűneikre bocsánatot nyertek,de szenvedniük kell a teljes boldogságért.
- Azok örök szenvedése, akik – mint a gonoszlelkek – kizárták magukat Isten boldog örök életéből.
- A pokolba azok jutnak, akik halálos bűnben halnak meg.
- Isten a világ végén mindnyájunkat feltámaszt. Testben-lélekben részesülünk az üdvösségben vagy az örök kárhozatban.
- A három isteni személyt egy szóval Szentháromságnak nevezzük.
- A kegyelem természetfeletti ajándék: Isten élete bennünk.
- Isten kegyelme kétféle: megszentelő és segítő.
- Isten a megszentelő kegyelem által a bűntől megtisztítja és megszenteli lelkünket, gyermekévé fogad és a mennyország örökösévé tesz minket.
- Isten a segítő kegyelem által megvilágosítja értelmünket, megerősíti akaratunkat, hogy a jót megismerjük és megtegyük, a rosszat pedig elkerüljük.
- A megszentelő kegyelmet először a keresztségben kapjuk meg.
- A megszentelő kegyelem addig marad meg bennünk, amíg halálos bűnt nem követünk el.
- Isten kegyelmét leginkább a szentségekkel, szentelményekkel és az imádsággal szerezhetjük meg.
- A szentségek látható jelek, amelyek Jézus Krisztus rendeléséből láthatatlan kegyelmeket közvetítenek.
- A szentségek erősítik a hitet, Istennek megadják a tiszteletet, megszentelik az embert, és építik az egyházi közösséget.
- Hét szentség van: 1. a keresztség, 2. a bérmálás, 3. az Eukarisztia, 4. a bűnbocsánat szentsége, 5. a betegek kenete, 6. az egyházi rend, 7. a házasság.
- A keresztség és a bűnbocsánat szentsége törli el a halálos bűnt, és adja meg a megszentelő kegyelmet.
- Aki tudja, hogy halálos bűnben van, nem járulhat a következő szentségekhez: bérmálás, Eukarisztia, betegek kenete, egyházi rend és házasság.
- A keresztség, a bérmálás és az egyházi rend szentségét csak egyszer szabad felvenni.
- A megszentelő kegyelmet először a keresztségben kapjuk meg.
- A keresztség az első és legszükségesebb szentség, mely megszabadít minden bűntől, Isten gyermekévé és az Egyház tagjává tesz.
- Keresztség nélkül más szentséget nem lehet érvényesen felvenni.
- Rendszerint csak felszentelt pap, de szükség esetén bárki keresztelhet.
- Kereszteléskor vizet öntünk a keresztelendő fejére, és közben e szavakat mondjuk: „N., én téged megkeresztellek az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében.”
- Azt, aki hisz Jézus Krisztusban és megismert tanítása szerint akar élni.
- Akkor, ha legalább az egyik szülő kéri, és vállalja gyermeke keresztény nevelését.
- A keresztszülő kötelessége, hogy segítse a gyermek szüleit vállalt kötelességük teljesítésében.
- A bérmálás szentség, melyben a megkeresztelt megkapja a Szentlélek ajándékát, erőt és küldetést kap, hogy Krisztus élő tanúja legyen az Egyházban és a világon.
- Rendszerint püspök bérmál, de megbízásból bármelyik felszentelt pap bérmálhat.
- A püspök felteszi a kezét a bérmálkozó fejére, homlokát kereszt alakjában megkeni krizmával és mondja: „N., vedd a Szentlélek ajándékának jelét.”
- Az bérmálkozhat, aki kellő oktatást kapott, felkészült és elkötelezi magát a keresztény életre.
- A bérmaszülő kötelessége, hogy a megbérmáltat a keresztény életben szóval és példával segítse.
- Azért rendelte el Jézus az Eukarisztiát, hogy benne jelenvalóvá váljék áldozata, testével és vérével tápláljon minket, és jelenlétével építse az Egyházat.
- Jézus az Eukarisztiát az utolsó vacsorán rendelte.
- A szentmise az Eukarisztia ünneplése.
- Az Eukarisztia liturgiájában a kenyér és a bor színében Jézus jelenvalóvá teszi áldozatát, testével és vérével táplál minket.
- Az Oltáriszentségben a feltámadt Jézus van jelen, istenségével és emberségével, testével és vérével, egészen oszthatatlanul, mindkét szín alatt.
- E szavakkal átváltoztatta a kenyeret és a bort az Ő testévé és vérévé.
- Az Eukarisztia, vagyis az Oltáriszentség az Úr Jézus valóságos teste és vére a kenyér és a bor külső színe alatt.
- Az apostoloknak és utódaiknak adott hatalmat, hogy a kenyeret és a bort az Ő testévé és vérévé változtassák át.
- A püspökök és a papok a szentmisében változtatják át a kenyeret és a bort az Úr Jézus testévé és vérévé.
- Amikor áldozunk, az Úr Jézus testét és vérét vesszük magunkhoz.
- Az áldozhat, aki lelkileg és testileg fölkészült Jézus fogadására.
- A halálos bűnöktől megtisztítjuk a lelkünket a szentgyónásban, a bocsánatos bűnöket pedig legalább megbánjuk. 2. imádságos lélekkel várjuk a Jézussal való találkozást.
- Testileg úgy készülünk a szentáldozásra, hogy megtartjuk az egyórás szentségi böjtöt és megfelelő módon öltözködünk.
- Áldozni lehet nyelvre vagy kézbe.
- A szentáldozás egyesít Jézussal, növeli bennünk a szeretetet és az istengyermeki életet.
- A szentáldozás után imádjuk az Úr Jézust, hálát adunk neki, rábízzuk magunkat és segítségét kérjük.
- Az, aki tudatosan halálos bűnben áldozik.
- A szentmisén befogadjuk Isten igéjét, áldozatul felajánljuk magunkat Jézus Krisztussal az Atyának, és lehetőleg áldozunk.
- A szentmise az ige liturgiájából és az Eukarisztia liturgiájából áll.
- Az ige liturgiájában az Egyház továbbadja Isten üzenetét és mi hittel válaszolunk rá.
- Bűnre a rosszrahajló természetünk, a bűnös környezet és a gonoszlélek kísért minket.
- A kísértést legyőzhetjük, ha mindjárt a kezdetben ellenállunk, és Isten segítségét kérjük.
- Bűnt az követ el, aki tudva és akarva nem engedelmeskedik Isten parancsának.
- Bűnt követhetünk el: gondolattal, szóval, cselekedettel és a jónak elmulasztásával.
- Halálos bűnt az követ el, aki fontos dologban tudva és akarva nem engedelmeskedik Isten parancsának.
- A halálos bűnnel elveszítjük a kegyelmi életet, vagyis a megszentelő kegyelmet.
- Bocsánatos bűnt az követ el, aki kisebb dologban vagy nem egészen tudva és akarva nem engedelmeskedik Isten parancsának.
- Aki kifelejtett halálos bűnt a gyónásból, annak Isten megbocsátotta bűnét, de a következő gyónásban meg kell vallania.
- Aki szándékosan kihagyott a gyónásból halálos bűnt, annak gyónása érvénytelen és szentségtörő, ezért az egész gyónást meg kell ismételnie.
- A bűnbocsánat szentsége az a szentség, amelyben a gyóntató pap feloldozása által elnyerjük Istentől bűneink bocsánatát, és kiengesztelődünk az Egyházzal, amelyet bűneinkkel megsebeztünk.
- A szentgyónásban Isten megbocsátja bűneinket, visszaadja vagy növeli a megszentelő kegyelmet, megment a kárhozattól, és erőt ad a bűn elleni küzdelemre.
- Feltétlenül gyónni kell, ha halálos bűnt követtünk el, de legalább évente egyszer.
- Azért, mert a gyónásban Isten nemcsak a bűnt törli el, hanem a bűn krisztusi szemléletére nevel bennünket.
- 1. lelkiismeret-vizsgálat, 2. bánat és erősfogadás, 3. bűnbevallás és feloldozás, 4. elégtétel.
- Lelkiismeretünket így vizsgáljuk meg: 1. kérjük a Szentlélek segítségét; megkérdezzük magunktól, mikor gyóntunk utoljára; 3. gondosan számbavesszük bűneinket.
- Feltétlenül meg kell gyónnunk minden halálos bűnt, azok számát és a súlyosbító körülményeket is.
- A bánat és az erősfogadás azért szükséges, mert ezek nélkül nincsen bűnbocsánat.
- Akkor van bánatunk, ha szívből sajnáljuk, hogy Istent megbántottuk.
- Az erősfogadás komoly elhatározás, hogy Isten segítségével a jóra törekszünk és a bűnt kerüljük.
- Amikor gyónunk, akkor őszintén megvalljuk bűneinket a gyóntató papnak, hogy azoktól feloldozzon minket.
- A gyóntató pap elégtételt ad és az Úr Jézustól kapott hatalmával feloldozza a gyónót bűneitől.
- A szentgyónás után hálát adunk Istennek, hogy megbocsájtotta bűneinket, és elvégezzük az elégtételt.
- Az elégtétel imádság vagy jócselekedet, ami jele annak, hogy készek vagyunk bűneinket jóvá tenni. Az elégtétel nem pótolja az okozott kár jóvátételét.
- Ha halálos bűnünk van, de nincs alkalmunk meggyónni, akkor Isten iránti szeretetből megbánjuk bűneinket a gyónás őszinte szándékával.
- A búcsú a feloldozott bűnök ideigtartó következményeinek csökkentése vagy eltörlése, az Egyház közbenjárására.
- Azok nyerhetnek búcsút, akiknek nincs halálos bűnük, és elvégzik az Egyháztól előírt imát vagy jócselekedeteket.
- Szentség, amellyel az Egyház a betegségben szenvedő híveit a szenvedő és megdicsőült Úrnak ajánlja, hogy megenyhítse és megmentse őket.
- Úgy segíti a szenvedőket, hogy erőt ad a szenvedésben, megerősít a kísértések ellen, és felkészít a jó halálra.
- A betegek kenete: 1. a halálos bűnöket is eltörli, ha a beteg már gyónni nem tud; 2. a testi gyógyulást is segítheti, ha az a beteg üdvösségére szolgál.
- Az a hívő, aki betegség vagy öregség miatt veszélybe került.
- A betegek kenetét ismételten fel lehet venni, ha a beteg állapota rosszabbra fordul, vagy újabb betegség éri.
- Szentség, amelyben Isten az erre kiválasztottakat eltörölhetetlen jeggyel jelöli meg, és különleges módon részesíti Jézus Krisztus papságában.
- Krisztus papságában kétféle módon lehet részesülni: 1. az általános papságban részesül minden megkeresztelt; 2. az apostoli papságban azok a férfiak, akik az egyházi rend szentségét felveszik.
- A felszentelt papok küldetést és hatalmat kapnak arra, hogy Krisztusnak, a főnek megbízásából teljesítsék a tanítói, megszentelői és kormányzói feladatot, és így Isten népének jó pásztorai legyenek.
- Az egyházi rend szentségének fokozatai: diakonus, pap, püspök.
- Az egyházi rend szentségét csak a püspök szolgáltathatja ki.
- A papok, mint Isten népének pásztorai: 1. bemutatják a szentmiseáldozatot; 2. kiszolgáltatják a szentségeket; 3. és hirdetik Isten igéjét.
- Annak a fiúnak van papi hivatása, akinek lelkében Isten kedvet ébreszt a papi életre és szolgálatra, és akit erre a püspök alkalmasnak talál.
- A szerzetesek azok a férfiak és nők, akik a szegénység, tisztaság és engedelmesség fogadalmával Istennek és népének szolgálatára szentelik magukat.
- A szerzetesi életforma Isten zarándok népének figyelmét az eljövendő életre irányítja.
- A házasság egy megkeresztelt férfi és nő egész életre szóló, felbonthatatlan szeretetközössége, melyet Krisztus szentségi rangra emelt.
- A házastársak kölcsönös szeretete azt jelenti, hogy olyan áldozatosan szeretik egymást, ahogyan Krisztus szereti az Egyházat.
- A keresztény házasság lényeges tulajdonságai a kizárólagosság, a hűség és a felbonthatatlanság.
- Azok köthetnek házasságot, akik testben és lélekben érettek a házasságra, és felkészültek a szentség vételére.
- A vegyes házasság egy katolikus és egy nem katolikus keresztény házassága.
- Azt jelenti, hogy az azonos hitet valló katolikus keresztények saját egyházi törvényeik, böjti fegyelmünk és szertartásaik által vallják meg hitüket.
- Magyarországon latin, görög és örmény rítusú katolikus keresztények élnek.
- Ha az illetékes katolikus pap és két tanú előtt kijelentik, hogy egymásnak házastársai akarnak lenni. Csupán polgári kötéssel nem elégedhetnek meg.
- Akinek érvényes házassága van, még ha polgárilag elvált is, akkor sem köthet szentségi újabb házasságot.
- A szentelmények szent jelek, amelyek az Egyház könyörgése által kegyelmet közvetítenek.
- Szenteltvíz, szentelt gyertya, házszentelés, Balázs-áldás, hamvazás, temetés.
(Vége)
Létrehozva 2025. április 9.