A böjtről
A böjtnek így igen szoros viszonya van az Eucharisztiához amely olyan ünnep, amelyben eszünk és iszunk. Amit tehát a böjtölő megtilt magának, az itt az istenkapcsolat legbensőségesebb aktusává lesz. Krisztus testének evése és vérének ivása által, megszentelődik a táplálkozás. Ami eredetileg csupán táplálkozási ösztön volt, most átváltozik az Isten és ember közötti összeolvadás valóságává. Evésünk és ivásunk által az Istennel való találkozás legmagasabb rendű formája valósul meg. Az Eucharisztia voltaképpen a bűnbeesés legyőzője és orvossága. Már nem kell azon igyekeznünk, mint a paradicsomban, hogy olyanná váljunk meg nem engedett eszközökkel, mint az Isten, mert Ő maga siet elénk. Isten maga nyújtja nekünk azt a táplálékot, amely Isten életében részesít bennünket.
Ha böjtölünk, jó, ha azt sosem egyedül, hanem vezetővel teszzük, hogy leleplezhessük a böjt hamis és önző indítékait. Aki hosszabban akar böjtölni, annak szinte kötelező közösségben böjtölnie és nem egyedül. Ezeket a böjtöket ráadásul meg lehet tölteni közös imádsággal. Ezért az egyház régóta ismerte a böjtnek ezt az igen hatékony formáját, mert a böjt így elveszti a külsőséges, öncélú, teljesítmény jellegét. A böjt a közösség lelkét is jobban megnyitja Istenre, mint nyomtatott papírok sokasága. Ráadásul szorosabban is összeköti a híveket, mintha ugyanazokat a reklámfüzeteket vagy tanításokat kapnák meg csupán.
A közös böjt járható út egyházközségek számára is, ahol olyan problémák merülnek fel, melyeket némi jóakarattal már nem lehet megoldani. A közösség böjtje így becsületesebb könyörgés Istenhez, mint a külön-külön egyedül elmondott vértelen fohászok amelyekből hiányzik az alázat és a belátás. A böjt a béke eszköze is lehet tehát így a nagyobb közösség, az emberiség számára. Ebben elsősorban nem a külső a politikai siker a fontos, hanem az, hogy a böjt alázatosabbá és irgalmassá tesz bennünket.
A böjtnek nem az a célja, hogy vád legyen valaki más ellen. Ha a böjt ellenséges táborokra oszt egy közösséget, akkor az a böjt nem jó. A böjtnek jobbá és irgalmasabbá kell tennie bennünket, ezért javasolja Jézus, hogy a böjtnek rejtekben, vagy ha nem, akkor örömben kell történnie. Gyakran ezért értelmesebb egy mértéktartó étkezési fegyelem, mint egy látványos és harsogó böjtakció.
A régiek azt tanácsolják, hogy ne legyünk túl hangosak az aszkézisünkkel, mert még meghallják a démonok, és semmivé teszik azt. Nem magának az aszkézisnek kell láthatóvá válnia, hanem csak a pozitív hatásának.
A nagyböjt előtt ezek ismeretében fogadjuk meg a böjtről szóló tanácsokat, és hogy kedvet kapjunk hozzá, összefoglalom még egyszer a pozitív hatásait.
- Elvezet az önismerethez, Istenhez és a felebaráthoz való helyes magatartáshoz.
- A test és lélek gyógyszere.
- Nélkülözhetetlen a lelki életben való növekedéshez.
- Nélküle nincs hatékony küzdelem a bűnök, a szenvedélyek és a gonosz lelkek ellen.
- Aki nem böjtöl, az egyben annak adja a tanújelét, hogy ő már valami mással töltekezett be, de nem Istennel. Aki nem böjtöl, abban jóllakik és elalszik az Isten utáni éhség és vágy, aki nem vágyakozik, az nem virraszt, és aki nem virraszt, azt alva fogja találni az érkező Vőlegény.
Létrehozva 2011. május 18.